Na końcu dokumentu znajdziesz wyjaśnienie dotyczące korzystania z arkusza J
SKALA OBSERWACJI ZACHOWANIA DZIECKA 6-LETNIEGO
ROZWÓJ POZNAWCZY
KOMPETENCJE JĘZYKOWE
I. Zdolność do koncentrowania uwagi
1. nie skupia uwagi mimo zachęty
2. czasami koncentruje się na krótki czas, gdy jest zachęcone
3. koncentruje się na krótki czas
4. zazwyczaj koncentruje uwagę na zadaniu
5. bardzo dobrze koncentruje uwagę na zadaniu
II. Formułowanie wypowiedzi
1. posługuje się monosylabami
2. posługuje się wyrazami,
3. równoważnikami zdań
4. buduje zdania proste
5. buduje zdania proste złożone
III. Analiza i synteza wyrazów
1. nie wyróżnia głosek
2. wyróżnia głoskę w nagłosie
3. wyróżnia głoskę w nagłosie i wygłosie
4. wyróżnia głoskę w nagłosie i wygłosie i śródgłosie
5. dokonuje analizy głoskowej wyrazu
IV. Czytanie
1. nie czyta
2. czyta sylaby
3. czyta wyrazy
4. czyta proste zdania
5. czyta krótkie teksty
KOMPETENCJE DO NAUKI MATEMATYKI
I. Znajomość części ciała
1. rozpoznaje i wskazuje podstawowe części ciała z pomocą
2. rozpoznaje i wskazuje podstawowe części ciała samodzielnie
3. nazywa części ciała pokazuje je na sobie
4. nazywa części ciała pokazuje je na sobie i drugiej osobie
II. Znajomość pór roku
1. nie zna nazw pór roku
2. wymienia pory roku z pomocą
3. myli kolejność
4. samodzielnie wymienia pory roku zachowując kolejność
III. Znajomość dni tygodnia
1. nie zna nazw dni tygodnia
2. wymienia dni tygodnia z pomocą
4. samodzielnie wymienia dni tygodnia zachowując kolejność
IV. Znajomość kolorów
1. nie zna kolorów
2. poznaje kolory podstawowe
3. wskazuje i nazywa kolory podstawowe
4. wskazuje i nazywa kolory pochodne
V. Znajomość figur geometrycznych
1. nie rozróżnia figur geometrycznych
2. wyszukuje figury geometryczne
3. wyszukuje i nazywa figury geometryczne z pomocą
4. samodzielnie wyszukuje i nazywa figury geometryczne
VI. Klasyfikowanie przedmiotów
1. nie klasyfikuje
2. klasyfikuje wg jednej cechy
3. klasyfikuje wg dwóch cech
4. klasyfikuje wg trzech cech
VII. Określanie położenia przedmiotów
1. nie potrafi określić położenia przedmiotu
2. określa położenie przedmiotu z pomocą
3. określa położenie przedmiotu wskazując jego miejsce
4. wskazuje położenie przedmiotu posługując się określeniami
VIII. Określanie kierunku w przestrzeni
1. nie rozumie określeń do przodu, do tyłu, w górę, w dół, przed siebie, za siebie
2. nie potrafi określić kierunku poruszania się
3. porusza się z pomocą zgodnie z poleceniem: do przodu, do tyłu, w górę, w dół, przed siebie, za siebie, w lewo, w prawo
4. rozumie i porusza się zgodnie z poleceniem: do przodu, do tyłu, w górę, w dół, przed siebie, za siebie w lewo, w prawo
IX. Liczenie
1. nie przelicza przedmiotów
2. przelicza przedmioty posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 - z pomocą
3. samodzielnie przelicza przedmioty posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5
4. przelicza przedmioty posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10
X. Liczby i cyfry
1. nie kojarzy cyfry z liczbą
2. zna cyfry oznaczające liczby od 0-5
3. zna cyfry oznaczające liczby od 0-10
4. zna cyfry oznaczające liczby powyżej 10
XI. Znaki matematyczne
1. zna i stosuje znaki <,> z pomocą
2. zna i stosuje znaki <,> samodzielnie
3. zna i stosuje znaki <,>,+,-,= z pomocą
4. zna i stosuje znaki <,> ,+,-,= samodzielnie
XII. Dodawanie i odejmowanie
1. dodaje i odejmuje na konkretach
2. dodaje i odejmuje na palcach
3. dodaje i odejmuje w pamięci
4. rozwiązuje proste zadania tekstowe
ROZWÓJ EMOCJONALNY
I. Nastrój
1. obojętność albo przygnębienie, płaczliwość występują bardzo często
2. rozdrażnienie, wesołkowatość, zawadiackie zachowania występują bardzo często
3. czasami występuje obojętność albo przygnębienie, płaczliwość, rozdrażnienie bez wyraźnej przyczyny
4. czasami występuje wesołkowatość, zawadiackie zachowania bez wyraźnej przyczyny
5. dominuje nastrój pogodny, adekwatny do sytuacji
6. pogodny adekwatny do sytuacji nastrój występuje zawsze
II. Emocje
1. brak ekspresji emocji lub niekontrolowana ekspresja, nieopanowanie w reakcjach emocjonalnych w każdej sytuacji
2. często występuje zahamowanie w wyrażaniu emocji
3. bardzo żywe, nadmierne wyrażanie emocji, niewspółmierne do siły bodźca występujące nagminnie
4. emocje i uczucia czasami wyrażane adekwatnie do sytuacji
5. emocje i uczucia często wyrażane adekwatnie do sytuacji, choć zdarzają się odstępstwa
6. emocje i uczucia zwykle wyrażane odpowiednio do sytuacji
ROZWÓJ SPOŁECZNY
I. Zdolność do nawiązywania kontaktu
1. opór przed kontaktem z dorosłymi i rówieśnikami
2. obojętność na próby nawiązania kontaktu ze strony drugiej osoby
3. reaguje nieufnie na próby nawiązania kontaktu, unika kontaktu wzrokowego
4. łatwo nawiązuje kontakt z drugą osobą
5. kontakty nawiązuje z własnej inicjatywy
II. Stosunek do sytuacji edukacyjnych
1. nie uczestniczy w zajęciach
2. po zachęcie włącza się w zajęcia, przejawia postawę bierną
3. po zachęcie aktywnie uczestniczy w zajęciach
4. zainteresowane, aktywnie uczestniczy w zajęciach
5. podczas zajęć wykazuje inicjatywę
III. Kontakty z rówieśnikami
1. brak zainteresowania kontaktami z rówieśnikami, wyraźnie preferuje własne towarzystwo
2. agresja, egoizm podczas zabawy z innymi dziećmi
3. negatywne reakcje wobec innych dzieci występują często, rzadziej reakcje pozytywne
4. negatywne reakcje wobec innych dzieci występują czasami, przeważają reakcje pozytywne takie jak opiekuńczość, koleżeńskość i współdziałanie
5. występują wyłącznie pozytywne zachowania wobec dzieci
ROZWÓJ RUCHOWY
I. Aktywność fizyczna
1. zupełna bierność
2. silnie wzmożona ruchliwość
3. wyraźnie obniżona lub wzmożona ruchliwość
4. najczęściej aktywność ruchowa na poziomie optymalnym, czasem bez wyraźnej przyczyny obniżona bądź wzmożona
5. aktywność ruchowa na poziomie optymalnym
II. Samodzielność w czynnościach samoobsługowych
1. jest niesamodzielne
2. oczekuje pomocy
3. przejawia małą samodzielność
4. wykazuje przeciętną samodzielność
5. samodzielnie wykonuje czynności samoobsługowe
III. Napięcie mięśniowe rąk
1. bardzo słabe
2. słabe
3. duże
4. zmienne
5. optymalne
IV. Rysunek dowolny
1. stadium bazgrot
...
JOLZAR