PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC MAJ 3,4 - LATKI
TEMATY TYGODNIOWE:
I. W KRAINIE KWIATÓW
II. TAŃCZĄ MOTYLE NA ŁĄCE
III. NASI KOCHANI RODZICE !
IV. ŁÓDŹ - NASZE MIASTO
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej, projekcie autorskim „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona. Praca z książką dla dzieci „ABC czterolatka” część 3.
- podziwianie piękna otaczającego nas świata przyrody, dbanie o czystość najbliższego otoczenia, przestrzeganie zasady „nie niszczymy przyrody”;
- poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, pszczoły, żuki, dżdżownice), zwrócenie uwagi na pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
- obserwowanie kwitnących drzew owocowych w najbliższym otoczeniu, rozpoznawanie i nazywanie niektórych kwiatów ogrodowych bratki, kaczeńce, itp.
- wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez świadome uczestnictwo w życiu rodzinnym, pomoc przy różnych pracach domowych;
- uczenie dzieci dostrzegania wkładu obojga rodziców w wychowanie dzieci i zapewnienie im prawidłowego rozwoju;
- przygotowanie Festynu Rodzinnego z wierszem, tańcem, piosenką i zabawą z okazji Dnia Rodziców jako formy podziękowania za ich trud i miłość;
- wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych, stosowanie form grzecznościowych;
- utrwalenie nazwy swojej rodzinnej miejscowości; wskazywanie swojego miejsca zamieszkania z podaniem nazwy ulicy;
- obserwowanie najbliższego otoczenia, dostrzeganie tego, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwiania codziennego życia;
Czwartek (1.05.2008)
1 Maja – dzień wolny od zajęć
Piątek (2.05.2008)
Mieszkańcy łąki.
- zestaw ćwiczeń porannych nr 21 wg K. Wlaźnik;
- teatrzyk kukiełkowy „Mieszkańcy łąki”; poszerzanie znajomości świata zwierząt żyjących na łące; zapoznanie z ich sposobem życia, pożytecznością; dostarczanie dzieciom wzorów poprawnej polszczyzny; ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie głosów zwierząt łąkowych z kasety magnetofonowej;
- karta pracy – co to za zwierzę? nazywanie i wypełnianie odpowiednim kolorem; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania;
- zabawy rytmiczne przy muzyce – prawidłowa reakcja na zmianę tempa i dynamiki; sprawne ustawienie się w dwóch kołach na sygnał muzyczny; wprowadzenie piosenki „Na łące” B. Formy; określanie nastroju melodii oraz tempa za pomocą słów – wesoła, radosna, szybka, skoczna; zabawa rytmiczno – ruchowa do piosenki;
Poniedziałek (5.05.2008)
Kwitnące drzewa owocowe.
- rozmowa przy ilustracji na temat zmian w przyrodzie – obserwacja kwitnącej jabłoni; określanie koloru kwiatów; wyjaśnienie zjawiska opadania kwiatów; zapylania kwiatów przez pszczoły; na podstawie zabawy matematycznej „Zakwitły jabłonie” tworzenie zbiorów dwu-, trzy- i czteroelementowych; utrwalenie pojęcia zbioru; doskonalenie umiejętności manipulowania elementami zbioru oraz rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej poprzez wyszukiwanie i tworzenie zbiorów gałązek, przeliczanie ilości danego zbioru i podpisanie odpowiednią cyfrą;;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową (pomoce - woreczki).
Wtorek (6.05.2008)
Czarowanie kwiatów.
- scenka pantomimiczna „Rozkwitanie kwiatów” przy muzyce; rozwijanie aktywności twórczej poprzez ekspresje ruchową; zapoznanie dzieci z wyglądem kwiatów rosnących w ogrodzie – kształt, kolor, wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania - bratki, kaczeńce, konwalie, tulipan, narcyz; wykonanie „wizytówki” wybranego przez siebie kwiatka do zabawy z chustą animacyjną; nauka wiersza D. Gellner „Stokrotka”; spacer po najbliższej okolicy połączony z obserwacją ogródków przydomowych – wyszukiwanie poznanych kwiatów i ich nazywanie;
- zabawa ruchowa z elementami równowagi „Gałązka” oraz orientacyjno – porządkowa „Spadające płatki””.
Środa (7.05.2008)
Kwitnąca łąka.
- zabawa gramatyczna „Co widziałem w ogrodzie?” – określanie cech kwiatów za pomocą przymiotników; zabawa z piłką „Podaj nazwę kwiatu” – doskonalenie pamięci dziecka;
- uzupełnianie kart pracy w książce „ABC czterolatka” – rozwijanie sprawności manualnej;
- zabawy rytmiczne z całą grupą - doskonalenie reakcji na zmianę rytmu; zabawa „Gałąź” - dzieci maszerują po sali z laskami; na pauzę w muzyce zatrzymują się, ujmują laskę za oba końce i przechodzą przez nią; wprowadzenie piosenki do nauki „Ogrodniczka”; zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenki; doskonalenie tańca „Amerykańska polka”;
Czwartek (8.05.2008)
Kwiatki, bratki i stokrotki...
- wysłuchanie wiersza K. Śliwa „Kwiaciarka” – omówienie treści wiersza; zainspirowanie dzieci do działalności plastycznej;
- malowanie farbami plakatowymi na temat „Kwiaty” zainspirowane oglądaniem rabat kwiatowych; próby przedstawienia wyglądu roślin ogrodowych; utrwalenie znajomości podstawowych kolorów; rozwijanie wyobraźni dziecka; dbałość o estetykę pracy; nabywanie samodzielnych doświadczeń podczas zabaw plastycznych; wystawa prac w holu przedszkola
- wyjście na plac przedszkolny; podczas zabawy obserwacja stokrotek – utrwalenie wiersza „Stokrotka”
Motyle i kwiaty.
- wysłuchanie opowiadania „Motyle i kwiaty”; utrwalenie znajomości pojęć duży – mały; zwrócenie uwagi dzieci na podobieństwo kwiatów i motyli; rozpoznawanie 4 kolorów: czerwony, żółty, niebieski, zielony; dopasowywanie motyla do kwiatka wg koloru;
- zabawa dydaktyczna „Ile jest kwiatów, a ile motyli?” doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie czterech elementów, łączenie kwiatów i motyli w pary; określanie ilości mniej, więcej, tyle samo; utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów: podczas zabawy integracyjnej z rodzicami „Gdzie jest motyl?”; wykonanie barwnych motyli z dowolnie wybranego materiału plastycznego;
- zabawa ruchowa z elementami równowagi „Z kwiatka na kwiatek’ oraz z elementami czworakowania „Szukamy biedronek”.
Poniedziałek (12.05.2008)
Gdzie mieszkają owady ?
- słuchanie opowiadania przy ilustracji „Przyjaciele konika polnego”; poszerzanie znajomości świata zwierząt żyjących na łące; zapoznanie z ich sposobem życia, pożytecznością; zwrócenie uwagi na znaczenie wykonywania dobrych uczynków; niesienia pomocy innym; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania – konik polny, żuk, biedronka, mrówka, motyl; zabawa ruchowo – artykulacyjna „Zwierzęta na łące” naśladowanie poruszania się i głosu owadów;
- zabawy rytmiczne przy muzyce - utrwalenie tańców i zabaw rytmicznych poznanych w tym roku; wprowadzenie zabawy ruchowej pt. „Motyle i pszczoły” - utrwalenie dźwięków niskich i wysokich; na dźwięki niskie poruszają się pszczółki, na wysokie lekko fruwają motyle; wprowadzenie piosenki „Motyle na łące”;
Wtorek (13.05.2008)
Cztery kolorowe motylki.
- na podstawie opowiadania W. Badalskiej pt. „Cztery motylki” utrwalenie liczenia w zakresie czterech elementów oraz utrwalenie kolorów; przypomnienie cyfr od 1 do 4; zwrócenie uwagi dzieciom na zjawisko przystosowywania się zwierząt do warunków w przyrodzie;
- karta pracy - obrysowanie po śladzie drugiej połowy motyla; pokolorowanie według własnego pomysłu;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową:
- osłuchanie się z piosenką „Posłuchaj mnie mamo” przygotowanie jej na uroczystość Dnia Rodziców;
Środa (14.05.2008)
Na łące.
- słuchanie fragmentu wiersza „Łąka” N. Usenko; prezentowanie przygotowanych ilustracji mieszkańców łąki; próby odpowiedzi na pytania – jak jest łąka?, jakie owady tam żyją?, jakie rośliny można spotkać na łące? itd.;
- opowieść ruchowa „Na łące”, połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi; dzieci ilustrują ruchem i głosem opowieść nauczycielki; zabawa z chustą animacyjną – „Ulubione kwiaty„
- wykonywanie kolażu „Łąka”, na przygotowane wcześniej ilustracje przedstawiające łąkę (np. fotografie z kalendarzy) dzieci naklejają wycięte z różnych czasopism elementy charakterystyczne łąki – rośliny, owady, zwierzęta.
- zabawa ruchowa – dzieci losują karteczki z obrazkami przedstawiającymi pszczołę, motyla, żabę, bociana. Na hasło „łąka” dzieci poruszają się, naśladując ruchy wylosowanego zwierzęcia i jego głos.
Czwartek (15.05.2008)
Do biedronki przyszedł żuk.
- słuchanie wiersza J.Brzechwy „Żuk i biedronka”; przypomnienie nazw owadów najczęściej spotykanych na wiosennej łące; kształtowanie pozytywnego stosunku do owadów;
- zabawy rytmiczne przy muzyce – prawidłowa reakcja na zmianę tempa i dynamiki; sprawne ustawienie się w dwóch kołach na sygnał muzyczny; utrwalenie piosenki „Motyle na łące”;
- zabawa ruchowo - naśladowcza ćwicząca orientację przestrzenną dzieci oraz prawą i lewą stronę ciała - wykorzystanie do zabawy małych motyli dla każdego dziecka; prawidłowe reagowanie na podawane wskazówki nauczyciela;
- po południu zachęcenie dzieci do zabawy „Symetryczne bazgranie” - rysowanie na tablicy magnetycznej z nauczycielką kredą symetrycznego motyla.
Piątek (16.05.2008)
Kolorowe skrzydła motyli.
- opowiadanie „Gdzie się podziały motyle” na temat trybu życia motyli; ukazanie bogactwa świata motyli, różnorodność gatunków;
- rysowanie kredkami świecowymi i pastelowymi na temat „Motyle” zainspirowane oglądaniem albumów „Owady”; rysowanie „sukienki” motyla na cienkim papierze w kształcie trapezu; rozwijanie pomysłowości, wykonywanie fantazyjnych wzorów, estetyczne wykonanie pracy; po skończeniu nadanie kształtu motylom przez zmarszczenie środka trapezu i związanie sznurkiem; zawieszenie motyli w kąciku przyrody;
- zabawy z zakresu kinezjologii edukacyjnej – rysowanie „leniwej ósemki” do piosenki i tańca „Maluj motyla”; osłuchanie się z piosenką „Posłuchaj mnie mamo” przygotowanie jej na uroczystość Dnia Rodziców;
III. NASI KOCHANI RODZICE
Poniedziałek (19.05.2008)
Co się dzieje w majowych ogrodach ?
- spacer do pobliskich ogródków przydomowych w celu obserwacji krzewów, drzew i kwitnących kwiatów; poznanie kwitnących drzew i krzewów; dowiadywanie się na temat tego, co wyrośnie na takim drzewie; obserwowanie pracy owadów przy kolorowych kwiatach – rozmowa sytuacyjna na ich temat; rozmowa z ogrodnikiem na temat prac pielęgnacyjnych w ogrodzie;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych ogólnorozwojowych z wykorzystaniem technik R. Labana – „Pomagamy naszej mamie” – umiejętne naśladowanie różnych czynności domowych.
- wprowadzenie piosenki o mamie „Posłuchaj mnie mamo” - śpiew piosenki wraz z pokazywaniem za pomocą ruchu; przypomnienie tańca „Polka”.
Wtorek (20.05.2008)
Rozmowy pszczół.
- na podstawie wiersza „Leci pszczoła” oraz opowiadania nauczycielki dowiadywanie się o pożyteczności pszczół oraz sposobie zdobywania pokarmu; przezwyciężanie lęku przy spotkaniu się z pszczołą oraz uczenie dzieci prawidłowego zachowania się; przekazanie dzieciom ciekawostek związanych z życiem pszczół oraz obowiązującą hierarchią ważności w ich roju;
- wysłuchanie opowiadania pszczoły pt. „O czym brzęczą pszczoły?”; poszerzenie znajomości świata zwierząt żyjących w naturalnym środowisku oraz dowiadywanie się o ich pożyteczności, sposobie życia (pszczoły, biedronki, mrówki); uczenie dzieci wrażliwości i ochrony przyrody, w której żyją małe stworzenia pomagające ludziom;
Środa (21.05.2008)
Mamo, Tato, żyj sto lat !
- próba generalna - utrwalenie wierszy i piosenek przygotowanych na uroczystość z okazji Dnia Rodziców; zwrócenie uwagi na wyraźny śpiew piosenek oraz wolną i odważną recytację wierszy wszystkich dzieci oraz solistów; przypomnienie tańców: „Polka”, „Tajemnicza siódemka” oraz „Motor Gigant”, (Bouree taniec francuski) oraz krakowiaka; utrwalenie piosenki „Posłuchaj mnie Mamo”; ustalenie wspólnie z dziećmi zasad zachowania się podczas festynu rodzinnego na terenie ogrodu przedszkola;
- rozmowa kierowana na temat: „Twoja niespodzianka dla rodziców?” – wypowiedzi dzieci, przygotowanie laurki dla mamy z wykorzystaniem kredek ołówkowych;
- malowanie motyla – zapoznanie dzieci z piosenką „Przepis na tańczącą ósemkę”.
Czwartek (22.05.2008)
Boże Ciało – dzień wolny od zajęć
Piątek (23.05.2008)
Niespodzianka dla Mamy i Taty.
- oglądanie różnorodnych ilustracji oraz pocztówek z bukietami kwiatów; zachęcenie dzieci do wykonania prezentu dla rodziców w formie koszyczka z kwiatami; umiejętne składanie gotowych elementów oraz doklejanie kwiatów; doskonalenie sprawności manualnej; nauka estetycznego wykonania prezentu; budzenie radości z dobrze wykonanej pracy oraz sprawienia rodzicom przyjemności;
- zabawa ruchowa z elementem równowagi „Gałązka” oraz skłonu „Ptaki na wietrze”.
- doskonalenie ruchów naprzemiennych – dzieciom sprawiającym trudność nałożenie frotek na rękę i przeciwną nogę.
VI. ŁÓDŹ – NASZE MIASTO
Poniedziałek (26.05.2008) Dzień Matki
Święto rodziców.
- zestaw ćwiczeń porannych nr 23 wg K. Wlaźnik;
- zabawa „Wyliczanki” – wysłuchanie, a następnie próba powtarzania prostych tekstów rymowanek, rozwijanie umiejętności rytmicznej recytacji, rozbudzanie wrażliwości słuchowej, ćwiczenie pamięci i prawidłowej, płynnej wymowy;
- uroczystość przedszkolna z udziałem rodziców – wykonanie programu artystycznego z tańcem, piosenką i wierszem; wręczenie upominków wykonanych przez dzieci; wspólny poczęstunek (herbatka i rogaliki); wyrabianie u dzieci poczucia odpowiedzialności za wygląd sali, przebieg imprezy, nauka gościnności i otwartości w kontakcie z obecnymi na występach rodzicami.
Wtorek (27.05.2008)
Nasze miasto - Łódź.
- na podstawie wiersza.„Słupsk nad Słupią” M.Terlikowskiej przypomnienie nazwy rodzinnego miasta oraz rzeki Słupi; opowiadanie dzieci o miejscu swojego zamieszkania, mówienie o swoim domu, podwórku; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: Słupsk, rzeka Słupia, zabawa dydaktyczna „Co kryje się na fotografii?”; rozwijanie mowy poprzez opisywanie fotografii za pomocą rzeczowników, przymiotników, czasowników;
- obchodzimy uroczyście Dzień Kobiet w swojej grupie; wręczenie przez chłopców upominków dla dziewcząt z grupy, zaśpiewanie im piosenek z okazji ich święta, złożenie życzeń oraz wyręczanie w tym dniu dziewcząt w różnych sytuacjach
- ćwiczenia słuchowe „Jaka to melodia?” - rozpoznawanie znanych utworów, podawanie tytułów i określanie tempa oraz nastroju; śpiew chóralny fragmentów rozpoznawanych piosenek; wprowadzenie piosenki do nauki o naszym mieście „Mi...
amelia551