SCENARIUSZ ZAJĘĆ pt. „Karnawał z pajacem”
w Przedszkolu nr 3 w Andrychowie
autorstwo i prowadzenie: mgr Aneta Ptasznik
mgr Agnieszka Gwiżdż (pedagog wspomagający)
Temat zajęć: „Karnawał z pajacem ”
Cel ogólny:
¬ doskonalenie znajomości figur geometrycznych;
¬ pobudzenie aktywności plastycznej i muzycznej dziecka w oparciu o znane dzieciom zabawy muzyczno-ruchowe i literaturę dziecięcą;
¬ pobudzenie do pracy półkul mózgowych: „Gimnastyka Mózgu” P. Dennisona;
Metody: czynna, aktywizujące, wykorzystanie pedagogiki zabawy KLANZA, elementów „Gimnastyki Mózgu” P. Dennisona;
Formy: praca z całą grupa, praca indywidualna;
ZAJĘĆ
Cele operacyjne-dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
środki edukacyjne
1.
„Gimnastyka Mózgu”- metodą Paula Dennisona:
- ruchy naprzemienne (w rytm muzyki)
- pozycja Dennisona lub Cook’a
- picie wody
-rozwija jednocześnie obie półkule mózgowe
-potrafi wykonywać ruchy naprzemienne
-szybko reaguje na zmianę ćwiczenia
-ruchy wykonuje w rytm muzyki
-potrafi samodzielnie lub z pomocą wykonać
pozycję Dennisona lub Cook’a
-potrafi wykonywać ruchy naprzemienne (z niewielką pomocą)
Mikołaj: wykonuje ruchy bierne
-potrafi z pomocą wykonać
pozycję Dennisona (z wyj. Mikołaja
Płyta z podkładem muzycznym (CD),
woda do picia
2.
Powitanie pajaca Arlekina przez dzieci,
Wyjaśnienie słowa „Arlekin”, rymowanka„Czary-mary”, oraz zagadka ”Gdzie się schował list?” Odnalezienie listu- zaproszenia na bal karnawałowy
Wyjaśnienie pojęcia „bal”- próba zbudowania definicji;
Globalne odczytanie słowa „BAL” , ”BALON”
- potrafi powitać gościa
-używa słów na powitanie
-wraz z pajacem powtarza słowa rymowanki
-odnajduje list –zaproszenie kryjące się w kieszeni Arlekina
-potrafi zbudować definicję słowa „bal”
-różnicuje globalnie słowa „BAL” i „BALON”
(Mikołaj: Podaje rękę na powitanie, próbuje wypowiedzieć słowo „cześć”, wskazuje części ubrania Arlekina)
-próbuje rozwiązać zagadkę
-potrafi wyjaśnić „Co dzieci robią na balu?”
-potrafi wskazać słowo „bal”
List Arlekina zał. nr1 słowa rymowanki „Czary-mary”-zał. nr 2,
zagadka słowna „Kieszeń”
Tabliczki ze słowami ‘BAL” oraz ”BALON”
-zał. nr 3
3.
Prezentacja wiersza ”Na balu” K. Artyniewicz;
Analiza treści
-słucha z zainteresowaniem
-wymienia za co przebrane były dzieci
-podaje propozycje własne przebrań karnawałowych
-Paulina i Janek: starają się skupić uwagę na czytanym wierszu
Mikołaj: stara się cicho siedzieć i nie odchodzić od grupy
Wiesz” Na balu”
K. Artyniewicz
zał. nr 4
4.
Zabawa integracyjna „Pajacyki tańczą”
-dziecko potrafi twórczo się poruszać podczas śpiewania krótkiej piosenki
-naśladuje ruchy Arlekina
-dziecko potrafi twórczo się poruszać podczas śpiewania krótkiej piosenki(Mikołaj –z pomocą)
Słowa zabawy zał.5
5.
Układanie na tablicy z wyciętych figur geometrycznych postaci Arlekina
-współdziała przy układaniu postaci Arlekina
-nazywa figury geometryczne
-rozwija wyobraźnię twórczą
Mikołaj: wybiera kwadrat i koło
Figury geometryczne z tektury, tablica , szpilki
6.
Rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia podczas zabawy z figurami geometrycznymi „Czy to jest...”
-reaguje wg ustalonych reguł na określone figury
-szybko reaguje na sygnał
Mikołaj: logicznie odpowiada tak lub nie na zadane pytanie
Klocki logicznego myślenia
7.
Odsłanianie przypiętych na gazetce postaci karnawałowych wykonanych z figur geometrycznych
-rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
-próbuje odgadnąć za kogo przebrane są dzieci
-rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (trzy)
Mikołaj: Wskazuje koło
Ułożone postacie z figur geometrycznych i przypięte na gazetce(przykładowy układ figur-propozycja postaci zał. 6
8.
Zabawa ruchowa ze śpiewem i podkładem muzycznym (CD) -„Bingo” (Pedagogika Zabawy KLANZA)
- zna i śpiewa słowa piosenki;
-potrafi znaleźć sobie parę i razem zatańczyć;
-reaguje na sygnały nauczyciela;
-potrafi wymyślić i nadać nowe imię przyjacielowi, który ma kota Bingo;
-zna słowa piosenki
-reaguje na sygnał
-chętnie podejmuje współpracę z grupą
-potrafi współdziałać w grupie
Mikołaj i Janek: z pomocą
Słowa zabawy muzyczno-ruchowej „Bingo” zał. nr 7
9.
Zaproszenie do zajęć plastycznych „Moi goście na balu”
-komponuje figury geometryczne, postaci które mogą przybyć na bal;
-samodzielnie i twórczo podejmuje pracę;
-układa, komponuje i nakleja wymyśloną przez siebie postać na kartę papieru;
-Sylwia: Układa postać wg własnego pomysłu
-Paulina-układ postać wg wzoru
-Janek: -układa postać na wzorze
-Mikołaj-układa postać na wzorze (z pomocą nauczyciela)
Wycięte figury geometryczne dla dzieci, przybory plastyczne (kartki, klej)
10.
Wspólne oglądanie prac
- wspólnie ogląda wszystkie prace;
-wspólnie ogląda wszystkie prace
2
...
JOLZAR