Psychoedukacja grupowa dla osób z CHAD.pdf

(424 KB) Pobierz
612735235 UNPDF
Psychiatria Polska
2010, tom XLIV, numer 1
strony 89–100
Psychoedukacja grupowa w kompleksowym leczeniu
choroby afektywnej dwubiegunowej
– doświadczenia krakowskie
Group psychoeducation in the complex treatment of bipolar disorder
– Cracow experiences
Grzegorz Mączka 1 , Bartosz Grabski 1 , Józef Krzysztof Gierowski 2
Dominika Dudek 3
1 Oddział Kliniczny Kliniki Psychiatrii Dorosłych Szpitala Uniwersyteckiego UJ CM w Krakowie
Kierownik: prof. dr hab. n. med. A. Zięba
2 Zakład Psychologii Lekarskiej Katedry Psychiatrii UJ CM
Kierownik: prof. dr hab. n. hum. J. K. Gierowski
3 Klinika Psychiatrii Dorosłych Katedry Psychiatrii UJ CM
Kierownik: prof. dr hab. n. med. A. Zięba
Summary
Aim . To share our experience in introducing an original, structured group psychoeducational
programme entitled “Familiarizing bipolar disorder” into the integrated complex treatment
of bipolar disorder (BP).
Method . The programme is partially based on the Barcelona Bipolar Disorders Program
format and represents our proposal of a short, easily applied group psychoeducation. It con-
sists of 8 meetings, conducted by a psychiatrist and a psychologist who are both trained in
cognitive-behavioural therapy. Two groups of patients accomplished the programme so far.
We would like to present our conclusions and qualitative observations.
Results . The patients noticed a change in a philosophical view on the bipolar disorder
treatment (access to information, partnership between a doctor and a patient, appreciation of
psychological aspects of bipolar illness), which is embodied by the psychoeducational approach.
They welcomed our programme with enthusiasm and interest. Many questions were asked about
different aspects of bipolar disorder, especially concerning pharmacotherapy, genetic and legal
issues. Our participants assessed the number of sessions as optimal, but some of them insisted
on devoting one more meeting to interactively discuss pharmacotherapy of BP. The programme
revealed many other relevant issues concerning patients’ attitudes toward bipolar disorder like:
common presence of dysfunctional beliefs patients hold regarding their illness, unawareness of
importance of mood stabilizer serum level examination, insuficient knowledge on hypomania
or – in some cases – ignorance of a hypomania phenomenon. Moreover, patients appreciated the
fact that the psychoeducational programme helped them to diminish the sense of stigma, shame,
and the feeling of being different or worse. Finally we are amazingly impressed by the unsatisied
need existing in bipolar patients to share their fears, emotions and to be fully informed.
612735235.041.png 612735235.042.png 612735235.043.png 612735235.044.png 612735235.001.png 612735235.002.png 612735235.003.png 612735235.004.png
90
Grzegorz Mączka i wsp.
Conclusion . Our observations support the statement, that the psychoeducational approach to
BD is a crucial element of a complex treatment. It surely satisies patients needs for information
and may help to reformulate beliefs about their illness and its treatment. Further studies on the
effectiveness and mechanisms of psychoeducational interventions are needed.
Słowa klucze : choroba afektywna dwubiegunowa, psychoedukacja
Key words : bipolar disorder, psychoeducation
Wstęp
W ostatnich latach nastąpiła wyraźna zmiana w podejściu terapeutycznym do
choroby afektywnej dwubiegunowej (ChAD). Chociaż farmakoterapia wciąż stano-
wi zasadniczy i niezbędny element leczenia, trudno wyobrazić sobie prawidłowo, tj.
kompleksowo, przeprowadzoną terapię ChAD bez wprowadzenia oddziaływań psy-
choedukacyjnych. Podobnie jak trudno wyobrazić sobie skuteczne leczenie cukrzycy
bez zrozumienia przez pacjenta jej istoty, znaczenia codziennych iniekcji insuliny
i monitorowania poziomu cukru w surowicy. Dodatkowo, jak zauważają Colom i Lam,
poprzez psychoedukację respektujemy podstawowe prawo naszych pacjentów – prawo
do informacji o chorobie [1].
Szczegółowy przegląd badań nad psychoedukacją, wraz z prezentacją poszcze-
gólnych programów i analizą możliwych mechanizmów zmiany w procesie psycho-
edukacyjnym przedstawiliśmy w naszej publikacji w „Archives of Psychiatry and
Psychotherapy”, pt. The role of psychoeducation in the complex treatment of bipolar
disorder [2]. W niniejszej pracy pragniemy jedynie ponownie zwrócić uwagę na
program barceloński – najbardziej obszerny – którego skuteczność poddano ocenie
w dużym, randomizowanym i kontrolowanym badaniu (tabela 1). To właśnie na ana-
lizie wyników tego badania oraz doskonałej publikacji książkowej [3] szczegółowo
prezentującej wspomniany program oparliśmy naszą propozycję grupowej psychoe-
dukacji dla pacjentów z ChAD, z nadzieją, iż będzie ona kompromisem, praktycznie
realizowalnym w warunkach krajowych.
Tabela 1. Barceloński program psychoedukacyjny [3]
Sesje składające się na barceloński program psychoedukacyjny
Sesja 1. Wprowadzenie. Prezentacja grupy i obowiązujących w niej zasad
Wiedza o zaburzeniu
Sesja 2. Co to jest zaburzenie afektywne dwubiegunowe?
Sesja 3. Czynniki etiologiczne i wywołujące epizod
Sesja 4. Symptomy I: mania i hipomania
Sesja 5. Symptomy II: depresja i epizody mieszane
Sesja 6. Rozwój zaburzenia i rokowanie
Stosowanie się do zaleceń dotyczących leczenia
Sesja 7. Leczenie I: leki normotymiczne
612735235.005.png 612735235.006.png 612735235.007.png 612735235.008.png 612735235.009.png 612735235.010.png 612735235.011.png 612735235.012.png 612735235.013.png
Psychoedukacja w kompleksowym leczeniu ChAD
91
Sesja 8. Leczenie II: leki stosowane w terapii manii
Sesja 9. Leczenie III: leki przeciwdepresyjne
Sesja 10. Stężenie leków normotymicznych w surowicy
Sesja 11. Ciąża i poradnictwo genetyczne
Sesja 12. Psychofarmakologia a terapie alternatywne
Sesja 13. Ryzyko związane z przerwaniem leczenia
Unikanie nadużywania substancji psychoaktywnych
Sesja 14. Substancje psychoaktywne: ryzyko w zaburzeniach dwubiegunowych
Wczesne rozpoznawanie nowych epizodów
Sesja 15. Wczesne rozpoznawanie manii i hipomanii
Sesja 16. Wczesne rozpoznawanie epizodów depresyjnych i mieszanych
Sesja 17. Co robić, kiedy rozpozna się nowy epizod?
Regularność nawyków i radzenia sobie ze stresem
Sesja 18. Regularność nawyków
Sesja 19. Techniki kontroli stresu
Sesja 20. Strategie rozwiązywania problemów
Sesja 21. Zakończenie
Metoda
Doświadczenia krakowskie – idea programu
Naszemu programowi przyświeca idea zapożyczona z terapii opartej na wzajemnym
porozumieniu (concordance therapy) wywodzącej się z paradygmatu poznawczego.
Bazuje ona na założeniu, że człowiek, jako racjonalny konsument, podejmuje decyzje
mające dla niego sens [4]. Jeśli jest więc przekonany, że leki normotymiczne są szkodli-
we i mało skuteczne, że choroby nie da się ustabilizować, a do tego wymyślili ją lekarze,
jego motywacja do leczenia jest – ze zrozumiałych względów – ograniczona, co może
skutkować poważnymi trudnościami we współpracy terapeutycznej. Obraz choroby
u pacjentów dotkniętych ChAD często cechują podobne do wspomnianych dezadap-
tacyjne przekonania. Badacze hiszpańscy [3] mówią nawet o „dziesięciu paskudnych
kłamstwach na temat zaburzeń afektywnych dwubiegunowych” (tabela 2).
612735235.014.png 612735235.015.png 612735235.016.png 612735235.017.png 612735235.018.png 612735235.019.png 612735235.020.png 612735235.021.png
92
Grzegorz Mączka i wsp.
Tabela 2. Lista błędnych i dysfunkcjonalnych przekonań o ChAD
„Dziesięć paskudnych kłamstw na temat zaburzeń
afektywnych dwubiegunowych” [3]
1. Wymyślili ją lekarze
2. Jest zaburzeniem typowym dla krajów zachodnich
3. To choroba tego stulecia
4. Przydarza się tylko ludziom słabym
5. Jest schorzeniem zaraźliwym
6. Może być skutecznie leczona psychoanalizą i homeopatią
7. Jest darem od Boga
8. Chory sam ją spowodował
9. Można ją kontrolować bez stosowania leków
10 Czyni człowieka niesprawnym
W badaniu BEAM ( Bipolar Education Awareness Materials ), którego celem
było zwiększenie świadomości choroby pośród lekarzy i pacjentów, Morselli i Elgie
[5] ocenili za pomocą kwestionariusza obawy chorujących związane z leczeniem
ChAD (tabela 3). Poddając je analizie można zauważyć, że są one w znacznej mierze
spowodowane niedostatecznym poinformowaniem pacjentów lub błędną, dysfunk-
cjonalną wiedzą. Celem psychoedukacji powinno być zatem dostarczenie pacjentom
informacji wskazujących na to, że zaangażowanie w proces leczenia oraz poznanie
mechanizmów wpływających na obraz ChAD może być dla nich źródłem wymiernych
korzyści zdrowotnych. Mówiąc prościej – że leczenie oparte na modelu przymierza
terapeutycznego ma dla nich sens.
Tabela 3. Typowe obawy pacjentów związane z przyjmowaniem leków
Obawy pacjentów związane z przyjmowaniem leków
1. Czuję się zależny/a – 22,7%
2. Czuję się zniewolony/a, ograniczony/a – 9,9%
3. Trochę się boję – 9,5%
4. Strach przed długofalowymi efektami ubocznymi – 6,7%
5. Wstydzę się – 4,6%
6. Są niezdrowe – 4,0%
7. Efekty uboczne – 3,0%
8. Mój stan izyczny – 0,9%
9. Leczenie jest bezużyteczne – 0,8%
10. Leczenie nie jest potrzebne – 0,6%
11. Zajdę w ciążę – 0,4%
612735235.022.png 612735235.023.png 612735235.024.png 612735235.025.png 612735235.026.png 612735235.027.png 612735235.028.png 612735235.029.png 612735235.030.png 612735235.031.png 612735235.032.png
Psychoedukacja w kompleksowym leczeniu ChAD
93
Struktura programu i tematyka spotkań
Charakteryzując strukturę programu krakowskiego, warto nadmienić, że stworzone
dotychczas modele psychoedukacji cechuje znaczne zróżnicowanie w zakresie rozle-
głości podejmowanych przez nie zagadnień – od zaledwie 12-minutowego ilmu na
temat działania litu [6], poprzez modele składające się z kilku–kilkunastu spotkań, jak
np. trening rozpoznawania wczesnych objawów manii [7], po programy rozbudowane
w czasie i strukturze, jak wspominany wcześniej model barceloński [3]. Stosowany
przez nas program psychoedukacyjny „Oswajanie choroby afektywnej dwubiegunowej”
składa się z ośmiu 90-minutowych spotkań o charakterze wykładowo-warsztatowym.
Elementy wykładu są uzupełniane własnymi doświadczeniami pacjentów biorących
udział w programie, by podkreślić znaczenie indywidualnego obrazu choroby i umoż-
liwić interaktywność kontaktu. Na każdym spotkaniu uczestnicy otrzymują wydru-
kowane materiały informacyjne, zawierające prezentowane danego dnia zagadnienia.
Spotkania poprzedzone są zebraniem organizacyjnym szczegółowo zapoznającym
uczestników z celem programu oraz zasadami udziału w grupie. Dodatkowym celem
zebrania jest wzbudzenie motywacji do aktywnego uczestnictwa w programie. Zajęcia
prowadzą psycholog i psychiatra – psychoterapeuci poznawczo-behawioralni. W skład
grupy wchodzi przeciętnie od 10 do 15 pacjentów. Do tej pory poprowadziliśmy dwie
grupy psychoedukacyjne, do których zrekrutowaliśmy 26 uczestników. 16 z nich
ukończyło program. Trwa rekrutacja do trzeciej grupy, mamy nadzieję, że do końca
roku program ukończy około 30 pacjentów.
Dlaczego psychoedukacja grupowa?
Wybierając model grupowy kierowaliśmy się względami organizacyjnymi i badaw-
czymi. Taki tryb pracy umożliwia dotarcie z ofertą do większej liczby potrzebujących
w krótszym czasie. Mając na uwadze, że nasz program mógłby stać się modelową ofertą
psychoedukacji w ChAD w Polsce, charakter grupowy zdecydowanie zmniejszyłby
koszty takiego postępowania. Dodatkowo, antycypując wpływ takich czynników, jak
udzielanie sobie wzajemnego wsparcia, zmniejszanie poczucia napiętnowania i izolacji
oraz możliwość poszerzania kontaktów społecznych, tworzenia więzi przez naszych
pacjentów, uznaliśmy, że grupowy charakter zwiększy efektywność programu.
Dlaczego 8 sesji?
Wspomniani autorzy hiszpańscy [3] zaproponowali także skróconą wersję programu
psychoedukacyjnego (tabela 4). Zalecają ją w sytuacji występowania ograniczeń logi-
stycznych, takich jak brak odpowiedniej kadry czy pomieszczeń, aż po niestosowanie
się wielu pacjentów do rozkładu zajęć. Podkreślają przy tym, iż jej efektywność nie
została dotychczas udowodniona. Omawiając zagadnienie szczegółowo, za najpo-
ważniejsze wady pracy z długim programem uznają większe prawdopodobieństwo
porzucenia leczenia – do 25 % – oraz większe koszty leczenia. Do zalet zaliczają
bogactwo poruszanych treści, większe zaangażowanie pacjentów, spójność grupy
i możliwość modelowania zachowań i postaw oraz uważnego śledzenia przebiegu cho-
612735235.033.png 612735235.034.png 612735235.035.png 612735235.036.png 612735235.037.png 612735235.038.png 612735235.039.png 612735235.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin