TRANSPORT LEŚNY – wykład I 1.10.2009
Historia transportu leśnego – wykresy z maszyn.
Działalność transportowa w rozumieniu ekonomicznym uznawana jest za działalność produkcyjną. Wartość tej działalności nie istnieje oddzielnie.
Wartość procesu transportu => przemieszczanie ładunku.
Transport ma charakter produkcji, lecz jego wytwórczość polega na świadczeniu usług materialnych.
Transport – całokształt środków technicznych i organizacyjnych służących do dowolnego przemieszczania osób ładunków i energii.
Zespół czynności wykonywanych w obrębie środowiska leśnego, mających na celu przemieszczanie wszelkich ładunków, związanych z produkcja leśną oraz przemieszczanie płodów lasu z miejsca pozyskania do miejsca odbioru.
Transport leśny jest podporządkowany wymaganiom środowiska leśnego i sposobom zagospodarowania lasu i dokonywanych specjalnymi środkami transportowymi, gwarantującymi m.in. szkody w środowisku leśnym i maksymalna dbałość o ładunek.
Proces przemieszczania zawiera elementy:
· ładunek,
· droga,
· siła nadająca ruch,
· pojazd taboru,
· czas i odległość.
Ładunek – pojęcie podatności transportowej:
1) Podatność naturalna (właściwości fizyczne, ekologiczne, biologiczne).
2) Podatność techniczna (wielkość ładunku).
3) Podatność ekonomiczna (koszty przewozu).
Podatność naturalna + podatność techniczna + podatność ekonomiczna = podatność przewozowa ładunku.
Droga => środowisko transportu.
Lądowe
Chodzenie, ślizganie, jazda
Siła: ludzka zwierzęca
Woda
Pływanie
Powierzchnia
Latanie
Drogi
Polska
2,7 km/ 100 ha
0,44 km utwardzonych
Czechy
4,0
Niemcy
6,0
Siła nadająca ruch:
· żywa,
· wiatr,
· prąd wody,
· ciężkości,
· urządzenia i maszyny.
Tabor – 2 fazy transportu i 2 specyficzne rodzaje taboru:
· zrywkowy,
· wywozowy.
Czas i odległość – transport odbywa się w czasie i przestrzeni.
Odległości:
· Czasowe - czas dostawy
- czas przewozu
· Przestrzenne – liniowa
- komunikacyjna
· Ekonomiczne.
Elastyczność transportowa środka transportu – stosunek czasu dostawy do czasu przewozu.
Najkorzystniejszy transport samochodowy – kołowy.
Odległość ekonomiczna:
· Koszty przewozu,
· Koszty składowania,
· Koszty załadunku, wyładunku i przeładunku,
· Koszty zabezpieczenia i ubezpieczenia ładunku.
Fazy procesu produkcyjnego drewna:
· Ścinka, obróbka, manipulacja,
· Zrywka, podwóz do składnic / dróg,
· Wywóz ( odbiorca -> składnica),
· Składowanie.
CECHY TRANSPORTU LEŚNEGO:
· Przewóz ładunku realizowany jest w żywym organizmie, jakim jest las.
· Ścisłe powiązanie operacji transportowych i innych operacji technologicznych w procesie pozyskania.
· Sezonowość.
· Zróżnicowana podatność transportowa sortymentów.
· Przestrzenne rozproszenie ładunku.
· Różnorodność warunków terenowych, drogowych i klimatycznych.
· Jednokierunkowość..
Wynik procesu transportu zależy od:
· Rozmiaru pozyskania,
· Rodzaju użytkowania i kategorii cięć,
· Struktury wymiarowej sortymentów,
· Przestrzenności pozyskiwania,
· Ciężar i …. Rozmiary (?).
PODSTAWOWE OPERACJE TRANSPORTU DREWNA
ZRYWKA – pierwsza operacja transportowa polegająca na przemieszczaniu drewna od pnia do drogi wywozowej.
PODWÓZ – przewóz na składnicę dostosowaną dla taboru.
WYWÓZ – przemieszczanie po drogach lub kolejką.
TRANSPORT LEŚNY W2 - 8.10.2009
Ok. 6 mld – wartość sprzedaży/ rok – 85% przychodu LP, pozyskanie 30-33 mln m3/rok
Ok. 50% idzie na zarządzanie, reszta na gospodarkę leśną, transport ok. 1 mld/rok.
Generalnie w UE gospodarka leśna jest prowadzona w górach. Nośność dróg musi być duża ze względu na tonaż ciężarówek, odpowiednich dróg jest niewiele, stąd drewno musi być powożone daleko (długa zrywka).
Wydajność pracy należy podnosić.
Koniec lat 70. – wydajność 3m3/robotnik/dzień.
Aktualnie – wydajność ok. 30m3/robotnik/dzień.
W latach 1955-56 rozpoczyna się okrzesywanie pilarkami. Pod koniec lat 50. zaczynają wchodzić maszyny do zrywki.
70. – pierwsze nasiębierne skidery (takie procesory do obróbki).
80. – gospodarka przestawia się na drewno krótkie ze względu na zrywkę.
70/80. – pierwsze harvestery dwugłowicowe.
85. – jedna głowica.
Roczne globalne spożycie drewna 4 mld m3 - dla celów przemysłowych 1,8 – 2 mld-> 1,2 mld iglaste.
60-70% to pozyskanie w strefie borealnej: Rosja, USA i Kanada.
Europa 400-450 mln m3 (ale tu katastrofalne zdarzenia klimatyczne 100 mln m3 strat, np. huragan).
Systemy pozyskiwania drewna:
v System całego drzewa – przemysłowe, całościowe, przeciągane do stacjonarnych okrzesywarek.Uwarunkowania:
· Wielkie kompleksy leśne bez gospodarki (naturalne; gospodarka leśna w wykonaniu firm zajmujących się eksploatacją);
· Własność państwa;
· Tereny bardzo słabo zamieszkane;
· Rębne i przeszłorębne drzewostany;
· Minimalne – żadne wymagania ekologiczne;
· Bardzo duże powierzchnie zrębowe;
· Drewno traktowane jako surowiec masowy.
v System drewna długiego – bardzo elastyczny w stosowaniu (technologie – klembark, konik (do zrywki)); różne sortymenty w różnych miejscach; mało efektywny ekonomicznie.Uwarunkowania:
· Tam, gdzie klasy są zróżnicowane i rozproszone;
· Tam, gdzie jest tania siła robocza;
· Małe odległości zrywki – ekstensywna zrywka;
· Stosunkowo niskie wymagania ekologiczne.
v System drewna krótkiego – poszukuje rozwiązań o najwyższej efektywności ekonomicznej, powstał w Skandynawii w latach 70.; ze względu na maszyny do zrywki2-6 m, wyrobione przy pniu (w Polsce użytkujemy na budowę 10% drewna). Podnosi wykorzystanie drewna oraz wydajność przy pozyskaniu system ręczno-maszynowy, całkiem zmechanizowany zarówno tworzy bardzo spójny łańcuch produkcyjny od lasu do producenta (odbiorcy), który na każdym etapie pozwala na wykonanie dodatkowych prac.
v System drewna sypkiego – w pełni zmechanizowany, dolna i górna głowica, za harvesterem jedzie rębak, potem do kontenera – system multicif.
WYKŁAD III – 15.10.2009
Od czego zależy dostępność terenu?
· Nośność gruntu.
· Nachylenie terenu.
· Nierówności terenowe.
Klasy nachylenia stoków:
1. Płaski 0-10% 0-6°
2. Łagodnie nachylony 10-20 6-11
3. Umiarkowanie nachylony 20-33 11-18
4. Stromy 33-50 18-27
5. Bardzo stromy >50 >27
Klasy ze względu na nośność gruntu.
Określanie klas nierówności terenu według występowania przeszkód różnej wysokości.
Trzy klasy nachylenia gruntu:
I do 12° - teren równy, płaski, stok łagodny, stok pochylony.
II 12° - 30° - stok spadzisty i stok stromy.
III Powyżej 30°
Nośność:
I grunty o nośności 150 kPa, grunty o dobrej nośności, dostępne w całym roku dla tradycyjnych kołowych środków zrywkowych;
II grunty o nośności 50-150 kPa, o umiarkowanej i słabej nośności, nie zawsze dostępne w całym roku dla kołowych środków zrywkowych.
III grunty o nośności 25-50 kPa, słaba nośność w zasadzie niedostępne dla kołowych środków zrywkowych (dostępne tylko w okresach sprzyjających warunków atmosferycznych).
Nierówności:
I kl. Teren równy i umiarkowanie równy.
II kl. Teren bardzo nierówny, teren z licznymi zagłębieniami o wysokości powyżej 10,5 m, występują w postaci schodków (dziu...
mazaska