Program_nauczania_jezyka_polskiego.pdf
(
2796 KB
)
Pobierz
Anna Czeniek
Programu nauczania jykapolkiegojakojyka
diediconegodlaucniówpolkichwwiekuod13do16lat
PITRECI
:
1.
OGÓLNCHRKTERYTYKPROGRMU
............................................................................... 3
2.
OGÓLNECELEKTŁCENIUCNIÓWPOMIEDY1316ROKIEMŻYCI
.............................. 5
3.
CEGÓŁOWECELEKTŁCENI
......................................................................................... 6
4.
TRECIKTŁCENI
............................................................................................................ 18
4.1
KTŁCENIELITERCKO-KULTUROWE
.......................................................................... 18
4.2
KTLOGGDNIEŃGRMTYCNYCH
...................................................................... 39
5.
POOBYOIĄGNICELÓWKTŁCENI
.......................................................................... 48
6.
OPIŁOŻONYCHOIĄGNIĆUCNIÓW
............................................................................. 52
7.
PROPOYCJEKRYTERIÓWOCENYIMETODPRWDNIOIĄGNIĆUCNI
...................... 53
8.
PRYKŁDOWECENRIUELEKCJI
..................................................................................... 55
9.
BIBLIOGRAFIA
.....................................................................................................................118
2
1.
OGÓLNCHRKTERYTYKPROGRMU
Programu nauczania z zakresu-jykapolkiegojakojykadiediconegodlaucniów
polskich w wieku od 13 do 16 lat
(III etap edukacji)
powtałmyląoucniachmidy13a
16rokiemżyciaucącychipoagranicamikrajudlaktórychjykpolkijetjykiem
diediconymJettogrupaucniówbardoróżnicowananietylkoewgldunaaktualne
miejceamiekaniadowiadceniewuceniuijykapolkiegopotawwobecjyka
imotywacjdonaukialetakżeewgldunatopieńopanowaniajykajednejtrony–
najdująiwniejucniowiektóryniedawnoopuciliPolkiktórychkompetencja
jykowa nie odbiega bytnio od kompetencji jykowej rówieników w kraju ale
wprypadkuktórychewgldunadominującąpoycjjykakrajuoiedlenianiebdne
jetwracaniecególnejuwaginapodtrymanienajomocijykapolkiegodrugieja
– jakwynikabadań prowadonychnadbiorowociamipolonijnymi– wyklepołow
ucniówwdanejklaietanowiąoobyktóreurodiłyijużpoagranicamikrajubąd
prebywajątamnatyledługożejykpolkitałidlanichjykiemunkcjonalniedrugim
co oznacza, żepoiomjegoopanowaniajetniki(porLutańki2009Lakowki2009)
Programnaucaniadlatakwewntrnieróżnicowanejgrupyiłąrecymuiatem
tanowićkompromimidyodmiennymipotrebamiiocekiwaniamiucniówChoćcelem
nadrdnymktałceniapootajewdalymciąguprekaanieucniomwiedyopolkiej
kultureniebdnejetrównieżpowicenienacnejuwaginaodpowiednierowijanie
prawnociorapodytemówjykowych(portakżeeretnyLipińkaEJanowkaI
2006). Bewytarcającejnajomocijykaodbiórtektukulturybdiedlaucniówbardo
trudnyjelinieniemożliwycomożeniechcićichdonaukijyka
W niniejszym programie
taranoiatemuwgldnićpecyiknaucaniajykapolkiegojakodiediczonego, co
onacażeawieraontreciimetodypracycharakterytycnearównodlanaucaniajyka
polkiegojakoojcytegojakidlanaucaniajykapolkiegojakoobcegoWydajeiże
diki takiemu połąceniu możliwy bdie równoległy i pójny rowój umiejtnoci
jykowychucniówichwiedąnatematPolkiPolakóworanajważniejychtektów
kultury.
Programnaucaniaopartonadwóchdokumentachbiorącychpoduwagpecyicne
potrebypolkichucniówagranicąmianowiciena
Podstawie Programowej dla polskich
ucniówucącychiagranicą
oraz
RamachProgramowychKtałceniaUupełniającego
3
dla kolnych Punktów Konultacyjnych
Ponieważ prygotowanie jednego pójnego
programu dla wytkich poiomów aawanowania uwgldnionych w
Podstawie
Programowej
byłoniemożliwedecydowanoinautworenieprogramuprenaconego
główniedlapoiomuBodpowiadającegowprybliżeniupoiomomB1oraB2wedługkali
biegłocijykowejaproponowanejw
Europejkimytemieopiuktałceniajykowego
(dalej wanym EOKJ) am a program e wgldu na ropitoć wiekową dieci
podielononatryccidladieciwwiekuod13do14lat(klaaI)od14do15lat(klaaII)
oraod15do16lat(klaaIII)ałożonożenajomoćjykapolkiegopreucnióww
pierwejgrupiewiekowejodpowiadaćbdiewprybliżeniupoiomowiB1(wedługEOKJ)
ucniowiedrugiejgrupybdąiytuowaćmidypoiomamiB1/B2natomiatpoiom
jykowynajtarychucniówwgrupieytuowaćibdiemidzy poziomem B2/C1. Przy
okrelaniutopniaopanowaniajykabranopoduwagprowadonebadanianadjykiem
diecipochodeniapolkiegomiekającychpoagranicamikrajuktórychwynikażedieci
midy13a14rokiemżyciamiekająceprewikoćżyciapoagranicamikraju
preentująpoiomjykowypomidypoiomem2aB1
1
ałożonoatemżediki
regularnejnaucewciągukolejnychtrechlatnauki(pookoło90godinachrocnie)
wikoćucniówpowinnanajdowaćinapoiomieB2/C1 Niemniejtaranoitak
dobraćtreciprogramoweabynaucycielepracującygrupamibardiejróżnicowanymi
poiomoworównieżmoglikorytaćpropoycjiprogramowej
1
Wspominane wyniki badań pochodzą z przygotowywanej pracy doktorskiej A. Czeniek pt.
Stopień opanowania
sprawności pisania przez dzieci polonijne uczące się w Polskich Szkołach Sobotnich w Wielkiej Brytanii
.
4
2.
OGÓLNECELEKZTŁCENIUCZNIÓWPOMIEDZY1316ROKIEMŻYCI
wspieranie rozwojuintelektualnegoiemocjonalnegoucniów
rowójwiedyokulturepolkiejpopreobcowanieutworamiliterackimiora
innymi tekstami kultury,
aponanieucniówpolkimitradycjamiiobycajamiatakżepolkąocjokulturą
równomiernierowijanie wytkichcterechkompetencjijykowychreceptywnych
łuchaniaicytaniaoraproduktywnychmówieniaipiania
rowój podytemów jykowych lekyki gramatyki ora najomoci polkiej
ortografii i interpunkcji,
rowijanieuucniówautonomiiwuceniuijykapolkiegooraamodielnoci
wdobywaniuinormacjinatematPolkiiPolaków
podtrymywanie i rowijanie motywacji do nauki jyka polkiego popre
uwiadamianieucniomkorycijakieprynoidobranajomoćjyka
5
Plik z chomika:
campanila
Inne pliki z tego folderu:
Machowska - Gramatyka Dlaczego nie! (A1)(1).pdf
(3602 KB)
Lipińska Język ojczysty język obcy język drugi.pdf
(37626 KB)
Dydaktyka_kultury_polskiej_w_ksztalceniu_jezykowym_cudzoziemcow(1).pdf
(3601 KB)
Kto czyta nie błądzi - A. Seretny.PDF
(16305 KB)
ewa_lipinska_nie_ma_rozy_bez_kolcow_cwiczenia_ortograficzne.pdf
(4319 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 19.01.2025
ANGIELSKI
Architektura i wnętrza
Art nouveau
Baśnie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin