przepisy.pdf
(
184 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - wyklad_przepisy.doc
Wykład:
PRZEPISY
(
eglarz jachtowy)
1.
STOPNIE
EGLARSKIE I UPRAWNIENIA Z NICH WYNIKAJ
CE ...... 2
2.
PODSTAWOWE DEFINICJE ............................................................................ 3
3.
ZASADY RUCHU
EGLUGOWEGO – PRAWO DROGI NA WODACH
RÓDL
DOWYCH ............................................................................................. 4
3.1.
P
ODSTAWOWE ZASADY ZACHOWANIA
.................................................................................................................................4
3.2.
Z
ASADY PIERWSZE
STWA JEDNOSTEK NIERÓWNORZ
DNYCH
.............................................................................................4
3.3.
Z
ASADY ZACHOWANIA SI
JEDNOSTEK RÓWNORZ
DNYCH
..................................................................................................4
4.
ZNAKI I SYGNAŁY STOSOWANE NA WODACH
RÓDL
DOWYCH .. 6
4.1.
S
YGNAŁY WZYWANIA POMOCY
............................................................................................................................................6
4.2.
S
YGNAŁY D
WI
KOWE
........................................................................................................................................................6
4.3.
S
YGNALIZACJA WZROKOWA
................................................................................................................................................7
5.
DOKUMENTY JACHTU..................................................................................... 9
6.
ZASADY POST
POWANIA W RAZIE WYPADKU.................................... 10
7.
KIEROWNIK STATKU..................................................................................... 11
8.
PODSTAWOWE ZASADY OCHRONY
RODOWISKA ............................ 11
9.
ZASADY ZACHOWANIA SI
NA JACHCIE, OBYCZAJE
EGLARSKIE,
FLAGI I BANDERY ........................................................................................... 12
10.
PRZEPISY LOKALNE ...................................................................................... 14
11.
ELEMENTARNE WIADOMO
CI O PRZEPISACH OBOWI
ZUJ
CYCH NA
WODACH MORSKICH, PRZEPISY PORTOWE ........................................ 15
1.
Stopnie
eglarskie i uprawnienia z nich wynikaj
ce
-
Rozporz
dzenie Ministra Sportu z dnia 09.06.2006 w sprawie uprawiania
eglarstwa
(Dz.U. Nr 105 z dnia 24.06.2006 r. poz.712)
ë
www.ycpl.pl, http://www.pya.org.pl/
Patenty
eglarskie:
a)
eglarza jachtowego,
c)
jachtowego sternika morskiego,
b)
sternika jachtowego,
d)
kapitana jachtowego.
Patent
eglarza jachtowego uprawnia do:
a)
prowadzenia jachtów
aglowych bez lub z pomocniczym nap
dem mechanicznym po wodach
ród-
l
dowych,
b)
prowadzenia jachtów
aglowych bez lub z pomocniczym nap
dem mechanicznym o długo
ci
do 8,5 m po wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu w porze dziennej.
Osoby, które nie uko
czyły 16 roku
ycia, mog
realizowa
wymienione uprawnienia pod nadzorem.
Za
prowadzenie jachtów pod nadzorem
uwa
a si
eglug
w porze dziennej na akwenie, na którym jest
prowadzona ci
gła obserwacja, przy zapewnieniu mo
liwo
ci podj
cia na tym akwenie natychmiastowej
akcji ratowniczej z wykorzystaniem łodzi ratunkowej oraz odpowiedniego sprz
tu ratunkowego
i wyposa
enia technicznego. Osoba prowadz
ca nadzór musi by
pełnoletnia i posiada
patent co naj-
mniej sternika jachtowego lub motorowodnego.
Warunkiem uzyskania patentu
eglarza jachtowego jest:
a)
uko
czenie 12 roku
ycia,
b)
odbycie kursu szkoleniowego
c)
zdanie egzaminu sprawdzaj
cego
2
2.
Podstawowe definicje
-
Rozporz
dzenia Ministra Infrastruktury z 28.04.2003 w sprawie przepisów
eglugowych
na
ródl
dowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 212, poz. 2072) ===> http://www.abc.com.pl
·
statek
aglowy
- statek poruszaj
cy si
wył
cznie za pomoc
agli; statek poruszaj
cy si
równocze-
nie za pomoc
agli i mechanicznego urz
dzenia nap
dowego uznawany jest za statek
o nap
dzie mechanicznym
·
statek o nap
dzie mechanicznym
- statek wprowadzany w ruch przez mechaniczne urz
dzenie na-
p
dowe, z wyj
tkiem statków, których maszyna jest u
ywana wył
cznie do małych przemieszcze
,
np. w portach, albo do zwi
kszenia sterowno
ci statków
·
mały statek
- statek, którego długo
kadłuba jest
mniejsza ni
20 m
; do małych statków nie zalicza
si
, niezale
nie od ich wymiarów, statków dopuszczonych do przewozu wi
cej ni
12 pasa
erów,
promów
·
statek na postoju
- statek stoj
cy na kotwicy lub przycumowany do brzegu
·
statek w ruchu / w drodze
- statek niestoj
cy na kotwicy, nieprzycumowany do brzegu
i nieosiadły na mieli
nie
·
statek pasa
erski
- statek, który jest zbudowany lub przystosowany do przewozu wi
cej ni
12 pasa
erów
·
noc
- okres mi
dzy zachodem i wschodem sło
ca
·
dzie
- okres mi
dzy wschodem i zachodem sło
ca
·
mijanie
- sytuacja, gdy dwa statki id
w przeciwnych lub prawie przeciwnych kierunkach
·
wyprzedzanie
- sytuacja, gdy statek (wyprzedzaj
cy) zbli
a si
do drugiego statku (wyprzedzanego)
pod k
tem wi
kszym ni
22,5°, z tyłu za jego trawersem, i wyprzedza go
·
kursy przecinaj
ce si
- sytuacja, gdy dwa statki zbli
aj
si
do siebie w sposób inny ni
okre
lone
powy
ej
·
administracja drogi wodnej
- wła
ciwy terytorialnie dyrektor regionalnego zarz
du gospodarki
wodnej oraz dyrektor jednostki organizacyjnej, któremu powierzono w stosunku do
ródl
dowych
dróg wodnych, prawa wła
cicielskie oraz obowi
zek ich utrzymania
·
dyrektor urz
du
- wła
ciwy terytorialnie dyrektor urz
du
eglugi
ródl
dowej
·
inspektor
– uprawniony do wykonywania zada
inspekcyjnych pracownik urz
du
eglugi
ródl
do-
wej
3
3.
Zasady ruchu
eglugowego – prawo drogi na wodach
ródl
dowych
-
Rozporz
dzenia Ministra Infrastruktury z 28.04.2003 w sprawie przepisów
eglugowych
na
ródl
dowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 212, poz. 2072)
3.1. Podstawowe zasady zachowania
a)
zasada niestwarzania sytuacji kolizyjnych (statki id
ce kursem wykluczaj
cym mo
liwo
zderzenia
nie powinny zmienia
kursu ani pr
dko
ci w taki sposób, aby powstało ryzyko zderzenia)
b)
statek maj
cy pierwsze
stwo nie powinien zmienia
ani kursu ani pr
dko
ci –
do momentu ...
kie-
rownik statku powinien podj
wszelkie działania, aby
unikn
zderzenia
c)
statek maj
cy ust
pi
powinien ust
pi
du
o wcze
niej: zmieni
kurs lub pr
dko
– unika
przecho-
dzenia przed dziobem
d)
przecinanie kursu dozwolone jest tylko wówczas, gdy szeroko
drogi wodnej jest dostateczna dla
jednoczesnego przej
cia statków
e)
wyprzedzanie dozwolone jest tylko wówczas, gdy wyprzedzaj
cy stwierdzi,
e nie spowoduje to za-
gro
enia dla bezpiecze
stwa
eglugi
f)
zasada ograniczonego zaufania
3.2. Zasady pierwsze
stwa jednostek nierównorz
dnych
a)
o du
ej pr
dko
ci, czyli powy
ej 40 km/h (wodoloty – maj
wiatło błyskowe) ust
puj
b)
małe statki ust
puj
innym (ale nie wodolotom)
c)
statki zarobkowe (pasa
erskie) maja pierwsze
stwo (wg przepisów lokalnych)
d)
małe statki
– kolejno
:
aglowe, „pozostałe” (np. łodzie wiosłowe), o nap
dzie mechanicznym;
wy-
j
tek
:
statek płyn
cy praw
stron
szlaku
eglownego powinien zachowa
swój kurs
e)
wchodz
cy do portu ust
puje wychodz
cemu
f)
pierwsze
stwo maj
statki o mniejszej manewrowo
ci – nosz
znaki specjalne: utraciły manewro-
wo
, o ograniczonej zdolno
ci manewrowej, z pierwsze
stwem przej
cia, zaj
te połowem
3.3. Zasady zachowania si
jednostek równorz
dnych
a)
aglowe
-
ró
ne halsy – płyn
cy
prawym
halsem ma pierwsze
stwo
-
ten sam hals –
zawietrzny
(płyn
cy
ostrzejszym
kursem wzgl
dem wiatru) ma pierwsze
stwo
-
wyj
tek
: statek wyprzedany ma pierwsze
stwo przed wyprzedzaj
cym
-
płyn
cy lewym halsem nie ma pewno
ci jakim halsem płynie inny statek – ust
puje
b)
o nap
dzie mechanicznym
-
przy kursach na wprost – oba w prawo
4
-
maj
cy z prawej strony inny – ust
puje mu;
wyj
tek
:
statek płyn
cy praw
stron
szlaku
eglownego powinien zachowa
swój kurs
-
płyn
cy w gór
rzeki (do
ródeł) – ust
puje
Dodatkowo przy spotkaniu statków w w
skich przej
ciach
-
statki powinny przechodzi
przez w
skie przej
cie w mo
liwie krótkim czasie
-
nada
sygnał d
wi
kowy "jeden długi d
wi
k"
-
statki, dla których przeszkoda znajduje si
z prawej burty albo gdy brzeg wypukły zakola
w
skiego przej
cia znajduje si
z prawej burty, powinny udzieli
pierwsze
stwa
Zasady postoju
-
nie utrudnia
ruchu
eglugowego, aby szlak
eglowny był wolny dla ruchu
-
zakotwiczy
lub przycumowa
w sposób bezpieczny
-
w kanałach tylko w miejscach oznakowanych
-
zabroniony jest postój tam gdzie jest znak zakazu (postoju, kotwiczenia, cumowania), pod mostami
i pod przewodami wysokiego napi
cia, w w
skich przej
ciach, przy wej
ciach i wyj
ciach z bocznych
dróg wodnych i rozgał
zie
szlaków
eglownych, na odcinkach przej
cia promów, na drodze statków
podchodz
cych lub odchodz
cych od przystani
-
zabrania si
wykorzystywania do cumowania drzew, słupów, budowli regulacyjnych, konstrukcji mo-
stów, konstrukcji jazów, por
czy, schodów, znaków
eglugowych
5
Plik z chomika:
was72
Inne pliki z tego folderu:
Bogdan Małolepszy - Jachty żaglowe amatorska budowa technologie – wybór konstrukcji.pdf
(33768 KB)
WEZLY1.PDF
(473 KB)
wezly_zeglarskie.pdf
(2111 KB)
TEORIA MANEWROWANIA - BOJA.pdf
(94 KB)
Lista zakupów.pdf
(68 KB)
Inne foldery tego chomika:
• Filmy 2010
• Filmy 2011
Adobe Photoshop CS5 + CRACK + KEYGEN + Spolszczenie + instrukcje instalacji PL
audiobook
AUTO MAPA 2011r XL 6.8.0
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin