6.04.2009
Okres noworodkowy
Trzymany pionowo – podczas dotknięcia stopą – prostuje nóżki, niekiedy tułów
Pod koniec pierwszego miesiąca potrafi na kilka sekund „fiksować” spojrzenie na kolorowy przedmiot.
Pierwsze miesiące – jedzenie i spanie (okres oralny):
Ø 2 miesiąc - potrafi unieść głowę (ok. 45 stopni), reaguje na dźwięk
Ø 3 miesiąc – w pozycji „na brzuchu” trzyma głowę przez ok. 1 min, wygasa reakcja poporodowa, wodzi oczami, chwyta grzechotkę, uśmiecha się coraz częściej, „głużenie”
Ø 4 miesiąc – utrzymuje głowę w osi kręgosłupa, bawi się własnymi rączkami, podtrzymywane utrzymuje na kilka sekund pozycję pionową, różnicuje mimikę i głos matki
Okres niemowlęcy:
Ø 6 miesiąc – opiera się na wyprostowanych rączkach, dłonie są otwarte, w czasie snu rączki obok głowy, chwyta całą dłonią zabawki, łączy sylaby, uczy się żuć
Ø 7 miesiąc – leżąc na wznak bawi się swoimi nogami, aktywnie zmienia położenie ciała, samodzielnie siedzi, podtrzymywane „odbija się” nogami, chwyta zabawki oburącz, szuka przedmiotów, potrafi bawić się w „a kuku”, gaworzy – zwiększa zakres sylab.
Ø 8 miesiąc – zmienia swoje położenie, potrafi się obracać wokół własnej osi, kilka sekund samodzielnie siedzi, śledzi czynności matki, koncentruje uwagę na przedmiocie, rezerwa wobec obcych, zmienia natężenie głosu, integruje się z odbiciem w lustrze.
Ø 9 miesiąc – podparte na ramionach pełza, siedzi samodzielnie, trzymane stoi samodzielnie kilka sekund, upuszcza przedmiot celowo – zabawa, różnicuje sytuacje przestrzenne, zabawa w chowanego – rozumie, podwójne sylaby
Ø 10 miesiąc – podpiera się na dłoniach i kolanach, samodzielnie podnosi się i siada, siedzi pewnie, stoi ok. 30 sek – trzymając się przedmiotów, wyrzuca zabawki z łóżeczka, powtarza proste gesty, potrafi wskazać niektóre przedmioty.
Ø 11 miesiąc – raczkuje, pewnie stoi, pierwsze kroki – trzymane, samo je, rozumie wypowiadane zakazy, ale je zapomina.
Ø 12 miesiąc – stawia pierwsze kroki, chętnie raczkuje, udział w prostych zabawach, reaguje na proste polecenia, rozumie treść prostych zdań.
Interakcje między rozwojem ruchowym, a emocjonalnym zależą od stymulacji aktywności niemowlęcia przez matkę.
Drugi i trzeci rok życia:
Ø Zwiększają się umiejętności ruchowe (samodzielne poruszanie się)
Ø Doskonalenie lokomocji
Ø Trzymane za rękę wchodzi po schodach (15 miesiąc)
Ø Intensywny rozwój mowy (własny język)
Ø Zmienność nastrojów
Ø Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej
Ø Brak współdziałania z rówieśnikami
Ø Próby samodzielnego jedzenia (często nieudane)
Ø Nieustająca ciekawość – kłopoty
Ø Wymaga stałego nadzoru
Ø Je bez pomocy (ok. 1,5 roku)
Ø Naśladuje matkę w czynnościach
Ø Utrwala nawyki czystościowe
Ø Pierwsze zachowania negatywistyczne (wszystko na „nie”)
Ok. 2 roku życia składa 2-3 wyrazy, układa wieżę z 5-6 klocków. Próby samodzielnego mycia rąk. Bywa agresywne. Rozpoczyna się okres uciążliwych pytań.
2,5 roku – potrafi samodzielnie się ubierać, trzyma ołówek, rysuje proste figury, zaczyna rozróżniać kolory, doskonali mowę (sepleni), zauważa różnice płci, chętnie słucha bajek.
3 rok:
Ø Zaczyna wyrażać się poprawnie i gramatycznie
Ø Poszerza się zakres form ruchu
Ø Biega niezgrabnie
Ø Wolno chodzi po schodach
Ø Rozwija się praksja
Ø Ustala się lateralizacja, oraz coraz lepsza pamięć i umiejętności naśladownicze,
Ø Dużo mówi, chętnie pomaga
Ø Lubi czytanie
Ø Rozwija się pamięć
Ø Potrafi odwzajemniać uczucia
Ø Przekora, upór
Ø Interesuje się narządami płciowymi
Wiek przedszkolny:
4 lata:
Ø Potrafi zachowywać się poprawnie
Ø Gadatliwe
Ø Chwali się, fantazjuje
Ø Bawi się z innymi dziećmi
Ø Swobodnie biega
Ø Lubi zabawy z piłką
Ø Chwiejność emocjonalna
5 lat:
Ø Chętnie bawi się w grupie rówieśniczej
Ø Rozwija spostrzeganie, uwagę, pamięć i mowę
Ø Chętnie rysuje
Ø Kształtują się uczucia i wola
Ø Potrafi skupić się na zadaniu
Ø Należy uczyć prawdomówności i uczciwości wobec innych
Konieczna jest rozsądna miłość rodzicielska, życzliwa atmosfera bez przemocy.
Wiek szkolny:
Psychospołeczny rozwój dziecka w tym okresie ściśle uewarunkowany jest wpływami środowiska:
Prof. Obuchowska wyróżnia: (2000 r):
Ø Rozwój informacyjny
Ø Rozwój uczuciowy
Ø Rozwój moralny
Ø Rozwój motywacji i aktywności
Ø Rozwój osobowości – nadrzędny wobec pozostałych
Okres dojrzewania i dorastania:
Człowiek dojrzewa coraz wcześniej, dorasta później
Intensywnie kształtuje się w tym okresie rozwój umysłowy:
Ø Spostrzeganie
Ø Pamięć
Ø Uwaga
Ø Myślenie
Ø Wyobraźnia
Ważne jest ukierunkowanie na dobro
Uwrażliwienie na:
Ø Cierpienie
Ø Niesprawiedliwość
Ø Postawy nieetyczne
Zwiększa się pojemność:
Ø Uwagi
Ø Skupienia
Uczenie się staje się efektywne:
Ø Refleksyjność
Ø Krytycyzm (wobec demagogii i niezgodności)
Ø Wzbogacone słownictwo
Ø Niekonwencjonalne zachowania
Ø Niezależność myślenia
Ø Pragnienia i ambicje (pamiętniki)
Ø Zainteresowanie muzyką
Emocje:
Ø Kierunek rozwoju emocji zależy od rodziny i szkoły
Ø Rozwój uczuć w tym społecznych (przyjaźń na lata)
Ø Potrzeba kontaktu społecznego
Romantyzm w przeżywaniu świata jest jedną z charakterystycznych cech młodości, która następnie zanika na rzecz realizmu.
Ø Kształtowanie postaw moralnych
Ø Kształtowanie światopoglądu
Ø Dokonywanie wyborów i kształtowanie hierarchii wartości
Rozwój fizyczny. Metody oceny.
Rodzaje oceny procesu rozwoju (badania przekrojowe):
Ø Statyczne – ocena poziomu rozwoju osiągniętego w dniu badania.
Ø Dynamiczne – umożliwia śledzenie przebiegu indywidualnego rozwoju dziecka przez określony czas, np. od urodzenia do dojrzałości
Badania przekrojowe – uzyskanie informacji o wartościach średnich i zakresie zmienności badanych cech w danej populacji oraz zjawiska akceleracji
Badania długofalowe – umożliwiają poznanie indywidualnego toru rozwojowego, np. tempa wzrastania, czasu i kolejności występowania cech dojrzewania płciowego
Metody oceny rozwoju fizycznego:
Ø Ocena wzrastania
Ø Ocena proporcji ciała
Ø Ocena procesów dojrzewania
Ø Ocena dojrzewania płciowego
Ø Ocena dojrzewania szkieletowego – wieku kostnego
Ø Ocena wieku zębowego
hiiri