Jap_manga_wych_KUL.pdf

(168 KB) Pobierz
Jp_zagrożenie_wch
Małgorzata Wi ę czkowska, Japo ń ska manga zagro Ŝ eniem dla chrze ś cija ń skiego wychowania
Japo ń ska manga zagro Ŝ eniem dla chrze ś cija ń skiego wychowania
Rozwa Ŝ ania wst ę pne
Media elektroniczne w rewolucyjny sposób zmieniły Ŝycie współczesnego człowieka.
Stały się integralnym elementem środowiska wychowawczego młodego pokolenia. Obecnie
dzieci i młodzieŜ dorastają, rozwijają się i wrastają w kulturę swojego narodu, nie tylko w
otoczeniu rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej, lecz równieŜ w otoczeniu mass mediów. Dla
wielu z nich media są oknem na świat, często jest to zasadniczy i jedyny sposób uczestnictwa
w kulturze. W ten sposób rozwój nowoczesnych technologii moŜe prowadzić do ograniczenia
wpływu wychowawczego rodziny, na rzecz nie zawsze korzystnych wpływów środków
masowego przekazu.
Nowe moŜliwości, jakimi dysponują media nasuwają pytania: o ich rolę i miejsce w
Ŝyciu rodzinnym, zwłaszcza w procesie wychowawczym, o szanse i perspektywy, ale teŜ, o
niebezpieczeństwa i zagroŜenia. Dzisiejsza młodzieŜ ma nieograniczone moŜliwości
zdobywania informacji i wiedzy, te moŜliwości są daleko większe niŜ moŜliwości w
dawniejszych czasach. Musimy jednak pamiętać o tym, Ŝe media mogą wyrządzić powaŜną
szkodę dzieciom i młodzieŜy, prezentując niewłaściwą, a nawet wypaczoną wizję Ŝycia,
rodziny czy moralności. Dlatego teŜ, w szczególny sposób rodzice, nauczyciele i
wychowawcy powinni wykazywać mądrość i rozeznanie w podejściu do mass mediów,
poniewaŜ ich decyzje mają wpływ na dzieci i młodzieŜ, za które ponoszą oni szczególną
odpowiedzialność. 1
O wpływie środków masowego przekazu na odbiorcę nie mamy juŜ wątpliwości,
potwierdziły to liczne badania naukowe wielu pedagogów i psychologów. 2 Media mają
wpływ na kształtowanie osobowości młodego człowieka, w duŜej mierze kształtują poglądy i
postawy przez podsuwanie określonej wiedzy o świecie oraz przez lansowanie określonych
wartości i wzorów zachowania.
Badania przeprowadzone wśród łódzkiej młodzieŜy gimnazjalnej na temat .:„Jak
sp ę dzacie czas wolny?”- wykazały, Ŝe media są waŜnym elementem Ŝycia młodego
pokolenia: 75% badanych odpowiedziało, Ŝe w wolnym czasie ogląda telewizje, gra w gry
komputerowe, korzysta z internetu; 38% słucha muzyki młodzieŜowej, 34% poświęca czas na
naukę, zajęcia dodatkowe i naukę języków obcych; 5 % chodzi na dyskotekę, 5% poświęca
ten czas na wyjście do teatru lub kina. 3
Jak widać z wyników obecność mass mediów w Ŝyciu dzieci i młodzieŜy nie jest
czymś bez znaczenia. Zawarta w nich treść ma duŜy wypływ na odbiorcę. Treści te są w
stanie oddziaływać na jego myśli, wolę, uczucia i wyobraźnię, przekształcają zakres ludzkich
doświadczeń, dzięki nim zmienia się jego wizja świata, a takŜe rozumienie samego człowieka.
Przy tym mass media są władne wpływać nie tylko na kształt osobowości pojedynczego
odbiorcy, lecz oddziaływać równieŜ w wymiarze społecznym, co wiąŜe je bezpośrednio z
1
zob. Braun-Gałkowska M., Ulfik I., Zabawa w zabijanie. Oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach
na psychik ę dzieci ., Warszawa 2000; Francuz P. (red.), Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, t. I. i II Lublin
1999 i 2004 ; Izdebska J., Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagro Ŝ enia telewizji, Białystok
2001; Ejsmont M., Kosmala B ., Media, warto ś ci, wychowanie , Kraków 2005; Dyczewski L. red., Rodzina,
dziecko, media, Lublin 2005
3 Wyniki badań w posiadaniu autorki, przeprowadzone na grupie młodzieŜy z trzech gimnazjów (350 badanych)
w Łodzi. Badania przeprowadzono w 2002 r.
Wychowanie chrze ś cija ń skie. Mi ę dzy tradycj ą a współczesno ś ci ą , red. A. Rynio, Lublin 2007,s. 584-602
1
Media w rodzinie: ryzyko i bogactwo . Orędzie PapieŜa Jana Pawła II na XXXVIII Światowy Dzień Środków
Społecznego Przekazu 2004 r. http://jpii.niedziela.pl/dp.php?doc=dporedz04.xml (3 12 2005) ;
2
91872909.004.png
 
Małgorzata Wi ę czkowska, Japo ń ska manga zagro Ŝ eniem dla chrze ś cija ń skiego wychowania
problemem tzw. kultury masowej. 4 Dlatego warto przyjrzeć się z jakimi treściami obcują
dzieci i młodzieŜ.
W ciągu kilku ostatnich lat na naszym rynku wydawniczym pojawiło się wiele
nowych produktów medialnych, jednak wiele z nich, wywodzi się ze światopoglądu filozofii
orientalnej. MoŜe ono stanowić zagroŜenie dla wychowania chrześcijańskiego. Ogromną
popularność szczególnie wśród młodego pokolenia zdobyły japońskie kreskówki i komiksy,
które określa się zwrotami anime i manga. Temu gatunkowi będą poświęcone moje dalsze
rozwaŜania, jako Ŝe jest to zjawisko nowe i nie przez wszystkich zauwaŜalne. Bardzo często
rodzice, wychowawcy i nauczyciele podchodzą do treści zawartych w filmach i komiksach
bezkrytycznie, nie zdając sobie sprawy, jak zgubne dla wychowania dzieci i młodzieŜy mogą
być wartości i wzorce w nich preferowane.
Geneza mangi i anime
W tym miejscu naleŜy wyjaśnić terminy manga i anime. Źródeł mangi naleŜy szukać
wśród dzieł dawnych mnichów buddyjskich. Za jej ojca uwaŜa się Kakaju z Toba (1053-
1140), który pozostawił po sobie cykl malowideł o zwierzętach, będących satyrą na
zdemoralizowane społeczeństwo. Ostatecznie jednak za twórcę słowa manga uwaŜany jest
Hokusai (1760-1849), który uŜył go po raz pierwszy w 1814 roku, łącząc dwa słowa –„man” i
„ga”. Określenie to oznacza „niepohamowane, dynamiczne obrazy” 5 .
Manga to nic innego jak japoński komiks, który jest jedynym w swoim rodzaju stylem
rysowania komiksu na całym świecie. Tematyka, sposób kadrowania (niezwykle
dynamiczny), projekty postaci i przedmiotów, kolorystyka czyli klasyczna biel i czerń, oraz
zupełnie inny sposób czytania komiksów, od ostatniej strony natomiast obrazki śledzi się od
prawej do lewej strony i z góry na dół - to wszystko składa się na jej specyfikę.
Historycy mangi twierdzą, Ŝe do jej rozwoju przyczynili się Brytyjczycy, ze swoim
satyrycznym magazynem „Punch”, który juŜ w 1862 roku zaistniał w japońskiej wersji.
Manga we współczesnym pojęciu tego słowa powstała w latach dwudziestych. Stare
wpływy widoczne są do dzisiaj, choćby w swobodnym - traktowaniu kadrów i układu strony.
Rozwój komiksowy rozpoczął się na dobre w latach pięćdziesiątych. Nie bez wpływu na
mangę był równieŜ komiks amerykański i europejski – stąd właśnie manga zaczerpnęła
charakterystyczne dla siebie dymki z tekstami. Za twórcę współczesnej mangi, filmu
animowanego i fantastyki uwaŜa się Osamu Tezuka.
To on był twórcą komiksów, które poruszały kaŜdą tematykę, jaką tylko moŜna sobie
wyobrazić - science fiction, przygodę, akcję, romans, horror, dramaty dla dorosłych. W ten
sposób stworzył nową grupę odbiorców, która obejmowała kaŜdą moŜliwą grupę wiekową. W
1963 roku, kiedy to Tezuka był juŜ artystą komiksowym, postanowił wkroczyć na pole
animacji. Stał się pionierem japońskiej animacji, tworząc czarno-biały serial rysunkowy,
zatytułowany „Tetsuwan Atom ”, znany na zachodzie pod tytułem „ Astro Boy”. Warto w tym
momencie wspomnieć, Ŝe Osamu Tezuka w latach 60-tych XX wieku był pracownikiem
wytwórni Walta Disneya. Tam przyswajał sobie najnowsze trendy i techniki w sztuce
rysowania komiksu. Japońska sztuka rysowania komiksu i tworzenia filmu anime jest
odmienna od szkoły europejskiej i amerykańskiej, jest w niej wiele elementów
starojapońskich.
Gondek A., O j ę zyku telewizji , s.81, w: Gondek P. red., Media w kulturze , Lublin 2000
5 Leksykon mangi i anime, s. 24 ; w Kompendium Kawaii 1/1999; Ablerowa Z., O sztuce Japonii , Warszawa
1983, s. 5,137-139 n.
Wychowanie chrze ś cija ń skie. Mi ę dzy tradycj ą a współczesno ś ci ą , red. A. Rynio, Lublin 2007,s. 584-602
2
4
91872909.005.png
 
Małgorzata Wi ę czkowska, Japo ń ska manga zagro Ŝ eniem dla chrze ś cija ń skiego wychowania
To Osamu Tezuka wprowadził bardzo charakterystyczny sposób przedstawiania
postaci. Jego pomysłem była drobna twarz, wielkie oczy, zadarte noski oraz wyeksponowane
atrybuty płci pięknej, dziewczęta są ubrane bardzo często w wyzywające kostiumy,
kontrastujące z dziecięcymi rysami twarzy. Jest to jedna z najłatwiej rozpoznawalnych
konwencji mangi. 6
Osamu Tezuka zwany "japońskim Disneyem" lub "bogiem mangi", stał się twórca
japońskiej animacji. Tworzenie animacji przyczyniło się do duŜych zysków finansowych,
poniewaŜ była tańsza, a prócz tego stwarzała nowe moŜliwości, niedostępne dla filmu
fabularnego. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych do mangowego atelier
wkroczyły komputery. Współczesne mangi publikowane są od razu w trzech podstawowych
formach: jako strona internetowa, CD-ROM i tradycyjny komiks. 7
Warto tutaj równieŜ wspomnieć o istnieniu róŜnych odmian mangi np.: shonen manga
– przeznaczona jest dla najmłodszych dzieci. Często postacie z tej grupy dorastają wraz z
czytelnikami i mają podobne problemy. Tutaj właśnie moŜna odnaleźć tak popularną,
zarówno u nas jak i na całym świecie, Sailor Moon – znaną u nas jako „Czarodziejka z
Ksi ęŜ yca”. Manga w stylu shonen dla chłopców jest nastawiona na sceny z akcją np .:
„Dragon Ball”, „Pokemon” . Shojo manga skierowana jest tylko do dziewcząt, gdzie
bohaterką prawie zawsze jest dziewczyna, często biedna sierota, walcząca o przetrwanie w
okrutnej rzeczywistości. Kolejny rodzaj to bishonen manga - są to komiksy, których boha-
terzy to smukli, długowłosi i zniewieściali chłopcy. Gatunek ten skierowany jest przede
wszystkim do dziewcząt w wieku 12 lat, komiksy te przedstawiają historie w mniej lub
bardziej bezpośredni sposób przedstawiające chłopięce związki homoseksualne. Dla uczących
się i mających szkolne kłopoty stworzono specjalne - gakuen mono manga, zaś dla
miłośników sportu – spocon manga. PowaŜniejszą mangę reprezentuje jidaigeki – komiks
historyczny, popularny zarówno wśród starszych, jak młodszych. Jako ciekawostkę moŜna
dodać, Ŝe pojawił się w tej serii akcent polski. Dotyczy on tytułu „ AŜ do nieba”, autorstwa
Rjoko Ikedy. Poświęcony został historii Polski za czasów rozbiorów. Szczerze mówiąc z
prawdziwą historią ma on niewiele wspólnego. Ta czarno-biała, trzytomowa seria opowiada
o księciu Józefie Poniatowskim, jego tragicznych losach, a przede wszystkim ekscytujących
romansach, na tle kilku historycznych wydarzeń . 8 Odmian mangi jest jeszcze więcej, są one
dla kaŜdej grupy wiekowej, społecznej i zawodowej. NaleŜy zaznaczyć, Ŝe komiksy
skierowana są nie tylko do dzieci, ale równieŜ i do dorosłych.
Termin anime oznacza japoński film rysunkowy. Powstaje on bardzo często na
podstawie mangi i obecnie jest bardzo popularny na świecie. Znajduje odbiorców na trzech
rynkach: telewizyjnym - np. wieloodcinkowe seriale ( Czarodziejka z Ksi ęŜ yca, Dragon Ball,
Wojownicy zodiaku, Pokemon, Kapitan Jastrz ą b); wideo z nośnikami cyfrowymi(patrz
wyŜej); kinowy wysokobudŜetowy – ( Ksi ęŜ niczka Mononoke, Pokemon, Dragon Ball).
Japońskie produkcje posiadają w Polsce wielu sympatyków, mówi się wręcz o
tworzeniu się subkultury fanów mangi i anime. Zwolennicy tego gatunku uwaŜają anime,
powstałą na bazie mangi za fenomen na skale światową. Twierdzą, Ŝe jest to jednocześnie
produkcja masowa, ale i niepowtarzalna sztuka, popkultura i historia, kicz i dzieło,
rzeczywistość i fantazja jednocześnie. Produkty medialne tego typu mogą rzeczywiście
zaskakiwać i przyciągać widza swoją róŜnorodnością, rysunkiem i akcją.
Propagatorzy tego gatunku podkreślają, Ŝe w przeciwieństwie do produkcji w stylu
amerykańskim, postacie tworzone w mandze i anime są pełniejsze i bez względu na to czy są
Historia mangi , s.14 n. ; w Kompendium Kawaii 1/1999
7 Historia mangi , s. 16-19
8
Leśniak A., Zagro Ŝ enia polskiej rodziny , Lublin 1999, s.16
Wychowanie chrze ś cija ń skie. Mi ę dzy tradycj ą a współczesno ś ci ą , red. A. Rynio, Lublin 2007,s. 584-602
3
6
91872909.001.png
 
Małgorzata Wi ę czkowska, Japo ń ska manga zagro Ŝ eniem dla chrze ś cija ń skiego wychowania
pozytywne, czy negatywne, mają swoistą osobowość. KaŜda z postacie jest tak pomyślana,
aby była mieszanką sprzeczności. I rzeczywiście, w porównaniu z amerykańskim
scenariuszem, gdzie praktycznie od razu wiadomo, kto jest zły, a kto dobry i jakie będzie
zakończenie, manga jest nieprzewidywalna, w niej wszystko zdarzyć się moŜe. 9
Czym w takim razie jest manga? Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Poprzez
mangę wkraczamy w świat stworzony przez inną odmienną kulturę. Dla europejskiej kultury i
tradycji stanowi ona zjawisko całkiem nowe i obce. Manga jest czymś magicznym,
kultowym, oferuje ogromną ilość wątków, postaci, których przesłanie by dobrze zrozumieć,
trzeba znać kulturę Japonii. Przede wszystkim jednak trzeba zapoznać się ze shintoizmem,
który nad mangą sprawuje duchową pieczę. Manga wprowadza młodego człowieka w kulturę
i filozofię wschodu. 10 Takie oddziaływanie niezauwaŜalnie zmienia sposób myślenia i
działanie odbiorców, prowadząc do stopniowego odrzucania dotychczasowego systemu
wartości.
Charakterystyka tre ś ci zawartych w mandze i anime
Dzieła, które powstają pod patronatem mangi, znajdują się na swoistych „listach
przebojów", otrzymują nagrody, wyróŜnienia. Niektóre uznawane są przez znawców tematu
za „absolutną klasykę" w mangowym świecie. Kryterium takiej klasyfikacji to liczba
sprzedanych egzemplarzy zarówno komiksów, jak i filmów oraz ich atrakcyjność pod
względem tematyki oraz techniki wykonania.
Niestety wiele filmów i komiksów zawiera sporą dozę emocji negatywnych. Bardzo
duŜo jest tam scen walki i stosowania przemocy. Treścią wielu z nich jest rywalizacja i
podstęp. Jako przykład niech posłuŜą poniŜsze cytaty dotyczące recenzji następujących
filmów: „Applesee”, „The Guyver”, „Dragon Ball”, „Czarodziejka z Ksi ęŜ yca” i innych.
Recenzja filmu Applesee” „ ... akcja rozgrywa si ę w XXII wieku po Trzeciej Wojnie
Ś wiatowej. Jest to film akcji, a wi ę c pogonie, strzelaniny i wybuchy. Przerywnikami w
dialogach s ą wyrazy powszechnie uwa Ŝ ane za obra ź liwe...”,
film „ The Guyver” „... w tym filmie cz ę sto stosowane jest przesłanie – Po co si ę z
kim ś kłóci ć , je ś li mo Ŝ esz go zabi ć ?...”. Inny tekst preferujący głupotę i agresję„... stwory mało
my ś l ą ce, ale morduj ą ce sprawniej od przeci ę tnego człowieka...film potrafi zaszokowa ć
okrucie ń stwem i zawoalowanym sadyzmem. Uroda tworów ... równie Ŝ odbiega powa Ŝ nie od
kanonów pi ę kna. Na widok niejednego z nich Frankenstein dostałby zawału...” 11
film reklamujący wschodnie sztuki walki „Dragon Baal” „...Nie brak tu efektownych
scen walki, widowiskowych kopni ęć i uderze ń , uchwyconych w przeró Ŝ nych uj ę ciach i
perspektywach...tu si ę walczy do ko ń ca, dopóki płuca mog ą oddycha ć , pi ęś ci i stopy zadawa ć
mia Ŝ d Ŝą ce uderzenia, a ostatnie ergi chi mo Ŝ na przerobi ć na efektowny fajerwerk. Tu si ę
walczy na ś mier ć i Ŝ ycie.” 12
MoŜemy spotkać się tutaj z historiami o dziewczynach obdarowanych
nadprzyrodzonymi mocami np.; „ magiczne dziewczyny przewa Ŝ nie walcz ą przeciw jakim ś
wrogom i dzi ę ki ingerencji jakiej ś tajemniczej mocy zmieniaj ą si ę w wojowniczki . Seria
„Czarodziejek z Ksi ęŜ yca” opowiada o przygodach trzech dziewczyn, które zostaj ą
zwerbowane przez Królow ą Aniołów do walki z wojownikami ze ś wiata diabłów, ka Ŝ da z nich
Jarzębińska-Szczebiot J., Szczebiot M., Anima i manga – japo ń skie tsunami nad Polsk ą, Czas Miłosierdzia
9/2001; 10/2001
10
Leśniak A., Ś wiat mangi , Nasz Dziennik, 3 sierpnia 2000, s.13
11 Kawaii 7/1998, s. 10, 14, 16, 18
12
Kawaii 2/2001, s. 25
Wychowanie chrze ś cija ń skie. Mi ę dzy tradycj ą a współczesno ś ci ą , red. A. Rynio, Lublin 2007,s. 584-602
4
9
91872909.002.png
 
Małgorzata Wi ę czkowska, Japo ń ska manga zagro Ŝ eniem dla chrze ś cija ń skiego wychowania
dostaje po magicznym przedmiocie, dzi ę ki którym mog ą si ę transformowa ć w trzy
wojowniczki” ,
inny film zachęcający do uprawiania medytacji: „ Czarodziejka z Marsa jest
najbardziej roz ś piewana i „nawiedzona” z całego towarzystwa – komponuje piosenki i
uwielbia medytacj ę , w dodatku jest znakomitym medium. Ma wszelkie namiastki na
wykwalifikowan ą kapłank ę , co zreszt ą uwarunkowane jest w jej przypadku genetycznie – jej
dziadek jest równie Ŝ kapłanem.” 13 Takich serii filmowych, jak i komiksowych o magicznych
dziewczynach mamy bardzo duŜo.
Dla dziewcząt zostały takŜe przygotowane filmy i komiksy w bardziej kwiecistym,
„romantycznym stylu ” i najczęściej przedstawiają miłosne historie. Nie stroni się tam od
ukazywania niemoralnych relacji między bohaterami, są więc „trójkąty” i „czworokąty
rodzinne”, jak równieŜ opowieści dotyczące zakochanych w sobie młodzieńców.
Jako przykład niech posłuŜy cytat recenzji filmu „ Marmalade Boy ”: „Historia zaczyna
si ę w sposób do ść nietypowy: pewnego pi ę knego dnia pa ń stwo Koishikawa, z u ś miechami na
ustach, oznajmiaj ą swojej córce... Ŝ e si ę rozwodz ą . Dlaczego, jak, po co !?! Otó Ŝ tego lata, w
wakacje, byli na Hawajach, gdzie poznali inne mał Ŝ e ń stwo – pa ń stwo Matsuura. W efekcie
pani Rumi Koishiksawa zakochała si ę w panu Youji Mastura i na odwrót....Zaplanowali wi ę c
zamieni ć si ę Ŝ yciowymi partnerami – rozwie ść si ę i, po upływie kilku wymaganych przez
prawo miesi ę cy, ponownie zawrze ć mał Ŝ e ń stwa, tyle Ŝ e na przemian. A Ŝ eby nie rujnowa ć
Ŝ ycia swoim dzieciom, Miki i Yuu, cała nietypowa rodzinka, ma zamieszka ć we wspólnym,
du Ŝ ym domu.” 14
Oprócz tego pełno w tych filmach i komiksach okrutnych demonów i wampirów,
niektóre z nich posiadają silne podteksty ezoteryczne i okultystyczne.
Charakterystyka gier komputerowych i telewizyjnych wywodz ą cych si ę z mangi i anime
Na rynku wydawniczym dostępne są gry zawierające postacie ze znanych filmów
anime, komiksów mangowych, czego przykładem moŜe być np .: „Sailor Moon”, „Macross
Digital”, „Mission VF-X”, „Dragon Ball”, „Pokemon” i wiele innych. Czasami popularna
gra przyczynia się do powstania w późniejszym czasie komiksów i filmów anime, tak było
np. z grami „Street Fighter”, „Samuraj Shodown”, czy te Ŝ znany „Pokemon ”. Wiele z
polecanych gier zawiera treści magiczne, sporo miejsca zajmują teŜ agresywne zachowania
bohaterów, z którymi musi utoŜsamić się grający, znajdziemy tam równieŜ elementy
symboliki demonicznej.
Przemoc stanowi w tych grach główny środek do osiągnięcia jakiegoś celu. Arsenał
ataków jest bogaty i róŜnorodny, dzięki któremu gracz moŜe pokonać swojego przeciwnika, z
rzucaniem czarów włącznie. Jako przykład niech posłuŜy recenzja gry „Sailor Moon Super”
„...wszystkie Czarodziejki spotykaj ą si ę , aby na drodze pojedynków wyłoni ć spo ś ród siebie
najpot ęŜ niejsz ą ...Spo ś ród wszystkich obecnych czarodziejek gracz mo Ŝ e wybra ć posta ć , któr ą
b ę dzie lansował... Oprócz podstawowych zestawów kopni ęć i uderze ń ka Ŝ da z Czarodziejek za
pomoc ą specjalnej sekwencji ruchów mo Ŝ e wykona ć kilka ze swoich doskonale znanych z
serii TV ataków! Aby zachowa ć jak najwi ę kszy realizm, wszystkim atakom towarzysz ą
przeniesione bezpo ś rednio z filmu magiczne zakl ę cia wykrzykiwane przez bohaterki. Z
pewno ś ci ą sporym plusem jest te Ŝ obecno ść oryginalnej muzyki przygrywaj ą cej w tle podczas
kolejnych walk „. 15
Animegaido 8/1997, s. 22
14 Kawaii 3/2000, s. 62
15
Animegaido 8/1997, s.30
Wychowanie chrze ś cija ń skie. Mi ę dzy tradycj ą a współczesno ś ci ą , red. A. Rynio, Lublin 2007,s. 584-602
5
13
91872909.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin