Podaj imię i charakterystykę – Hej, jestem Beata, która kocha maj, obok mnie siedzi Magda, która pięknie tańczy. Magda przedstawia Beatę i siebie wypowiadając zdanie poprzedniczki. Prezentuje kolejną osobę: Oto Beata, która kocha maj, ja jestem Magda, która pięknie tańczy. Obok mnie siedzi Aleksander, który ładnie recytuje.
Krzesła – Krzesła ustawiamy w kręgu. Dla jednego uczestnika zabawy brakuje krzesła. Prowadząca wypowiada zdanie: Wstają Ci, którzy kochają lody waniliowe. Zadaniem „kochających lody waniliowe” jest zajęcie wolnych miejsc na krzesłach. Osoba pozostała na środku wywołuje uczestników zabawy.
Dokończ zdanie – Sukienka była cienka jak …
- Jego usta były czerwone jak …
- Dom to miłość, ponieważ …
- Życie to teatr, ponieważ …(DLA STARSZYCH)
Ułóż zdanie z wyrazów zaczynających się literą …- T
- T … T… T…- Tomek taszczy torbę. Traszka tak tańczy.
Dokończ rozwijając wyobraźnię – Stałam na jednej nodze, gdy nagle …
Podaj jak największą liczbę przedmiotów należących do określonej grupy –
Podaj okrągłe przedmioty, które przychodzą Ci na myśl ………
Podaj kwadratowe przedmioty, które przychodzą Ci na myśl …
Wymień przedmioty sprawiające ból …, czyniące hałas …, pięknie pachnące …
Obserwujemy grupę i odpowiadamy na pytania prowadzącego po odwróceniu się i zamknięciu oczu: - Jak jest ubrana dziś moja pani?,
- Jakiego koloru ma oczy mój tatuś?, Jakie ozdoby ma na ręce moja mama?.
Wymień jak najwięcej słów zawierających słowo: KOT…, PARA …
Wymień słowa, które się rymują: Ulica-gaśnica …, Chleb- sklep …Pudełko – mydełko …, Sęk – brzęk …
Dokończ zdanie – Co by było, gdyby …(ludzie mieli skrzydła?)
Zaprezentuj inne zastosowanie dla danego przedmiotu (skarpetki, klucza, papieru toaletowego)
Wykorzystaj inaczej znane Ci przedmioty na Księżycu.
Super projekty – Wykonajcie pałac z tych przedmiotów.
Narysuj … zimno, miłość, ciężar …
Narysuj siebie jako … ptaka, wiatr …
Rwanie gazety – Wyrwijcie z gazety jakąś figurę, np. lokomotywę.
Na zakończenie zajęć zabawy, ćwiczenia relaksacyjne (Kartka papieru, Mój ulubiony kwiat).
Temat: Marcowa pogoda.
Cele: Utrwalenie liczebników porządkowych 1 – 7. Przypomnienie nazw dni tygodnia. Kształcenie swobodnej ekspresji dziecka; ruchowej, plastycznej, muzycznej. Kształcenie umiejętnej współpracy w grupie.
Środki dydaktyczne: instrumenty muzyczne, kredki, pisaki, plastelina.
Przebieg: Recytacja przez nauczycielkę wiersza: „Marzec”
W poniedziałek słonko, We wtorek deszcz leje
W środę bardzo zimno
W czwartek wiatr wieje
W piątek znów śnieg pada
W sobotę słonko świeci
W niedzielę cieplutko radują się dzieci.
Swobodne wypowiedzi dzieci związane z przysłowiem „W marcu jak w garncu”.
Pytania nauczycielki związane z wierszem: Jaka była pogoda w dniu tygodnia: pierwszym, drugim, trzecim, siódmym.
Prezentacja miejsc pracy.
- „zgaduj zgadula” – pokazywanie ruchem jaka była pogoda w wybranych dniach tygodnia,
- instrumenty – zagrać jaka była pogoda w wybranych dniach tygodnia,
- plastyka – pisakami, kredkami lub plasteliną w postaci znaków graficznych przedstawić pogodę w ciągu całego tygodnia.
Dowolny wybór miejsc pracy.
Temat kompleksowy: Wiosna w lesie, na polu i łące.
Temat szczegółowy: Łąka i jej mieszkańcy.
Cele:
- Uporządkowanie dzieciom wiadomości o środowisku łąkowym.
- Umiejętność stosowania pojęć położenia, kierunku i przestrzeni w stosunku do płaszczyzny.
- Doskonalenie mowy oraz wyobraźni poprzez zagadki i pracę wg Wuboru.
- Nabycie wiadomości o ochronie środowiska łąkowego.
Przebieg:
- Projektowanie krajobrazu łąki z elementów obrazkowych wg Instrukcji przypiętej do każdej części, dzieci sprawdzają poprawność wykonania czynności kolegi.
- Nadawanie tytułu kompozycji – podpisanie wg wybranej propozycji.
- Rozmowa wokół problemu „Co wiecie o łące i jej mieszkańcach?”
Zagadki ruchowe – dzieci dzielą się na duże grupy, losują napisy z nazwami zwierząt łąkowych i przedstawiają kolegą ruchami i mimiką jakie to zwierze. Koledzy odgadują na podstawie przedstawianych ruchów nazwę zwierzęcia.
I grupa II grupa
żaba pszczoła
dżdżownica mrówka
świerszcz zając
- Słuchanie utworu W. Badalskiego pt. „Cztery motylki”.
- Praca w zespole.
- Malowanie łąki na dużym kartonie.
- Lepienie z plasteliny mieszkańców łąki.
- Mini teatrzyk – rozmowa dwóch mieszkańców łąki.
- Prezentacja wykonanych zadań, zawarcie umowy o ochronie środowiska łąkowego.
Temat kompleksowy: Świat przyrody.
Temat szczegółowy: Przyroda skarbem dla człowieka.
- nabycie wiadomości o znaczeniu przyrody w życiu człowieka,
- sytuacyjne czytanie prostych tekstów zdań i wyrazów,
- ćwiczenia w mówieniu poprzez rozmowy problemowe,
- podejmowanie samodzielnych decyzji w różnorodnych sytuacjach,
- kształtowanie pożądanych zachowań wobec świata przyrody.
Pomoce i materiały źródłowe.
Fragment utworu J. Pietrzaka.
Zagadki z książki J. Steca „Zagadki dla najmłodszych”.
Opowiadanie Jacka Dobrzanieckiego „Drzewko”
Świerszczyk.
Symboliczne części ciała – wycięte w kartonie.
Narzędzia: pisaki, farby, plastelina, papier kolorowy.
- Zagadki o haśle: drzewa, trawa, kwiaty.
- ...
katarzyna.kwasnicka7