Wykonywanie lotów.doc

(912 KB) Pobierz
Zapasowy Sztuczny Horyzont [SAI]



DIGITAL COMBAT SIMULATOR: KA-50 BLACK SHARK



WYKONYWANIE LOTÓW

 

 

 

6.   Wykonywanie LOTÓW

 

Ogólne wskazówki

 

Poniżej znajdziecie wskazówki i zalecenia, jak prawidłowo wykorzystać systemy i organy sterowania śmigłowcem w celu nauczenia się podstawowych manewrów wykorzystywanych w lotach śmigłowcem.

Rozdział ten nauczy Was jak ważne jest zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowe wykonanie elementów lotu i kontrolę parametrów w celu niedopuszczenia do przekroczenia ich wartości granicznych.

Wszystkie loty śmigłowcem wykonuje się z włączonym autopilotem, co w dużym stopniu ułatwia pilotaż na wszystkich zakresach lotu. Co nie znaczy że nie można wykonać lotu z wyłączonym autopilotem, można w przypadku wyjścia z pracy w/w lub w lotach szkolnych(celowe wyłączenie). Pilotaż śmigłowca baz autopilota nie nastręcza większych trudności dla pilota.

Podstawowymi przyrządami pilotażowymi są , sztuczny horyzont i wskaźnik ILS (HAD).

Zmianę wysokości lotu wykonuje się za pomocą dźwigni skok-moc natomiast drążkiem sterowym wykonuje się manewry przechylenia i pochylenia śmigłowca, kierunek utrzymywany jest za pomocą pedałów orczyka. Wszystkie te parametry są zobrazowane na wskaźniku IKP, ILS (HAD), Zmiana pochylenia śmigłowca zmianę prędkości lotu śmigłowca.

 

Uruchomienie

 

·         Zahamować koła podwozia głównego [ W – Lshift ]  ( domyślnie zahamowany )

·         Włączyć przełączniki akumulatorów [ W – Lctr – Lshift ], [ E – Lctrl – Lshift ] lub przełącznik zasilanie lotniskowe prąd stały [ Q – Lshift Lctrl ]

·         Włączyć przełącznik SPU-9 [ Z Lctrl – Lalt ]

·         Włączyć przełącznik radiostacja VHF R-800 [ P – Lctrl – Lalt ]

·         Przełącznik kontroli systemów hydraulicznych przełączyć w dolne położenie [ N – Lshift – Lctrl ] (domyślnie w górnym położeniu )

·         Wyłączyć podświetlony przycisk OSTRZEŻENIE [ M ] na pulpicie głównym

·         Włączyć instalację p.poż w położenie PRACA [ Z – Lshift – Lctrl ]

·         Włączyć przełączniki pomp przedniego i tylnego zbiornika [ A – Lctrl – Lshift ], [ D – Lctrl – Lshift ] ( można uruchomić silnik rozruchowy i silniki główne nie włączając pomp zbiorników głównych )

·         Włączyć zawór odcinający - p.pożarowy silnika rozruchowego WSU/APU/Ai-9 [L – Pctrl – Pshift]

·         Włączyć przełącznik paliwomierza [H – Lctrl – Lshift]

·        Ustawić czwór położeniowy przełącznik w położenie rozruch Ai-9 [E]

·        Nacisnąć przycisk rozruch [ Home ]

·        Odhamować WN [ R – Lshift ]

·         Zamknąć drzwi kabiny [ C – Pctrl ]

·         Włączyć przełączniki kranów odcinających – p.pożarowych L, P silnika [J – Pctrl – Shift], [K – Pctrl – Pshift]

·         Włączyć przełączniki ERD L, P silnika [Home – Pctrl], [End – Pctrl]

·         Przełączyć przełącznik cztero położeniowy na wybrany silnik [ E ]

·         Nacisnąć przycisk rozruch [ Home ]

·         Przestawić dźwignię zaworu odcinającego (STOP-KRAN) uruchamianego silnika w górne położenie [ PageUp – Pctrl ], [ PageDown – Pctrl ] (czas rozruchu s-ków nie dłuższy jniz 60s)

·         Wyłączyć silnik rozruchowy Ai-9 [ End ]

·         Zamknąć zawór odcinający – p.pożarowy silnika Ai-9 [L – Pctrl – Pshift]

·         Włączyć przełącznik zasilania bezwładnościowego pionu żyroskopowego IKW [ I – Pctrl – Palt ]

·         Włączyć zasilanie systemu K-041 [ D – Lshift ]

·         Włączyć zasilanie systemu ABRIS [0 – Pshift]

·         Włączyć zasilanie zapasowego sztucznego horyzontu [N – Pshift]

·         Odblokować  zap. sztuczny horyzont (pokrętło z prawej strony)

·         Zwiększyć zakres obrotów silników przestawiając dźwignie rozdzielnego sterowania w położenie AUTOMAT [PageUp]

·         Włączyć przełączniki generatorów [Y – Lctrl – Lshift], [U – Lctrl – Lshift]

·         Włączyć przełącznik PZU silników [I – Lalt]

·         Włączyć kanały autopilota: przechylenie, pochylenie, kierunek [B – Lshift], [P – Lshift], [H – Lshift]

·         Włączyć przełączniki instalacji fotela wyrzucanego [E,R,T – Pshift – Palt]

·         Włączyć światła nawigacyjne [L – Palt]

·         Włączyć światła konturowe [J – Palt]

·         Włączyć światła przeciwkolizyjne [J – Pshift]

·         Włączyć światła szykowe [J – Pctrl]

 

Przygotowanie do kołowania i kołowanie.

 

Po wskazaniach przyrządów upewnić się o normalnej pracy silników i zespołu napędowego a także pozostałych agregatów i systemów śmigłowca. Przejrzeć pulpity systemu EKRAN i upewnić się ze nie pali żadna tabliczka ani lampka sygnalizująca niesprawność. Palące się lampki powinny informować o normalnej pracy systemów śmigłowca.

W przypadku startu z płaszczyzny postoju (CPPS) bazowego lotniska uzyskać zgodę wieży(KL-lotniska) na wykołowanie.

Włączyć na prawym panelu pulpitów kanały autopilota:

·         K – przechylenie [B + L shift].

·         T – pochylenie [P + Lshift].

·         H – kierunek [H + Lshift].

Włączyć wyłączniki systemu awaryjnego opuszczania śmigłowca(katapultowanie) włączając przełączniki ukryte pod klapką (czerwono-czarna zebra) [E + Palt + Pctrl + Pshift] i trzy przełączniki AWAR. OPUSZCZANIE. ([E + Palt + Pshift] [R+ Palt + Pshift] [T + Palt + Pshift]).

Odbezpieczyć i ustawić zapasowy sztuczny horyzont.(Pokrętło po prawej str. u dołu, przekręcić pokrętłem na myszce)

Wykołowanie

 

Aby poprawnie wykonać kołowanie należy:

·         Upewnić się, że na drodze kołowania nie ma żadnych przeszkód i obcych przedmiotów, odhamować koła podwozia.

·         Płynnym ruchem zwiększać skok ogólny WN do ok ¼ zakresu wychylenia dźwigni skok-moc, z jednoczesnym odchyleniem drążka sterowego od siebie, rozpocząć kołowanie.

Prędkość kołowania regulować pochylenie drążka sterowego dźwignią skok-moc i hamulcami kół orientacje prowadzić po gruncie.

Zezwala się kołować po utwardzonej powierzchni z prędkością nieprzekraczającą 15 km/h i przy prędkości wiatru nieprzekraczającej 20 m/s. W celu zatrzymania śmigłowca podczas kołowania należy ustawić drążek sterowy w centralnym położeniu, zmniejszyć do min. skok ogólny i używając hamulca zatrzymać śmigłowiec. Przy odmowie pracy hamulców lub na wypadek ekstremalnego hamowania dopuszcza się wykonanie hamowania odchyleniem drążka sterowego na siebie z jednoczesnym zwiększeniem skoku ogólnego dźwignią skok-moc prawie do wykonania zawisu. Przy tym koniecznie kontrolować położenie śmigłowca drążkiem sterowym w celu uniknięcia przewrócenia się śmigłowca na ogon. 

W warunkach ograniczonej widoczności koniecznie włączyć światła konturowe, pozycyjne ANO i latarnię błyskową (majak).

 

Kołowanie

 

Zmiany kierunku w trakcie kołowania wykonywać płynnym jednoczesnym odchyleniem pedałów i drążka sterowego w żądanym kierunku, nie dopuszczając do przechylenia śmigłowca w stronę zmiany kierunku więcej niż 5 °,i do zmiany kierunku kołowania na prędkości przekraczającej dopuszczalną.

UWAGA! Zabrania się wykonywania kołowania wstecz i wykonywania zwrotów w miejscu wokół jednego z kół podwozia.

Przy kołowaniu z bocznym wiatrem śmigłowiec ma tendencję do ustawiania się przodem pod wiatr, żeby temu przeciwdziałać konieczne jest przechylenie śmigłowca nie więcej jak o 5 ° w kierunku pod wiatr i utrzymywanie kierunku kołowania za pomocą pedałów orczyka.

Kołowanie po miękkim gruncie albo śniegu zaleca się wykonywać ze szczególną ostrożnością,

z prędkością nie przekraczającą 5 km / h. Aby uniknąć ugrzęźnięcia przednich kół, za pomocą drążka sterowego i dźwigni skok-moc ni dopuszczać do ugrzęźnięcia przednich kół i zapadania się śmigłowca.

 

Start i nabór wysokości

 

Start wykonuje się jednym z dwóch sposobów:

·         Sposobem śmigłowcowym- pionowy zawis,rozpędzanie z powolnym narastaniem prędkości i wysokości.

·         Sposobem samolotowym-z rozpędzaniem do prędkości koniecznej do oderwania się śmigłowca od ziemi

  po-samolotowemu – z rozpędem do prędkości, zarybianej do oderwania.

Sposób startu wybiera się w zależności od charakteru lotniska, lądowiska (rozmiarów, nawierzchni, wysokości nad poziomem morza), warunków atmosferycznych i obciążenia śmigłowca. Zazwyczaj start wykonuje się pod wiatr.

Przed lotem,w celu sprawdzenia sterowania, prawidłowej pracy systemów i agregatów oraz możliwości wykonania startu sposobem śmigłowcowym w danych warunkach atmosferycznych, wykonuje się kontrolny zawis na wysokości 2 – 10 m.

.

Kontrolny zawis

 

W celu wykonania zawisu należy:

·         Ustawić śmigłowiec pod wiatr i przekołować 2-3 metry w celu wyprostowania kół przedniej stójki, po czym zahamować koła.

·         Upewnić się, że wskazania przyrządów pokładowych są w normie.

·         Sprawdzić przestrzeń w sektorze startu i poprosić wieże o pozwolenie na start przez RP.

·         Otrzymawszy pozwolenie, odhamować koła, płynnym zwiększaniem skoku ogólnego nabrać zadaną wysokość zawisu, nie dopuszczając do przechylania i pochylania śmigłowca.

·         Wytrymerować śmigłowiec naciskając przycisk trymera [T]. W przypadku ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin