Rozwój fizyczny dzieci i młodzieży.doc

(422 KB) Pobierz

Rozwój fizyczny dzieci i młodzieży

824

824

825

825

825

825

826

826

828 830

833 834

834 836 S36

Ul 138 ■■39

39 39 U

(3


Barbara Woynarowska

Pojęcie rozwoju (ang. growth and development) jest nieodłącznie związane z dziećmi i młodzieżą (popu­lacja w wieku rozwojowym). Znajomość prawid­łowego przebiegu rozwoju, jego odmian i zaburzeń stanowi podstawę pediatrii.

Podstawowe pojęcia

Rozwój — proces ukierunkowanych zmian, w któ­rym dany obiekt przechodzi przez kolejne etapy przemian, od stanów prostszych, mniej dosko­nałych, do bardziej złożonych, doskonalszych (pod określonym względem).

Rozwój osobniczy (ontogenętyczny, ontogeneza) — proces przemian morfologicznych, fizjologicz­nych, psychicznych w ciągu całego życia człowieka

— ód zapłodnienia komórki~jajblv~ej"pfźeż~plemnilfr do śmierci. Dziedziną nauki zajmującą się roz­wojem osobniczym i wpływem na jego przebieg różnych czynników jest £uklóTogi§>{auksein — gr. rosnąć, rozwijać się). W rozwoju tym wyróżnia się następujące, wzajemnie ze sobą powiązane sfery, często o różnej dynamice zmian:

' fizyczny (biologiczny) — morfologicz­ny, funkcjonalny, motorycżny;

         rozwój psychiczny — umysłowy, emocjonal­ny, moralny, duchowy;

         rozwój społeczny;

         rozwój seksualny.

W tym "rozdziale zajmować się będziemy głównie rozwojem fizycznym.

RojEWÓj filogenetyczny (rodowy, filogeneza, an-tropogeneza) — wieloetapowy proces ewolucyjny,


1

sięgający w głąb drzewa rodowego ssaków. Czło­wiek, w trwającym kilkadziesiąt milionów lat proce­sie rozwoju rodowego, osiągnął swoisty przebieg ontogenezy.

Rozwój_fizyczny lub biologiczny — całokształt procesów biologicznych, obejmujących następujące aspekty:

         wzrastanie.)— proces zmian ilościowych, po­większanie się wymiarów i masy ciała przez: rozrost (hipertrofia) i rozplem (hiperplazja — zwiększanie się liczby) komórek;

         -różnicowanie — zmiany w strukturze komó­rek, tkanek, formowaniFsię-kształtów i proporcji organizmu; są to zmiany jakościowe, charakterys­tyczne dla rózSycH" okresów rozwoju, które uzasad­niają powiedzenie, że „dziecko nie jest miniaturą człowieka dorosłego";

         dojrzewanie—doskonaleniejunkcji poszcze­gólnych narządów, układów i organizmu jako cało­ści.

W, rozwoju fizycznym wyróżnić zatem można komponenty dotyczące:

              ciała {soma) — rozwój morfologiczny, soma­
tyczny;

              funkcji organizmu, w tym: rozwój motorycz-
ny (ruchowy) —"pojawianie się nowych ruchów,
uczenie się złożonych czynności"ruchowych, coraz
bardziej celowe zachowania motoryczne i większa
sprawność fizyczna organizmu; rozwój zdolności
do wysiłków fizycznych i wydolności fizycznej: te
sfery rozwoju są powiązane z rozwojem psychicz­
nym (u małe^ojlziećka mówimy o rozwoju psycho­
motorycznym),


PEDIATRIA


Ftapv w rozwoju człowieka

Istnieje wiele kryteriów podziału (periodyzacji) ży­cia ludzkiego na okresy (etapy), proponowanych przez antropologów, lekarzy, psychologów. Po­działy te są zwykle umowne, granice okresów nie są jednoznaczne. Może wyznaczać je zjawisko bio­logiczne, przyjęty umownie wiek, uczęszczanie do przedszkola i szkoły.

2ejwzjgle_du..jQa_c.ba.r.ak.ter i dynamikę procesów biochemicznych N. Wolański wyróżnił w życiu człowieka trzy etapy:"

              lProgresywny, (ewolucja) — przewaga zmian
anabolicznych nad katabolicznymi, procesów bu­
dowy nad rozpadem; obejmuje on okres wewnątrz-
łonowy, dzieciństwo i młodość (do 20.-25. rż.).

~ — \Stabilizaciii (transwolucja) — równowaga przemian biochemicznych u człowieka dorosłego (do około 40.-45. rż.).

~— JRegresywny^inwolucja) — przewaga zmian katabolicznych nad anabolicznymi, ""starzenie się organizmu.

,W_pediatrii stosuje się najczęściej następujący podział:

I.              jOkres wewnątrzłonowy (śródmaciczny, prena­
talny), który wynośT óTćółó 280 dni i dzieli się na:

        Fazę zarodlcówą"— do ST FygTćiążyf             

        Fazę płodową — od 9. tyg. ciąży do porodu (38.-42. tydzień ciąży).

II.              Okres zewnątrzłonowy (pozamaciczny, post-
natalny) z pod okresami:

        Noworodkowym — do 28. dnia życia;

        Niemowlęcym — do ukończenia pierwszego roku życia;

        Wczesnego dzieciństwa (poniemowlęcym) — 2.-3. rż.;

        Przedszkolnym — 4.-6. rż.;

        Młodszego wieku szlcolńego —- 7.-10./12. rż. (d^_wysT|pienia pierwszych objawów dojrzewania płciowego);

        Dojrzewania płciowego (pokwitania) — oko­ło 10—15 lat u dziewcząt, 12—17 lat u chłopców;

        Młodzieńczym — do około 20.-25. rż.;

        Dorosłości — do około 50. rż;

        Starzenia się i starości od około 50. rż.

W 1996 r. w Polsce przeciętny dalszy okres życia wynosił: dla noworodka płci żeńskiej — 68,1 lat; męskiej — 76,6 lat. Z powyższego zestawienia wy­nika, że dzieciństwo i młodość obejmują przeciętnie V4 część życia człowieka, podczas gdy u większości ssaków tylko Vw część życia.

.Czynniki wpływające na rozwój fizyczny ^dzieci i mloflziezy

Każde dziecko przechodzi przez kolejne okresy rozwoju, lecz dzieci w tym samym wieku znacznie różnią się pod względem wyglądu, rozmiarów,


kształtów, proporcji ciała i poziomu dojrzałości. Każde dziecko jest w swym rozwoju istotą niepo­wtarzalną i „rośnie jak umie", gdyż ma swój fenotyp, "a czyli indywidualny zespół właściwości mvarunkowanyćTrcTynnilća"mirgenetycznymi (gff) notypern> czyli zestawem informacji genetycznej, zawierającej przekazany od ojca i matki zestaw informacji, których nośnikiem są kwasy nukleino­we, przede wszystkim DNA) oraz zewnętrznymi (środowiskowymi). Według N. Wolańskiego wśród czynników wpływających"na'rozwój można wyróż­nić następujące grupy:

I. Czynniki wewnętrzne (endogenne)

1.           Czynniki genetyczne. Zwane są one determi­nantami rozwoju, gdyż jjuż_w^^nieji^ę_ząptod-nienia decydują w sposób nieodwracalny o wielu właściwościach człowieka, np. jego płci, budowie, funkcji, tempie rozwoju, Genetycznie zaprogramo­wany jest także typ reakcji organizmu na bodźce wewnętrzne i zewnętrzne. Tylko część zapisanych w DNA (genotypie) informacji ulega ujawnieniu — ekspresji. Realizacja informacji genetycznej jest procesem bardzo złożonym i zależy od interakcji między poszczególnymi genami oraz między geno­typem a środowiskiem.

2.           Czynniki paragenetyczne.. W tej grurjie_czyn-ników, nazywanych stymulatorami lub regulatora­mi, wyróżnić można dwie podgrupy:

a.              Czynniki niegenetyczne matki. — ^wiązane

z_ właściwościami              środowiska   śródmacicznego.

W stosunku do zarodka i płodu jest to w zasadzie środowisko zewnętrzne. Płód wraz z łożyskiem stanowią jedność, ale łożysko jest wspólnym narzą­dem — matki i dziecka, dlatego tę grupę czynników określa się jako endogenne, pośrednie., Należą do nich: wiek matki, liczba poprzedzających ciąż, kolejność porodu oraz przede wszystkim metabo­lizm orgajiizjniynatki jako środowiska dla zarodka i płodu, Wszelkie_zaburzenia tego metabolizmu wpływają narozwój dzleckaTT1iog"4"t)"yc przyczyną wielu nieprawidłowości. Zaburzenia metabolizmu matki wpływające na rozwój płodu mogą być spowodowane m.in.: chorobami matki (np. cuk­rzyca), niejdojjojamj_w żywieniu przed,i_w czasie ciąży (np. niedożywienie i zbyt mały przyrost masy ciała matki w czasie ciąży zwiększa ryzyko małej urodzeniowejLmąsy. cjałą), używaniem niektórych leków_oraz_ śro_dkaw uzależniającycb..(tytoń,.„ąl.-kohol, inne substancjgj?sychfliakt.yw_nej,,.zakazenia-mi (np. różyczką^waourikaraLŻ^ą^ nadmiarem stresów itd.Wpływjnetabolizmu matki na dziecko utrzymuję się ,\y jjęwnym stopniu po..urodzeniu £rzez_karmienie piersią.

b.              X^fnlnikfTwrmonaine. Układ neurohormonal-
n^j^j^^ri^tKy§gQiSióiem procesów rozwojo­
wych. Wjpływ tegojukłądu zaznacza się już w okresie
F^^°^yjSlnP^I?^tps-teron warunkuje rozwój męs-
kiego modelu mózgu! j_ utrzymuje się przez całe życie.


Hormony zax>ew,niaią homeostazę organizmu i re­gulują jego wzrastanie, różnicowanie i dojrzewanie. Wszystkim zaburzeniom układu dokrewnego towa­rzyszą zaburzenia w rozwoju fizycznym dziecka.

II- [Czynniki zewnętrzne (egzogenne)

Określa się je terminem modyfikatorów lub czyn­ników wspomagających rozwój i wyróżnia się: 1.1Czynniki środowiskowe, w tym:,

a.              Czynni geograficzne (modyfikatory natu­
ralne)— m.in. klimat (w klimacie zimnym i tropika­
lnym tendencja do opóźniania rozwoju), sezono­
wość (większe przyrosty wysokości ciała wiosną
i latem, masy ciała jesienią i zimą), stan powietrza,
gleby, wody (na terenach o dużym zanieczyszczeniu
środowiska większe ryzyko małej urodzeniowej
masy ciała).

b.              Czynniki społeczno-ekonomkzne (modyfika-
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin