cechy gotowości do podjęcia nauki szkolnej.doc

(34 KB) Pobierz

DZIECKO GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI SZKOLNEJ:

             powinno znać:

ü      swoje imię i nazwisko;

ü      adres zamieszkania;

ü      imiona rodziców;

ü      nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują;

ü      nazwy zwierząt domowych;

ü      nazwy dni tygodnia, pór roku;

·         powinno umieć:

ü      prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym i kciukiem);

ü      posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką (prawą lub lewą);

ü      kolorować obrazek bez wychodzenia za linię;

ü      narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji;

ü      poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki literopodobne;

ü      lepić z plasteliny, gliny lub masy solnej;

ü      ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej lub łamanej;

ü      sprawnie wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne, np. skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę;

ü      samodzielnie się rozebrać i ubrać;

ü      zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki;

ü      odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz u osoby stojącej naprzeciwko;

ü      wymienić kilka różnić w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach;

ü      grupować przedmioty według barwy, kształtu, wielkości, itp.;

ü      sortować znane przedmioty lub ich obrazki według określonej zasady, np. owoce, zwierzęta, zabawki;

ü      wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy;

ü      złożyć widokówkę pociętą na kilka części,

ü      dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej, np. krowa – mleko, liść – drzewo;

ü      odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt;

ü      odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego, np. (- · - ·), (- - - -);

ü      dokonać analizy (podzielić wyraz na sylaby), np. lo-ko-mo-ty-wa;

ü      dokonać syntezy (złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami;

ü      wyróżnić głoskę (zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu;

ü      zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne, np. bułka – półka, Tomek – domek;

ü      swobodnie liczyć do dziesięciu, także wspak;

ü      policzyć elementy w zbiorze i powiedzieć, ile ich jest;

ü      dodawać i odejmować na konkretach, np. patyczkach lub palcach do 10;

ü      porównać ze sobą dwa zbiory, powiedzieć, gdzie jest więcej, a gdzie mniej;

ü      opowiedzieć, co przedstawia dany obrazek;

ü      poprawnie wymawiać wszystkie głoski oraz dłuższe wyrazy, np. hipopotam, kaloryfer;

ü      budować zdania poprawnie pod względem gramatycznym;

ü      przez dłuższą chwilę skupić się na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki;

ü      zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek;

ü      zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej;

ü      doprowadzić zaczętą pracę lub zabawę do końca;

ü      posprzątać po sobie po zakończeniu pracy lub zabawy;

ü      podporządkować się poleceniom;

ü      wykonać 3-4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego;

ü      bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami;

ü      łatwo nawiązywać kontakt z rodzicami i dziećmi.

Źródło: Bliżej Przedszkola nr 10/2010

Zgłoś jeśli naruszono regulamin