studium.doc

(45 KB) Pobierz
Olsztyn, 26 kwietnia 2004

Olsztyn, 11 maj 2004 r

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Temat:  Charakterystyka Studium Uwarunkowań i Kierunków

                              Zagospodarowania Przestrzennego Gminy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marcin Ossowski

                                                                                                                        Grupa 3 Rok II

 

 

 

            Studium wykonuje się w celu określenia polityki przestrzennej gminy. Jest opracowa­niem obowiązkowym, tzn., że wszystkie gminy powinny je mieć. Obejmuje obszar całej gminy. Studium zawiera ustalenia, które muszą być uwzględnione przy sporządzaniu miej­scowych planów zagospodarowania przestrzennego. Studium nie jest aktem prawa miejscowego.

 

·        W studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające w szczególności z:

 

Ø      dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu

Ø      stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony

Ø      stanu środowiska, w tym stanu rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej, wielkości i jako­ści zasobów wodnych oraz wymogów ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego

Ø      stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej

Ø      warunków i jakości życia mieszkańców, w tym ochrony ich zdrowia

Ø      zagrożenia bezpieczeństwa ludności i jej mienia

Ø      potrzeb i możliwości rozwoju gminy

Ø      stanu prawnego gruntów

Ø      występowania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów odrębnych

Ø      występowania obszarów naturalnych zagrożeń geologicznych

Ø      występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podziemnych

Ø      występowania terenów górniczych wyznaczonych na podstawie przepisów odrębnych

Ø      stanu systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, w tym stopnia uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, energetycznej oraz gospodarki odpadami

Ø      zadań służących realizacji ponad lokalnych celów publicznych

 

·        W studium określa się w szczególności:

 

Ø      kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów

Ø      kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym te­reny wyłączone spod zabudowy

Ø      obszary oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk

Ø      obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współcze­snej

Ø      kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej

Ø      obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokal­nym

Ø      obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponad lo­kalnym, zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego woje­wództwa i ustaleniami programów rządowych

Ø      obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowa­nia przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, a także obszary roz­mieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2.000 m2 oraz ob­szary przestrzeni publicznej

Ø      obszary, dla których gmina zamierza sporządzić miejscowy plan zagospodarowania prze­strzennego, w tym obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne

Ø      kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej

Ø      obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas ziemnych

Ø      obiekty lub obszary, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar ochronny

Ø      obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowiązujące na nich ogranicze­nia prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady

Ø      obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub rekultywacji

Ø      granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych

Ø      inne obszary problemowe, w zależności od uwarunkowań i potrzeb zagospodarowania występujących w gminie

 

W zależności od charakteru gminy (np. wiejska, miejska) po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpie­niu do sporządzenia studium, jest ono sporządzane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

 

Sporządzający kolejno:

 

1).     ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania stu­dium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących studium, nie krótszy jednak niż 21 dni od dnia ogłoszenia

2).     zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium insty­tucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania projektu studium

3).     rozpatruje wnioski do projektu studium

4).     sporządza projekt studium, uwzględniając ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa; w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub nie wprowadzenia do planu zagospodarowania przestrzennego województwa zadań rządowych, uwzględnia ustalenia programów zawierających zadania rządowe

5).     uzyskuje od gminnej lub innej właściwej komisji urbanistyczno-architektonicznej opinię o projekcie studium

6).     uzgadnia projekt studium z zarządem województwa w zakresie jego zgodności z ustale­niami planu zagospodarowania przestrzennego województwa

7).     uzgadnia projekt studium z wojewodą w zakresie jego zgodności z ustaleniami progra­mów rządowych

8).     występuje o opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium do:

a.       starosty powiatowego,

b.      gmin sąsiednich,

c.       właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,

d.      właściwych organów wojskowych, ochrony granic oraz bezpieczeństwa pań­stwa,

e.       dyrektora właściwego urzędu morskiego w zakresie zagospodarowania pasa tech­nicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,

f.        właściwego organu nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,

g.      właściwego organu administracji geologicznej,

h.      ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obsza­rów ochrony uzdrowiskowej,

9).     wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień,

 

 

10). Ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu na co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt do publicznego wglądu na okres co najmniej 30 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przy­jętymi w tym projekcie studium rozwiązaniami,

11). wyznacza w powyższym ogłoszeniu, termin, w którym osoby prawne i fizyczne oraz jed­nostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu studium, nie krótszy niż 21 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia studium,

12). przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag.

 

Studium uchwala rada gminy. Rozstrzyga również  o sposobie rozpatrzenia uwag dotyczących projektu studium. Uchwałę o uchwaleniu studium wraz z załącznikami sprawdza wojewoda pod kątem oceny zgodności z przepisami prawnymi. Studium za­wiera część tekstową i graficzną, które stanowią załączniki do studium. Ustale­nia studium są wiążące przy sporządzaniu planu miejscowego. Każdy ma prawo wglądu do planu miejscowego oraz otrzymania z nich wypisów i wyrysów po uiszczeniu od­powiedniej opłaty administracyjnej. Koszty sporządzenia studium obciążają budżet gminy.

Jeżeli rada gminy nie uchwaliła studium, nie przystąpiła do jego zmiany albo, uchwala­jąc studium, nie określiła w nim obszarów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o zna­cze­niu krajowym i wojewódzkim, ujętych w planie zagospodarowania przestrzennego woje­wództwa lub w programach rządowych, wojewoda, po podjęciu czynności zmierzających do uzgodnienia terminu realizacji tych inwestycji i warunków wprowadzenia tych inwestycji do studium, wzywa radę gminy do uchwalenia studium lub jego zmiany w wyznaczonym termi­nie. Po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda sporządza miejscowy plan zagospo­darowania przestrzennego albo jego zmianę dla obszaru, którego dotyczy zaniechanie gminy, w zakresie koniecznym dla możliwości realizacji inwestycji celu publicznego oraz wydaje w tej sprawie zarządzenie zastępcze. Przyjęty w tym trybie plan wywołuje skutki prawne takie jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W takim przypadku, koszty sporzą­dzenia planu ponosi w całości gmina, której obszaru dotyczy zarządzenie zastępcze.

 

 

Przy sporządzaniu studium uwzględnia się:

 

Ø     zasady określone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju

 

Ø     ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa

 

Ø     strategię rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin