DZIECKO GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI SZKOLNEJ:
powinno znać:
ü swoje imię i nazwisko;
ü adres zamieszkania;
ü imiona rodziców;
ü nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują;
ü nazwy zwierząt domowych;
ü nazwy dni tygodnia, pór roku;
· powinno umieć:
ü prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym i kciukiem);
ü posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką (prawą lub lewą);
ü kolorować obrazek bez wychodzenia za linię;
ü narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji;
ü poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki literopodobne;
ü lepić z plasteliny, gliny lub masy solnej;
ü ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej lub łamanej;
ü sprawnie wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne, np. skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę;
ü samodzielnie się rozebrać i ubrać;
ü zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki;
ü odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz u osoby stojącej naprzeciwko;
ü wymienić kilka różnić w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach;
ü grupować przedmioty według barwy, kształtu, wielkości, itp.;
ü sortować znane przedmioty lub ich obrazki według określonej zasady, np. owoce, zwierzęta, zabawki;
ü wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy;
ü złożyć widokówkę pociętą na kilka części,
ü dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej, np. krowa – mleko, liść – drzewo;
ü odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt;
ü odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego, np. (- · - ·), (- - - -);
ü dokonać analizy (podzielić wyraz na sylaby), np. lo-ko-mo-ty-wa;
ü dokonać syntezy (złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami;
ü wyróżnić głoskę (zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu;
ü zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne, np. bułka – półka, Tomek – domek;
ü swobodnie liczyć do dziesięciu, także wspak;
ü policzyć elementy w zbiorze i powiedzieć, ile ich jest;
ü dodawać i odejmować na konkretach, np. patyczkach lub palcach do 10;
ü porównać ze sobą dwa zbiory, powiedzieć, gdzie jest więcej, a gdzie mniej;
ü opowiedzieć, co przedstawia dany obrazek;
ü poprawnie wymawiać wszystkie głoski oraz dłuższe wyrazy, np. hipopotam, kaloryfer;
ü budować zdania poprawnie pod względem gramatycznym;
ü przez dłuższą chwilę skupić się na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki;
ü zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek;
ü zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej;
ü doprowadzić zaczętą pracę lub zabawę do końca;
ü posprzątać po sobie po zakończeniu pracy lub zabawy;
ü podporządkować się poleceniom;
ü wykonać 3-4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego;
ü bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami;
ü łatwo nawiązywać kontakt z rodzicami i dziećmi.
Źródło: Bliżej Przedszkola nr 10/2010
kedziorkowatosc