Outsourcing.doc

(86 KB) Pobierz
Wykład 1: Podstawowe pojęcia w zakresie metod organizacji i zarządzania

Wykład 1: Podstawowe pojęcia w zakresie metod organizacji i zarządzania

 

n                    zarządzanie to celowa działalność kierownicza realizowana w organizacjach przez osoby lub komórki kierownicze [A.K. Koźmiński]

 

n                    zarządzanie to sztuka osiągania zamierzonych rezultatów poprzez innych ludzi [M. Bielski]

 

n                    zarządzanie – dotyczy przede wszystkim podejmowania decyzji o tym, co należy robić, a następnie realizowania tego przez ludzi

 

 

zarządzanie a kierowanie: zarządzanie to taki rodzaj kierowania, w którym podstawą oddziaływania jest formalna hierarchia organizacyjna, która jest źródłem władzy (prawo własności środków produkcji lub sam fakt władania zasobami); kierowanie to oddziaływanie kierującego na inny obiekt kierowany w taki sposób, aby zachowanie się, działanie lub funkcjonowanie obiektu kierowanego zmierzało do osiągnięcia postawionych przed nim celów [J. Kurnal]

 

n                    podejście instytucjonalne: ma się tutaj na względzie grupę osób, która posiada w organizacji uprawnienia do  wydawania poleceń, a więc menedżerowie pełniący funkcje przełożonych, począwszy od mistrza, a na prezesie zarządu skończywszy;

 

n                    podejście funkcjonalne: istotę zarządzania wyrażają działania, które służą kierowaniu procesem pracy, a więc czynności niezbędne do realizacji celów przedsiębiorstwa

 

 

Funkcjonalne ujęcie zarządzania (specyficzne działania, czynności, poprzez które realizuje się zarządzanie, a które w zasadzie trzeba rozwiązywać na każdym stanowisku kierowniczym, niezależnie od szczebla, czy typu przedsiębiorstwa):

 

n                    planowanie – polega na ustaleniu  celów perspektywicznych organizacji, jak również wyznaczenie najlepszych sposobów ich osiągnięcia,

 

n                    organizowanie – to logiczne grupowanie działań i zasobów,

 

n                    motywowanie – pobudzanie załogi organizacji do pracy w interesie organizacji,

 

n                    kontrolowanie – to obserwowanie i wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia realizacji jej celów.

 

 

Organizacja

                    potocznie oznacza ład, porządek, pojęcie przeciwne to dezorganizacja, chaos – stan pozbawiony porządku

                    znaczenie „organizacji”, jako pewnej wyodrębnionej jednostki, traktowanej jako system organizacyjny (np. organizacje non profit) poszczególnych elementów, wzajemnie powiązanych ze względu a pełnione funkcje

                    znaczenie atrybutowe, jako cecha systemu (dobra organizacja firmy), przedsiębiorstwo charakteryzuje się przemyślanym podziałem funkcji, właściwym doborem i racjonalnym rozmieszczeniem ludzi i urządzeń oraz sprawnym przebiegiem informacji

                    znaczenie czynnościowe – oznacza działalność organizatorską, czyli organizowanie (funkcja zarządzania)

 

 

Organizowanie przedsiębiorstwa

 

n                    tworzenie przedsiębiorstwa: określenie organizacji statycznej (struktury organizacyjnej) oraz  dynamicznej (tzw. przebiegów organizacyjnych, ustalenie zadań, sposób realizacji, stosowanych środków)

n                    przedsiębiorstwo już istniejące: wprowadzania okresowych zmian w organizacji lub permanentne doskonalenie organizacji

 

 

Metoda

n                    Systematycznie i konsekwentnie stosowany sposób postępowania, dla osiągnięcia określonego celu, sposób naukowego badania rzeczy i zjawisk oraz przedstawiania wyników tych badań.

 

n                    Zorganizowane, systematyczne postępowanie, w którym działalność prowadzona jest w sposób zrutynizowany.

 

n                    O metodzie można mówić, jeżeli stosuje się ją systematycznie, wielokrotnie i skutecznie, wykorzystując ją jako podstawę do teoretycznych uogólnień lub empirycznego sprawdzenia założonych hipotez

 

 

Technika

n                    Celowy, racjonalny i oparty na teorii sposób wykonywania prac w jakiejś dziedzinie (metoda)

 

n                    Pojęcie podporządkowane postępowaniu stosowanemu w danej metodzie, przeznaczone (wykorzystywane) do specjalnego celu, elementu (części) lub okresu.

 

 

Kategorie określające sposoby postępowania w działalności organizatorskiej według malejącego stopnia ogólności:

n                    Zasady (reguły) – zawierają ogólne wskazówki, wytyczne działań organizatorskich,

n                    Strategie (podejścia i metodyki ogólne) – określają etapy postępowania organizatorskiego oraz stosowany w tym postępowaniu zbiór zasad, metod i technik,

n                    Metody ogólne – ukierunkowują działalność organizatorską w poszczególnych etapach postępowania, a niekiedy implikują użycie określonych metod szczegółowych i technik,

n                    Grupy (rodziny) metod szczegółowych – wywodzą się albo z samej nauki organizacji, albo z dyscyplin wspomagających.

n                    Metodyki szczegółowe – określają sposób odejścia charakterystyczny dla każdej z rodzin metod szczegółowych

n                    Grupy technik – np. techniki harmonogramów, techniki kart i wykresów przebiegu

n                    Poszczególne techniki – wchodzą w skład grup technik, np. techniki kart i wykresów przebiegu materiału zawierają kartę przebiegu czynności, wykres sznurkowy.

 

Wykład 2: Metody zarządzania relacjami społecznymi

 

Metody zarządzania relacjami społecznymi

 

l                   Zarządzanie przez motywowanie

l                   Zarządzanie przez komunikowanie

l                   Zarządzanie przez konflikt

l                   Zarządzanie relacjami w grupie/budowanie zespołu

 

Metody motywowania

 

Podstawowe terminy

l                   motywacja - stan wewnętrzny człowieka, ma wymiar atrybutowy właściwy każdemu człowiekowi

l                   motywowanie - ma wymiar czynnościowy, funkcjonalny, polegający na świadomym i celowym oddziaływaniu na motywy postępowania ludzi poprzez stworzenie środków i możliwości realizacji ich systemów wartości i oczekiwań (celów działania) dla osiągnięcia celów motywującego

l                   Techniki kształtowania motywacji – techniki wywodzące się z psychologii, np. trening motywacyjny, programowanie neurolingwistyczne (NLP), metody radzenia sobie z wypaleniem zawodowym (problem etyczny: motywacja i manipulacja)

 

Metody motywowania  - teorie, koncepcje, modele, techniki motywowania znajdujące zastosowanie na gruncie nauk o organizacji i zarządzaniu

 

Modele motywowania –

-                      tradycyjny, stosunków międzyludzkich, zasobów ludzkich;

-                      modele motywowania oparte na teorii treści, procesu i wzmocnień;

 

Motywowanie materialne (wynagrodzenie, płaca), motywowanie niematerialne (oceny pracownicze, rozwój zawodowy, awanse, partycypacja pracownicza)

 

Wybrane techniki motywowania:
zarządzanie przez cele

Podstawowe założenie ZPC - wspólne projektowanie celów przez kierowników i pracowników wyzwala w pracownikach zaangażowanie, a tym samym lepsze efekty pracy, ponieważ pracownicy traktują te cele jako własne, a nie narzucone.

ZPC jest systemem ustalania i osiągania celów, który poprzez pozyskanie zaangażowania każdego pracownika w na rzecz realizacji celów przedsiębiorstwa, przyczynia się do ich osiągnięcia.  

ZPC zawiera etap dyskusji, sprawdzenia oraz oceny celów przez wysoki i średni szczebel kierowniczy, kontrolerów oraz pracowników. Natomiast składa się z następujących etapów: 1) ustalenie celów i zapewnienie środków ich realizacji przez kierowników; 2) określenie celów szczegółowych dla poszczególnych wydziałów, grup czy jednostek razem z przewidzianymi środkami do ich realizacji i nieprzekraczalnymi terminami; 3) dyskusja i ewentualna korekta celów, z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w realizację celów szczegółowych; 4) stała współpraca i porozumiewanie się między kierownictwem a wykonawcami w trakcie realizacji celów; 5) ocena poziomu realizacji założonych celów.

 

Zalety ZPC:
- konkretyzacja i powiązanie celów poszczególnych komórek organizacyjnych i osób z celami przedsiębiorstwa
- aktywizuje i angażuje pracowników zwiększając ich samodzielność i przedsiębiorczość
- umożliwia pracę zespołową i poprawę komunikacji
- rozkłada odpowiedzialność za los firmy
- określa obiektywne i wymierne kryteria oceny
-wprowadza samokontrolę, sprzyja poczucie integracji i jedności

Wady ZPC:
- pracochłonność wynikająca z ustalania i hierarchizacji celów
-  rozbudowana dokumentacja
- koncentracja uwagi na konkretnych, wymiernych celach i niedocenianie celów niematerialnych
-  wymóg wysokich kwalifikacji, dojrzałości i kultury ze strony pracowników
-  przyczyna napięć, obaw, stresu i konfliktów na etapie przeglądów i ocen wyników
- trudności na etapie oceny w identyfikacji przyczyn obiektywnych i subiektywnych

 

Zarządzanie przez komunikowanie się (ZPK)

l                   Polega na budowie i doskonaleniu systemu stałego informowania załogi o głównych celach, problemach i kłopotach przedsiębiorstwa, zamierzeniach kierownictwa oraz o aktualnej i docelowej pozycji przedsiębiorstwa na rynku.

 

l                   Jego celem jest doinformowanie i dowartościowanie załogi, dzięki czemu wytworzy się klimat wzajemnego zaufania, a to będzie sprzyjać większej motywacji i pozytywnym zachowaniom pracowników. Komunikacja pełni funkcję motywacyjną, ponieważ  służy wzbudzaniu zaangażowania w realizację celów organizacyjnych

 

Komunikacja – to proces przesyłania zakodowanych informacji (wiadomości, komunikatu)od nadawcy do odbiorcy, przy czym odbiorca po uzyskaniu i odkodowaniu (przetworzeniu) informacji sam staje się nadawcą. Jest to proces,  w którym ludzie ulegają wzajemnym wpływom – ludzie komunikują się ze sobą, aby osiągnąć zamierzone cele (charakter intencjonalny)

Sposoby komunikowania się: komunikacja werbalna (pisemna i ustna) oraz komunikacja niewerbalna (mowa ciała, wygląd fizyczny, cechy wokalne głosu, dotyk)

Przebieg procesów komunikacyjnych w przedsiębiorstwie: komunikacja intrapersonalna i interpersonalna, wewnątrzgrupowa i międzygrupowa

 

Warunki skutecznej komunikacji
■potwierdzenie sprzężeniem zwrotnym (reakcja odbiorcy na informację po jej odkodowaniu  informującą o tym, czy przekaz dotarł i czy został zrozumiany);

■ zdolność słuchania u odbiorcy - słuchanie aktywne (odbiorca identyfikuje się z nadawcą, uczestniczy w komunikacji i nie dokonuje przedwczesnych ocen) i deliberatywnym (przedwczesna ocena);

■ likwidacja (łagodzenie) negatywnych wpływu barier komunikacyjnych – czynników, które uniemożliwiają, zakłócają lub zniekształcają przepływ informacji w procesie komunikacji (np. różnice percepcyjne, problemy językowe, rożne stany emocjonalne, różnice socjo-ekonomiczne, dystans hierarchiczny, brak zaufania)

Przyczyny nieprawidłowej komunikacji pomiędzy w przedsiębiorstwie

l                   obawa przed podzieleniem się informacją, co może się wiązać z utratą wpływów lub władzy

l                   chęć ukrycia niepopularnych decyzji i zamierzeń przed załogą

l                   brak jasnej wizji i strategii przedsiębiorstwa

l                   obawa przed niechęcią, a nawet atakami ze strony załogi

l                   arogancja władzy oraz lekceważenie kompetencji i potrzeb informacyjnych pracowników

l                   autokratyczny styl zarządzania

l                   frustracje i niekompetencje kierownictwa w zakresie zarządzania

l                   niska kultura organizacyjna i brak tradycji w tym zakresie

 

Programowanie  neurolingwistyczne (NLP) –
(neuro oznacza neurologię  (mózg -umysł), dzięki której przetwarzamy nasze doświadczenie przy użyciu zmysłów; lingwistyczne odnosi się do języka, za pomącą którego są kodowane, porządkowane i opatrywane znaczeniem nasze obserwacje.

NLP jest próbą wyjaśnienia działania umysłu i ludzkiego zachowania oraz zestawem technik wspomagających konstruktywne zmiany i rozwój oraz efektywną komunikację

Początki - wczesne lata 70-te;  twórcy R. Bandler, matematyk i terapeuta oraz J. Grindera, lingwistyk.

 

Zalety zarządzania przez komunikację

l                   lepsze doinformowanie członków załogi o celach i strategii przedsiębiorstwa

l                   otwarte mówienie o trudnych problemach, obawach, niepewnościach

l                   uzasadnienia ważnych zamiarów i decyzji kierownictwa (likwidacja plotek, niedomówień)

l                   zapewnienie atmosfery wzajemnego szacunku i zaufania

l                   dowartościowanie pracowników i lepsza motywacja

 

Słabości zarządzania przez komunikację:
 

l                   niebezpieczeństwo ujawnienia przez pracowników istotnych informacji konkurentom

l                   możliwość wykorzystywania spotkań informacyjnych jako forum „życzeń i zażaleń”

l                   trudności z komunikacja (słaba percepcja, trudności w doborze odpowiednich kanałów informacyjnych)

 

Zarządzanie przez konflikt - polega na jak najwcześniejszym wykrywaniu potencjalnych źródeł sporów i nieporozumień, aby podjąć odpowiednie środki zaradcze. Zadaniem kierowników jest zapanowanie nad konfliktami w sensie sterowania i zarządzanie nimi z wykorzystaniem dla dobra przedsiębiorstwa.


Konflikt – sytuacja społeczna, w której dochodzi do zetknięcia się sprzecznych interesów, postaw oraz wartości jednostek lub grup funkcjonujących w organizacji, których skutkiem są określone ich zachowania.

 

Źródła konfliktów w miejscu pracy:

-                      Uznaniowe formy wynagradzania (premie, nagrody)

-                      Zdobywanie pozycji w środowisku społecznym

-                      Pełnienie ról społecznych (kierownictwo-podwładni)

-                      Zła organizacja pracy

-                      Niewłaściwe warunki pracy

-                      Niewłaściwy system informacji zakładowej

-                      Nieznajomość (nieprzestrzeganie) prawa

-                      Błędy w polityce kadrowej przedsiębiorstwa

 

Techniki wykorzystywane w procesie zarządzania konfliktem

 

l                   Postawy tradycjonalistyczne: użycie siły, tłumienie konfliktów, odwlekanie, unikanie, usuwanie aktorów uwikłanych w konflikt

l                   Postawy bhawiorystyczne: łagodzenie, arbitraż, ukazywanie nadrzędnego celu, pokojowa koegzystencja, kompromis, zmiana struktury organizacyjnej

l                   Postawy interakcjonistyczne: przetarg, mediacje, negocjacje, zwiększenie zasobów, zmiana postaw aktorów konfliktu, konfrontacja argumentów, trening wrażliwości, konferencja „okrągłego stołu”

 

 

System zarządzania konfliktem:

Podstawowe założenia: skupienie uwagi na problemie , a nie stanowiskach stron; konflikt sam w sobie nie jest zły, jest nieunikniony tam, gdzie spotykają się różne osoby; konflikt może być twórczy gdy jego rozwiązanie bazuje nie na przeciwieństwach, ale na współpracy.

Etapy tworzenia systemu zarządzania konfliktem

-                      Diagnoza organizacji – potencjalne źródła, strony sporów, możliwe scenariusze, koszty, analiza zasobów, cele

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin