Scenariusz zajęć koleżeńskich - otwartych
w grupie rodzinnej różnowiekowej
w dniu 24 stycznia 2006r.
Temat: Wielkie ważenie – sklep warzywny w mojej sali.
Wiem jak wykonać wagę. Potrafię zważyć misia i lalę.
Cele zajęć
· Omówienie przygotowanych stanowisk do zajęć w celu zrozumienia tematu (z uwzględnieniem różnowiekowości)
· Prezentacja wcześniej skonstruowanych prostych wag w celu zrozumienia na czym polega ustalanie ciężaru przedmiotu.
· Ważenie zabawek, ustalanie co jest cięższe, a co lżejsze, porównywanie z zastosowaniem znaków<,>,=;( dzieci starsze)
· Wykorzystanie wagi kuchennej przy ważeniu warzyw (dzieci młodsze i starsze)
· Wykonywanie zadań w parach i zespołach, zgodna zabawa podczas ważenia.
Pomoce
· 6 prostych wcześniej skonstruowanych wag ( parametry
1 wagi :40cm długość drewnianego trzonka z wyważonym środkiem w którym umocowano sznur).
· Przeźroczyste jednorazowe reklamówki, papierowe torebki, koszyczki na zakupy.
· Zabawki, klocki, itp.
· Warzywa i owoce(duża ilość): marchew, ziemniaki, cebula, pietruszka, fasola, groch, jabłka, kapusta, itp.
· Różne typy wag: waga kuchenna, łazienkowa, elektroniczna, szalkowa, lekarska, własnoręcznie skonstruowana.
· Karty zadań ( dzieci młodsze, dzieci starsze).
· Podpisy prezentowanych artykułów, przedmiotów oraz stanowisk.
Wprowadzenie do zajęć
1. Prezentacja przygotowanych miejsc zabaw i powierzonych dzieciom zadań.
2. Rozmowa kierowana pytaniami –uświadomienie tematu zajęć.
3. Zabawa ruchowa „Jestem wagą”- praca ramion: równoważenie – ramiona wyciągnięte w bok tak jak ramiona wagi; w lewej szalce jest większy ciężar – opuszczenie lewego ramienia; w prawej szalce jest większy ciężar – opuszczenie prawego ramienia;
4. Podział grupy na zespoły jednorodne (wg metody naturalnej nauki języka – Elżbiety Czerwińskiej).
5. - Dzieci starsze: (1 opiekun)
Praca w parach: próby samodzielnego ważenia przedmiotów skonstruowaną wagą poprzez porównywanie
z użyciem znaków matematycznych <,>,=. Zapisywanie dokonanych pomiarów we wcześniej przygotowanych kartach (włączenie do zabawy osób dorosłych będących na zajęciach – powołanie komisji nadzorującej).
- Dzieci młodsze: (1 opiekun)
W sklepie warzywnym - Realizacja powierzonego zadania.
(list napisany przez mamę do dzieci)
Kochane dzieci!
Dzisiaj wy zrobicie zakupy , gdyż mamusia później wróci z pracy. Dzwoniła również babcia Danusia, prosi o kilka niezbędnych warzyw. Zrobiłam Wam listę zakupów.
· Zakupy Babci Danusi
- 1/2 kg jabłek
- 1 kg ziemniaków
- 3 marchewki
- 4 pietruszki
- ½ kg cebuli białej
· Zakupy nasze
- 2 marchewki
- ½ kg buraków czerwonych
- 1 kg jabłek
- 1 kg cebuli czerwonej
- 10 dag fasoli
- 10 dag grochu
- 10 dag soczewicy
- 1 główkę białej kapusty
Dzieci z pomocą opiekuna ważą i pakują produkty do torebek następnie do 2 koszyków zgodnie z listą zakupów.
6. Autoprezentacja zespołów – omówienie wykonanych zadań. Czy podczas zabawy wystąpiły jakieś trudności?
7. Ciąg dalszy zabawy spontanicznej niekontrolowanej
(goście cichutko wychodzą lub zostają i włączają się do zabawy).
Opracowała Elżbieta Kotyra
(Gotowy czytelny zapis dla dzieci)
- ½ kg jabłek
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH
w Grupie Rodzinnej w dniu 25 XI 2005 r.
Temat: Głodne ptaki - poznaję znaki =, <, >
i stosuję je w rozwiązywaniu zadań.
Liczba dzieci – 24 (dziewięcioro 6-latków,jedenaścioro 5-latków, czworo 4-latków)
Osoba prowadząca – Elżbieta Kotyra
-tu i tu jest tyle samo,
-tu jest więcej, a tu mniej,
-tu jest mniej, a tam więcej.
POMOCE
· czarne paseczki i kartoniki ze schematem kropek takim jak w kostce do gry.
· znaki matematyczne i cyfry – dzieci zdolne
· po jednym dywaniku i tacce dla każdego dziecka
· kostki do gry, jedna na parę dzieci
· ciasto pierogowe, ziarno różnego gatunku do wykonania medalionów dla ptaków
· drewniany karmnik , emblematy ptaków
· nagranie CD
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Przygotowanie pomocy do zajęć.
2. Wprowadzenie do tematu – krótkie opowiadanie „Głodne ptaki”
Zbliża się zima. Śnieg przykrywa ziemię. Ptakom coraz trudniej o pożywienie. Pamiętaj o nich! One odwdzięczą się wiosną.
– wyjaśnienie na podstawie otwartego lub zamkniętego dzioba ptaka znaczenia znaków matematycznych <,> (zilustrowany schemat matematyczny prezentowany na tablicy dydaktycznej ).
3. Zadania z kostkami i czarnymi paseczkami.
Dzieci siedzą w półkolu przy dywanikach, na tackach mają pomoce Nauczycielka mówi :
Będziemy układać i rozwiązywać zadania z kostkami…
Dziecięca matematyka - Edyta Gruszczyk Kolczyńska,
Ewa Zielińska s.246-247 zadania z kostkami i czarnymi paseczkami.
4. Zabawa matematyczna „ Głodny ptaszek”- w zespołach trzy osobowych (dwoje dzieci rzuca kostką do gry a trzecie pełni rolę sędziego i przyporządkowuje odpowiedni znak matematyczny<,>,=. Kolejkę powtarzamy 3-krotnie)
5. Wykonanie wspólnie z rodzicami zbożowych medalionów głodnym ptakom.
Dzieci formują kulę , nadają kształt obwarzanka i nawlekają sznurek. Pracy towarzyszy relaksacyjna muzyka. Gotowe do wyschnięcia wytwory układają do karmnika.
Wykonane zbożowe medaliony przekazane zostaną do pana leśniczego.
6. Prace porządkowe, pożegnanie gości.
Opracowała - Elżbieta Kotyra
zabcia83