Zestawy zabaw ruchowych na cały rok szkolny.doc

(115 KB) Pobierz
Zestaw zabaw ruchowych nr 1

Zestaw zabaw ruchowych nr 1

 

Cele ogólne:

- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe,

- słuchanie i rozumienie poleceń, wyrabianie orientacji w otoczeniu.

Cele szczegółowe:

Dziecko potrafi:

- poruszać się po sali bez potrącania kolegów,

- właściwie zareagować na umowne sygnały,

- zachować równowagę ciała w czasie zabaw.

Miejsce: sala przedszkolna.

Czas: 15 –20 minut.

Pomoce: tamburyn.

 

Przebieg:

  1. Zabawa orientacyjno porządkowa „Balonik”.

Dzieci stoją w ciasnym kółeczku jedno obok drugiego, z chwytem rąk. Nauczycielka poleca dzieciom nadmuchać balonik. Dzieci cofają się wolno naśladując jednocześnie dmuchanie balonika. Gdy koło jest już duże, nauczycielka klaszcze w ręce i woła: balon pękł. Dzieci opuszczają ręce i przysiadają.

  1. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Czy pokażesz”

Dzieci maszerują po sali jedno za drugim w kole. Na zapowiedź „pokaż rękami stopy, głowę, kolana, barki, ziemię, chmury itd.” -dzieci wskazują to, o czym mówi nauczycielka.

  1. Zabawa z elementem czworakowania  „Szukamy misia Zysia”.

Dzieci czworakują po sali szukając misia, który się zgubił. Na sygnał prostują się podnosząc ręce wysoko –misiu znalazł się.

  1. Ćwiczenia tułowia „Zepsuty pajacyk”.

Dzieci stoją w lekkim rozkroku, ręce wyprostowane, uniesione nad głową. Na sygnał kolejno opuszczają ręce, głowę, wykonują skłony tułowia w przód /pogłębiają wolno/ - pajacyk zepsuł się. Odpoczynek w siadzie skrzyżnym. Nauczycielka chodzi między dziećmi i dotyka te, które mają wyprostowane plecy /prawidłowo wykonały siad skrzyżny/. Dotknięte dzieci wstają i ustawiają się w lekkim rozkroku.

  1. Bieg i ćwiczenia równowagi

Dzieci stoją w luźnej gromadce na jednym końcu sali naprzeciwko nauczycielki. Na sygnał biegną ku niej. Na ponowny sygnał zatrzymują się natychmiast.

  1. Marsz uspakajający przy piosence Skarby przedszkolaka

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 2

Cele ogólne:

- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe,

- słuchanie i rozumienie poleceń, wyrabianie orientacji w otoczeniu.

Cele szczegółowe:

Dziecko potrafi:

- poruszać się po sali bez potrącania kolegów,

- właściwie zareagować na umowne sygnały,

- zachować równowagę ciała w czasie zabaw.

Miejsce: sala przedszkolna.

Czas: 15 –20 minut.

Pomoce: tamburyn.

 

Przebieg:

1.      Zabawo orientacyjno – porządkowa Mijanie

Dzieci podzielona na dwie grupy, ustawione w gromadkach w dwóch przeciwległych rogach sali (boiska). Nauczycielka stoi w środku między grupami. Na sygnał dzieci biegną na wprost siebie, zamieniając się na miejsca (mijają się prawą stroną).

2.      Ćwiczenia dużych grup mięśniowych

Rozsypka, które dziecko najwyższe – wspięcie, ręce w górze; które najniższe – przysiad, ręce wsparte na podłodze, które najgrubsze – rozkrok, ręce w bok i lekki półskłon w przód. Wytrzymać pozycję krótko, szybko zmieniać ruch.

3.      Ćwiczenie tułowia – skręty Pokaż sufit

Klęk podparty, lewa ręka nad głową – wskazanie ręką sufitu (wzrok kierować za rękę, a następnie powrót do klęku podpartego. Skręty tułowia wykonywać za lewą i prawą ręką.

4.      Ćwiczenia równowagi Czoło pozdrawia kolano

W staniu jednonóż chwyt rękami kolana nogi prawej i dotknięcie go czołem. Powtórzyć ćwiczenie dotykając czołem kolana nogi lewej.

5.      Podskoki Spłoszone wróble

Gromadka wróbli skacze w miejscu – podskoki obunóż. Spłoszone przez miauknięcie kota (głosem naśladuje nauczycielka) przelatują w inne miejsce – bieg z ramionami w bok. Gdy kota już nie słychać wróbelki skaczą dalej.

6.      Marsz: kilka kroków we wspięciu, a potem marsz zwykły.

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 3

Zadania:

- doskonalenie biegania całą grupą bez potrąceń

- słuchanie i rozumienie poleceń

 

Przybory:

- woreczki dla każdego dziecka

- bębenek

 

Przebieg:

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

1.      Dzieci maszerują w rytm muzyki. Podchodzą kolejno do koszyka i biorą woreczki.

2.      Maszerując w kole, przekładają woreczki dookoła siebie, podając sobie z ręki do ręki.

 

II.CZĘŚĆ GŁÓWNA

1.      Dzieci chodząc po sali wykonują skłony w dół, uderzając woreczkiem o podłogę - na przemian raz lewą, raz prawą ręką.

2.      Rzuty woreczkiem. Dzieci udają, że rzucają woreczkiem, raz prawą, raz lewą ręką. Wykonują zamach i udają rzut.

3.      Wyprostowana sylwetka, woreczki położone na głowach. Dzieci spacerują po sali, uważając, aby nie zderzyć się z kolegą i aby woreczek nie upadł na podłogę.

4.      Odkładają woreczki na podłogę, klękają i próbują przepychać woreczek brodą, a następnie czołem.

5.      Woreczki zostają pozostawiane na podłodze, dzieci biegają swobodnie po sali, starając się przeskakiwać przez pozostawione na ich drodze woreczki.

6.      Dzieci stają przed woreczkami, próbują palcami, raz prawej, raz lewej stopy unosić woreczki do góry.

 

III. CZĘŚC KOŃCOWA

1.      Dzieci z woreczkami na ramieniu spacerują po sali, co pewien czas zmieniając położenie woreczka.

2.      W rytm bębenka dzieci maszerują po sali, ustawiając się według płci. N. stawia przed każdą z grup koszyk, do którego dzieci po kolei starają się wrzucić woreczki i wracają na koniec kolejki.

3.      Marsz w kole w rytm uderzeń bębenka.

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 4

Zadania:

- doskonalenie zwinności, wytrzymałości i siły

- ćwiczenie równowagi

 

Przybory:

- dowolne nagrania spokojnej muzyki

 

Przebieg:

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

1.      Dzieci w rozsypce biegają po sali w dowolnych kierunkach, naśladując różne zwierzęta. Gdy N. podniesie rękę do góry, wszyscy się zatrzymują. Gdy opuści, biegają dalej, wcielając się w rolę innego zwierzątka.

.

II.CZĘŚĆ GŁÓWNA

1.      Dzieci szukają sobie miejsca w sali w taki sposób, aby nie potrącać kolegów. Machają ramionami w przód i w tył.

2.      Dzieci biegają po sali naśladując bieg koników - wysoko unoszą kolana. Na sygnał N. próbują w taki sam sposób biec do tyłu.

3.      Stanie na jednej nodze - dzieci naśladują, jak koń grzebie nogą.

4.      Z siadu podpartego dzieci wyskakują do góry, prostują sylwetkę, wysoko unoszą ręce.

5.      Dzieci stoją na jednej nodze, a drugą próbują rysować w powietrzu kółeczka.

6.      Wykroki podskokami lewą i prawą nogą w przód na zmianę.

7.      Podskoki obunóż w różnych kierunkach.

8.      Dzieci dobierają się parami, stają do siebie tyłem. Wykonują skłony w bok, do przodu i do tyłu, nie odrywają od siebie pleców

 

III. CZĘŚC KOŃCOWA

1.      Dzieci stoją w rozsypce, podnoszą ręce do góry, wdychają powietrze nosem. Następnie opuszczają ręce, wydychają powietrze buzią.

2.      Marsz po sali z interpretowaniem muzyki w dowolny sposób.

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 5

Zadania:

- doskonalenie umiejętności ustawiania się w kole

 

Przybory:

- tarcza dla każdego dziecka

- dowolna muzyka

 

Przebieg:

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

1.      Zabawa orientacyjno-porządkowa: marsz po obwodzie koła, na zmianę: na palcach, na piętach i na całych stopach.

2.      Przywitanie się z kolegami, najpierw stopami, potem kolanami, a w końcu plecami.

 

II. CZĘŚĆ GŁÓWNA.

1.      Dzieci maszerują w kole, podchodzą kolejno do N., biorąc tarcze. Maszerują dalej, aż tarczę otrzyma każde z dzieci.

2.      Samochody. Dzieci na sygnał samochody wyruszają z kierownicami w rękach na przejażdżkę. Kierownice w rękach dzieci poruszają się w różnych kierunkach. Dzieci uważają, aby nie zderzyć się ze sobą.

3.      Na sygnał N. czerwone dzieci zatrzymują się i stają chwilę w bezruchu. Na sygnał zielone jadą dalej.

4.      N. daje znak, że samochody napotkały górkę - jadą teraz powoli. Następnie napotykają na drodze most - ustawiają się w rzędzie i jadą jeden za drugim.

5.      Na sygnał N. dzieci ustawiają się w koła według koloru tarczy (czerwone, zielone, żółte). Jedno z dzieci zaczyna prowadzić węża, ale w taki sposób, aby nie zderzyć się z innymi grupami.

6.      Samochody wracają do garażu - dzieci poruszają się po sali powoli, szukaj ą miejsca na garaż. Stojąc swobodnie w małym rozkroku, ruchami ramion i tułowia naśladują pompowanie koła.

7.      Tarcze ułożone przed dziećmi. Dzieci na zmianę przeskakują przez tarcze - do przodu i do tyłu.

8.      Leżenie tyłem. Dzieci wkładają tarcze między stopy. Próbują unieść tarcze do góry tak, by nie wypadły i chwilę przytrzymują je w górze.

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

1.      Tarcze leżą na dywanie. Dzieci palcami stóp (na zmianę prawą i lewą stopą) obrysowują tarcze.

2.      Dzieci ustawiają się w grupach według koloru tarczy i, maszerując jedno za drugim, odkładają tarcze we wskazane miejsca.

3.      Marsz po kole przy dowolnej piosence.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin