Turbo Pascal i Borland C Przyklady.pdf
(
920 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Turbo Pascal i Borland
C++Builder. Przyk³ady
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Kazimierz Jakubczyk
ISBN: 83-7197-873-1
Format: B5, stron: 234
Zawiera dyskietkê
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Ksi¹¿ka ta adresowana jest do czytelników, którzy rozpoczêli lub w³anie rozpoczynaj¹
swoj¹ przygodê z programowaniem. Zawiera ona szereg przyk³adowych programów
napisanych zgodnie z zasadami dobrego stylu programowania. Wszystkie stworzone
zosta³y w dwóch wersjach: w Turbo Pascalu i C++. Dlatego ksi¹¿ka ta jest szczególnie
polecana osobom, które ju¿ potrafi¹ programowaæ w Pascalu i chc¹ zapoznaæ siê
z jêzykiem C++.
W ksi¹¿ce omówiono:
•
Proste operacje na liczbach
•
Dzia³ania na datach
•
Tworzenie grafiki z wykorzystaniem BGI
•
Animacje
•
Tworzenie list jednokierunkowych
•
Programowanie zorientowane obiektowo
Wymagania stawiane czytelnikowi s¹ niewielkie — wystarczy podstawowa umiejêtnoæ
programowania, najlepiej w Pascalu.
Do ksi¹¿ki do³¹czona jest dyskietka z przyk³adami.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
Wstp ............................................................................................... 7
Rozdział 1. Operacje na liczbach........................................................................ 11
Ile cyfr ma liczba?.............................................................................................................11
Program LCyf w Pascalu ............................................................................................11
Ptle w Pascalu ...........................................................................................................12
Ptle w C i C++...........................................................................................................13
Program LCyf w C++ .................................................................................................13
Uruchamianie programu w "rodowisku programowania............................................14
Odwrócenie kolejno"ci bitów liczby.................................................................................15
Program Bity w Pascalu..............................................................................................15
Program Bity w C++...................................................................................................16
Wyra-enia przypisuj.ce w C i C++............................................................................16
Zapis liczby w notacji rzymskiej.......................................................................................17
Program LRzym w Pascalu.........................................................................................18
Program LRzym w C++..............................................................................................19
Wska4niki a ła6cuchy w C i C++ ...............................................................................20
Współczynniki Newtona i trójk.t Pascala.........................................................................20
Algorytm iteracyjny....................................................................................................21
Algorytm rekurencyjny...............................................................................................22
Program TPascala w Pascalu ......................................................................................22
Program TPascala w C++ ...........................................................................................24
Tablicowanie funkcji Bessela............................................................................................24
Algorytm obliczania sumy szeregu liczbowego .........................................................25
Program FBessela w Pascalu ......................................................................................26
Program FBessela w C++ ...........................................................................................27
Formatowanie wydruku w funkcji printf....................................................................28
<wiczenia..........................................................................................................................29
Rozdział 2. Zadania z kalendarzem .................................................................... 31
Dzie6 tygodnia i numer dnia w roku.................................................................................31
Algorytmy kalendarzowe............................................................................................32
Moduł obliczeniowy Kal w Pascalu ...........................................................................33
Program Dzien w Pascalu...........................................................................................34
Moduł obliczeniowy Kal w C++ ................................................................................35
Program Dzien w C++................................................................................................37
Kalendarz miesiczny .......................................................................................................38
Moduł Klaw czytania znaku w Pascalu ......................................................................38
Moduł Klaw czytania znaku w C++ ...........................................................................39
4
Turbo Pascal i Borland C++. Przykłady
Program KMies w Pascalu..........................................................................................40
Program KMies w C++...............................................................................................42
Kolorowanie kalendarza....................................................................................................44
Algorytm Gaussa wyznaczania daty Wielkanocy.......................................................45
Program KMies2 w Pascalu........................................................................................46
Program KMies2 w C++.............................................................................................48
<wiczenia..........................................................................................................................51
Rozdział 3. Grafika ............................................................................................ 53
Gra w chaos.......................................................................................................................53
Algorytm gry w chaos.................................................................................................54
Program Chaos w Pascalu...........................................................................................54
Program Chaos w C++................................................................................................56
Wielok.t foremny i gwiazdka ...........................................................................................57
Wyznaczanie wierzchołków wielok.ta foremnego ....................................................57
Rysowanie wielok.ta foremnego w Pascalu...............................................................58
Rysowanie wielok.ta foremnego w C++....................................................................59
Wyznaczanie wierzchołków gwiazdki równoramiennej ............................................59
Program Gwiazdka w Pascalu ....................................................................................60
Program Gwiazdka w C++ .........................................................................................61
Najmniejszy wielok.t wypukły.........................................................................................62
Algorytm wyznaczania brzegu najmniejszego wielok.ta wypukłego........................62
Program WielWyp w Pascalu.....................................................................................64
Program WielWyp w C++..........................................................................................66
Wska4niki a tablice w C i C++...................................................................................68
Wyra-enia warunkowe w C i C++..............................................................................68
Czstotliwo"A wystpowania liter w pliku........................................................................69
Program Litery w Pascalu...........................................................................................69
Program Litery w C++................................................................................................71
Konwersja znaku na ła6cuch w C i C++.....................................................................73
Definiowanie stałych symbolicznych w C++.............................................................74
Wykres funkcji drga6 harmonicznych tłumionych...........................................................74
Okno i widok przy tworzeniu wykresu funkcji...........................................................74
Program Drgania w Pascalu........................................................................................76
Nazwa funkcji parametrem podprogramu w Pascalu .................................................78
Nazwa funkcji a wska4nik w C i C++ ........................................................................79
Program Drgania w C++.............................................................................................80
<wiczenia..........................................................................................................................82
Rozdział 4. Animacja ......................................................................................... 85
Piłeczka .............................................................................................................................85
Program Pileczka w Pascalu.......................................................................................86
Program Pileczka w C++............................................................................................87
Wie-e Hanoi......................................................................................................................88
Reprezentacja danych w Pascalu ................................................................................89
Wizualizacja kr.-ków na ekranie monitora................................................................89
Nakładanie kr.-ka na szczyt wie-y ............................................................................90
Zdejmowanie kr.-ka ze szczytu wie-y.......................................................................91
Algorytm rekurencyjny przenoszenia wie- ................................................................91
Program WHanoi w Pascalu.......................................................................................92
Program WHanoi w C++............................................................................................94
Krzywe Lissajous..............................................................................................................97
Rysowanie krzywej na ekranie monitora....................................................................97
Odwracaj.cy tryb rysowania.......................................................................................98
Spis treci
5
Program Lissa w Pascalu ............................................................................................98
Przekazywanie parametrów przez warto"A i referencj w C++................................100
Program Lissa w C++ ...............................................................................................101
Układ planetarny .............................................................................................................102
Model komputerowy układu planetarnego ...............................................................103
Program Grawit w Pascalu........................................................................................104
Program Grawit w C++.............................................................................................107
Hipocykloida...................................................................................................................109
Obliczanie współrzdnych punktów.........................................................................109
Algorytm animacji oparty na kopiowaniu fragmentów obrazu................................110
Dynamiczne przydzielanie i zwalnianie pamici......................................................111
Program Hipo w Pascalu...........................................................................................112
Program Hipo w C++................................................................................................113
Elementy charakterystyczne dla C++ .......................................................................114
<wiczenia........................................................................................................................115
Rozdział 5. Listy jednokierunkowe ................................................................... 117
Sito Eratosthenesa ...........................................................................................................118
Definiowanie listy w Pascalu....................................................................................118
Wstawianie elementu na pocz.tek listy....................................................................119
Przegl.danie listy i usuwanie elementów .................................................................120
Program SitoEra w Pascalu.......................................................................................121
Definiowanie i obsługa listy w C++ .........................................................................123
Program SitoEra w C++............................................................................................123
Wska4nik NULL w roli wyra-enia warunkowego ...................................................125
Rozwinicie dziesitne ułamka.......................................................................................125
Tablica czy lista?.......................................................................................................125
Generowanie listy cyfr rozwinicia dziesitnego ułamka ........................................126
Program Rozwin w Pascalu ......................................................................................127
Program Rozwin w C++ ...........................................................................................128
Rozdanie kart do bryd-a..................................................................................................130
Generowanie talii kart i jej tasowanie.......................................................................130
Rozdanie kart czterem graczom................................................................................131
Wstawianie elementu do listy uporz.dkowanej........................................................131
Program Brydz w Pascalu.........................................................................................133
Program Brydz w C++..............................................................................................136
Przekazywanie wska4nika przez warto"A i referencj w C++ ..................................138
Zmienne statyczne w C i C++...................................................................................138
Skorowidz słów pliku tekstowego...................................................................................139
Czytanie słowa w Pascalu.........................................................................................139
Lista słów skorowidza z podlistami numerów wierszy ............................................140
Aktualizacja listy słów skorowidza ..........................................................................141
Program Skorow w Pascalu ......................................................................................143
Czytanie słowa w C++..............................................................................................145
Ła6cuchy dynamiczne w C++ ..................................................................................146
Program Skorow w C++ ...........................................................................................146
<wiczenia........................................................................................................................149
Rozdział 6. Programy obiektowe ...................................................................... 151
Punkty..............................................................................................................................152
Pierwszy kontakt z typem obiektowym w Pascalu...................................................152
Dostp do składowych obiektu.................................................................................155
Metody wirtualne, konstruktor i destruktor ..............................................................155
Moduł Punkty w Pascalu ..........................................................................................156
6
Turbo Pascal i Borland C++. Przykłady
Klasa w C++ i jej moduł definiuj.cy........................................................................158
Moduł Punkty w C++ ...............................................................................................159
Moduł Ruch przesuwania punktu w Pascalu ............................................................161
Moduł Ruch przesuwania punktu w C++ .................................................................161
Program przesuwania punktu w Pascalu...................................................................162
Obiekty dynamiczne w Pascalu ................................................................................163
Wywoływanie konstruktorów i destruktorów w C++...............................................164
Program przesuwania punktu w C++........................................................................164
Okrgi..............................................................................................................................165
Moduł Okregi w Pascalu...........................................................................................165
Program przesuwania okrgu w Pascalu...................................................................167
Moduł Okregi w C++................................................................................................168
Program przesuwania okrgu w C++........................................................................169
Łamane............................................................................................................................170
Moduł Lamane w Pascalu.........................................................................................170
Program przesuwania prostok.ta w Pascalu.............................................................172
Moduł Lamane w C++..............................................................................................173
Program przesuwania prostok.ta w C++..................................................................174
Program przesuwania hipocykloidy w Pascalu.........................................................175
Program przesuwania hipocykloidy w C++..............................................................176
Lista figur geometrycznych.............................................................................................178
Moduł Figury w Pascalu...........................................................................................178
Program Pojazd w Pascalu........................................................................................179
Moduł Figury w C++................................................................................................181
Program Pojazd w C++.............................................................................................182
Fontanna..........................................................................................................................183
Koncepcja typu potomnego reprezentuj.cego kropl wody.....................................184
Program Fontanna w Pascalu....................................................................................185
Program Fontanna w C++.........................................................................................187
Osoby ..............................................................................................................................189
Moduł Osoby w Pascalu ...........................................................................................189
Program tworz.cy przykładow. list pracowników w Pascalu................................191
Moduł Osoby w C++ ................................................................................................194
Program tworz.cy przykładow. list pracowników w C++.....................................196
Edycja wiersza tekstu......................................................................................................197
Tworzenie typu obiektowego edycji ła6cucha w Pascalu.........................................198
Przesyłanie danych do edycji i udostpnianie wyniku edycji...................................199
Programowanie operacji edycyjnych........................................................................200
Moduł Edycja w Pascalu...........................................................................................201
Funkcje edycji ła6cucha i listy ła6cuchów ...............................................................205
Moduł Edycja w C++................................................................................................206
Program Plik edycji danych osobowych w Pascalu..................................................211
Program Plik edycji danych osobowych w C++.......................................................215
<wiczenia........................................................................................................................219
Literatura ...................................................................................... 221
Skorowidz...................................................................................... 223
Plik z chomika:
bolewice
Inne pliki z tego folderu:
100 rzeczy ktore kazdy projektant powinien wiedziec o potencjalnych klientach.pdf
(1608 KB)
10 projektow w cyfrowej ciemni fotograficznej.pdf
(773 KB)
100 sposobow na cyfrowe wideo.pdf
(1337 KB)
100 sposobow na Excel 2007 PL Tworzenie funkcjonalnych arkuszy.pdf
(1134 KB)
100 sposobow na Flash.pdf
(2199 KB)
Inne foldery tego chomika:
• Zasilacze i prostowniki - schematy i opisy
●PRĄDNICE-do samodzielnego montażu (MrSzok)
★★★ 500 zagadek
2-MATERIAŁY I ICH ZACHOWANIE PRZY SPAWANIU (kursewe)
Brenden Laila - Hannah
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin