METODA DIALOGOWA.doc

(37 KB) Pobierz

METODA DIALOGOWA (ROZMOWA)

1.     METODA DIALOGOWA – swobodna rozmowa na określony temat ogólny z uwzględnieniem podporządkowanych mu szczegółowych tematów. Wzajemna wymiana myśli i uczuć między badaczem a osobą badaną.( Może niekiedy przechodzić w dyskusję, próby wynegocjowania wspólnego stanowiska w przypadku zaistnienia zbieżności).  Unika się przewartościowania, opinii. Uważne i cierpliwe szukanie rozmówcy.

2. Dialog cechuje oddziaływanie jednej osoby na drugą osobę bez manipulacji czy indoktrynacji. Rozmowa jako cel sam w sobie, poszukiwanie jego godności osobistej i otwartość, bezpośredniość.

- metoda „miękka” tj. pozbawiona przewidywanego z góry przebiegu

- niemożliwe jest jej blższe zaprogramowanie

- nie jest bliżej ustrukturalizowana

- jej przebieg określa ogólnie sformułowany przebieg

- możliwe tylko ogólne sporadyczne pytania

- przystępuje się do rozmowy bez uprzedniego przygotowania

- główny temat obejmuje zazwyczaj różne podtematy, będące jego uszczegółowieniu, nie uwzględnia się ich kolejności

- poznanie opinii stanowisk budowanych w danej sprawie

- ułatwia dostrzeżenie niektórych aspektów badanego zagadnienia

- umożliwia bliższe sprecyzowanie problemu

3. Warunki poprawności metody dialogowej:

a) uważne i cierpliwe słuchanie rozmówców

- bezwarunkowa akceptacja ich

- ich rozumienie empatyczne

- pozostawanie wobec nich osobą otwartą (empatyczną)

- umożliwienie samodzielnego i samorzutnego wypowiadania się

- pierwszeństwo zgłaszania swych wypowiedzi w sposób wolny, nieskrępowany, spontaniczny

b) umiar w odpowiadaniu na stawiane przez rozmówców pytania

- uchylanie się od odpowiedzi na zadane pytania wymaga zwięzłego wyjaśnienia

- dawanie kilku odpowiedzi z zaleceniem ustosunkowanie się do nich

 

c) Powściągliwość w zadawaniu pytań rozmówcy:

- ograniczyć pytania do wynikających odpowiednio z kontekstu rozmowy (inspiracja do głębszych przemyśleń)

- formuła jasna pytań : konkretne i zwięzłe

- uwikłanie pytań alternatywnych, pytania otwarte, umożliwiające swobodne odpowiadanie

 

Pytania zadajemy tylko wtedy gdy:

- mamy wątpliwość co do adekwatnego rozumienia wypowiedzi osoby badanej

- zależy nam bardzo na rozwinięciu podjętego przez  nią wątku

- nie zajęła ona zdecydowanego stanowiska w istotnej dla badań sprawie

- uważamy, że zadane pytanie może zachęcić ją do dalszych wypowiedzi na interesujący nas temat

d) Troska o sprzężenia zwrotne w toczącej się rozmowie

- każdy z uczestników rozmowy jest odbiorcą i nadawcą informacji

- przekaz może objawiać się bezsłownie za pomocą mimiki, gestów (rąk)

- świadomość, że jest się słuchanym i rozumianym i jego wypowiedź ma sens

- atmosfera, zaufanie

- zapewnienie dobrej izolacji dźwięku i wykluczenie osób trzecich

 

4. TECHNIKI METODY DIALOGOWEJ

a) rozmowa indywidualna i grupowa

-> INDYWIDUALNA

- 2 osoby

- 45-60 minut

- możliwość kilku spotkań

- odbywa się w pomieszczeniu zaciszonym i stwarzającym poczucie bezpieczeństwa

- postawa osoby prowadzącej

 

- > GRUPOWA

- kilku rozmówców (2-5 osób)

- niewymuszona

- każdy wyraża na nią zgodę i ma prawo odmówić

- poruszane sprawy znane są w niemal jednakowym stopniu wszystkim i nie dotyczą syt. Intymnych

- rozmowa samosprowadzająca się gdyż błędne odpowiedzi od razu zarysowane są przez pozostałych rozmówców, uzupełniane lub pogłębiane -> mają wartość poznawczą

 

b) rozmowa bezpośrednia i pośrednia

- osoba prowadząca kieruje się raczej intuicją przy ewentualnym stawianiu pytań, skłonna jest sam je interpretować odpowiedź

- mówi się o tym, czego prowadzący chciałby się dowiedzieć

- sposób jej prowadzenia nie zachęca do otwartych i swobodnych wypowiedzi

 

•możliwość swobodnego, szczerego wypowiadania swoich myśli i uczuć przez badanego

• utwierdzenie w przekonaniu o celowości prowadzonej rozmowy

•szczególne wzbranianie się przed zadawaniem pytań

•wypowiedź ogranicza się do głównie do sprzężeń zwrotnych

 

c) rozmowa oparta na słuchaniu biernym lub czynnym

-> odmiany rozmowy pośredniej

-nastawienie na odbiór wypowiedzi rozmówcy z wykluczeniem ukierunkowania

 

5. BŁĘDY METODY DIALOGOWEJ:

- debatowanie (toczenie sporów i upór rad własnym zdaniem)

- diagnozowanie w sposób stronniczy

- interpretowanie (samowolne i subiektywne wyjaśnienie wypowiedzi rozmówcy)

- generalizowanie ( ocenianie wg danego schematu z tendencją do nadmiernego uogólniania)

- bagatelizowanie ( nieliczenie się z problemami rozmówcy)

- moralizowanie

- monologizowanie (zbyt częste wypowiadanie się)

- racjonalizowanie (ustosunkowanie się do wypowiedzi rozmówcy tylko z logicznego pkt widzenia, pomijając jego przeżycia)

- poddawanie się projekcji (przekazywanie własnych odczuć, doświadczeń, na partnera rozmówcy)

- identyfikowanie się z rozmówcą

- egzaminowanie (stawianie rozmówcy zbyt wielu pytan)

- działanie na przekór (przerywanie wątku rozmówcy wbrew jego woli)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin