Innowacja pedagogiczna.doc

(199 KB) Pobierz

 

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

UCZEŃ W ŚWIECIE MEDIÓW

 



 

 

Katarzyna Ostruszka

Innowacja pedagogiczna

Tytuł: "Uczeń w świecie mediów"

 

 

Autor: Katarzyna Ostruszka

nauczyciel języka polskiego

 

Rodzaj innowacji:

Innowacja ma charakter programowy i metodyczny.

 

Zakres innowacji:

              Adresatem innowacji jest klasa IV  Szkoły Podstawowej. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2010/2011.

              Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach lekcji języka polskiego dwa razy w miesiącu i trwać – w zależności od tematu i formy zajęć – od 2 do 6 godzin lekcyjnych (razem ok. 40 godzin).

              Innowacji został poddany program autorstwa D. Chwastek i K. Bogdan „ Oglądam świat”. Innowacja poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej w zakresie ścieżki czytelniczej i medialnej.
 

Motywacja wprowadzenia innowacji

              Innowacja "Uczeń w świecie mediów" powstała w odpowiedzi na oczekiwania uczniów w zakresie poszerzania ich wiedzy oraz zainteresowań na tematy związane z historią, rolą  oraz funkcjonowaniem współczesnych mediów.

             

Opis innowacji:

              Media – zwłaszcza masowe -  wywierają coraz większy wpływ na życie dzieci i młodzieży.  Nie  tylko   stanowią źródło informacji, ale równiez kształtują styl bycia, system wartości i wzorce zachowań na co dzień. Jednocześnie wiedza na ich temat wśród uczniów szkoły podstawowej bywa bardzo powierzchowna oraz  uproszczona, a odbiór przekazów medialnych często jest bierny i bezkrytyczny.

              Zajęcia innowacyjne mają na celu poszerzenie wiedzy uczniów na temat historii i rodzajów mediów oraz zrozumienie ich  funkcji komunikacyjnych.  Intencją autorki  innowacji jest również  kształtowanie świadomego młodego odbiorcy znającego korzyści i zagrożenia  płynące z mediów.

              Ponadto celem innowacji jest umożliwienie uczniom odwiedzenia miejsc, gdzie tworzone są  przekazy medialne (studio radiowe, telewizja, redakcja gazety), poznanie specyfiki zawodów  związanych z mediami i wejście w rolę twórcy (wydanie  numeru gazetki szkolnej, nagranie audycji, opracowywanie informacji na stronie internetowej szkoły).

             

Nowatorstwo

              Tak rozumiana edukacja medialna - prowadzona w ramach lekcji języka polskiego -  jest w SP Nr 25 w Krakowie  pomysłem nowatorskim, gdyż polega nie tylko na pogłębieniu treści programowych języka polskiego związanych z tematyką medialną 

 i   wykorzystywaniu w tym celu na lekcjach nowoczesnych dostępnych w szkole środków dydaktycznych,  ale również na uzupełnianiu teoretycznych wiadomości praktycznymi ćwiczeniami.

 

Cele:

·        przygotowanie uczniów do odbioru różnego typu informacji;

·        uświadomienie uczniom znaczenia kultury języka;

·        poszerzenie ich wiedzy na temat historii pisma i książki;

·        zapoznanie uczniów z podziałem mediów masowych i określenie tworzywa środków masowego przekazu;

·        zapoznanie z różnymi rodzajami czasopism oraz wskazanie walorów informacyjnych prasy;

·        praktyczne zastosowanie wiedzy na temat pracy redakcji gazety;

·        zapoznanie ze specyfiką przekazu radiowego;

·        nagranie przez uczniów słuchowiska;

·        kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru programu telewizyjnego;

·        poznanie warsztatu pracy twórców telewizyjnych;

·        zapoznanie z podstawową wiedzą o historii filmu, rodzajach i gatunkach filmowych oraz ich walorach poznawczych;

·        poznanie przez uczniów korzyści i zagrożeń płynących z korzystania z internetu;

·        zapoznanie z celami reklamy i sposobami wpływania na odbiorców przez twórców reklam.

 

 

 

 

 

Przewidywane efekty:

 

Uczeń  biorąc udział  w zajęciach:

·        pozna  zasady prawidłowej komunikacji werbalnej i niewerbalnej;

·        nauczy się rozpoznawać przekazy medialne i pozna sposoby ich klasyfikowania;

·        będzie umiał świadomie korzystać z mediów w życiu codziennym w celach naukowych i poznawczych;

·        wykształci umiętność samodzielnego i krytycznego odbioru przekazów medialnych;

·        nauczy się rozróżniać obiektywną relację od komentarza;

·        pozna warsztat pracy twórców mediów;

·        pozna i rozwinie własne możliwości twórcze, wyobraźnię i pomysłowość;

·        nauczy się redagować krótki tekst o charakterze informacyjnym;

·        wzbogaci swój zasób słownictwa o terminy związane z mediami i ich tworzeniem;

·        nauczy się świadomie posługiwać się językiem w różnych sytuacjach komunikacyjnych;

·        udoskonali umiejętność pracy indywidualnej i grupowej;

 

 

 

Plan pracy

 

Temat        

       Zagadnienia

Formy i metody pracy

Termin realizacji

Liczba godzin

1.  Sposoby porozumiewania  się ludzi.

1.      Cele i sposoby komunikowania się;

2.      Poznawcze i kulturowe znaczenie języka;

3.      Język gestów — pojęcie komunikacji niewerbalnej;

4.      Język słów — pojęcie komunikacji werbalnej;

5.      Rola znaków ikonicznych;             

6.      Kultura języka — co to takiego?

 

·        ukierunkowana dyskusja o znaczeniu komunikacji międzyludzkiej;

·        sporządzenie schematu komunikacyjnego: nadawca, odbiorca, kod, komunikat;

·        gry i zabawy pantomimiczne mające na celu wyjaśnienie funkcji komunikacji niewerbalnej;

·        rysowanie i rozpoznawanie znaków ikonicznych;

·        omówienie pojęcia normy jezykowej; język literacki a gwara uczniowska (zabawy językowe).

 

wrzesień

2 godz.

 

2. Od tego się zaczęło - dzieje pisma i książki.

1.      Powstanie pisma;

2.      Pismo obrazkowe

            a alfabetyczne;

3.      Rodzaje materiałów pisarskich;

4.      Powstawanie książki rękopiśmiennej;

5.      Pojęcia: rękopis (manuskrypt), inkunabuł, incipit itp.;

6.      Znaczenie wynalazku Jana Guttenberga;

7.      Nowoczesny druk książki;

8.      "Substytuty" książki w XXI wieku

 

·        przedstawienie etapów powstawania średniowiecznego manuskryptu;

·        prezentacja fragmentów filmu . J. J. Annaud pt. „Imię róży" (sceny w bibliotece);

·        konkurs plastyczny na najpiękniejszy inicjał i  miniaturę;

·        wyjaśnienie roli i znaczenia  wynalazku Jana Gutenberga;

·        wycieczka do drukarni w celu obserwacji pracy współczesnych drukarzy;

·        omówienie wad i zalet książek elektronicznych i audiobooków.

 

październik

 

4 godz.

3. W gąszczu mass mediów i multimediów.

1.      Definicja mass mediów;

2.      Podział mass mediów ze względu na rodzaj percepcji odbiorcy;

3.      Tworzywo środków masowego przekazu;

4.      Pojęcie kultury masowej i kreowanie jej idoli;

5.      Multimedia.

 

·        formułowanie definicji mass mediów;

·        dokonanie podziału mediów masowych (praca w grupie);

·        określanie wpływu mediów masowych na życie współczesnego człowieka (ankieta);

·        oddziaływanie idoli kultury masowej na sposób życia i myślenia młodego pokolenia – scenki dramatyczne;

 

 

listopad

 

4 godz.

4. Internet – nasze okno na świat

1.      Internet – dzieje powstania i rozwoju.

2.      Rola Internetu w życiu współczesnego człowieka.

3.      Ciekawe strony dla młodego odborcy.

4.      Platformy edukacyjne, e-learning.

5.      Zalety i zagrożenia;

·        krótka prezentacja przygotowana przez uczniów na temat  Internetu – jego dziejów i zastosowania.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin