przepisy.pdf

(184 KB) Pobierz
Microsoft Word - wyklad_przepisy.doc
Wykład: PRZEPISY ( eglarz jachtowy)
1. STOPNIE EGLARSKIE I UPRAWNIENIA Z NICH WYNIKAJ CE ...... 2
2. PODSTAWOWE DEFINICJE ............................................................................ 3
3. ZASADY RUCHU EGLUGOWEGO – PRAWO DROGI NA WODACH
RÓDL DOWYCH ............................................................................................. 4
3.1. P ODSTAWOWE ZASADY ZACHOWANIA .................................................................................................................................4
3.2. Z ASADY PIERWSZE STWA JEDNOSTEK NIERÓWNORZ DNYCH .............................................................................................4
3.3. Z ASADY ZACHOWANIA SI JEDNOSTEK RÓWNORZ DNYCH ..................................................................................................4
4. ZNAKI I SYGNAŁY STOSOWANE NA WODACH RÓDL DOWYCH .. 6
4.1. S YGNAŁY WZYWANIA POMOCY ............................................................................................................................................6
4.2. S YGNAŁY D WI KOWE ........................................................................................................................................................6
4.3. S YGNALIZACJA WZROKOWA ................................................................................................................................................7
5. DOKUMENTY JACHTU..................................................................................... 9
6. ZASADY POST POWANIA W RAZIE WYPADKU.................................... 10
7. KIEROWNIK STATKU..................................................................................... 11
8. PODSTAWOWE ZASADY OCHRONY RODOWISKA ............................ 11
9. ZASADY ZACHOWANIA SI NA JACHCIE, OBYCZAJE EGLARSKIE,
FLAGI I BANDERY ........................................................................................... 12
10. PRZEPISY LOKALNE ...................................................................................... 14
11. ELEMENTARNE WIADOMO CI O PRZEPISACH OBOWI ZUJ CYCH NA
WODACH MORSKICH, PRZEPISY PORTOWE ........................................ 15
1. Stopnie eglarskie i uprawnienia z nich wynikaj ce
- Rozporz dzenie Ministra Sportu z dnia 09.06.2006 w sprawie uprawiania eglarstwa
(Dz.U. Nr 105 z dnia 24.06.2006 r. poz.712) ë www.ycpl.pl, http://www.pya.org.pl/
Patenty eglarskie:
a) eglarza jachtowego,
c) jachtowego sternika morskiego,
b) sternika jachtowego,
d) kapitana jachtowego.
Patent eglarza jachtowego uprawnia do:
a) prowadzenia jachtów aglowych bez lub z pomocniczym nap dem mechanicznym po wodach ród-
l dowych,
b) prowadzenia jachtów aglowych bez lub z pomocniczym nap dem mechanicznym o długo ci
do 8,5 m po wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu w porze dziennej.
Osoby, które nie uko czyły 16 roku ycia, mog realizowa wymienione uprawnienia pod nadzorem.
Za prowadzenie jachtów pod nadzorem uwa a si eglug w porze dziennej na akwenie, na którym jest
prowadzona ci gła obserwacja, przy zapewnieniu mo liwo ci podj cia na tym akwenie natychmiastowej
akcji ratowniczej z wykorzystaniem łodzi ratunkowej oraz odpowiedniego sprz tu ratunkowego
i wyposa enia technicznego. Osoba prowadz ca nadzór musi by pełnoletnia i posiada patent co naj-
mniej sternika jachtowego lub motorowodnego.
Warunkiem uzyskania patentu eglarza jachtowego jest:
a) uko czenie 12 roku ycia,
b) odbycie kursu szkoleniowego
c) zdanie egzaminu sprawdzaj cego
2
2. Podstawowe definicje
- Rozporz dzenia Ministra Infrastruktury z 28.04.2003 w sprawie przepisów eglugowych
na ródl dowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 212, poz. 2072) ===> http://www.abc.com.pl
· statek aglowy - statek poruszaj cy si wył cznie za pomoc agli; statek poruszaj cy si równocze-
nie za pomoc agli i mechanicznego urz dzenia nap dowego uznawany jest za statek
o nap dzie mechanicznym
· statek o nap dzie mechanicznym - statek wprowadzany w ruch przez mechaniczne urz dzenie na-
p dowe, z wyj tkiem statków, których maszyna jest u ywana wył cznie do małych przemieszcze ,
np. w portach, albo do zwi kszenia sterowno ci statków
· mały statek - statek, którego długo kadłuba jest mniejsza ni 20 m ; do małych statków nie zalicza
si , niezale nie od ich wymiarów, statków dopuszczonych do przewozu wi cej ni 12 pasa erów,
promów
· statek na postoju - statek stoj cy na kotwicy lub przycumowany do brzegu
· statek w ruchu / w drodze - statek niestoj cy na kotwicy, nieprzycumowany do brzegu
i nieosiadły na mieli nie
· statek pasa erski - statek, który jest zbudowany lub przystosowany do przewozu wi cej ni
12 pasa erów
· noc - okres mi dzy zachodem i wschodem sło ca
· dzie - okres mi dzy wschodem i zachodem sło ca
· mijanie - sytuacja, gdy dwa statki id w przeciwnych lub prawie przeciwnych kierunkach
· wyprzedzanie - sytuacja, gdy statek (wyprzedzaj cy) zbli a si do drugiego statku (wyprzedzanego)
pod k tem wi kszym ni 22,5°, z tyłu za jego trawersem, i wyprzedza go
· kursy przecinaj ce si - sytuacja, gdy dwa statki zbli aj si do siebie w sposób inny ni okre lone
powy ej
· administracja drogi wodnej - wła ciwy terytorialnie dyrektor regionalnego zarz du gospodarki
wodnej oraz dyrektor jednostki organizacyjnej, któremu powierzono w stosunku do ródl dowych
dróg wodnych, prawa wła cicielskie oraz obowi zek ich utrzymania
· dyrektor urz du - wła ciwy terytorialnie dyrektor urz du eglugi ródl dowej
· inspektor – uprawniony do wykonywania zada inspekcyjnych pracownik urz du eglugi ródl do-
wej
3
6815289.001.png
3. Zasady ruchu eglugowego – prawo drogi na wodach ródl dowych
- Rozporz dzenia Ministra Infrastruktury z 28.04.2003 w sprawie przepisów eglugowych
na ródl dowych drogach wodnych (Dz. U. Nr 212, poz. 2072)
3.1. Podstawowe zasady zachowania
a) zasada niestwarzania sytuacji kolizyjnych (statki id ce kursem wykluczaj cym mo liwo zderzenia
nie powinny zmienia kursu ani pr dko ci w taki sposób, aby powstało ryzyko zderzenia)
b) statek maj cy pierwsze stwo nie powinien zmienia ani kursu ani pr dko ci – do momentu ... kie-
rownik statku powinien podj wszelkie działania, aby unikn zderzenia
c) statek maj cy ust pi powinien ust pi du o wcze niej: zmieni kurs lub pr dko – unika przecho-
dzenia przed dziobem
d) przecinanie kursu dozwolone jest tylko wówczas, gdy szeroko drogi wodnej jest dostateczna dla
jednoczesnego przej cia statków
e) wyprzedzanie dozwolone jest tylko wówczas, gdy wyprzedzaj cy stwierdzi, e nie spowoduje to za-
gro enia dla bezpiecze stwa eglugi
f) zasada ograniczonego zaufania
3.2. Zasady pierwsze stwa jednostek nierównorz dnych
a) o du ej pr dko ci, czyli powy ej 40 km/h (wodoloty – maj wiatło błyskowe) ust puj
b) małe statki ust puj innym (ale nie wodolotom)
c) statki zarobkowe (pasa erskie) maja pierwsze stwo (wg przepisów lokalnych)
d) małe statki – kolejno : aglowe, „pozostałe” (np. łodzie wiosłowe), o nap dzie mechanicznym; wy-
j tek : statek płyn cy praw stron szlaku eglownego powinien zachowa swój kurs
e) wchodz cy do portu ust puje wychodz cemu
f) pierwsze stwo maj statki o mniejszej manewrowo ci – nosz znaki specjalne: utraciły manewro-
wo , o ograniczonej zdolno ci manewrowej, z pierwsze stwem przej cia, zaj te połowem
3.3. Zasady zachowania si jednostek równorz dnych
a) aglowe
- ne halsy – płyn cy prawym halsem ma pierwsze stwo
- ten sam hals – zawietrzny (płyn cy ostrzejszym kursem wzgl dem wiatru) ma pierwsze stwo
- wyj tek : statek wyprzedany ma pierwsze stwo przed wyprzedzaj cym
- płyn cy lewym halsem nie ma pewno ci jakim halsem płynie inny statek – ust puje
b) o nap dzie mechanicznym
- przy kursach na wprost – oba w prawo
4
- maj cy z prawej strony inny – ust puje mu; wyj tek : statek płyn cy praw stron szlaku
eglownego powinien zachowa swój kurs
- płyn cy w gór rzeki (do ródeł) – ust puje
Dodatkowo przy spotkaniu statków w w skich przej ciach
- statki powinny przechodzi przez w skie przej cie w mo liwie krótkim czasie
- nada sygnał d wi kowy "jeden długi d wi k"
- statki, dla których przeszkoda znajduje si z prawej burty albo gdy brzeg wypukły zakola
w skiego przej cia znajduje si z prawej burty, powinny udzieli pierwsze stwa
Zasady postoju
- nie utrudnia ruchu eglugowego, aby szlak eglowny był wolny dla ruchu
- zakotwiczy lub przycumowa w sposób bezpieczny
- w kanałach tylko w miejscach oznakowanych
- zabroniony jest postój tam gdzie jest znak zakazu (postoju, kotwiczenia, cumowania), pod mostami
i pod przewodami wysokiego napi cia, w w skich przej ciach, przy wej ciach i wyj ciach z bocznych
dróg wodnych i rozgał zie szlaków eglownych, na odcinkach przej cia promów, na drodze statków
podchodz cych lub odchodz cych od przystani
- zabrania si wykorzystywania do cumowania drzew, słupów, budowli regulacyjnych, konstrukcji mo-
stów, konstrukcji jazów, por czy, schodów, znaków eglugowych
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin