KODY USTEREK ELEKTRONIKI
Okazuje się, ze przy pomocy jednego drucika i w miarę sprawnych oczu można w prosty sposób rozpoznać rodzaj usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym. Wszystkie benzynowe silniki Astry wyposażone są w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Mikroprocesor w urządzeniu sterującym rozpoznaje usterki w układzie wtryskowym i zapłonowym, takie jak uszkodzony czujnik, luźny wtyk, zerwane połączenie, lub zwarcie do masy. Kod usterki jest natychmiast zapamiętany w pamięci urządzenia sterującego. W tym samym czasie zapala się lampka kontrolna (żółta z rysunkiem silnika) w zestawie wskaźników. Jeżeli usterka pojawiła się tylko jednorazowo, to lampka kontrolna nie zapala się po ponownym włączeniu zapłonu, jednak jej kod pozostaje w pamięci. Usunięcie kodu usterki z pamięci następuje po 20 kolejnych prawidłowych uruchomieniach silnika, podczas których dana usterka nie wystąpiła, a także, gdy akumulator pozostawał odłączony przez dłużej niż 10 sek. Odczytanie kodu usterki jest sprawą bardzo prostą. Przede wszystkim należy wyłączyć silnik. Nie wolno jednak odłączać akumulatora, ponieważ brak napięcia przez ponad 10 sekund spowoduje wykasowanie pamięci z kodami usterek. Następnie należy zewrzeć odpowiednie styki w złączu diagnostycznym (ALDL - ang. Assembly Line Diagnostic Link). Złącze to znajduje się w kabinie, z lewej strony w skrzynce z bezpiecznikami. W zależności od roku produkcji i typu silnika mogą występować różne wersje tego złącza: 10-pinowe i 16-pinowe. Rozkład wyprowadzeń wraz z oznaczeniami znajduje się na ilustracjach poniżej.
W celu rozpoczęcia procedury wywoływania kodów usterek należy zewrzeć piny oznaczone na rysunku kolorem czerwonym. W zależności od złącza są to piny: A i B w gnieździe 10-pinowym oraz 5 i 6 w gnieździe 16-pinowym.
Uwaga! Nie wolno zwierać ze sobą innych styków, ponieważ grozi to uszkodzeniem jednostki sterującej.
Następnie należy włączyć zapłon (ale nie uruchamiać silnika). Kod usterki przekazywany jest przez błyski wcześniej wspomnianej lampki kontrolnej. Kod jest dwucyfrowy, ale jest powtarzany trzykrotnie na wypadek, gdyby ktoś nie zdążył go odczytać. Jeden krótki błysk oznacza cyfrę 1, dwa krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekundy - cyfrę 2, trzy krótkie błyski w odstępie około 0,5 sekund - cyfrę 3 itd. Między cyframi występuje 1 sekunda przerwy. Po obu cyfrach następują 3 sekundy przerwy i kod jest powtarzany. Potem znowu 3 sekundy i powtórka. Po następnych 3 sekundach pojawia się kolejny kod. W pierwszej kolejności zawsze wyświetlany jest kod 12 (jeden krótki błysk, sekunda przerwy, dwa krótkie błyski w odstępie pół sekundy - kod jest oczywiście powtarzany trzykrotnie w odstępach trzech sekund), informujący o rozpoczęciu procedury odczytu pamięci usterek. Jeśli jakieś usterki zostały zapamiętane to są wyświetlane w kolejności rosnącej. Jeśli jednak nie było żadnych usterek to wyświetlany jest ciągle kod 12. Po zakończeniu odczytu pamięci usterek należy wyłączyć zapłon i wyjąć drut z gniazda diagnostycznego.
Kod informujący o zbyt niskim napięciu na czujniku może świadczyć o zwarciu do masy, zaś o zbyt wysokim - o przerwie w przewodzie lub styku.
Układ MULTEC firmy Delco-Remy
Kod
Znaczenie
12
Rozpoczęcie procedury odczytu pamięci usterek
13
Sonda lambda - brak sygnału
14
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt niskie napięcie
15
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - zbyt wysokie napięcie
16
Czujnik spalania stukowego
17
Wtryskiwacz
18
System regulacji spalania stukowego
19
Czujnik położenia i prędkości obrotowej - błędny sygnał
21
Czujnik położenia przepustnicy - zbyt wysokie napięcie
22
Czujnik położenia przepustnicy - zbyt niskie napięcie
24
Czujnik przebytej drogi - brak impulsów
25
Wtryskiwacz - zbyt wysokie napięcie
29
Przekaźnik pompy paliwa - zbyt niskie napięcie
32
Przekaźnik pompy paliwa - zbyt wysokie napięcie
33
Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt wysokie napięcie
34
Czujnik ciśnienia w kolektorze - zbyt niskie napięcie
35
Silnik krokowy - niewłaściwa liczba kroków
41
Przewód EST-B (2/3) - zbyt wysokie napięcie
42
Przewód EST-A (1/4) - zbyt wysokie napięcie (w przypadku silników X16SZ/X16XEL)lub brak impulsów z układu zapłonowego (w przypadku pozostałych silników)
43
Układ recyrkulacji spalin
44
Sonda lambda - uboga mieszanka
45
Sonda lambda - bogata mieszanka
47
Zawór recyrkulacji spalin
49
Akumulator - zbyt wysokie napięcie
51
Uszkodzona pamięć urządzenia sterującego
52
Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt niskie napięcie
53
Przekaźnik dopływu powietrza dodatkowego - zbyt wysokie napięcie
61
Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt niskie napięcie
62
Elektrozawór odprowadzania par paliwa - zbyt wysokie napięcie
63
Przewód EST-B (2/3) - zbyt niskie napięcie
64
Przewód EST-A (1/4) - zbyt niskie napięcie
69
Czujnik temperatury powietrza - zbyt niskie napięcie
71
Czujnik temperatury powietrza - zbyt wysokie napięcie
75
Kontrola momentu obrotowego - zbyt niskie napięcie
76
Kontrola momentu obrotowego - zbyt wysokie napięcie
81
93
bmzalewski