Kurs C dla początkujących kompilator Dev C.doc

(141 KB) Pobierz
Tytuł: Kurs C++

Tytuł: Kurs C++

Autor: Radomir Trzeciak

Data aktualizacji: 29 marzec 2006 r.

 

 

Programowanie w C++, nigdy nie było tak przyjemne. Poniższy kurs składa się z 10 części, które (mam nadzieję) wprowadzą cię w świat programowania. Kurs jest przeznaczony dla osób początkujących, którzy nigdy nie mieli styczności z programowaniem w C++. Zapraszam do lektury i życzę pisania wiele ciekawych programów.

 

Kompilator

Aby przystąpić do programowania trzeba wybrać odpowiedni kompilator. Polecam oczywiście Dev C++. Można go ściągnąć tutaj.

3. Pierwszy program

1.     Na początek uruchamiamy aplikację Dev-C++.

2.     Następnie tworzymy w niej nowy projekt (z menu plik wybieramy podmenu Nowy i pozycję Plik źródłowy: 

 

      3.     Teraz musimy rozpocząć pisanie kodu źródłowego programu.

Nie znamy jeszcze żadnej konstrukcji języka C++. Nie ma jednak sensu wkuwać teorii. Nasz pierwszy program w C++ stworzymy za pomocą kreatora.

Wpiszmy w edytorze kodu źródłowego zawartość następującego kodu:

                       Rys. 1.1 Kod źródłowy pierwszego programu

Na początku kodu pojawiają się dwa polecenia rozpoczynające się znakiem # i słowem include. W języku C++ zapis #include to tak zwana dyrektywa preprocesora - informacja dla preprocesora, aby w tym miejscu dołączył do naszego programu zawartość wskazanego pliku ( czyli najpierw pliku o nazwie iostream, a póżniej pliku o nazwie stdio i conio).

Kolejny kod, który nazywa się main() oznacza definicję tak zwanej funkcji czyli kod główny naszego programu. Wewnątrz funkcji - czyli między początkowym znakiem klamrowym { umiejscowionym bezpośrednio po linijce z definicją funkcji a znakiem zamykającym nawias klamrowy }. 

Natomiast funkcja cout odpowiada za wpisanie zwykłego tekstu, który będzie cały czas widoczny  podczas uruchomienia programu. Po cout zawsze piszemy << a między cudzysłowami "" wpisujemy dowolny tekst i zamykamy znakiem ;

cout << "Dowolny tekst";

Program najlepiej zakończyć funkcją getch(); 

Uruchamiamy program 

Szkielet naszego programu składa się z kilku linijek kodu. Zapewne zastanawiamy się, co się stanie po jego skompilowaniu i uruchomieniu. Oczywiście na wiele liczyć nie można, ale na pewno warto to sprawdzić.

1.     Na początku skompilujemy kod źródłowy. Aby to zrobić, z menu Uruchom wybieramy pozycję  

2.     Na ekranie pojawia się okno, w którym pasek informuje o postępie kompilacji. 



Rys.1.2 Pasek kompilacji

 

 

 

 

 

 

 

 

Po skompilowaniu w polu Status pojawia się napis: (zrobiono), a w polach zostaje podana liczba błędów, które wystąpiły w trakcie kompilacji, oraz liczba ostrzeżeń, na które warto zwrócić uwagę. Oczywiście skompilowanie wygenerowanego automatycznie szkieletu programu powinno zakończyć się bez błędów. Wystarczy teraz kliknąć polecenie . Program już działa! 

 

Rys.1.3 Efekt końcowy naszego programu :)

 

Tytuł: Kurs C++ cz.2 - Operatory, zmienne w C++

Autor: Radomir Trzeciak

Data aktualizacji: 04 kwiecień 2006 r.

 

Napiszmy taki kod źródłowy:

#include <iostream.h>
#include <stdio.h>
#include <conio.h>

int liczba1, liczba2;

main()
{
cout<<"Wpisz 1 liczbe:";
cin>>liczba1;
cout<<"\nWpisz 2 liczbe:";
cin>>liczba2;
cout<<"\nSuma liczb:"<<liczba1+liczba2;
cout<<"\nRóżnica liczb:"<<liczba1-liczba2;
cout<<"\nIloczyn liczb:"<<liczba1*liczba2;
cout<<"\nIloraz liczb:"<<liczba1/liczba2;
getch();
}

W tym programie wprowadziliśmy zmienną int i przypisaliśmy jej indentyfikatory liczba1 i liczba2. Zmienna jest to przypisanie jakiemuś identyfikatorowi dowolnej wartości. Więcej o zmiennych poniżej:

Nazwa

Zakres wartości

Rozmiar w bajtach

char

-128 - 128

2

int

-32768   -  32767

2

unsigned

0  -  65535

2

long

-2147483648  -  2147483647

4

float

-3,4 x 10 do pot. -38   -   3,4 x 10 do pot. 38

4

double

-1,7 x 10 do pot. -308  -  1,7 x 10 do pot. 308

8

Następnie wprowadziliśmy strumień cin , który czeka na odpowiedź od użytkownika. Zadaniem użytkownika jest wprowadzić liczbę z zakresu od -32768 do 32767. Potem program wprowadza obliczenia dokonane przez programisty i wyświetla je na ekranie. Jak widać, zastosowaliśmy w kodzie źródłowym takie znaki jak +,-,*,/ - są to tak zwane operatory matematyczne, które wykonują obliczenia na zmiennych.

Operatory arytmetyczne w C++

+’ - dodawanie
-‘ – odejmowanie
*’ – mnożenie
/’ – dzielenie
++’ - inkrementacja , zwiększa wartość o 1, int liczba, ++liczba (zwiększa wartość w zmiennej liczba o 1), np. ++10 = 11
--‘ – dekrementacja , zmniejsza wartość o 1, np. int liczba, --liczba (zmniejsza wartość w zmiennej liczba o 1), np. --10 = 9

+=X’ gdzie X jest liczbą całkowitą, o którą zwiększana jest wartość, np. int liczba, liczba+=2, 10+=2 = 12, liczba+=5, 10+= 5 = 15
-=X’ gdzie X jest liczbą całkowitą, o którą zmniejszona jest wartość, np. int liczba, liczba-=2, 10-=2 = 8, liczba-=5, 10-= 5 = 5
%’ – reszta całkowita z dzielenia 5%2 = 1, 9%5 = 4, 29%4 = 1

Tytuł: Kurs C++ cz.3 - Instrukcja warunkowa

Autor: Radomir Trzeciak

Data aktualizacji: 04 kwiecień 2006 r.

 

Instrukcja warunkowa ‘if’ umożliwia sprawdzenie warunku logicznego.

Postać ogólna:

 

Jeśli sprawdzany warunek logiczny po słowie if jest prawdziwy (przyjmuje wartość prawdy) zostaną wykonane instrukcje w bloku po if.

 

if  (warunek_logiczny)

{

  instr1;

  instr2;

  ...

instrn;

}

 

Przykład programu z zastosowaniem instrukcji:

#include<stdio.h>
#include<conio.h>
#include<iostream.h>

int liczba1, liczba2;

main()
{
cout<<"Wpisz liczbe 1:";
cin>>liczba1;
cout<<"Wpisz liczbe 2:";
cin>>liczba2; 

if (liczba1<liczba2) 

cout<<"\nliczba 1 jest mniejsza od liczby 2";
if (liczba1>liczba2) 

cout<<"\nliczba 1 jest wieksza od liczby 2";
if (liczba1==liczba2) 

cout<<"\nliczba 1 jest rowna liczbie 2";

if (liczba2<0) 

cout<<"\nliczba 2 jest mniejsza od 0";
if (liczba2>0) 

cout<<"\nliczba 2 jest wieksza od 0";
if (liczba2==0) 

cout<<"\nliczba 2 jest rowna 0";

if (liczba1<0) 

cout<<"\nliczba 1 jest mniejsza od 0";
if (liczba1>0) 

cout<<"\nliczba 1 jest wieksza od 0";
if (liczba1==0) 

cout<<"\nliczba 1 jest rowna 0";

getch();
}

 

… dla pojedynczej instrukcji:

 

if (warunek_logiczny) 

      instr1;

 

Np.

if ( liczba2 == 0 )

       cout<<”Nie można dzielić przez 0!!!!”;

 

Można stosować rozwinięcie tej instrukcji poprzez zastosowanie słowa kluczowego else (w przeciwnym wypadku). Instrukcje po słowie else zostaną wykonane gdy warunek logiczny po if NIE jest spełniony (przyjmuje wartość fałszu):

 

if (warunek_logiczny)

{

  instr1;

  instr2;

  ...

instrn;

}

else

{

  instr1;

  instr2;

  ….

  instrn;

}

 

if (warunek_logiczny)

instr1;

else

instr2;

 

Przykład:

if (liczba2==0)

cout<<"Nie można dzielić przez 0!!!";

else

cout<<"Wynik dzielenia modulo:"<<liczba1%liczba2;

 

Operatory logiczne:

 

< - mniejszy od

>...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin