18.Piotra_1_2.pdf

(1039 KB) Pobierz
Microsoft Word - P.doc
William Barclay
LISTY ŚW. PIOTRA
Poznań 2002
Tłumaczył: Konstanty Wiazowski
Wydanie poprzednie ukazało się nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1981 r.
Redakcja: Adam Ciorga
WPROWADZENIE
DO PIERWSZEGO LISTU PIOTRA
Listy katolickie lub powszechne
Pierwszy List Piotra należy w Nowym Testamencie do grupy tak
zwanych katolickich lub powszechnych Listów. Określenie to ma dwoja-
kie wyjaśnienie.
1. Listy te są skierowane do całego Kościoła, w przeciwieństwie do
Listów Pawła pisanych do poszczególnych zborów. Jednak nie wszędzie
zasada ta obowiązuje. I tak List Jakuba jest skierowany do określonej,
chociaż szeroko rozproszonej, społeczności. Został on napisany do dwu-
nastu plemion rozproszonych poza granicami kraju (Jk 1,1). Nie trzeba
również dowodzić, że Drugi i Trzeci List Jana też są skierowane do okre-
ślonej grupy ludzi; a nawet Pierwszy List Jana, chociaż nie posiada wy-
raźnego adresata, został napisany z myślą o potrzebach i trudnościach
określonej społeczności. Pierwszy List Piotra jest skierowany do wy-
chodźców rozproszonych po Poncie, Galacji, Kappadocji, Azji i Bitynii (1
P 1,1). To prawda, Listy zwane powszechnymi posiadają szerszy zakres
niż Listy Pawła, a jednocześnie są skierowane do określonej społeczności.
2. Zwróćmy się więc do drugiego wyjaśnienia. Listy te nazwano po-
wszechnymi lub katolickimi dlatego, że zostały one przyjęte jako Pismo
święte przez cały Kościół, w przeciwieństwie do wielu innych listów,
posiadających czasowy i ograniczony autorytet, które nigdy nie były trak-
towane na równi z Pismem Świętym. Te późniejsze listy powstały w okre-
sie wszelkiego nasilenia się korespondencji w Kościele. Posiadamy wiele
napisanych wtedy listów – list Klemensa Rzymskiego do Koryntu, list
Barnaby, listy Ignacego i listy Polikarpa. Wszystkie one były bardzo sza-
nowane w zborach, do których zostały skierowane, ale nigdy nie zyskały
sobie autorytetu Pisma Świętego w całym Kościele; z drugiej zaś strony
katolickie lub powszechne Listy stopniowo zdobywały sobie miejsce w
Piśmie Świętym i zostały zaakceptowane przez cały Kościół. Takie jest
wyjaśnienie ich charakteru.
3
Najbardziej lubiany
Chyba prawdą jest, że ze wszystkich Listów powszechnych Pierwszy
List Piotra jest najbardziej znany, najbardziej lubiany i najczęściej czyta-
ny. Nikt nie wątpi w jego urok. Moffat tak o nim pisze: „Wspaniała dusz-
pasterska postawa wyłania się z każdego tłumaczenia greckiego tekstu.
Listy Jakuba, Jana i Piotra Izaak Walton określa czterema przymiotnika-
mi: tkliwy, kochający, skromny, pokorny, ale przede wszystkim opinia ta
odnosi się do Pierwszego Listu Piotra ”. Duszpasterskie serce jego autora
wychodzi na spotkanie tym, których oczekuje jeszcze cięższe niż dotąd
doświadczenie. „Głównym tematem – powiada Moffat – jest tu zachęta do
wytrwania w postępowaniu i zachowania prawego charakteru”. Mówi się,
że wyjątkową cechą tego Listu jest ciepło. E. J. Goodspeed pisze: „Pierw-
szy List Piotra jest najbardziej wzruszającym utworem okresu prześlado-
wań”. Aż do czasów dzisiejszych jest to najłatwiejszy do czytania List
Nowego Testamentu, gdyż stale ujmująco przemawia do ludzkiego serca.
Współczesne wątpliwości
Przez długi okres czasu nikt nie wątpił w autentyczność Pierwszego
Listu Piotra. Renan, który wcale nie był konserwatywnym krytykiem, tak
o nim pisał: „Pierwszy List jest jednym z najstarszych pism Nowego Te-
stamentu i najpowszechniej przyjętych jako autentyczny”. Jednak w
ostatnich czasach autorstwo Piotra zostało zakwestionowane. W swoim
komentarzu, opublikowanym w 1947 roku F. V. Beare powiada następu-
jąco: „Nie ma żadnej wątpliwości, że ‘Piotr’ jest pseudonimem”. W ten
sposób Beare twierdzi, że to ktoś inny napisał ten List, a następnie dołą-
czył do niego imię Piotra. Powinniśmy uczciwie zbadać ten pogląd, ale
najpierw zastanowimy się nad poglądem tradycyjnym – który sami nieza-
chwianie utrzymujemy – dotyczącym daty i autorstwa tego Listu. Pierw-
szy List Piotra został napisany z Rzymu przez samego Piotra około 67
roku, zaraz po pierwszym prześladowaniu chrześcijan przez Nerona, i
skierowany do chrześcijan mieszkających w wymienionych w tytule czę-
ściach Azji Mniejszej. Jakie są dowody tak wczesnej daty i Piotrowego
autorstwa tego Listu?
Drugie przyjście Chrystusa
W Liście tym na czoło wybija się oczekiwanie na Powtórne Przyjście
Chrystusa. Chrześcijanie są strzeżeni ku zbawieniu, które ma być obja-
wione w czasach ostatecznych (1,5). Ci, którzy zachowują wiarę, zostaną
4
uratowani przed nadchodzącym sądem (1,7). Chrześcijanie mają pokładać
nadzieję w łasce, która nadejdzie w czasie objawienia się Jezusa Chrystu-
sa (1,13). Oczekują oni dnia nawiedzenia (2,12). Przybliża się koniec
wszystkiego (4,7). Ci, którzy cierpią z Chrystusem, będą się cieszyć w
czasie objawienia się Jego chwały (4,13). Sąd ma się rozpocząć z domu
Bożego (4,17). Sam autor ma nadzieję uczestniczenia w nadchodzącej
chwale (5,1). Gdy pojawi się Arcypasterz, wierni chrześcijanie otrzymają
koronę chwały (5,4).
Od początku do końca Listu autor ma na uwadze Powtórne Przyjście
Chrystusa. Jest ono inspiracją do wytrwania w wierze, prowadzenia przy-
kładnego życia chrześcijańskiego i cierpliwości w cierpieniach, które już
są i jeszcze nadejdą.
Byłoby nieprawdą twierdzenie, że Powtórne Przyjście kiedykolwiek
zatraciło się w chrześcijańskiej wierze, lecz z biegiem czasu, gdy Chrystus
nie powracał, ustępowało ono na plan dalszy. I tak na przykład nie wspo-
mina się o nim w Liście do Efezjan, jednym z najpóźniejszych Listów
Pawła. Na tej podstawie można twierdzić, że Pierwszy List Piotra pocho-
dzi z bardzo wczesnego okresu, gdy chrześcijanie w każdej chwili spo-
dziewali się powrotu swego Pana.
Prostota organizacji
Pierwszy List Piotra pochodzi z czasów, gdy organizacja Kościoła jest
bardzo prosta. Nie wspomina się tu o diakonach ani o osobie zwanej epi-
skopos , czyli o biskupie, który staje się wyjątkową postacią w listach
Ignacego z pierwszej połowy drugiego wieku. Wspomniani tu są jedynie
starsi zboru. „Starszych więc wśród was napominam, jako również star-
szy” (5,1). I to również świadczy o tym, że Pierwszy List Piotra ma bar-
dzo wczesne pochodzenie.
Teologia wczesnego Kościoła
Jednak najbardziej znamienne ze wszystkiego jest to, że teologia
Pierwszego Listu Piotra jest teologią bardzo wczesnego Kościoła. E. G.
Selwyn dokładnie przebadał tę sprawę i ponad wszelką wątpliwość udo-
wodnił, że pojęcia teologiczne Pierwszego Listu Piotra są dokładnie takie
same, jak w kazaniach Piotra na początku księgi Dziejów Apostolskich.
Zwiastowanie wczesnego Kościoła zawierało pięć głównych punktów.
Ich sformułowanie było największym wkładem G. H. Dodda do nowote-
stamentowej wiedzy. Stanowią one zarys wszystkich kazań wczesnego
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin