kochanowski,pieśni.doc

(71 KB) Pobierz

Jan Kochanowski

„Pieśni”

opr. Ludwika Szczerbicka-Ślęk (BN I 100)

 

WSTĘP

¨       zbiory liryków J.Kochanowskiego:

Psałterz Dawidów – 1579

Treny  - 1580

Lyricorum libellus – 1580

Fraszki i Elegiarum libri IV – 1584

Pieśni ksiąg dwoje – 1586

¨       księga pierwsza – 25 numerowanych pieśni

¨       księga druga – 24 numerowanych pieśni + kilka utworów nie opatrzonych numeracją:

Pieśń świętojańska o sobótce

Pieśń [Czego chcesz od nas, Panie] – I wydanie ok. 1562 na karcie tytułowej poematu Zuzanna

O śmierci Jana Tarnowskiego – I wydanie 1561

Pamiątka [...] Janowi Baptyście, hrabi na Tęczynie – I wydanie ok. 1570

¨       pieśni, które nie weszły do tomu z r. 1586 została opublikowana w zbiorze ineditów w r. 1590 pt. Fragmenta albo pozostałe pisma – znalazło się tam 11 utworów pod wspólnym tytułem Pieśni kilka oraz dwa poza nim – Kolęda i Pieśń żałobna

¨       wyodrębnić więc można cztery zespoły pieśni

1.         [Czego chcesz od nas, Panie]

2.        Pieśni ksiąg dwoje

3.        Pieśń świętojańska o sobótce

4.        Pieśni kilka (z Kolędą i Pieśnią żałobną)

 

I [CZEGO CHCESZ OD NAS, PANIE]

¨       pieśń interwyznaniowa: w 1564r. w kancjonale kalwińskim, w 1587 – w protestanckim, w XVIIw. – w katolickim; powód: wyraża religijność humanistyczną (metafizyczną)

¨       „pochwała niewidzialnego Boga poprzez pochwałę widzialnego świata” – J. Ziomek

¨       deus artifex – Bóg-artysta, który zbudował świat i piętno twórczego aktu odcisnął na każdym elemencie, Jego dziełem jest również wprawienie w ruch tego zdumiewającego mechanizmu

¨       piękno polega na harmonii – harmonii ruchu (rytm pór roku i dnia), harmonii przestrzeni (każda część służy całości)

¨       Wiktor Weintraub: „manifest renesansowy” – metafory oparte na animizacji i antropomorfizacji

¨       obrazowanie: ujęcia uogólniające (rozliczny, rozmaity, wszelaki), zaprzeczone formy przymiotników (nieobeszła, nieprzebrane, nieśmiertelny) – „Opisywanie rzeczy za pomocą cech, których ona nie posiada jest środkiem do powstania okazałego stylu” – Arystoteles

¨       budowa: trzynastozgłoskowiec 7+6

¨       XVII w. przekłady pieśni: na język łaciński, niemiecki, czeski

 

II „PIEŚNI KSIĘGI DWOJE”

¨       poeta pisał pieśni przez cały okres swojej twórczej aktywności – od poł. XVI po lata osiemdziesiąte

¨       „Pieśni księgi dwoje” stanowią, obok „Lirycorum libellus”, plon odkrycia przez Kochanowskiego pieśni Horacego

¨       początek i koniec zbioru pieśni (I 1 i II 24) to pieśni mające za pierwowzory horacjańskie ody

¨       pieśni mające pierwowzory u Horacego: I 1,3,6,11,14,16 oraz II 11,18,22

¨       pieśni o poezji i poecie

-           [Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony] (II 24) – apoteoza twórcy, dwoistość natury poety: śmiertelna i nieśmiertelna (sława)

-           [Kto mi dał skrzydła, kto mię odział pióry] (I 10) – symbol szybującego ku górze ptaka

-           lutnia jako symbol dobroczynnego wpływu poezji na ludzką psychikę, zdolności do przywracania człowiekowi duchowej równowagi, jako uprzedmiotowiony substytut własnej twórczości

¨       liryka obywatelska

-           różne role poety: jako laudatora cnót obywatelskich zachęcającego do wypełnienia obowiązków wynikających z miejsca zajmowanego w społecznej hierarchii oraz tego, który gani i piętnuje zaniedbania w tym zakresie

-           cnota – oznacza mądrość, sprawiedliwość, wielkość umysłu, skromność – jest to zespół pozytywnych wartości moralnych, których respektowanie uszlachetniało człowieka

-           [Niemasz i po raz drugi niemasz wątpliwości] – wzorowy obywatel to człowiek, który bezinteresownie służy „Pospolitej Rzeczy”, nagrodą dla niego jest otwarta droga do nieba, dobra sława oraz satysfakcja z osiągnięcia cnoty

¨       liryka moralno-pouczająca

-           złoty środek, umiar – wyzbycie się żądzy posiadania dóbr i zaszczytów

-           Fortuna – zmiana nie dająca się przewidzieć ani co do czasu, ani kierunku – np. kobieta wprawiająca w ruch koło, którego trzymają się ludzie

-           natura – przeciwieństwo Fortuny, zmiany, które w niej zachodzą, są nawrotne, harmonijne, przewidywalne

-           epikureizm – zachęta do korzystania z przyjemności: spędzania czasu w gronie przyjaciół, nie stronienia od zabawy, dobrego wina i biesiad – ale ze świadomością przemijania młodości życia

-           [Nie zawżdy piękna Zofija] (II 23) – czas, porównany z szybko płynącą wodą, złączony został z Pogodą – stosowną chwilą, z której poeta nakazuje korzystać niezwłocznie

¨       liryka biesiadna

-           [Czołem za cześć, łaskawy mój panie sąsiedzie] – biesiadnicy upijają się na umór, ponosząc fizjologiczne tego skutki; dochodzi do kłótni i bójek, po czym następuje pojednanie przy akompaniamencie ponownego pijaństwa

-           [Miło szaleć, kiedy czas po temu] – nawiązanie do tradycji karnawałowej: biesiada traktowana jako okoliczność, na czas której zawiesza się obowiązujące reguły, a ludzkie zachowania podporządkowują się ich przeciwieństwu

¨       liryka miłosna

-           [Acz mię twa droga, miła, barzo boli] (I 6) – historia Europy porwanej na Kretę przez przemienionego w byka Jowisza

-           [Ucieszna lutni, w której słodkie strony] (II 18) – historia Hypermnestry, jedynej z pięćdziesięciu córek Danaosa, która powodowana litością wbrew nakazowi ojca darowała życie swemu mężowi narażając się na gniew i pomstę ojca

 

III „PIEŚŃ ŚWIĘTOJAŃSKA O SOBÓTCE”

¨       rozwój poezji pastoralnej we Włoszech na przełomie XV i XVIw. pod patronatem Teokryta, Wergiliusza i Tybullusa

¨       wzór dla „Sobótki” – II epoda Horacego („Beatus ille qui procul negotiis”) w nawiązaniu do „Georgik” Wergiliusza oraz „Marszałka” Tybulla

¨       cykl pieśni wykonywanych przez 12 panien w wyraźnie zarysowanej sytuacji – 23 czerwca (najkrótsza noc w roku) – w Czarnym Lesie na murawie, wokół rozpalonych ognisk, sobótek, rozsiedli  w kole się goście i domownicy; panny uformowały taneczne koło i prezentują przygotowane wcześniej widowisko obrzędowe

¨       obrzęd świętojański wywodził się z czasów pradawnych, związany był z kultem czterech żywiołów; śmiech splatał się z kultem słońca, sobótka bywa również uważana za orgiastyczne święto miłości; panny mają na sobie przepaski z bylicy, ziela, któremu przypisywano funkcje magiczne

¨       zachowania związane z obrzędem: taniec, śpiew, palenie ognisk, puszczanie wianków na wodę w celach kultowych (ochrona przed powodzią) i wróżebnym (prognozy matrymonialne)

¨       budowa: czterowersowe strofki ośmiozgłoskowa parzyście rymowana

¨       autorski punkt widzenia: 6, 11, 12

¨       parodia z XIXw. – Teodora Narbutta

¨       tematyka śpiewu kolejnych panien:

-           I – wezwanie do śpiewu, prośba do natury o dobrą pogodę, podkreślenie tradycyjnego wymiaru święta, apoteoza zabawy i odpoczynku po pracy

-           II – wezwanie do śpiewu, postulat odrzucenia troski, pochwała radości

-           III – pochwała śmiechu, zbiór idiomów na temat kota

-           IV – chce dać ukochanemu wianek

-           V – opowiada o Szymku, nie wierzy w jego zapewnienia o miłości

-           VI – mówi o zbliżających się żniwach

-           VII – tęskni za ukochanym, który teraz uczestniczy w łowach

-           VIII – pasterka, ślubuje czystość

-           IX – opowieść o innych krajach, gdzie doszło do strasznej zbrodni: mąż zgwałcił siostrę żony, a ta mszcząc się zamordowała syna i nakarmiła nim męża; nastąpiła przemiana – męża (Tereus) w dudka, siostry (Filomela) w słowika, żony (Prokne) w jaskółkę

-           X – płacze, bo jej ukochany zostawił ją i pojechał na wojnę; krytyka wojny

-           XI – sprowokowana przez pannę XI pieśń skrzypka o Dorocie

-           XII – wieś jako Arkadia umożliwiająca godne życie

Ona [skrzętna gospodyni] sama bydło liczy,

              Kiedy z pola idąc ryczy

 

IV „PIEŚNI KILKA”

¨       „Pieśni kilka” – 11 utworów wydanych w 1590r

¨       tematyka:

-           I – V – egzystencjalna: przemijanie, śmierć, życie po śmierci, Opatrzność – monologi o charakterze częściowo modlitewnym, pozbawione mitologicznej symboliki; życie jako żegluga,

-           VI – XI – wiersze miłosne, typ „ballady mitologicznej”, erotyki w stylu Petrarki

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin