Wykład 5.doc

(32 KB) Pobierz
2

2.04.2009

 

Wykład 5

 

 

Samotność – trudności w zakresie przebiegu społecznych interakcji

Ø      Ograniczone funkcjonowanie interpersonalne

Ø      Autodestrukcja

Ø      Ograniczenie dążeń i aspiracji

Ø      Osoba niepełnosprawna w stopniu lekkim i pełnosprawna potrafi kamuflować samotność

Narzędzia:

Skala Rascha, skala Saksa

Ø      Zakłócenie interakcji między rodzicami, społeczeństwem

Ø      Deprecjonowanie potrzeb

W:

Ø      Rembowski „Samotność” – zależności pomiędzy samotnością, a zachowaniami agresywnymi

Ø      A. Giryński

Ø      Roczniki pedagogiczne

Ø      Prace magisterskie

Ø      Kościelak „Funkcjonowanie psychospołeczne osób z upośledzeniem umysłowym”

 

Uległość (przeciwieństwo: asertywność)

Ø      Wymaganie całkowitego podporządkowania od osoby niepełnosprawnej

Ø      Zachodzi konieczność kształtowania reakcji asertywnych

Diagnoza: technika „ja i inni” – „Psychologia wychowawcza” ’98 nr 5

 

Agresja

Ø      Zakłócenie kontaktów społecznych

Ø      Odczucia negatywne

Aby określić poziom:

Ø      Obserwacja długotrwała

Ø      Kwestionariusz do oceny zachowań w sytuacjach ekspozycji społecznej w opracowaniu Boreckiej-Biernat (nie skala, ale technika projekcyjna)

·         Frączek

·         Skorny

·         Watters „Agresja w procesie dojrzewania”

·         Psychologia wychowawcza ’98 ‘99

-          Historyjki ukazujące wzory zachowań agresywnych w różnych sytuacjach

-          Poziom agresji werbalnej

-          Poziom agresji fizycznej

 

Samoakceptacja/samoocena

Ø      Adekwatna lub nieadekwatna

·         L. Niebrydowski „Samoocena dzieci i młodzieży”

·         Prace magisterskie – Giryński, Kostrzyński.

·         Technika do badania samoakceptacji – „Metody badań psychologicznych” t I i II, Włoszczynowa „Materiały do nauki psychologii”

 

4. Otoczenie, w którym funkcjonuje osoba niepełnosprawna

Ø      Rodzinne, najbliższe środowisko

Ø      Określenie wydolności wychowawczej i edukacyjnej środowiska rodzinnego

·         Wywiad

·         Określenie czynników socjopatologicznych

·         Orientacyjna punktacja środowiska (Jan Konopnicki)

- Jan Konopnicki „Dziecko niedostosowane społecznie” + modyfikacje

·         Określenie postaw rodzicielskich matki i ojca

-          Aspekt poznawczy

-          Aspekt emocjonalny

-          Aspekt behawioralny

·         Akceptacja, afirmacja

·         Nadmierna dominacja

·         Nadmierny dysonans emocjonalny

·         Kwestionariusz do badania postaw rodzicielskich w opracowaniu Marii Ziemskiej

-          „Postawy rodzicielskie”

-          „Postawy rodzicielskie, a osobowość”

-          Opracowania magisterskie (Giryński, Kostrzewski, Kukłowicz, Rembowski)

Ø      Wydobycie tych informacji od dziecka (stopień lekki i umiarkowany

·         Kwestionariusz opracowany przez Propa

·         Praca doktorska Renata Biernat

Ø      Więzi uczuciowe między rodzicami, a dzieckiem

·         Test projekcyjny Anthony Ben

- Rembowski „Więzi uczuciowe w rodzinie”

Ø      Test projekcyjny „Moja rodzina” – dziecko rysuje swoją rodzinę (stopień lekki, umiarkowany, znaczny)

* Poradnie psychologiczno-pedagogiczne

Ø      Nastawienie środowiska sąsiedzkiego, lokalnego (także osób podejmujących decyzje)

·         Skala dystansu społecznego (zakłada różne zdarzenia społeczne i interpersonalne)

-          A. Giryński „Integracja osób upośledzonych umysłowo w świetle opinii społecznej”

-          A. Sękowski „determinanty psychologiczne postaw ujawnionych w stosunku do osób niepełnosprawnych”

Ø      Pozycja i status społeczny osoby niepełnosprawnej w grupie rówieśniczej

·         Technika socjometryczna (test socjometryczny) – wybory pozytywne i negatywne (akceptacja, odrzucenie, lub izolacja)

·         Plebiscyt życzliwości (Korczak)

·         Skala akceptacji (Pilkiewicz)

·         Skala sympatii i antypatii („Metody badań psychologicznych)

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin