Stawianie sobie celów. Co warto o tym wiedzieć - Małgorzata Taraszkiewicz.pdf

(4506 KB) Pobierz
Cele1
Biuletyn maturalny
Małgorzata Taraszkiewicz
Stawianie celów.
o tym wiedzieć?
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja współfinansowana
przez Europejski Fundusz Społeczny
Co warto
11947656.002.png
Autor biuletynu: Małgorzata Taraszkiewicz
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Renata Frątczak
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2005 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2006
ISBN 83-7400-206-9
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
2
Spis treści
Cele, wizja, działanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Witam cię Drogi Czytelniku!
Prawdopodobnie masz kilkanaście lat i jesteś uczniem szkoły ponadpodstawowej. Być może za
kilka lat, a może już za rok czeka cię matura, a także – kilka ważnych decyzji: jaką wybrać dalszą
drogę kształcenia, jaki wybrać kierunek studiów, co tu zrobić z własnym życiem, własną przyszłością.
Jestem psychologiem i często spotykam się z młodymi ludźmi, uczniami z różnych szkół. Lubię
z wami rozmawiać i pracować. Kiedyś jedna z moich młodych znajomych powiedziała tak: „Na świecie
wszystko jest odwrotnie. Musimy decydować o swojej przyszłości wtedy, kiedy prawie nic o sobie nie
wiemy”. Zgodziłam się z nią w zupełności. Ale nie ma innego wyjścia. Właśnie teraz, kiedy masz kilka-
naście lat, musisz podjąć wiele ważnych decyzji, które wpłyną na kształt twojej przyszłości. Jedną
z nich jest wybór dalszego kształcenia, a przedtem – wybór przedmiotów maturalnych na część
ustną i pisemną oraz decyzja – czy będzie to poziom podstawowy czy też podstawowy i rozsze-
rzony.
Oczywiście nie jest tak, że raz podjętej decyzji nie można zmienić. Można, a nawet trzeba,
kiedy okoliczności wskazują, iż nie pasuje do aktualnej sytuacji! Ale w naszym przypadku, kiedy
chodzi o wybór przedmiotów maturalnych pod kątem Twojej dalszej drogi edukacyjnej, lepiej jest
podjąć właściwe decyzje – bo to daje Ci szanse odpowiedniego przygotowania się. Po prostu da Ci
szanse odnieść sukces bez dodatkowych kosztów i stresów!
Chcę ci w tym pomóc i podpowiedzieć jak to zrobić, aby twoje wybory były jak najlepsze.
Zaproponuję ci kilka narzędzi, którymi „zmierzymy” twoje skłonności zawodowe; porozmawiamy
o tym, jak stawiać sobie cele, jak badać czy są dla ciebie odpowiednie i wreszcie – jak je realizować.
3
11947656.003.png
 
I.
Narzędzia do dalszej pracy
Dziwisz się może, że napisałam o „na-
rzędziach”. Nie, nie pomyliłam się, zaraz to
wytłumaczę.
Zastanówmy się chwilę wspólnie.
Wyobraź sobie, że chcesz zatempe-
rować ołówek. Jakie narzędzie do tego wy-
korzystasz?
Może nóż, scyzoryk lub tempe-
rówkę. Temperówka wydaje się być naj-
bardziej bezpieczna (raczej nie grozi
pokaleczeniem się); w razie braku tem-
perówki można skorzystać z noża, ale na
pewno nie przyda ci się do naostrzenia
ołówka młotek, piła, śrubokręt.
Pomyśl teraz, jakie narzędzia są przydatne do tego,
aby naprawić przebitą dętkę, rozdarte spodnie lub zapchany
zlew. Przyznasz zapewne, że tym razem na pewno nie będzie
to temperówka!
Więc o jakich narzędziach możemy mówić, kiedy
chcemy poplanować, czyli przewidywać przyszłość?
Chciałabym, zanim przejdziesz do dalszej lektury,
abyś wymyślił kilka takich narzędzi. Mogą być zupełnie sza-
lone, im bardziej uruchomisz wyobraźnię, tym lepiej.
Wymyśl je teraz, zanim przejdziesz dalej.
Proponuję następujące narzędzia:
Po pierwsze, właśnie twoją wyobraźnię!
A ponadto:
test twoich zdolności i talentów, aby zbilansować twoje silne strony;
szkło powiększające, aby przyjrzeć się dokładnie jak to z tobą jest lub specjalny wykrywacz
bogactw naturalnych, które tkwią w tobie samym;
filmy mentalne, które będziesz sam tworzył i reżyserował;
życiorysy różnych ludzi, bo z historii innych ludzi można się wiele dowiedzieć;
lornetkę, aby przeanalizować odległe perspektywy;
mapy, bo przecież chodzi o wybór drogi;
kompas z urządzeniem, które daje prztyczka, kiedy zbaczasz z kursu;
oraz szablony do przymiarek;
i dużo, dużo informacji na temat ważnych etapów twojej przyszłości: matury, dalszych możliwości
kształcenia się (różnych form podejmowania studiów po szkole średniej) i oczywiście wymagań
tam stawianych dla kandydatów.
Ta książeczka jest zaplanowana jak poradnik, który będziemy pisać razem.
Ja będę proponować ci różne narzędzia do ćwiczeń, ale wykonywanie tych ćwiczeń i myślenie nad
odpowiedziami to już twoja sprawa. Chodzi przecież o twoje życie i twoją przyszłość.
4
11947656.004.png
Nikt za ciebie nie może decydować – decyzja należy do ciebie .
II.
Zaczynamy
Czy wiesz, że możesz osiągnąć sukces w dowolnej dziedzinie życia?
Czy wiesz, że każdy może zdać maturę i dostać się na wymarzony kierunek studiów?
Zastanów się, na ile w to wierzysz?
Zastanów się, na ile wierzysz w siebie i we własne możliwości?
na ile wierzysz w siebie?
na ile wierzysz
we własne możliwości?
Wszystko zależy od tego, czy wybierzesz coś, co będzie zgodne z twoimi autentycznymi zasobami
(bogactwami naturalnymi, które są w tobie) oraz czy odpowiednio się do tego przygotujesz.
Autentyczna wiara w siebie i w swoje możliwości to fundament
powodzenia!
Reszta – to praca, odpowiednie przygotowanie się.
Niektórzy uważają, że to inni mają lepiej, bo:
urodzili się i wychowali w takich czy innych rodzinach,
pochodzą z takiego czy innego miasta lub wsi,
chodzą do takiej lub innej szkoły,
mają taki lub inny wygląd, wzrost, kolor włosów itd.
Czy zdarza ci się, że tak czasem myślisz?
Owszem, bardzo dobre okoliczności życiowe mogą nieco ułatwić start w przyszłość, ale też mogą
go utrudniać. Aby się o tym przekonać, warto postudiować życiorysy znanych postaci, o których bywa
głośno w gazetach.
5
11947656.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin