Nowak A. Jak uatrakcyjnić.doc

(24 KB) Pobierz
Autor: A

Autor: A. Nowak

Tytuł: Jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę? Poznań 2000, Oficyna Wydawnicza G&P.

              W książce autorka rozpatruje pojęcie wychowania podając różne definicje. Wspólną cechą wszystkich przytaczanych jest pojmowanie wychowania jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości. Autorka wychowanie rozumie jako całość wypływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka oraz przygotowujących
go do życia w społeczeństwie. Wśród rozmaitych czynników autorka zwraca między innymi uwagę na wpływ rodziny, grupy rówieśniczej, otoczenia społecznego, środowiska lokalnego, zakładu pracy, środków masowego przekazu i specjalnych instytucji celowo powołanych
do organizowania procesu wychowawczego.

              Autorka podaje, że wychowanie to świadomie organizowana działalność społeczna, której celem jest wywołanie zamierzonych trwałych zmian w osobowości człowieka.
Za najważniejsze zadania autorka podaje:

* przygotowanie do pełnienia określonych funkcji w społeczeństwie

* przygotowanie do pracy

* edukacja kulturalne

              Kolejnym istotnym zagadnieniem poruszanym przez autorkę jest socjalizacja rozumiana jako ogół działań ze strony społeczeństwa, zwłaszcza rodziny, szkoły środowiska społecznego, zmierzających do uczynienia jednostki istota społeczną, czyli pełnowartościowym członkiem społeczeństwa. Zdaniem autorki, każdy nauczyciel powinien brać pod uwagę właśnie zjawisko socjalizacji, albowiem pominięcie bądź lekceważenie tego procesu zdaniem autorki skazuje wychowanie na niepowodzenie.

              Szczególne znaczenie A. Nowak przypisuje pedagogizacji rodziców, upatrując
w niej wzbogacenie ich kompetencji w różnych dziedzinach: pedagogice, psychologii, etyce
i socjalizacji. Według przemyśleń autorki sama pedagogizacja powinna przebiegać z dużym taktem, gdyż rodzice to osoby dorosłe, z określonym doświadczeniem życiowym,
o określonym światopoglądzie i zróżnicowanym poziomie kulturowym, moralnym
i intelektualnym. Zdaniem autorki powodzenie pedagogizacji w znacznej mierze zależy
do dobrze przygotowanego programy spotkań z rodzicami (o tematyce zaczerpniętej
z dorobku wybranych nauk społecznych), oraz właściwie zdiagnozowanego środowiska rodzinnego wychowanków.

              A. Nowak stwierdza, że pedagogizacja rodziców w młodszym wieku szkolnym powinna obejmować następujące zagadnienia:

* prawidłowości rozwoju psychicznego dzieci

* zaburzenia rozwojowe i mikro uszkodzenia oraz ich wpływ na proces uczenia

* organizacja pracy domowej uczniów

Autorka przytacza także za B. Śliwierskim zasady, które powinny być przestrzegane
i stosowane podczas rozmów z rodzicami. Należą do nich:

* skoncentruj się na osobie mówiącej do ciebie

* daj poznać jak ją rozumiesz

* nie oceniaj

* nie dawaj rad

              W swojej książce A. Nowak przedstawia również sposoby niekonwencjonalnego prowadzenia zebrań i spotkań z rodzicami w celu osiągnięcia coraz lepszych relacji interpersonalnych między nauczycielem a rodzicami. Oto niektóre z nich:

* odpowiednie przemeblowanie sali

* przywitanie się każdego z każdym

* wypełnienie przygotowanych „identyfikatorów”

* ustalenie potrzeb, obaw i oczekiwań

* wykorzystanie spotkań do prezentacji, prac plastycznych, konkretnych prac sprawdzających wiedzę a także zaprezentowanie inscenizacji przygotowanych przez wychowanków.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin