Muzyk-6-2005 Dean Vendetta 2.0, 4.0.pdf

(439 KB) Pobierz
M06-2005-044-092-testy-recenzje
test
Dean
Vendetta 2.0, Vendetta 4.0
Gitary elektryczne
t est
Kanstantsin „Kostek” Andreyeu
Miałem już okazję testować gitary Dean. Żadna z nich, co prawda nie miała tak groźnej nazwy.
Jak dotąd powstały cztery różne modele tej serii: Vendetta 1.0, Vendetta 2.0, Vendetta 3.0 oraz
Vendetta 4.0. Oprócz numerów oczywiście różnią się typem konstrukcji i materiałami oraz wy-
kończeniem. Na przykład w pierwszych dwóch modelach gryf jest przykręcany do korpusu, a w
pozostałych dwóch mamy do czynienia z konstrukcją neck-thru-body . Wszystkie je łączy jednak
sposób mocowania strun – Dean V Ferrule Pattern.
6 /2005
45
678359432.010.png 678359432.011.png 678359432.012.png
test
Dean Vendetta 2.0
na klonową płytka. Gryf testowanej gitary wy-
konano z klonu i przykręcono do korpusu. W
palisandrowej podstrunnicy testowanej gita-
ry umieszczono 24 progi o rozmiarze XJ. Progi
o numerach 3, 5, 7, 9, 15 ,17, 19, 21 ozna-
czono kropkami z tworzywa sztucznego o wy-
glądzie masy perłowej. Dwudziestyczwarty i
dwunasty próg oznaczono dwiema kropka-
mi. Menzura gitary wynosi 25.5”. Na bokach
podstrunnicy naklejono ozdobny pasek z two-
rzywa sztucznego w kolorze kości słoniowej.
Gryf łączy się z korpusem na wysokości dwu-
dziestego trzeciego progu strun wiolinowych
oraz na wysokości osiemnastego progu dla
strun basowych. Front główki jest koloru czar-
nego. Po obu stronach główki umieszczono
klucze (po trzy z każdej strony). Tuż przy sio-
dełku znajduje się czarna płytka z tworzywa
sztucznego zakrywająca gniazdo główki pręta
regulującego gryf. W testowanej gitarze
umieszczono dwa przetworniki typu humbuc-
ker w czarnych plastikowych ramkach. Odle-
głość przetworników od strun możemy regu-
lować za pomocą dwóch śrub znajdujących
się w ramkach. Gitarę wyposażono w dwa
potencjometry obrotowe – jeden z nich regu-
luje poziom głośności, a drugi zawartość wy-
sokich częstotliwości w sygnale wyjściowym.
Pomiędzy potencjometrami umieszczono trój-
pozycyjny przełącznik. Na tylnej ściance in-
strumentu znajduje się – przymocowana do
korpusu śrubkami – płytka z czarnego two-
rzywa sztucznego, jej usunięcie umożliwia
dostęp do złączy potencjometrów i gniazda
wyjściowego. W gitarze zamontowano trady-
cyjny mostek typu TUNE-O-MATIC , z tym że
struny zakładane są od tyłu korpusu.
Kanstantsin „Kostek” Andreyeu
OPIS
Model dostarczony do testów to Vendetta 2.0
(wykończenie Trans Red ), który zarówno pod
względem cenowym jak i pod względem uży-
tych materiałów i klasy instrumentu można
umieścić mniej więcej w środkowej części
wśród gitar Dean. Przyjrzyjmy się samej gita-
rze. Korpus został wykonany z mahoniu, przy
czym na przednią ściankę została przyklejo-
WRAŻENIA
Pierwsza rzecz która zwraca na siebie uwagę
to precyzyjne wykonanie instrumentu. Po raz
kolejny przyznaję, że konstruktorzy Dean po-
trafią robić ładne gitary! Testowany instrument
oferuje trzy podstawowe rodzaje brzmienia.
Gdy włączony jest tylko przetwornik znaj-
dujący się przy mostku, na czystym kanale
wzmacniacza uzyskujemy jasne lecz ciepłe
brzmienie, na przesterowanym – czystej wody
rock. Selektywne klarowne rockowe brzmie-
46
6 /2005
678359432.013.png 678359432.001.png
test
nie skuteczne w graniu riffów i partii solowych.
Przy środkowym ustawieniu przełącznika, sy-
gnał wysyłany do gniazda wyjściowego pocho-
dzi z obu przetworników połączonych szere-
gowo. Na czystym kanale wzmacniacza uzy-
skujemy śpiewną przyjemną barwę idealnie
sprawdzającą się wielu stylach: od ballad przez
jazz, funk i fusion. Na kanale przesterowanym
uzyskujemy szeroką paletę barw, którą w za-
leżności od nasycenia przesteru możemy wy-
korzystywać zarówno w riffach bluesowych jak
i w solowych partiach, w zasadzie w każdym
gatunku muzycznym. W sytuacji gdy włączony
jest tylko przetwornik znajdujący się przy gry-
fie, na czystym kanale wzmacniacza uzyskuje-
my ciemną barwę (lecz nie aż tak ciemna jak
w gitarach typu Les Paul), na kanale przeste-
rowanym jesteśmy co tu ukrywać od razu ku-
szeni do grania bluesowego solo.
Mimo że spora liczba oficjalnych użytkow-
ników gitar Dean wykonuje dość ciężkie odmia-
ny muzyki rockowej to testowany instrument jest
6 /2005
47
678359432.002.png 678359432.003.png 678359432.004.png
test
uniwersalny. Oczywiście jak najbardziej nadaje się do grania ciężkich
riffów, lecz nie tylko. Gryf jest bardzo wygodny. Nie jest to typowo „wy-
ścigowy” gryf, ale też w niczym nie utrudnia wykonywania wirtuozerii.
PLUSY I MINUSY:
+ uniwersalne brzmienie
+ przystępna cena
+ długie wybrzmienie
+ wygodny gryf
- brak danych o przetwornikach
PODSUMOWANIE
Testowany instrument jest gitarą średniej klasy lecz porządnie wyko-
naną i uniwersalną w brzmieniu. Wobec tego można ją śmiało pole-
cić również wymagającym gitarzystom. Vendetta 2.0 oprócz zadowo-
lenia tych, którzy potrzebują instrumentu do mocnego uderzenia „po-
radzi” sobie w rękach grających jazz oraz inne gatunki muzyczne.
DANE TECHNICZNE:
Korpus: mahoń, klonowy front
Gryf: klon
Konstrukcja: bolt-on
Podstrunnica: palisander
Progi: 24, XJ
Przetworniki: humbucker × 2
Menzura: 25.5"
Cena detaliczna: 1,440 zł
48
6 /2005
678359432.005.png 678359432.006.png 678359432.007.png
test
Dean Vendetta 4.0
i rzeźbioną wierzchnią płytę. Są to cechy in-
strumentów drogich, a tymczasem testowana
gitara należy do średniej grupy cenowej (a
nawet do jej dolnego obszaru). Podstrunnica
wykona jest z palisandru. Ozdobiono ją inkru-
stacją z masy perłowej, a brzegi obindowano
paskiem białego plastiku. Nabito na nią dwa-
dzieścia cztery progi w rozmiarze jumbo . Sio-
dełko gitary wykonano z czarnego plastiku. Wy-
kończona czarnym lakierem główka mieści sy-
metrycznie rozmieszczone w układzie 3 + 3
klucze firmy Grover. Gniazdo nakrętki pręta
regulującego naprężenie szyjki przykryto płyt-
ką z czarnego plastiku przykręconą trzema
wkrętami. Korpus gitary wykonano z maho-
niu, przy czym płytę wierzchnią i spodnią okle-
Sebastian Król
Trzeba przyznać, że gitara sprawia wrażenie
droższej niż to jest w rzeczywistości. Wpływa
na to inkrustowana podstrunnica, wykończe-
nie płyty wierzchniej i spodniej korpusu oraz
konstrukcja neck-thru-body .
KONSTRUKCJA I OPIS
Vendetta 4.0 TGE ( Tiger Eye ) to gitara elek-
tryczna wykonana wg wysokich standardów.
Mamy tu więc pięcioczęściową szyjkę (wyko-
naną prawdopodobnie z klonu i mahoniu)
przechodzącą przez cały korpus oraz wypukłą
6 /2005
49
678359432.008.png 678359432.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin