Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Październik 2009
Zadania:
1. Rozwijanie współdziałania w grupie.
2. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców, wyrabianie u dzieci dotyku i smaku.
3. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez rozwijanie sprawności ruchowej.
Tematyka: W jesiennym sadzie. ( 12-16.10.2009)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
XIV – 5
I – 1
V- 4
III -3
- Wyrabianie umiejętności słuchania opowiadania.
- Uświadomienie dzieciom konieczności niesienia pomocy innym.
- Słuchanie opowiadania ilustrowanego sylwetami B. Formy „Dobry uczynek” – rozmowa kierowana przez nauczyciela na temat wysłuchanego utworu; uświadomienie dzieciom konieczności pomocy innym; wyjaśnienie pojęcia – dobry uczynek; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Rozmowa z dziećmi na temat pomocy młodszym kolegom i koleżankom w przedszkolu: Czy trzeba pomagać innym?; Czy dzieci pomagają rodzicom w domu ?; Czy lubią pomagać innym?; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Zabawa ruchowa „Podajmy sobie rączki”; „Szukam przyjaciela”;
- Zabawy bieżne w ogrodzie przedszkolnym.
- Uważnie słucha opowiadania.
- Odpowiada na zadane pytania.
- Chętnie pomaga w różnych czynnościach swoim kolegom.
- Uczestniczy w zajęciach ruchowych.
2.
VIII – 3
IX – 2
V – 3, 4
- Doskonalenie umiejętności ilustrowania ruchem określonych czynności.
- Zapoznanie z nową techniką jaką jest stemplowanie.
- Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych „Jesienny sad”- marsz w dowolnych kierunkach po sali, zabawa orientacyjno-porządkowa „Idziemy do sadu”; ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Zrywamy owoce”; zabawa z elementem czworakowania „Pieski”; ćwiczenia z elementem skoku „Gruszki”; ćwiczenia z elementami równowagi „Dróżka do domu”; marsz uspokajający.
- Tworzenie kompozycji owocowych za pomocą stempli (jabłko, gruszka, śliwka) wykonanych z ziemniaków; oglądanie powstałych prac, wywieszenie ich w kąciku dla rodziców.
- Ilustruje ruchem wskazaną czynność.
- Chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych.
- Poprawnie reaguje na polecenia nauczyciela.
- Potrafi wykorzystać stemple podczas pracy.
3.
XII – 1
IV – 2
V – 1
IX - 2
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców.
- Wzbogacenie wrażeń dotykowych.
- Rozmowa połączona z obserwacją zgromadzonych w kąciku przyrody owoców. Poznawanie nazw; dotykanie owoców; rozróżnianie ich po wyglądzie, poprawne ich nazywanie na podstawie ilustracji zamieszczonych na tablicy „W sadzie”.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne „Pomieszane owoce” – segregowanie owoców według określonej cechy, porównywanie ich wielkości, kształtu i kolorystyki.
- Spacer po ogrodzie przedszkolnym „Drzewa owocowe w naszym ogrodzie”- rozmowa połączona z obserwacją, poszukiwanie przez dzieci owocowych drzew; odbijanie kory na kartce papieru za pomocą kredek (technika fottage) przez dzieci;
- Zabawa ruchowa „Przytul się do drzewa”- wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał.
- Rozpoznaje i nazywa wybrane owoce (jabłko, gruszka, śliwka).
- Segreguje i porównuje owoce według określonych cech.
- Dostrzega piękno w najbliższym otoczeniu.
- Odbija korę na kartce papieru.
- Prawidłowo reaguje na umówiony sygnał.
4.
III - 3
II – 2
I - 2
- Określenie smaku owoców.
- Wyrabianie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole podczas posiłków.
- Słuchanie wiersza B. Formy „Owoce”- rozmowa z dziećmi na temat prezentowanego utworu; zwrócenie uwagi dzieci na znaczenie owoców dla zdrowia; zachęcenie do ich częstego spożywania; swobodne wypowiedzi dzieci na wybrany temat.
- Spacer do sklepu warzywnego, celem zakupu wybranych owoców potrzebnych do przygotowania sałatki owocowej.
- „Sałatka owocowa”- wspólne wykonanie sałatki owocowej pod kierownictwem nauczyciela, z zakupionych owoców przez dzieci; degustacja sałatki przez dzieci; przypomnienie dzieciom o prawidłowym zachowaniu się przy stole podczas posiłków.
- Uważnie słucha wiersza.
- Wie, dlaczego należy spożywać owoce.
- Potrafi określić smak wybranych owoców.
- Wie, jak prawidłowo należy zachować się przy stole podczas posiłków.
5.
VIII – 1, 3
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
- Kształtowanie umiejętności manualnych.
- Słuchanie piosenki „Owocowy sad”; rozmowa z dziećmi na temat treści poznanej piosenki, określenie jej nastroju; Próby wspólnego śpiewu.
- Zabawy ruchowe przy piosence „Owocowy sad”; ilustrowanie ruchem poznanej piosenki z wykorzystaniem kolorowych chusteczek.
- Zajęcia plastyczne „Rumiane jabłuszka i gruszeczki” – wyklejanie przez dzieci sylwety jabłka lub gruszki kolorowymi papierkami; oglądanie powstałych prac; wywieszenie ich w kąciku plastycznym w sali.
- Uważnie słucha piosenki.
- Potrafi interpretować muzykę ruchem z wykorzystaniem przyboru.
- Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Wykleja jabłko lub gruszkę.
1. Rozpoznawanie charakterystycznych cech jesieni poprzez poezję oraz obserwacje przyrodnicze.
3. Zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi w okresie jesiennym.
2. Rozwijanie muzykalności dzieci poprzez zabawy i ćwiczenia słowno-muzyczne.
Tematyka: Jesień wokół przedszkola. ( 26-30.10.2009)
III – 3
V - 1
VI – 2
XI – 1
XII - 3
- Rozwijanie mowy i myślenia.
- Obserwacja przyrody podczas spaceru do parku.
amelia551