sychut_z_mielizny.pdf

(100 KB) Pobierz
sychut_z_mielizny
Jerzy Sychut
Jak zejść z mielizny
Temat wstydliwie przemilczany w publikacjach
PþywajĢc miħdzy szkierami czħsto ryzykujħ wejĻcie na mieliznħ. SzukajĢc
miejsca noclegu zmuszony jestem zbliŇyę siħ do brzegu i nawet dotknĢę
balastem granitowego dna. Staram siħ zawsze byę przygotowany do wejĻcia
na mieliznħ ŇeglujĢc poza szlakami wytyczonymi znakami nawigacyjnymi i
nie pþynĢę zbyt szybko w niepewnych miejsca.
Nie istniejĢ uniwersalne rady jak ĻciĢgnĢę jacht z mielizny. KaŇdy
przypadek jest indywidualny i wymaga dopasowanych dziaþaı. Zawsze
trzeba zapobiegaę panice! Na pewno szkodom zapobiega obniŇenie
prħdkoĻci. Wraz z siþĢ wiatru i wzrostem zafalowania maleje szansa
uratowania jachtu.
Wiele razy stawaþem balastem na dnie aczkolwiek tylko raz potrzebowaþem
pomocy w ĻciĢgniħciu wiħc nie mogħ imponowaę doĻwiadczeniem. TuŇ
obok wþasnej przystani wpþynĢþem na gþaz nad ktrych wielokrotnie
przepþywaþem, nie wiedzĢc o jego istnieniu. Nieco pŅno zwrciþem
wwczas uwagħ na nienormalnie niski stan wody i dowiedziaþem o ruchach
grotworu ktry spowodowaþ wypchniħcie skaþy. Sporo wypadkw dzieje
siħ nieopodal wydawaþoby siħ bezpiecznej przystani po przebyciu trudnej
podrŇy.
KoþyszĢc z burty na burtħ aby jakoĻ uwolnię balast i spþynĢę z kamienia,
"udaþo" mi siħ na moment poþoŇyę jacht na burcie i zanurzyę pokþad pod
wodĢ. Jacht stojĢc balastem na kamieniach obroĻniħtych roĻlinnoĻciĢ bardzo
þatwo daje siħ przechylaę albo nawet poþoŇyę na burtħ. RoĻlinnoĻę moŇe
dziaþaę jak þoŇysko kulkowe i umoŇliwiaę przesuwanie nawet sporych
ciħŇarw, zwþaszcza wokþ wþasnej osi. RwnieŇ roĻlinnoĻę obrastajĢca
kamienie nadaje poĻlizg umoŇliwiajĢcy wynurzenia kadþuba potħgujĢc
wraŇenie wejĻcia na mieliznħ. CiħŇar jachtu staje siħ nieistotny gdy kadþub
czħĻciowo traci pþywalnoĻę i znajduje Ļliski punkt podparcia. Bardzo
niebezpiecznym efektem moŇe byę panika zaþogi nawet przy braku fal i
wiatru.
ņeglowaliĻmy 53 tonowym Ňaglowcem. Przy niewielkiej prħdkoĻci
zawadziliĻmy o pþyciznħ i z gþupimi minami zastanawialiĻmy siħ co poczĢę.
Nagle kadþub przechyliþ siħ mocniej pod wpþywem ciħŇaru kilku osb ktre
6340032.006.png 6340032.007.png 6340032.008.png
Zwykle stabilny ciħŇki Ňaglowiec staþ siħ lekkĢ "wydmuszkĢ" i poþoŇyþ na
burcie.
W podobnym zdarzeniu spanikowaþa zaþoga jachtu gdy gwaþtownie obrciþ
siħ na burtħ. Zamiast ratowaę jacht szybko wskakiwali do þodzi ratowniczej
z fajerwerkami oraz woþaniem "mayday". Przy doskonaþej widocznoĻci i
niemal bezwietrznej pogodzie.
ĺciĢgniecie Ňaglowca okazaþo siħ proste. Po wspiħciu na wystajĢcĢ burtħ
kadþub przechyliþ siħ w druga stronħ i wyprostowaþ. ņagle wypeþniþ wiatr i
ze zdziwionymi minami spþynħliĻmy na gþħbokĢ wodħ. Byę moŇe
zaczepiliĻmy o pojedynczy kamieı ktry przesunĢþ siħ przy ruchu kadþuba.
Kilka razy lawirowaþem z nieznacznĢ prħdkoĻciĢ miħdzy gþazami
obroĻniħtymi roĻlinnoĻciĢ. UŇywaþem tylko foka aby þatwo regulowaę
prħdkoĻę. Odczuwaþem ocieranie balastem o granit lecz odbijaþo kadþub.
Gdy utknĢþem na mieliŅnie zejĻcie byþo þatwe. Czasem wystarczaþo
machniħcie wiosþem.
ņeglowaþem kiedyĻ rodzajem rynny lawirujĢc miħdzy skaþami. Kolega
stojĢcy na dziobie wypatrywaþ przejĻcia. W pewnym momencie solidnie
utknħliĻmy. Kolega jak siħ okazaþo mniej widziaþ niŇ ja przy sterze.
Zawisþem na bomie aby przechylię kadþub lecz nie pomogþo. Musiaþem
solidnie przechylię. Wyskoczyþem na brzeg i z duŇej odlegþoĻci
pociĢgnĢþem top masztu faþem grota przedþuŇonym linĢ cumowniczĢ.
Pochyliþem kadþub tak Ňe pokþad znalazþ siħ pod woda i wwczas jacht
þagodnie spþynĢþ na wodħ. Byþem zaskoczony niewielkim wysiþkiem jaki byþ
potrzebny.
Zwykle udawaþo siħ schodzię z mielizny cofajĢc pod tym samym kĢtem
ktrym wpþynĢþem. To bardzo waŇne gdy utknie siħ na skaþach aby
korzystajĢc z cudzej pomocy daę siħ ciĢgnĢę z powrotem, a nie staraę
przeciĢgnĢę ponad mieliznĢ albo na boki. Schodzenie z mulistych bĢdŅ
piaszczystych mielizn stosunkowo nie jest trudne i zwykle wystarcza moc
wþasnego silnika aby siħ wycofaę.
Podczas wchodzenia na pokþad jacht zachowywaþ siħ dziwnie. ZauwaŇyþem
Ňe kadþub jest nieco wynurzony. Jacht staþ twardo na mieliŅnie. Niski stan
wody opŅniþ rozpoczħcie rejsu. Dþugotrwaþe huĻtanie uwolniþo jacht.
Okazaþo siħ Ňe balast oparþ siħ o wystajĢcy ponad dno... akumulator.
Wracaþem z kilkutygodniowego rejsu. ýagodny wiatr popychaþ jacht z
nieznacznĢ prħdkoĻciĢ. Upojony radoĻciĢ Ňeglowania zlekcewaŇyþem znak
6340032.009.png 6340032.001.png 6340032.002.png 6340032.003.png
aby z wþaĻciwej strony ominĢę bojħ ĻwietlnĢ. W pewnym momencie
pojawiþy siħ gþazy obroĻniħte wodorostami. CoĻ zatrzymaþo jacht.
Caþkowicie wyluzowaþem szoty i puĻciþem rumpel. ņagle nabraþy wiatru
ktry przesunĢþ jacht w wolnĢ przestrzeı miħdzy kamieniami i ze
spokojnym sumieniem mogþem dalej upajaę siħ zachodem sþoıca i
Ňeglowaniem.
Szwedzcy ratownicy o ile moŇliwe starajĢ siħ ratowaę jacht i zaþogħ. Wiele
zaleŇy od ratowanych i ich zdecydowanej postawy jak teŇ braku objaww
paniki. Woþanie "mayday" na kanale 16 zwykle skutkuje uŇyciem wszelkich
dostħpnych Ļrodkw. ProwadzĢcy akcjħ ratowniczĢ gdy uzna za stosowne
moŇe powoþaę dowolne sþuŇby i przedsiħbiorstwa. KoordynacjĢ dziaþaı
zajmuje siħ Sweden Rescue za poĻrednictwem Stockholmradio lub przez
telefon 112.
NaleŇy pomiħtaę Ňe sygnaþ "mayday" jest wezwaniem o ratowanie Ňycia.
Aby ratowaę jacht naleŇy rozsĢdnie porozumiewaę siħ z ratownikami.
Zamiast panicznie woþaę "mayday" lepiej na kanale roboczym spokojnym
gþosem poprosię o pomoc i wyjaĻnię na czym ma ona polegaę. Pozwoli to
ratownikom ocenię szansħ ratowania rwnieŇ sprzħtu. Skutecznym
argumentem bywa informacja o sporym zapasie paliwa. Ewentualne ŇĢdanie
zapþaty moŇe byę tylko za holowanie albo fachowe naprawy. Koszty
ratownictwa ponoszĢ szwedzcy podatnicy i czþonkowie ideowych
organizacji ratowniczych.
Organizacje bezpoĻrednio zaangaŇowane w ratownictwo
o SSRS - The Swedish Sea Rescue Society
o Maritime Rescue Coordination Centre - Sweden Rescue
o Stockholmradio
o Svedish Martime Administration
o Swedish Coast Guard
o Swedish Rescue Services Agency
o SOS 112 Europe
Aby zatrzymaę siħ na bezpiecznej gþħbokoĻci podczas Ňeglowania we mgle
lub ciemnoĻci albo w miejscach gdzie nie mam wĢtpliwoĻci nawigacyjne
wywieszam kotwicħ .
6340032.004.png 6340032.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin