ERGONOMIA III.pdf

(189 KB) Pobierz
modul_4a.QXD
MODUŁ IV
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Dbam o swoje zdrowie podczas pracy i zabawy
Temat dnia: „Co noszę w tornistrze? ”
Cele ogólne:
rozwijanie myœlenia przyczynowo-skutkowego,
wzbogacenie czynnego s³ownictwa ucznia,
kszta³towanie pojêcia przybory szkolne,
kszta³towanie orientacji przestrzennej,
prawid³owa postawa cia³a podczas pracy i zabawy.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
w³aœciwie okreœliæ stosunki przestrzenne, np. przed, miêdzy, za, w, wewn¹trz, na zewn¹trz, obok, przy, nad,
racjonalnie zaplanowaæ swój ekwipunek szkolny
zachowaæ w³aœciw¹ postawê cia³a w ³awce, a tak¿e podczas noszenia tornistra na plecach,
zachowaæ porz¹dek w tornistrze i miejscu nauki,
powiedzieæ, jak powinien byæ oznakowany tornister ucznia ,
zaœpiewaæ piosenkê w zespole i recytowaæ wiersze.
Metody nauczania:
rozmowa,
praktycznego dzia³ania,
problemowa.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna jednolita,
Pomoce dydaktyczne:
karty pracy dla ka¿dego ucznia,
teksty wierszy: „Z tornistrem do szko³y”, „Czego nie noszê do szko³y?”,
magnetofon, kaseta z piosenk¹ „Przed szko³¹”,
œwiate³ko odblaskowe dla ka¿dego ucznia,
ró¿ne rodzaje œwiate³ek odblaskowych,
przybory szkolne i tornistry uczniów,
ilustracje.
Zapis w dzienniku:
Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi uczniów na temat wyposa¿enia tornistra na podstawie w³asnych doœwiadczeñ
i wiersza „Z tornistrem do szko³y” M. Frindt. Ustalanie zasad ochrony w³asnego zdrowia podczas nauki i zabawy.
Okreœlanie po³o¿enia przyborów szkolnych na p³aszczyŸnie, ilustrowanie ich rozmieszczenia na rysunku. Æwiczenia
prowadz¹ce do przedstawiania stosunków przestrzennych. Nauka piosenki „Przed szko³¹”.
171
33471952.034.png 33471952.035.png 33471952.036.png 33471952.037.png 33471952.001.png 33471952.002.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi poprawnie rozwi¹zaæ
zagadkê.
Rozwi¹zanie zagadki mówionej
przez nauczyciela
Uwa¿nie s³uchaj¹ zagadki
mówionej przez nauczyciela
i podaj¹ poprawne rozwi¹zanie.
Tekst zagadki
(Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela)
Potrafi powiedzieæ kilka zdañ
na temat treœci wiersza.
Swobodne wypowiedzi na temat
treœci wiersza. Odpowiedzi
na pytania nauczyciela na temat
zas³yszanej treœci.
S³uchaj¹ uwa¿nie wiersza
czytanego przez nauczyciela.
Swobodnie wypowiadaj¹ siê
na temat treœci.
Odpowiadaj¹ na pytania
postawione przez nauczyciela.
Tekst wiersza
„Z tornistrem
do szko³y”
M. Frindt
Potrafi nazwaæ przybory szkolne,
które ma w tornistrze i u³o¿yæ je
na ³awce zgodnie z poleceniem
nauczyciela.
Potrafi prawid³owo okreœliæ
stosunki przestrzenne.
Nazywanie przyborów wyjêtych
z tornistra.
Uk³adanie ich na ³awce zgodnie
z poleceniem nauczyciela.
Okreœlanie stosunków
przestrzennych.
Wyjmuj¹ przybory szkolne
i nazywaj¹ je.
Uk³adaj¹ je na ³awce zgodnie
z poleceniem nauczyciela.
Okreœlaj¹ stosunki przestrzenne,
np. na, pod, przed, nad, miêdzy .
Przybory szkolne
ucznia
Pamiêta tekst piosenki.
Nauka piosenki, zabawa ze
œpiewem i muzyk¹.
S³uchaj¹ piosenki, analizuj¹ jej
treœæ. Œpiewaj¹ piosenkê
w zespole i ilustruj¹ j¹ ruchem.
Tekst piosenki
„Przed szko³¹”
(Mat. pomocniczy
dla nauczyciela),
magnetofon,
kaseta
z nagraniem.
Potrafi uzupe³niæ rysunek
zgodnie z poleceniem
Uzupe³nianie brakuj¹cych
elementów na rysunku.
Praca indywidualna ucznia
Karta pracy ucznia
Zadanie 1.
Wie, co powinien nosiæ
w tornistrze do szko³y. Potrafi
oceniæ ciê¿ar „na oko”. Potrafi
wyodrêbniæ przedmioty, które
nie powinny znajdowaæ siê
w tornistrze.
Udzielenie odpowiedzi na
pytanie: „Czego nie nosimy
w tornistrze?” Porównywanie
ciê¿aru tornistrów, poprzez
unoszenie ich w obu rêkach
jednoczeœnie. Ocenianie
wyposa¿enia dwóch tornistrów
S³uchaj¹ treœci wiersza „Czego nie
noszê w tornistrze do szko³y?”
i wyodrêbniaj¹ nazwy
przedmiotów, które nie powinny
siê tam znaleŸæ.
Porównuj¹ ciê¿ar tornistrów.
Wypakowuj¹ zawartoœæ dwóch
tornistrów (jeden zapakowany
prawid³owo, drugi nie).
Oceniaj¹, który tornister zosta³
zapakowany prawid³owo.
Tekst wiersza
M. Frindt, „Czego
nie noszê
w tornistrze
do szko³y?”
(Mat. pomocniczy
dla nauczyciela)
Tornistry uczniów
i ich wyposa¿enie
Potrafi racjonalnie zaplanowaæ
swój ekwipunek szkolny
i zaznaczyæ zbiór przyborów
szkolnych
Udzielenie odpowiedzi na pytanie
„Co uczeñ nosi w tornistrze?”
Wyodrêbniane zbioru przyborów
szkolnych i ich kolorowanie.
Otaczaj¹ pêtl¹ przedmioty, które
uczeñ powinien zabraæ do szko³y.
Koloruj¹ elementy zbioru.
Praca indywidualna ucznia
Karta pracy ucznia
Zadanie 3.
172
33471952.003.png 33471952.004.png 33471952.005.png 33471952.006.png 33471952.007.png 33471952.008.png 33471952.009.png 33471952.010.png 33471952.011.png 33471952.012.png
MODUŁ IV
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi opowiedzieæ, jak powinien
byæ oznakowany tornister.
Potrafi prawid³owo umocowaæ
swój znaczek odblaskowy
na tornistrze.
Poznanie sposobów
bezpiecznego oznakowania
tornistra, aby czuæ siê
bezpiecznie na drodze,
przy z³ej widocznoœci.
Wymieniaj¹ sposoby oznakowania
tornistra i innych elementów
garderoby. Æwicz¹ znakowanie
tornistra elementami
odblaskowymi. Znajduj¹ ró¿nice
miêdzy obrazkami.
Ró¿ne rodzaje
œwiate³ek
odblaskowych.
Œwiate³ko
odblaskowe dla
ka¿dego ucznia.
Potrafi utrzymaæ ³ad i porz¹dek
w swoim tornistrze i k¹ciku pracy
Zaznaczenie na rysunku
prawid³owego po³o¿enia tornistra
przy ³awce.
Spakowanie tornistrów przez
uczniów
Dorysowuj¹ na ilustracji
prawid³owo umieszczony tornister
przy ³awce.
Pakuj¹ przybory szkolne
do w³asnego tornistra.
Karta pracy ucznia
Zadanie 2.
W³asne tornistry
i przybory szkolne
Potrafi zachowaæ prawid³ow¹
postawê cia³a podczas pracy
i zabawy.
Siadanie poprawne w ³awce.
Ocenianie postêpowania innych
dzieci.
Obserwuj¹ ilustracjê
przedstawiaj¹c¹ poprawn¹
postawê w ³awce i siadaj¹
prawid³owo.
Zdjêcie nr 1
Zdjêcie nr 2
Prawid³owe zak³adanie
i noszenie tornistra
W³asny tornister
Oceniaj¹, czy uczniowie nosz¹
prawid³owo tornistry.
Æwicz¹ prawid³owe zak³adanie
i noszenie tornistra.
Potrafi powiedzieæ, o czym by³a
mowa na zajêciach w ci¹gu
ca³ego dnia.
Przypomnienie zdobytych
wiadomoœci w trakcie zajêæ.
Wypowiadaj¹ siê na temat
odbytych zajêæ.
Tekst wiersza
Wspólne recytowanie wiersza
„Z tornistrem do szko³y”
Wspólnie recytuj¹ wiersz
„Z tornistrem do szko³y”
ze zmian¹ „do” na „ze”.
Zrozumie celowoϾ zdobywania
wiedzy i umiejêtnoœci.
Maszeruj¹ z nauczycielem
do szatni.
173
33471952.013.png 33471952.014.png 33471952.015.png 33471952.016.png 33471952.017.png 33471952.018.png 33471952.019.png 33471952.020.png 33471952.021.png 33471952.022.png 33471952.023.png 33471952.024.png
ERGONOMIA W SZKOLE I W DOMU
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
ROZWIĄZANIA ZADAŃ
Zagadka
Mieœci w sobie „tor” i „ster”,
na plecach co dzieñ do szko³y chodzi. (tornister)
M. Frindt – „Z tornistrem do szkoły”
Z tornistrem do szko³y
Bartek idzie „weso³y”.
Tornister kolorowy
ma znaczek odblaskowy.
Tornister jest nowiutki,
ma ró¿ne przegródki:
na ksi¹¿kê i zak³adkê,
na piórnik i kanapkê
na pude³ko z kredkami
i na worek z kapciami,
i na strój gimnastyczny.
Ten tornister jest œliczny.
Z tornistrem do szko³y
Bartek przyszed³ weso³y.
„Przed szkołą”
Muzyka: Edward Pałłasz
Słowa: Anna Chodorowska
Mam mundurek œliczny, nowy,
granatowe wst¹¿ki,
Mam tornister, a w tornistrze
same nowe ksi¹¿ki.
Minê tak¿e mam nowiutk¹,
tak¹ szkoln¹ minê,
bo do szko³y w³aœnie idê
na ósm¹ godzinê.
Refren:
Zaraz przyjd¹ dzieci,
zaraz siê spotkamy,
wcale siê nie bojê
i nie trzymam mamy.
M. Frindt
„Czego nie noszę do szkoły?”
Nie noszê do szko³y:
– ogórka,
– sznurka,
– wiatru w kieszeni,
– w piórniku kamieni,
– babek z piasku,
– gruszek na obrazku,
– gumowego s³onia,
– konia,
– dla biedronki kapci,
– okularów babci.
Nie noszê do szko³y wody w berecie.
A dlaczego? Wiecie?
Bo by zapomnia³a moja g³ówka – o³ówka.
174
33471952.025.png
MODUŁ IV
Właściwa postawa przy siedzeniu
Tak nale¿y siedzieæ w czasie czytania i pisania.
Niewłaściwa postawa przy siedzeniu
Tak nie nale¿y siedzieæ w czasie czytania i pisania.
175
33471952.026.png 33471952.027.png 33471952.028.png 33471952.029.png 33471952.030.png 33471952.031.png 33471952.032.png 33471952.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin