UCZEŃ W ŚWIECIE MEDIÓW
Katarzyna Ostruszka
Tytuł: "Uczeń w świecie mediów"
Autor: Katarzyna Ostruszka
nauczyciel języka polskiego
Rodzaj innowacji:
Innowacja ma charakter programowy i metodyczny.
Adresatem innowacji jest klasa IV Szkoły Podstawowej. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2010/2011.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach lekcji języka polskiego dwa razy w miesiącu i trwać – w zależności od tematu i formy zajęć – od 2 do 6 godzin lekcyjnych (razem ok. 40 godzin).
Innowacji został poddany program autorstwa D. Chwastek i K. Bogdan „ Oglądam świat”. Innowacja poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej w zakresie ścieżki czytelniczej i medialnej.
Motywacja wprowadzenia innowacji
Innowacja "Uczeń w świecie mediów" powstała w odpowiedzi na oczekiwania uczniów w zakresie poszerzania ich wiedzy oraz zainteresowań na tematy związane z historią, rolą oraz funkcjonowaniem współczesnych mediów.
Opis innowacji:
Media – zwłaszcza masowe - wywierają coraz większy wpływ na życie dzieci i młodzieży. Nie tylko stanowią źródło informacji, ale równiez kształtują styl bycia, system wartości i wzorce zachowań na co dzień. Jednocześnie wiedza na ich temat wśród uczniów szkoły podstawowej bywa bardzo powierzchowna oraz uproszczona, a odbiór przekazów medialnych często jest bierny i bezkrytyczny.
Zajęcia innowacyjne mają na celu poszerzenie wiedzy uczniów na temat historii i rodzajów mediów oraz zrozumienie ich funkcji komunikacyjnych. Intencją autorki innowacji jest również kształtowanie świadomego młodego odbiorcy znającego korzyści i zagrożenia płynące z mediów.
Ponadto celem innowacji jest umożliwienie uczniom odwiedzenia miejsc, gdzie tworzone są przekazy medialne (studio radiowe, telewizja, redakcja gazety), poznanie specyfiki zawodów związanych z mediami i wejście w rolę twórcy (wydanie numeru gazetki szkolnej, nagranie audycji, opracowywanie informacji na stronie internetowej szkoły).
Nowatorstwo
Tak rozumiana edukacja medialna - prowadzona w ramach lekcji języka polskiego - jest w SP Nr 25 w Krakowie pomysłem nowatorskim, gdyż polega nie tylko na pogłębieniu treści programowych języka polskiego związanych z tematyką medialną
i wykorzystywaniu w tym celu na lekcjach nowoczesnych dostępnych w szkole środków dydaktycznych, ale również na uzupełnianiu teoretycznych wiadomości praktycznymi ćwiczeniami.
Cele:
· przygotowanie uczniów do odbioru różnego typu informacji;
· uświadomienie uczniom znaczenia kultury języka;
· poszerzenie ich wiedzy na temat historii pisma i książki;
· zapoznanie uczniów z podziałem mediów masowych i określenie tworzywa środków masowego przekazu;
· zapoznanie z różnymi rodzajami czasopism oraz wskazanie walorów informacyjnych prasy;
· praktyczne zastosowanie wiedzy na temat pracy redakcji gazety;
· zapoznanie ze specyfiką przekazu radiowego;
· nagranie przez uczniów słuchowiska;
· kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru programu telewizyjnego;
· poznanie warsztatu pracy twórców telewizyjnych;
· zapoznanie z podstawową wiedzą o historii filmu, rodzajach i gatunkach filmowych oraz ich walorach poznawczych;
· poznanie przez uczniów korzyści i zagrożeń płynących z korzystania z internetu;
· zapoznanie z celami reklamy i sposobami wpływania na odbiorców przez twórców reklam.
Przewidywane efekty:
Uczeń biorąc udział w zajęciach:
· pozna zasady prawidłowej komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
· nauczy się rozpoznawać przekazy medialne i pozna sposoby ich klasyfikowania;
· będzie umiał świadomie korzystać z mediów w życiu codziennym w celach naukowych i poznawczych;
· wykształci umiętność samodzielnego i krytycznego odbioru przekazów medialnych;
· nauczy się rozróżniać obiektywną relację od komentarza;
· pozna warsztat pracy twórców mediów;
· pozna i rozwinie własne możliwości twórcze, wyobraźnię i pomysłowość;
· nauczy się redagować krótki tekst o charakterze informacyjnym;
· wzbogaci swój zasób słownictwa o terminy związane z mediami i ich tworzeniem;
· nauczy się świadomie posługiwać się językiem w różnych sytuacjach komunikacyjnych;
· udoskonali umiejętność pracy indywidualnej i grupowej;
Plan pracy
Temat
Zagadnienia
Formy i metody pracy
Termin realizacji
Liczba godzin
1. Sposoby porozumiewania się ludzi.
1. Cele i sposoby komunikowania się;
2. Poznawcze i kulturowe znaczenie języka;
3. Język gestów — pojęcie komunikacji niewerbalnej;
4. Język słów — pojęcie komunikacji werbalnej;
5. Rola znaków ikonicznych;
6. Kultura języka — co to takiego?
· ukierunkowana dyskusja o znaczeniu komunikacji międzyludzkiej;
· sporządzenie schematu komunikacyjnego: nadawca, odbiorca, kod, komunikat;
· gry i zabawy pantomimiczne mające na celu wyjaśnienie funkcji komunikacji niewerbalnej;
· rysowanie i rozpoznawanie znaków ikonicznych;
· omówienie pojęcia normy jezykowej; język literacki a gwara uczniowska (zabawy językowe).
wrzesień
2 godz.
2. Od tego się zaczęło - dzieje pisma i książki.
1. Powstanie pisma;
2. Pismo obrazkowe
a alfabetyczne;
3. Rodzaje materiałów pisarskich;
4. Powstawanie książki rękopiśmiennej;
5. Pojęcia: rękopis (manuskrypt), inkunabuł, incipit itp.;
6. Znaczenie wynalazku Jana Guttenberga;
7. Nowoczesny druk książki;
8. "Substytuty" książki w XXI wieku
· przedstawienie etapów powstawania średniowiecznego manuskryptu;
· prezentacja fragmentów filmu . J. J. Annaud pt. „Imię róży" (sceny w bibliotece);
· konkurs plastyczny na najpiękniejszy inicjał i miniaturę;
· wyjaśnienie roli i znaczenia wynalazku Jana Gutenberga;
· wycieczka do drukarni w celu obserwacji pracy współczesnych drukarzy;
· omówienie wad i zalet książek elektronicznych i audiobooków.
październik
4 godz.
3. W gąszczu mass mediów i multimediów.
1. Definicja mass mediów;
2. Podział mass mediów ze względu na rodzaj percepcji odbiorcy;
3. Tworzywo środków masowego przekazu;
4. Pojęcie kultury masowej i kreowanie jej idoli;
5. Multimedia.
· formułowanie definicji mass mediów;
· dokonanie podziału mediów masowych (praca w grupie);
· określanie wpływu mediów masowych na życie współczesnego człowieka (ankieta);
· oddziaływanie idoli kultury masowej na sposób życia i myślenia młodego pokolenia – scenki dramatyczne;
listopad
4. Internet – nasze okno na świat
1. Internet – dzieje powstania i rozwoju.
2. Rola Internetu w życiu współczesnego człowieka.
3. Ciekawe strony dla młodego odborcy.
4. Platformy edukacyjne, e-learning.
5. Zalety i zagrożenia;
· krótka prezentacja przygotowana przez uczniów na temat Internetu – jego dziejów i zastosowania.
bajbus396