Karnawał z pajacem. Doskonalenie znajomości figur geometrycznych. Grupa integracyjna.doc

(108 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ pt

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ pt. „Karnawał z pajacem”

              w Przedszkolu nr 3 w Andrychowie             



 

 

 


 

 

 

 

                                                                              autorstwo i prowadzenie: mgr Aneta Ptasznik

                                                                                                                       mgr Agnieszka Gwiżdż (pedagog wspomagający)

 

 

 

 

 

Temat zajęć: „Karnawał z pajacem ”

 

Cel ogólny:

¬     doskonalenie  znajomości figur geometrycznych;

¬     pobudzenie aktywności  plastycznej i muzycznej dziecka w oparciu o znane dzieciom zabawy muzyczno-ruchowe i literaturę dziecięcą;

¬     pobudzenie do pracy półkul mózgowych: „Gimnastyka Mózgu” P. Dennisona;

 

 

Metody: czynna,  aktywizujące, wykorzystanie  pedagogiki zabawy KLANZA, elementów „Gimnastyki Mózgu” P. Dennisona;

Formy: praca  z  całą grupa, praca  indywidualna;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ  

 

ZAJĘĆ

 

 

 

Sytuacja edukacyjna

Cele operacyjne-dzieci pełnosprawne

Cele operacyjne-dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

środki edukacyjne

1.

„Gimnastyka Mózgu”- metodą Paula Dennisona:

-          ruchy naprzemienne (w rytm muzyki)

-          pozycja Dennisona lub Cook’a

-          picie wody

-rozwija jednocześnie obie półkule mózgowe

-potrafi wykonywać ruchy naprzemienne

-szybko reaguje na zmianę ćwiczenia

-ruchy wykonuje w rytm muzyki

-potrafi samodzielnie lub z pomocą wykonać      

pozycję Dennisona lub Cook’a

-potrafi wykonywać ruchy naprzemienne  (z niewielką pomocą)

Mikołaj: wykonuje ruchy bierne

-ruchy wykonuje w rytm muzyki

-potrafi z pomocą wykonać      

pozycję Dennisona (z wyj. Mikołaja

Płyta z podkładem muzycznym (CD),

woda do picia

 

2.

Powitanie pajaca Arlekina przez dzieci,

Wyjaśnienie słowa „Arlekin”, rymowanka„Czary-mary”, oraz zagadka ”Gdzie się schował list?” Odnalezienie listu- zaproszenia na bal karnawałowy

Wyjaśnienie pojęcia „bal”- próba zbudowania definicji;

Globalne odczytanie słowa „BAL” , ”BALON”

 

 

- potrafi powitać gościa

-używa słów na powitanie

-wraz z pajacem powtarza słowa rymowanki

 

-odnajduje list –zaproszenie kryjące się w kieszeni Arlekina

 

-potrafi zbudować definicję słowa „bal”

 

-różnicuje globalnie słowa „BAL” i „BALON”

- potrafi powitać gościa

-używa słów na powitanie

(Mikołaj: Podaje rękę na powitanie, próbuje wypowiedzieć słowo „cześć”, wskazuje części ubrania Arlekina)

-wraz z pajacem powtarza słowa rymowanki

-próbuje rozwiązać zagadkę

-potrafi wyjaśnić „Co dzieci robią na balu?”

-potrafi wskazać słowo „bal”

List Arlekina zał. nr1 słowa rymowanki „Czary-mary”-zał. nr 2,

zagadka słowna „Kieszeń”

Tabliczki ze słowami ‘BAL” oraz ”BALON”

-zał. nr 3

3.

Prezentacja  wiersza ”Na balu” K. Artyniewicz;

Analiza treści

-słucha z zainteresowaniem

-wymienia za co przebrane były dzieci

-podaje propozycje własne przebrań karnawałowych

-słucha z zainteresowaniem

-wymienia za co przebrane były dzieci

-podaje propozycje własne przebrań karnawałowych

-Paulina i Janek: starają się skupić uwagę na czytanym wierszu                      

Mikołaj: stara się cicho siedzieć i nie odchodzić od grupy

Wiesz” Na balu”

K. Artyniewicz

zał. nr 4

4.

Zabawa integracyjna „Pajacyki tańczą”

-dziecko potrafi twórczo się poruszać  podczas śpiewania krótkiej piosenki

-naśladuje ruchy Arlekina

-dziecko potrafi twórczo się poruszać  podczas śpiewania krótkiej piosenki(Mikołaj –z pomocą)

-naśladuje ruchy Arlekina

Słowa zabawy zał.5

5.

Układanie na tablicy z wyciętych figur geometrycznych postaci Arlekina

-współdziała przy układaniu postaci Arlekina

-nazywa figury geometryczne

-rozwija wyobraźnię twórczą

-współdziała przy układaniu postaci Arlekina

-nazywa figury geometryczne

-rozwija wyobraźnię twórczą

Mikołaj: wybiera kwadrat i koło

Figury geometryczne z tektury, tablica , szpilki

6.

Rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia podczas zabawy z figurami geometrycznymi „Czy to jest...”

-reaguje wg ustalonych reguł na określone figury

-szybko reaguje na sygnał

-reaguje wg ustalonych reguł na określone figury

-szybko reaguje na sygnał

Mikołaj:  logicznie odpowiada tak lub nie na zadane pytanie

Klocki logicznego myślenia

7.

Odsłanianie przypiętych na gazetce postaci karnawałowych wykonanych z figur geometrycznych

-rozpoznaje i nazywa figury geometryczne

-próbuje odgadnąć za kogo przebrane są dzieci

-rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (trzy)

Mikołaj: Wskazuje koło

Ułożone postacie z figur geometrycznych i przypięte na gazetce(przykładowy układ figur-propozycja postaci zał. 6

8.

Zabawa ruchowa ze śpiewem i podkładem muzycznym (CD) -„Bingo” (Pedagogika Zabawy KLANZA)

- zna i śpiewa słowa piosenki;

-potrafi znaleźć sobie parę i razem zatańczyć;

-reaguje na sygnały nauczyciela;

-potrafi wymyślić i nadać nowe imię przyjacielowi, który ma kota Bingo;

-zna słowa piosenki

-reaguje na sygnał

-chętnie podejmuje współpracę z grupą

-potrafi współdziałać w grupie

Mikołaj i Janek: z pomocą

Słowa zabawy muzyczno-ruchowej „Bingo” zał. nr 7

9.

Zaproszenie do zajęć plastycznych „Moi goście na balu”

-komponuje figury geometryczne, postaci które mogą przybyć na bal;

-samodzielnie i twórczo podejmuje pracę;

-układa, komponuje i nakleja wymyśloną przez siebie postać na kartę papieru;

-Sylwia: Układa postać wg własnego pomysłu

-Paulina-układ postać wg wzoru

-Janek: -układa postać na wzorze

-Mikołaj-układa postać na wzorze       (z pomocą nauczyciela)

Wycięte figury geometryczne dla dzieci, przybory plastyczne (kartki, klej)

10.

Wspólne oglądanie prac

- wspólnie ogląda wszystkie prace;

-wspólnie ogląda wszystkie prace

 

 

 

2

 


 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin