pozycja.pdf

(298 KB) Pobierz
Umiejscowienie łodzi arbitrów
Umiejscowienie łodzi arbitrów
Poza znajomością przepisów, istotne jest również umiejscowienie łodzi arbitrów.
Gdy arbitrzy nie są w stanie zaobserwować danego incydentu z bliska i pod
odpowiednim kątem, mogą mieć problem z podjęciem właściwej decyzji. W
pewnych sytuacjach mogą istnieć dwa krytyczne kąty, ale jeden z nich jest
ważniejszy od drugiego. Dobre umiejscowienie łodzi przedstawione zostało poniżej.
W miarę nabywania doświadczenia, każdy arbiter optymalizuje umiejscowienie
swojej łodzi w trakcie meczu. Mimo iż nie zawsze można zastosować podstawowe
zasady umiejscowienia łodzi, arbitrzy powinni starać się je realizować. Dzięki temu,
taka sama sytuacja będzie zawsze widziana pod jednakowym kątem, co z kolei
będzie prowadziło do bardziej spójnego arbitrażu.
Na rysunkach, łódź arbitrów oznaczona jest literą U (Umpire), natomiast łódź
arbitrów skrzydłowych (łódź skrzydłowa) literą W (Wing).
Gdy jachty wpływają na pole przedstartowe
Arbitrzy rozpoczynają po lewej stronie linii startu, poniżej znaku. Arbitrzy
skrzydłowi zaczynają po stronie prawej powyżej statku startowego, pozostawiając
jachtowi przestrzeń do przepłynięcia. Zarówno arbitrzy jak i arbitrzy skrzydłowi
przy takim ustawieniu mogą obserwować właściwe wpłynięcie obu jachtów.
Gdy jachty zbliżają się do siebie, arbiter skrzydłowy podąża blisko za rufą jachtu
prawohalsowego, natomiast arbiter podąża po zawietrznej i na trawersie lub lekko z
tyłu jachtu lewohalsowego.
5012011.002.png
Siedem pierwszych scenariuszy „krzyżówek”, włączając umiejscowienie łodzi
arbitrów, przedstawiono na końcu tego rozdziału.
Podczas manewrów przed-startowych
Z reguły arbiter skrzydłowy pozostaje po nawietrznej stronie jachtów, zawsze
gotowy na zajęcie pozycji, z której może obserwować krycie.
Arbiter pozostaje z reguły po zawietrznej jachtów, a gdy te wykonują kółka, zawsze
po stronie prawej patrząc pod wiatr (patrz rysunek).
Arbiter powinien unikać strefy po lewej stronie linii pionowej. Jeśli jacht przed
wykonaniem zwrotu z wiatrem spłynie „nisko”, arbitrzy znajdujący się w tej strefie
mogą znaleźć się przed jego dziobem. Mają oni wówczas dwie drogi ucieczki: (1)
płynąć w przód i na stronę nawietrzną, gdzie jednak nie będą znajdować się na
właściwej pozycji w krytycznym czasie, lub (2) zawrócić na zawietrzną, ale wtedy
poruszać się będą w kierunku przeciwnym do jachtów i nie będą na pozycji. W
obydwu przypadkach, łódź arbitrów pozostawi za sobą wzburzoną wodę przed
dziobem jachtu i naraża się na „niezadowolenie” załogi jachtu.
Pozostając po prawej stronie, jacht może wykonać zwrot z wiatrem lub na wiatr, a
arbitrzy będą na dobrym miejscu, aby zająć pozycję za jego rufą.
5012011.003.png
Przed startem na tym samym halsie
Gdy jachty są na tym samym halsie, płynąc albo prawie równolegle do linii startu,
albo kursem na wiatr lub powyżej, arbitrzy skrzydłowi powinni być po stronie
nawietrznej w okolicy trawersu, a arbitrzy za rufą jachtów. Arbitrzy nie powinni
znajdować się na trawersie po zawietrznej, gdyż jest to kąt kontrolowany przez
arbitrów skrzydłowych, a w dodatku nie będą oni na właściwej, pozycji gdy jachty
zmienią kurs (patrz rysunek).
W pierwszym przypadku jachty wyostrzyły z pozycji 1 do 2. Arbitrzy będący na
trawersie (B) nie będą na pozycji pozwalającej obserwować odstęp pomiędzy
jachtami. Arbitrzy za rufą jachtów (A) są w stanie utrzymać dobrą pozycję.
W drugim przypadku, jachty odpadły z pozycji 1 do 2. Arbitrzy będący na trawersie
mają problem, pozostawiając przed dziobem jachtu wzburzoną wodę, nie są na
pozycji i są zmuszeni do ucieczki poprzez zawrócenie łodzi, oddalając się w ten
sposób od ich właściwej pozycji.
Zawracanie
Zdarzać się mogą sytuacje, w których przez niespodziewany manewr jachtu (lub
wątpliwe umiejscowienie), arbitrzy są zmuszeni do nowego zajęcia pozycji bardziej
po stronie nawietrznej. Proste zatrzymanie łodzi do momentu kiedy jachty ją miną i
wówczas wpłynięcie na nową pozycję pomiędzy nimi, spowoduje mniej zakłóceń niż
zawracanie łodzi arbitrów. Gdy trzeba zawrócić, regułą jest kierowanie się w
kierunku od jachtów, nie zawracanie w ich kierunku. Rysunek poniżej przedstawia
taką sytuację, i widać że, jeżeli trzeba już zawracać, to zawracanie od jachtów jest
najlepszym wyjściem.
5012011.004.png
Zawracanie w kierunku jachtów wydaje się być naturalną tendencją prowadzących
łodzie, jak gdyby arbitrzy mieli możliwość patrzenia tylko przed siebie. Arbitrzy
powinni być jednakowo efektywni, bez znaczenia w którą stronę skierowana jest ich
łódź.
Zbliżając się do linii startu
Gdy jachty zbliżają się do linii startu w celu wystartowania, arbitrzy powinni zająć
taką pozycję, aby móc dobrze obserwować czy jacht znajdujący się z tyłu będzie
próbował „zawinąć się” na zawietrzną jachtu z przodu. Arbitrzy powinni zająć
pozycję za nawietrznym rogiem jachtu goniącego i z tej pozycji decydować o kryciu.
Muszą być ostrożni, aby nie przemieszczać się za daleko do przodu, ponieważ gdy
jachty staną dziobem do wiatru arbitrzy znajdą się w beznadziejnej pozycji. Arbitrzy
powinni utrzymać taką pozycję do momentu, gdy będzie pewne, że jacht z tyłu
pozostanie po nawietrznej i nie ma możliwości ponownie wrócić na zawietrzną
jachtu z przodu.
Będąc na właściwej pozycji, arbitrzy mogą po prostu zwolnić na moment, aby po
chwili znów być na właściwej pozycji pomiędzy dwoma jachtami.
W tym przypadku ,umiejscawiając się po zawietrznej w celu obserwowania krycia,
arbitrzy znajdą się w beznadziejnej pozycji, gdy do krycia dojdzie.
Gdy jachty zbliżają się do linii celem wystartowania, arbitrzy skrzydłowi powinni
być po zawietrznej tych jachtów.
W momencie sygnału startu
W momencie startu zaczyna obowiązywać nowy przepis dotyczący żeglowania
powyżej kursu właściwego (przepis 17.1). Arbitrzy muszą pamiętać w jaki sposób
5012011.005.png
krycie, które istnieje, zostało osiągnięte. Jest to niezbędne, aby stwierdzić czy jacht
zawietrzny ma prawo żeglować powyżej swego kursu właściwego.
Halsówki
Zasadniczo,
a
zbliżają się do siebie, arbitrzy powinni płynąć w kilwaterze jachtu lewohalsowego,
natomiast arbitrzy skrzydłowi za jachtem prawohalsowym. Wówczas bez względu
na to jaki manewr wykona jacht lewohalsowy: przecina kurs, wykonuje zwrot na
wiatr czy odpada za rufą jachtu na prawym halsie, arbitrzy będą w dobrej pozycji,
aby widzieć krycie lub odległość pomiędzy jachtami. Gdy kursy jachtów krzyżują
się, arbitrzy i arbitrzy skrzydłowi pozostają na swoich odpowiednio lewej i prawej
stronie, podążając teraz jednak za innym jachtem.
Zasada ta je ć okrążony
wą burtą, lub gdy istnieje bok trasy, na którym jachty żeglują „połówką”, Główny
Arbiter może skierować arbitrów na prawą stronę boku, a arbitrów skrzydłowych na
st przedstawiona na rysunku. Gdy znak nawietrzny ma zosta
le
arbitrzy podążają za jachtem po lewej stronie boku trasy, podczas gdy
rbitrzy skrzydłowi – za jachtem będącym po prawej stronie tego boku. Gdy jachty
5012011.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin