Tytuł: Kurs C++
Autor: Radomir Trzeciak
Data aktualizacji: 29 marzec 2006 r.
Programowanie w C++, nigdy nie było tak przyjemne. Poniższy kurs składa się z 10 części, które (mam nadzieję) wprowadzą cię w świat programowania. Kurs jest przeznaczony dla osób początkujących, którzy nigdy nie mieli styczności z programowaniem w C++. Zapraszam do lektury i życzę pisania wiele ciekawych programów.
Kompilator
Aby przystąpić do programowania trzeba wybrać odpowiedni kompilator. Polecam oczywiście Dev C++. Można go ściągnąć tutaj.
3. Pierwszy program
1. Na początek uruchamiamy aplikację Dev-C++.
2. Następnie tworzymy w niej nowy projekt (z menu plik wybieramy podmenu Nowy i pozycję Plik źródłowy:
3. Teraz musimy rozpocząć pisanie kodu źródłowego programu.
Nie znamy jeszcze żadnej konstrukcji języka C++. Nie ma jednak sensu wkuwać teorii. Nasz pierwszy program w C++ stworzymy za pomocą kreatora.
Wpiszmy w edytorze kodu źródłowego zawartość następującego kodu:
Rys. 1.1 Kod źródłowy pierwszego programu
Na początku kodu pojawiają się dwa polecenia rozpoczynające się znakiem # i słowem include. W języku C++ zapis #include to tak zwana dyrektywa preprocesora - informacja dla preprocesora, aby w tym miejscu dołączył do naszego programu zawartość wskazanego pliku ( czyli najpierw pliku o nazwie iostream, a póżniej pliku o nazwie stdio i conio).
Kolejny kod, który nazywa się main() oznacza definicję tak zwanej funkcji czyli kod główny naszego programu. Wewnątrz funkcji - czyli między początkowym znakiem klamrowym { umiejscowionym bezpośrednio po linijce z definicją funkcji a znakiem zamykającym nawias klamrowy }.
Natomiast funkcja cout odpowiada za wpisanie zwykłego tekstu, który będzie cały czas widoczny podczas uruchomienia programu. Po cout zawsze piszemy << a między cudzysłowami "" wpisujemy dowolny tekst i zamykamy znakiem ;
cout << "Dowolny tekst";
Program najlepiej zakończyć funkcją getch();
Uruchamiamy program
Szkielet naszego programu składa się z kilku linijek kodu. Zapewne zastanawiamy się, co się stanie po jego skompilowaniu i uruchomieniu. Oczywiście na wiele liczyć nie można, ale na pewno warto to sprawdzić.
1. Na początku skompilujemy kod źródłowy. Aby to zrobić, z menu Uruchom wybieramy pozycję
2. Na ekranie pojawia się okno, w którym pasek informuje o postępie kompilacji.
Rys.1.2 Pasek kompilacji
Po skompilowaniu w polu Status pojawia się napis: (zrobiono), a w polach zostaje podana liczba błędów, które wystąpiły w trakcie kompilacji, oraz liczba ostrzeżeń, na które warto zwrócić uwagę. Oczywiście skompilowanie wygenerowanego automatycznie szkieletu programu powinno zakończyć się bez błędów. Wystarczy teraz kliknąć polecenie . Program już działa!
Rys.1.3 Efekt końcowy naszego programu :)
Tytuł: Kurs C++ cz.2 - Operatory, zmienne w C++
Data aktualizacji: 04 kwiecień 2006 r.
Napiszmy taki kod źródłowy:
#include <iostream.h>#include <stdio.h>#include <conio.h>int liczba1, liczba2;main(){cout<<"Wpisz 1 liczbe:";cin>>liczba1;cout<<"\nWpisz 2 liczbe:";cin>>liczba2;cout<<"\nSuma liczb:"<<liczba1+liczba2;cout<<"\nRóżnica liczb:"<<liczba1-liczba2;cout<<"\nIloczyn liczb:"<<liczba1*liczba2;cout<<"\nIloraz liczb:"<<liczba1/liczba2;getch();}
W tym programie wprowadziliśmy zmienną int i przypisaliśmy jej indentyfikatory liczba1 i liczba2. Zmienna jest to przypisanie jakiemuś identyfikatorowi dowolnej wartości. Więcej o zmiennych poniżej:
Nazwa
Zakres wartości
Rozmiar w bajtach
char
-128 - 128
2
int
-32768 - 32767
unsigned
0 - 65535
long
-2147483648 - 2147483647
4
float
-3,4 x 10 do pot. -38 - 3,4 x 10 do pot. 38
double
-1,7 x 10 do pot. -308 - 1,7 x 10 do pot. 308
8
Następnie wprowadziliśmy strumień cin , który czeka na odpowiedź od użytkownika. Zadaniem użytkownika jest wprowadzić liczbę z zakresu od -32768 do 32767. Potem program wprowadza obliczenia dokonane przez programisty i wyświetla je na ekranie. Jak widać, zastosowaliśmy w kodzie źródłowym takie znaki jak +,-,*,/ - są to tak zwane operatory matematyczne, które wykonują obliczenia na zmiennych.
Operatory arytmetyczne w C++‘+’ - dodawanie‘-‘ – odejmowanie‘*’ – mnożenie‘/’ – dzielenie‘++’ - inkrementacja , zwiększa wartość o 1, int liczba, ++liczba (zwiększa wartość w zmiennej liczba o 1), np. ++10 = 11‘--‘ – dekrementacja , zmniejsza wartość o 1, np. int liczba, --liczba (zmniejsza wartość w zmiennej liczba o 1), np. --10 = 9‘+=X’ gdzie X jest liczbą całkowitą, o którą zwiększana jest wartość, np. int liczba, liczba+=2, 10+=2 = 12, liczba+=5, 10+= 5 = 15‘-=X’ gdzie X jest liczbą całkowitą, o którą zmniejszona jest wartość, np. int liczba, liczba-=2, 10-=2 = 8, liczba-=5, 10-= 5 = 5‘%’ – reszta całkowita z dzielenia 5%2 = 1, 9%5 = 4, 29%4 = 1
Tytuł: Kurs C++ cz.3 - Instrukcja warunkowa
Instrukcja warunkowa ‘if’ umożliwia sprawdzenie warunku logicznego.
Postać ogólna:
Jeśli sprawdzany warunek logiczny po słowie if jest prawdziwy (przyjmuje wartość prawdy) zostaną wykonane instrukcje w bloku po if.
if (warunek_logiczny)
{
instr1;
instr2;
...
instrn;
}
Przykład programu z zastosowaniem instrukcji:
#include<stdio.h>#include<conio.h>#include<iostream.h>int liczba1, liczba2;main(){cout<<"Wpisz liczbe 1:";cin>>liczba1;cout<<"Wpisz liczbe 2:";cin>>liczba2; if (liczba1<liczba2)
cout<<"\nliczba 1 jest mniejsza od liczby 2";if (liczba1>liczba2)
cout<<"\nliczba 1 jest wieksza od liczby 2";if (liczba1==liczba2)
cout<<"\nliczba 1 jest rowna liczbie 2";if (liczba2<0)
cout<<"\nliczba 2 jest mniejsza od 0";if (liczba2>0)
cout<<"\nliczba 2 jest wieksza od 0";if (liczba2==0)
cout<<"\nliczba 2 jest rowna 0";if (liczba1<0)
cout<<"\nliczba 1 jest mniejsza od 0";if (liczba1>0)
cout<<"\nliczba 1 jest wieksza od 0";if (liczba1==0)
cout<<"\nliczba 1 jest rowna 0";getch();}
… dla pojedynczej instrukcji:
Np.
if ( liczba2 == 0 )
cout<<”Nie można dzielić przez 0!!!!”;
Można stosować rozwinięcie tej instrukcji poprzez zastosowanie słowa kluczowego else (w przeciwnym wypadku). Instrukcje po słowie else zostaną wykonane gdy warunek logiczny po if NIE jest spełniony (przyjmuje wartość fałszu):
else
….
Przykład:
if (liczba2==0)
cout<<"Nie można dzielić przez 0!!!";
cout<<"Wynik dzielenia modulo:"<<liczba1%liczba2;
Operatory logiczne:
< - mniejszy od
>...
PEPSI-TWIST