ĆWICZENIA REWALIDACYJNO.doc

(85 KB) Pobierz
ĆWICZENIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE

ĆWICZENIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE

     Tematyka zajęć rewalidacyjnych opiera się głównie na rozwijaniu procesu komunikacji z otoczeniem i rozwijaniem samodzielności, szczególnie czynności samoobsługowych w takim stopniu, na ile pozwala rozwój psychofizyczny. Uwzględniono także wycieczki po okolicy jako najlepszą możliwość poznania przedmiotów i zjawisk w naturalnym środowisku. Tematyka zajęć została opracowana według poszczególnych sfer aktywności życiowej.

Sfera aktywności:KOMUNIKOWANIE SIĘ

Cele terapeutyczne

Ćwiczenia rewalidacyjne

Środki dydaktyczne

Uwagi

·         Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych.

·         Rozwijanie komunikacji.

·         Zamknięcie lub zasłonięcie oczu i słuchanie dźwięków dochodzących z ulicy.

·         Słuchanie dźwięków z jednoczesną obserwacją źródła dźwięku.

·         Uderzanie pałeczką w przedmioty z różnych materiałów.

·         Toczenie hałasujących przedmiotów.

·         Rozpoznawanie hałasujących zabawek i pomocy dydaktycznych.

·         Uderzanie o siebie dwoma identycznymi lub różnymi przedmiotami.

·         Odbijanie gumowych zabawek.

·         Przelewanie wody.

·         Przesuwanie przedmiotów.

·         Drapanie po powierzchni szklanej, papierowej, metalowej.

·         Rozpoznawanie głosu, szmeru.

·         Lokalizowanie źródła dźwięku, kierunku i odległości.

·         Różnicowanie głośności.

·         Naśladowanie dźwięków dziecka.

·         Wokalizacja dźwięków przez dziecko.

·         Ćwiczenie reakcji dziecka na własne imię

·         Pędzelki

·         Pałeczki drewniane, szklane, metalowe, plastikowe

·         Przedmioty fajansowe, szklane, plastikowe, metalowe, drewniane

·         Piłki, balony, kasztany, kamyki

·         Groch, fasola, ryż, makarony, gwoździe

·         Klocki, łyżeczki, garnuszki, szklanki., szyszki.

·         Piłki gumowe i skórzane, balony

·         Papier, karton, folia

·         Płytki metalowe, szklane, plastikowe, magnetofon, zegarek, budzik, pozytywka, grzechotki

Stosowanie metody terapi ustno-twarzowej Castillo-Moralesa.

Sfera aktywności: SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

·         Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej motoryki :

o        postawa

o        lokomocja

o        koordynacja ruchów

Wyczuwanie brzucha, pleców i pośladków:

·         Leżenie na plecach.

·         Leżenie na brzuchu.

·         Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach.

·         Siedząc – przyciąganie kolejno nóg.

·         Siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach.

·         Siedząc – przewrót na plecy.

·         Siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy.

·         Czołganie się na brzuchu.

·         Masaże brzucha, pleców i pośladków.

Wyczuwanie rąk i nóg:

·         Siedząc – podciąganie kolan do siadu skulonego.

·         Pchanie kolan do siadu prostego.

·         W siadzie prostym – rozcieranie i oklepywanie kolan.

·         Stanie z podtrzymywaniem.

·         Chodzenie z podtrzymywaniem.

·         Chodzenie na kolanach.

·         Siedząc na krześle – dotykanie podłogi palcami stóp.

·         Uderzanie o podłogę piętami.

·         Uderzanie całą stopą.

·         Dotykanie łokciami kolan.

·         Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.

Wyczuwanie całego ciała:

·         Leżenie na plecach i brzuchu.

·         Turlanie się.

·         Leżenie z rękami wzdłuż ciała i z podniesionymi w różnych kierunkach.

·         Ciąganie za kostki nóg ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub plecach.

·         Kołysanie w pozycji siedzącej.

·         Kołysanie w pozycji leżącej.

·         Huśtanie.

·         Materac, mata do ćwiczeń

·         Materace do ćwiczeń, fotel bujany, hamak, huśtawka ogrodowa

Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela.


Masaże rąk i nóg.

Masaże całego ciała.

·         Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe małej motoryki:

o        koordynacja ruchów rąk

o        koordynacja wzrokowo-ruchowa

o        manipulacja

·         Badanie otoczenia dotykiem.

·         Zabawy manipulacyjne.

·         Chwytanie drobnych przedmiotów.

·         Zabawy paluszkowe np.

o        Sroczka

o        Idzie rak nieborak

o        Idzie, idzie czapla po drewnianej desce

·         Zabawy z piłką lub balonem.

o        łapanie piłki

o        rzucanie piłki

o        turlanie

·         Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów.

·         Włączanie klawiszy telefonu, pozytywek.

·         Kulki, piłeczki,

·         Fasola, groch, kasza, ryż, makaron

·         Szyszki, kasztany, żołędzie

·         Piłki gumowe, skórzane, balony

·         Piramidki

·         Foremki

·         Telefony, pozytywki

Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela

Sfera aktywności: SAMOOBSŁUGA

·         Zwiększanie aktywności własnej.

·         Zdejmowanie butów.

·         Ściąganie części garderoby.

·         Wkładanie i wyjmowanie rąk z rękawów.

·         Nalewanie płynów z dzbanka do kubka.

·         Jedzenie łyżeczką.

·         Nabijanie jedzenia na widelec.

·         Samodzielne zdejmowanie chusty zasłaniającej głowę.

·         Samodzielne zdejmowanie opaski zasłaniającej oczy.

·         Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych.

·         Siedzenie z podparciem i bez podparcia.

·         Stanie samodzielne i z podtrzymywaniem.

·         Chodzenie z pomocą.

·         Przemieszczanie się samodzielnie w dowolny sposób: czołganie, przesuwanie.

·         Buty

·         Różne części ubrania

·         Dzbanek

·         Kubek

·         Sztućce

·         Chustki, opaski

Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela. Dzbanek nie może być za ciężki.

Sfera aktywności: ZACHOWANIA SPOŁECZNE

·         Rozwijanie zainteresowania otoczeniem.

·         Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.

·         Nawiązywanie kontaktów w sposób odpowiedni do możliwości dziecka.

·         Bezpośredni kontakt z roślinami: dotykanie, wąchanie, łamanie, próbowanie.

·         Kontakt z żywiołami: wodą, powietrzem, ziemią, ogniem.

·         Bezpośredni kontakt ze zwierzętami: oglądanie, głaskanie.

·         Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa:

o        przytulanie

o        głaskanie

o ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin