index2.pdf

(175 KB) Pobierz
93505582 UNPDF
Co w strategii informatyzacji piszczy?
¬ródło: MSWiA, 19.10.2008
Jednym z istotnych czynników stymuluj±cym wzrost gospodarczy jest umiejêtno¶æ pozyskiwania,
gromadzenia i wykorzystywania informacji, dziêki dynamicznemu rozwojowi technologii informacyjnych i
komunikacyjnych (ang. Information and Communication Technologies - ICT). Znaczenie tego rozwoju dla
wzrostu gospodarczego, podkre¶laj± badania, według których ICT w ostatnich latach odpowiadaj± za około
jedn± czwart± wzrostu PKB oraz za 40% wzrostu produktywno¶ci w Unii Europejskiej.
Gwałtowny wzrost znaczenia informacji oraz usług ¶wiadczonych drog± elektroniczna i tym samym
wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce, administracji publicznej (rz±dowej
i samorz±dowej), a tak¿e ¿yciu codziennym obywateli wi±¿e siê z nowym trendem transformacji cywilizacyjnej
-transformacji w kierunku „społeczeñstwa informacyjnego".
W zwi±zku z powy¿szym, Rz±d Rzeczypospolitej Polskiej przygotował Strategie rozwoju społeczeñstwa
informacyjnego w Polsce do roku 2013. Przygotowana Strategia jest spójna z kluczowymi dokumentami
okre¶laj±cymi strategiczne kierunki rozwoju Polski: Strategi± Rozwoju Kraju 2007-2015, Narodowymi
Strategicznymi Ramami Odniesienia 2007-2013, Strategicznym Planem Rz±dzenia.
Strategia uwzglêdnia priorytety europejskiej polityki w dziedzinie społeczeñstwa informacyjnego wynikaj±ce z
zało¿eñ Strategii Lizboñskiej oraz inicjatyw e-Europe - społeczeñstwo informacyjne dla wszystkich" oraz jej
kontynuacji i2010 - Europejskie społeczeñstwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia".
Okre¶lone przez Rz±d cele strategiczne pañstwa, wyniki analizy obecnego stanu rozwoju społeczeñstwa
informacyjnego w Polsce oraz zorganizowane lub współorganizowane przez MSWiA dyskusje ¶rodowiskowe i
tematyczne w tym obszarze, stanowi± podstawê do wskazania wizji społeczeñstwa informacyjnego w Polsce
w roku 2013: Aktywne społeczeñstwo osi±gaj±ce wysok± jako¶æ ¿ycia w perspektywie osobistej i społecznej.
Na podstawie tak okre¶lonej wizji, przyjêta została misja:Umo¿liwienie społeczeñstwu powszechnego i
efektywnego wykorzystania wiedzy i informacji do harmonijnego rozwoju w wymiarze społecznym,
ekonomicznym i osobistym. Jednocze¶nie przyjêto, ¿e rozwojowi społeczeñstwa informacyjnego w
Polsce powinny trwale towarzyszyæ:
- Dostêpno¶æ, bezpieczeñstwo i zaufanie - mo¿liwo¶æ uzyskania dostêpu do rzetelnej informacji lub
bezpiecznej usługi niezbêdnej obywatelowi oraz przedsiêbiorcy,
- Otwarto¶æ i ró¿norodno¶æ - brak dyskryminacji w dostêpie do informacji, a w szczególno¶ci do informacji
publicznej,
- Powszechno¶æ i akceptowalno¶æ - d±¿enie, aby udział w dobrach społeczeñstwa informacyjnego był
oczywisty i jak najszerszy, a tak¿e by oferta produktów i usług społeczeñstwa informacyjnego była
maksymalnie szeroka,
- Komunikacyjno¶æ i interoperacyjno¶æ - zapewnienie dotarcia do po¿±danej informacji w sposób bezpieczny,
szybki, prosty i niezale¿ny od zastosowanej technologii.
Maj±c na uwadze, ¿e rozwój społeczeñstwa informacyjnego w Polsce wymaga skoordynowanych działañ i
harmonijnej współpracy sektora publicznego, prywatnego, o¶rodków naukowo-badawczych oraz organizacji
pozarz±dowych, a działania podejmowane w ramach wdra¿ania Strategii powinny byæ koordynowane jako
cało¶ciowy portfel inicjatyw i projektów, sformułowane zostały nastêpuj±ce postulaty, których realizacja
bezpo¶rednio warunkuje powodzenie realizacji strategii:
- Stworzenie warunków sprawnego rozwoju oraz funkcjonowania społeczeñstwa informacyjnego,
- Zapewnienie powszechnego dostêpu do usług i tre¶ci w sieciach informacyjnych,
- Szersze wykorzystanie nowych technologii w celu podniesienia efektywno¶ci, innowacyjno¶ci i
konkurencyjno¶ci gospodarki oraz współpracy firm,
- Stworzenie warunków prawno-ekonomicznych i organizacyjnych do zbudowania i powszechnego
wykorzystania bezpiecznych sieci komunikacji cyfrowej.
Na podstawie przyjêtych wizji i misji społeczeñstwa informacyjnego oraz postulatów realizacji Strategii,
wyznaczone zostały nastêpuj±ce strategiczne kierunki Polski w zakresie rozwoju społeczeñstwa
informacyjnego do roku 2013, w trzech obszarach:
Człowiek: Przyspieszenie rozwoju kapitału intelektualnego i społecznego Polaków dziêki wykorzystaniu
technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
Gospodarka: Wzrost efektywno¶ci, innowacyjno¶ci i konkurencyjno¶ci firm, a tym samym polskiej gospodarki
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 1/3
93505582.002.png
 
na globalnym rynku oraz ułatwienie komunikacji i współpracy miêdzy firmami dziêki wykorzystaniu technologii
informacyjnych i komunikacyjnych.
Pañstwo: Wzrost dostêpno¶ci i efektywno¶ci usług administracji publicznej przez wykorzystanie technologii
informacyjnych i komunikacyjnych do przebudowy procesów wewnêtrznych administracji i sposobu
¶wiadczenia usług.
Kierunki strategiczne zostały przedstawione za pomoc± celów. W ramach celów przedstawiona została wizja
stanu Polski w 2013 roku, w perspektywie poszczególnych kierunków strategicznych. Przedstawione zostały
przykładowe, dotychczas podjête działania, a tak¿e wskazane zostały kluczowe działania i inicjatywy, których
realizacja jest konieczna do osi±gniêcia wyznaczonych celów.
W ramach obszaru Człowiek, wyszczególnione zostały nastêpuj±ce cele:
Cel 1: Podniesienie poziomu motywacji, ¶wiadomo¶ci, wiedzy oraz umiejêtno¶ci w zakresie wykorzystywania
technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Miar± osi±gniêcia celu jest wzrost umiejêtno¶ci korzystania
z narzêdzi ICT (umiejêtno¶ci wykonania 5-6 czynno¶ci spo¶ród 8 podstawowych wymienianych przez
Eurostat).
Cel 2: Podniesienie poziomu i dostêpno¶ci edukacji (od przedszkola do uczelni wy¿szej) oraz
upowszechnienie zasady nauki przez całe ¿ycie poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i
komunikacyjnych. Miar± osi±gniêcia celu jest wzrost procentowego udziału osób w wieku 25-64 ucz±cych siê i
dokształcaj±cych w ogólnej liczbie ludno¶ci w tym wieku.
Cel 3: Dopasowanie oferty edukacyjnej do wymagañ rynku pracy, którego istotnym elementem s± technologie
informacyjne i komunikacyjne. Miar± osi±gniêcia celu jest wzrost poziomu dopasowania polskiego systemu
edukacji do potrzeb globalnie konkurencyjnej gospodarki.
Cel 4: Podniesienie poczucia bezpieczeñstwa w społeczeñstwie przez wykorzystanie technologii
informacyjnych i komunikacyjnych. Miar± osi±gniêcia celu jest podniesienie poczucia bezpieczeñstwa w¶ród
Polaków (odpowiedzi „tak" na pytanie „Czy, Pana(i) zdaniem, Polska jest krajem, w którym
¿yje siê bezpiecznie?").
Cel 5: Zwiêkszenie aktywno¶ci społecznej, kulturalnej i politycznej Polaków poprzez wykorzystanie technologii
informacyjnych i komunikacyjnych. Miar± osi±gniêcia celu jest wzrost odsetka osób wykorzystuj±cych internet
do komunikowania siê.
Cel 6: Zapewnienie efektywnej ekonomicznie, bezpiecznej i zorientowanej na przyszłe potrzeby Polaków
infrastruktury technologii informacyjnych i komunikacyjnych, niezbêdnej do rozwoju polskiego społeczeñstwa
informacyjnego. Miar± osi±gniêcia celu jest zwiêkszenie odsetka gospodarstw domowych posiadaj±cych
dostêp do internetu.
W ramach obszaru Gospodarka, wyszczególnione zostały nastêpuj±ce cele:
Cel 1: Podniesienie zdolno¶ci tworzenia przez o¶rodki naukowo-badawcze innowacyjnych rozwi±zañ
wykorzystywanych przez podmioty gospodarcze. Miar± osi±gniêcia celu jest wzrost udziału ¶rodków
prywatnych w nakładach na badania i rozwój.
Cel 2: Stworzenie warunków sprzyjaj±cych rozwojowi sektora technologii informacyjnych i
komunikacyjnych oraz e-usług w Polsce. Miar± osi±gniêcia celu jest zwiêkszenie udziału sektora ICT w
warto¶ci dodanej sektora przedsiêbiorstw.
Cel 3: Zwiêkszenie konkurencyjno¶ci i innowacyjno¶ci polskich przedsiêbiorstw poprzez stworzenie
warunków do pełniejszego wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Miar± osi±gniêcia
celu jest zwiêkszenie odsetka przedsiêbiorstw kupuj±cych on-line.
W ramach obszaru Pañstwo, wyszczególnione zostały nastêpuj±ce cele:
Cel 1: Udostêpnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej ¶wiadczonych drog± elektroniczn±.
Miar± osi±gniêcia celu jest zwiêkszenie dostêpno¶ci on-line 20 podstawowych usług publicznych.
Cel 2: Podniesienie efektywno¶ci administracji publicznej dziêki szerokiemu wykorzystaniu
zestandaryzowanych i interoperacyjnych rozwi±zañ informatycznych. Miar± osi±gniêcia celu jest skrócenie
czasu potrzebnego do zarejestrowania kupionej nieruchomo¶ci (register property).
Cel 3: Udostêpnienie obywatelom oraz firmom i samorz±dom danych z rejestrów referencyjnych oraz innych
informacji sektora publicznego w celu ich wykorzystania na rzecz rozbudowy oferty tre¶ci i usług. Miar±
osi±gniêcia celu jest wzrost odsetka u¿ytkowników korzystaj±cych z rejestrów drog± elektroniczn±.
Cel 4: Wsparcie rozwoju usług o zasiêgu paneuropejskim oraz wzajemnego uznawania rozwi±zañ i narzêdzi
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 2/3
93505582.003.png
 
teleinformatycznych. Nie przyjêto wska¼nika ilo¶ciowego dla tego celu. Wska¼nik zostanie opracowany w
ramach cyklicznych badañ społeczeñstwa informacyjnego prowadzonych w ramach Programu Badañ
Statystycznych Statystyki Publicznej.
D±¿±c do dynamicznego rozwoju społeczeñstwa informacyjnego w Polsce poprzez realizacjê postawionych
celów oraz maj±c na uwadze zmieniaj±ce siê uwarunkowania miêdzynarodowe, konieczne jest cykliczne
porównywanie siê do Krajów przoduj±cych w tym obszarze. W zwi±zku z tym, przyjête zostały dynamiczne
ramy pomiaru, w których stopieñ realizacji celów przyjêtych w Strategii bêdzie oceniany na podstawie
wska¼ników wymienionych przy odpowiednich celach oraz dodatkowych wska¼ników realizacji kierunków
strategicznych w poszczególnych obszarach. Cyklicznie dokonywane bêdzie porównanie warto¶ci
poszczególnych wska¼ników dla Polski do ¶redniej warto¶ci trzech krajów bêd±cych liderami w danym
obszarze.
Istotnym elementem realizacji zało¿eñ Strategii społeczeñstwa informacyjnego s± równie¿ opracowane w
ramach Strategii zasady jej aktualizacji i rozwoju oraz dostêpne ¼ródła finansowania. Głównym ¼ródłem
finansowania realizacji Strategii jest bud¿et pañstwa oraz fundusze strukturalne Unii Europejskiej, dostêpne w
Polsce w ramach Programów Operacyjnych na lata 2007-2013.
Rz±d Rzeczpospolitej Polskiej jest zdeterminowany do podjêcia działañ zmierzaj±cych do wdro¿enia Strategii
rozwoju społeczeñstwa informacyjnego i osi±gniêcia w 2013 roku zało¿onego Strategi± poziomu rozwoju.
Odpowiedzialno¶æ za koordynacjê i nadzór nad realizacj± celów okre¶lonych w Strategii została przypisana do
Departamentu Społeczeñstwa Informacyjnego w Ministerstwie Spraw Wewnêtrznych i Administracji. Wsparcia
udzielaæ bêd± Komitet Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Ł±czno¶ci wraz ze swoimi grupami roboczymi oraz
jednostki odpowiedzialne za wdro¿enie poszczególnych elementów Strategii. Powołana zostanie w ramach
Komitetu Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Ł±czno¶ci grupa robocza ds. implementacji Strategii rozwoju
społeczeñstwa informacyjnego. Członkami grupy roboczej bêd± dyrektorzy departamentów merytorycznie
odpowiedzialni za zagadnienia zwi±zane z realizacj± Strategii w kluczowych ministerstwach, urzêdach
centralnych i urzêdach wojewódzkich. Rolê doradcz± i opiniodawcz± przy realizacji Strategii pełniæ bêdzie
Rada Informatyzacji.
¬ródło/Autor: MSWiA
http://www.egov.pl - eGov.pl - Forum Nowoczesnej Administracji Publicznej
Data: 22 03 2009
Strona 3/3
93505582.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin