Zrównoważona turystyka a rozwój gospodarczy.PDF
(
1903 KB
)
Pobierz
Toczyski_zrownwoazony.vp:CorelVentura 7.0
.
El¿bieta Kwella
Piotr Kuropatwiñski
Witold Toczyski
Zrównowa¿ona turystyka a rozwój gospodarczy
Wprowadzenie
W tym opracowaniu podejmujemy próbê analizy istoty turystyki zrównowa¿onej
w wietle dowiadczeñ ró¿nych krajów. Chodzi przede wszystkim o trafn¹ definicjê tej
turystyki, okrelenie jej g³ównych rodzajów, a przede wszystkim, korzystaj¹c z dowiad-
czeñ innych krajów, okrelenie znaczenia tej turystyki dla gospodarki oraz zidentyfiko-
wanie argumentów na rzecz zaanga¿owania w³adz publicznych w sterowanie jej
rozwojem.
1. Pojêcie i zasady zrównowa¿onej turystyki
Zrównowa¿ona turystyka, w jej najczystszym znaczeniu jest ga³êzi¹ gospodarki, która
d¹¿y do mo¿liwie niewielkiego oddzia³ywania na rodowisko naturalne i lokaln¹ kultu-
rê, pomagaj¹c jednoczenie generowaæ dochody, zatrudnienie i zachowywaæ lokalne
ekosystemy w mo¿liwie nienaruszonym stanie. Jest to turystyka odpowiedzialna, wra¿li-
wa zarówno na stan rodowiska naturalnego jak i stan rodowiska kulturalnego. Czêsto
jest przedstawiana w odniesieniu do innych przyjaznych dla rodowiska form turystyki
znanych pod nazw¹ ekoturystyki.
1.1. Definicja ekoturystyki
Ekoturystyka skupia swoj¹ uwagê na lokalnych kulturach, na prze¿ywaniu przygód
w otoczeniu dzikiej przyrody, na wysi³ku wolontariuszy, rozwoju osobowoci oraz ucze-
niu siê nowych sposobów ¿ycia na naszej planecie. Najczêciej jest definiowana jako
podró¿owanie do miejsc, w których naturalna flora, fauna i dziedzictwo kulturalne sta-
nowi¹ g³ówne atrakcje. Odpowiedzialna ekoturystyka obejmuje programy, które mini-
malizuj¹ niekorzystne przejawy oddzia³ywania tradycyjnej turystyki na rodowisko
naturalne, oraz pobudza integralnoæ kultury lokalnej ludnoci. St¹d, poza uwzglêdnia-
niem czynników rodowiskowych i kulturowych, inicjatywy organizatorów ró¿nych
form goszczenia turystów promuj¹ce recykling odpadów i zasobów wody, efektywnoæ
energetyczn¹, oraz tworzenie szans gospodarczych dla lokalnych spo³ecznoci stanowi¹
integraln¹ czêæ ekoturystyki.
Dzia³ania na rzecz zachowania dziedzictwa historycznego, biologicznego i kultural-
nego, zrównowa¿ony rozwój etc. tworz¹ obszary cile wi¹¿¹ce siê z ekoturystyk¹. W fo-
rmu³owanie i opracowywanie polityk sprzyjaj¹cych rozwojowi ekoturystyki anga¿uje siê
wielu profesjonalistów. S¹ to specjalici dzia³aj¹cy w dziedzinie opracowywania geografi-
12
cznych systemów informacyjnych, zarz¹dzania obszarami chronionej przyrody, fotogra-
fowania dzikiej przyrody, biologii morza i oceanografii, zarz¹dzania parkami
narodowymi i regionalnymi, nauk o ochronie rodowiska, rozwoju kobiet, historycy
i archeolodzy etc.
Poszukiwanie kryteriów zrównowa¿onej turystyki.
Turystyka ta dostarcza informacji. Turyci nie tylko samodzielnie pozyskuj¹ wiedzê na
temat danego miejsca, ucz¹ siê tak¿e jak wspomóc w zachowaniu jego charakteru;
pog³êbiaj¹c jednoczenie dowiadczanie jego specyfiki. Mieszkañcy ucz¹ siê, ¿e to, co dla
nich jest czym zwyk³ym i dobrze znanym mo¿e byæ przedmiotem zainteresowania i stano-
wiæ wartoæ dla przyjezdnych.
Wspiera integralny charakter miejsca. wiadomi specyfiki miejsca podró¿uj¹cy szukaj¹
firm, które akcentuj¹ jego specyficzny charakter w takich dziedzinach jak architektura,
kuchnia, estetyka i ekologia. Przychody z turystyki za pomagaj¹ w promocji i podnosz¹
rynkow¹ wartoæ tych aktywów.
Oferuje korzyci miejscowej ludnoci. Operatorzy turystyki staraj¹ siê w najwy¿szym stop-
niu zatrudniaæ i szkoliæ lokalnych mieszkañców, zaopatrywaæ siê w lokalnych firmach
i korzystaæ z lokalnych us³ug.
Chroni zasoby. wiadomi uwarunkowañ ekologicznych turyci sprzyjaj¹ firmom mini-
malizuj¹cym zanieczyszczenie rodowiska, marnotrawstwo, zu¿ycie energii, wody, chemi-
kaliów stosowanych do kszta³towania krajobrazu oraz zbêdne owietlenie w godzinach
nocnych.
Szanuje lokaln¹ kulturê i tradycje. Zagraniczni turyci ucz¹ siê i stosuj¹ zasady miejsco-
wej etykiety, miêdzy innymi ucz¹c siê kilku zwrotów grzecznociowych w lokalnym jêzyku.
Miejscowa ludnoæ uczy siê, jak uwzglêdniaæ oczekiwania przyjezdnych, które mog¹ siê
ró¿niæ od ich w³asnych.
Nie nadu¿ywa swojego produktu. Interesariusze przewiduj¹ wzrost presji procesów
rozwojowych gospodarki na rodowisko i stosuj¹ ograniczenia oraz techniki zarz¹dzania
w celu zapobie¿enia wyst¹pienia syndromu po³amanych koci z mi³oci. Przedsiêbiorstwa
wspó³pracuj¹ w celu zachowania naturalnych siedlisk dzikiej fauny, miejsc wystêpowania
pami¹tek dziedzictwa historycznego, atrakcyjnych perspektyw widokowych i wytworów
lokalnej kultury.
K³adzie nacisk na jakoæ a nie na iloæ. Lokalne spo³ecznoci mierz¹ sukces turystyki nie
ogóln¹ liczb¹ odwiedzaj¹cych, ale przeciêtn¹ d³ugoci¹ pobytu, skal¹ poniesionych w danej
okolicy wydatków oraz jakoci¹ dowiadczeñ prze¿ytych na miejscu.
Oznacza wspania³e wyjazdy. Zadowoleni, prze¿ywaj¹cy ekscytuj¹ce wydarzenia tury-
ci przywo¿¹ now¹ wiedzê do miejsc swojego sta³ego zamieszkania i sk³aniaj¹ przyjació³
do prze¿ycia takich samych dowiadczeñ zapewniaj¹c ci¹g³oæ nap³ywu kolejnych goci
do danej okolicy.
1.2. Zasady turystyki zrównowa¿onej
Coraz wiêcej dowodów wskazuje, ¿e dla rozwoju turystyki zrównowa¿onej wyma-
gane jest stosowanie zintegrowanego podejcia do planowania i zarz¹dzania turystyk¹
.
Dopiero od niedawna w coraz wiêkszym stopniu docenia siê wa¿noæ ³¹czenia tradycyj-
A manual for sustainable tourism destination management,
@BAC@+D AFE
GIH
JKML NPO
Q R
SUT V
R
13
nych elementów zarz¹dzania miastem i regionem (takich jak transport, gospodarka prze-
strzenna, marketing, rozwój gospodarczy, bezpieczeñstwo, ochrona przeciwpo¿arowa
etc.) z potrzeb¹ planowania na rzecz turystyki.
Niektóre z najwa¿niejszych zasad zrównowa¿onego rozwoju turystyki zak³adaj¹:
Turystyka powinna byæ inicjowana z pomoc¹ szerszego wachlarza dzia³añ spo³ecz-
noci lokalnej, która powinna zachowaæ kontrolê nad rozwojem turystyki.
Turystyka powinna zapewniaæ lokalnym mieszkañcom wysokiej jakoci miejsca pracy
a tak¿e zadbaæ o powi¹zania miêdzy lokalnymi przedsiêbiorstwami a turystyk¹.
Na ka¿dym szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym powinien zostaæ wprowa-
dzony kodeks dobrych praktyk opracowany na podstawie standardów przyjêtych
w skali miêdzynarodowej. Nale¿y opracowaæ stosowne wytyczne dla firm oferuj¹cych
us³ugi turystyczne, oceny oddzia³ywania na rodowisko, monitorowanie skumulowa-
nych oddzia³ywañ oraz limity dopuszczalnych zmian.
Nale¿y opracowaæ i wdro¿yæ programy edukacyjne i programy szkolenia prowadz¹ce
do poprawy i zarz¹dzania zasobami dziedzictwa historycznego i naturalnego.
1.3. Systemy zarz¹dzania rodowiskiem (EMS) a ekoturystyka
Od czasu upowszechnienia programu Agenda 21, sektor zajmuj¹cy siê oferowaniem
noclegów w miejscowociach atrakcyjnych turystycznie przyj¹³ wiele strategii, sposobów
podejcia i podj¹³ wiele dzia³añ w reakcji na wyzwanie zrównowa¿onego rozwoju tury-
styki. Wród nich mo¿na wyró¿niæ nastêpuj¹ce:
Systemy i narzêdzia zarz¹dzania rodowiskowego;
Edukacjê, rozwijanie wiadomoci ekologicznej, szkolenie i rozprzestrzenianie infor-
macji;
Inicjatywy anga¿uj¹ce pracê wolontariuszy;
Konsultacje i komunikowanie siê z wieloma interesariuszami;
Sporz¹dzanie raportów na temat. oddzia³ywania na rodowisko;
Wdra¿anie zasad Protoko³u z Rio.
Sektor turystyki dostosowa³ siê do re¿imów przyjêtych w systemach zarz¹dzania
rodowiskiem w celu wykazania siê zaanga¿owaniem na rzecz przyjaznej dla rodowi-
ska etyki pracy. Wiele wielonarodowych i niezale¿nych przedsiêbiorstw hotelowych
wprowadzi³o praktyki zarz¹dzania rodowiskiem na poziomie poszczególnych obiektów.
Ramy takiej dzia³alnoci dostosowane zosta³y do wymogów zawartych w okrelonych
politykach dotycz¹cych rodowiska. Prowadzi to do takiego systemu zarz¹dzania, który
kwantyfikuje ró¿norodne przejawy i efekty oddzia³ywania na rodowisko, które s¹
w zgodnoci z polityk¹ i lokalnymi przepisami, jak równie¿ dokumentowaniem poziomu
jakoci funkcjonowania systemu dla prowadzenia dzia³añ inspekcyjnych i audytu. Takie
systemy zarz¹dzania rodowiskiem (environmental management systems EMS) wspo-
magaj¹ firmy w ocenianiu, zarz¹dzaniu i redukowaniu niekorzystnych przejawów od-
dzia³ywania na rodowisko zapewniaj¹c metodologiê umo¿liwiaj¹c¹ integrowanie
zarz¹dzania rodowiskiem z prowadzeniem dzia³alnoci gospodarczej w sposób usy-
stematyzowany.
14
1.4. Ku turystyce wiejskiej
Turystyka wiejska jest czêci¹ wielkiego procesu w³¹czania obszarów wiejskich do
tej dziedziny gospodarki, jak¹ jest turystyka
n
. Proces osi¹gania specjalizacji turystyki
AGRO
TURYSTYKA
TURYSTYKA WIEJSKA
TURYSTYKA
NA TERENACH WIEJSKICH
TURYSTYKA MASOWA
TURYSTYKA ALTERNATY WNA
TURYSTYKA
Na powy¿szym schemacie ukazujemy sekwencjê aktywnoci w obszarze turystyki,
której celem jest rozwój obszarów wiejskich. Bowiem w³anie celem wielu spo³ecznoci
wiejskich jest zaktywizowanie turystyki wiejskiej, a w szczególnoci jej wyspecjalizowa-
nej dziedziny, jak¹ jest agroturystyka. Turystyka wiejska staje siê wyrazem ca³ociowego
podejcia do rozwoju wsi maj¹cego na celu osi¹gniêcie zrównowa¿onej ekonomicznej
dywersyfikacji gospodarki wiejskiej. Turystyka wiejska staje siê dziedzin¹ gospodarowa-
nia, w której wystêpuje konkurencja. W studium zrealizowanym na obszarze Ballyhoura
w Irlandii stwierdzono, ¿e aby produkt turystyki wiejskiej odniós³ sukces, musi on byæ na
tyle atrakcyjny, aby regularnie przyci¹gaæ turystów. Produkt musi byæ ukierunkowany
rynkowo i skoncentrowany na jakoci. Unikalnoæ, oryginalnoæ i konkurencyjne ceny
winny stanowiæ jego istotne atrybuty. Asortyment produktów musi byæ rozwijany
w oparciu o potrzeby i pragnienia potencjalnych konsumentów. Produkt musi byæ profe-
sjonalnie sprzedawany
p
. Skoordynowany rozwój i marketing produktów turystycznych
uprawiana jest przez turystów poszukuj¹cych wiejskiego spokoju. Jest ona daleka od g³ównego nurtu, od
obszarów intensywnego uprawiania turystyki. Zaanga¿owani s¹ w ni¹ odwiedzaj¹cy spragnieni wartociowej
i autentycznej interakcji ze rodowiskiem wiejskim i lokaln¹ spo³ecznoci¹.
µ
¶
•„‚M”
»‡…
‰
¾
¿`
À
Okrelenie zasad
zrównowa¿onej turystyki wiejskiej
Â
ˆ¯˜P˘2˙ ˙ ¨
É
˚ ˚ ¸‡¸9¸˝
Ì
¸
”
˛;ˇ—
Ñ
2
Ò
˙ ˛`
Ó
ˇ
Ô Õ
Ö×Ì
˛;ˇ
Ø
P˚ ˇ
Ù
P
Ø
`
Ô
˛`
ÚÛ
P—˚
Ù
#
Ó
ˇ˛=¨2
Ü Ù
˚
ÖÝÙ
P
Ú
2
ÓÞÌ
˘
˙
ÖÝÌ
ß
Æ
à
ª
âä
;
å
M
æç
Ł Ø
Œ#º
ì
P
íâî
º
å
;Œ
åï
.
ð
;ºæ
ò
.
ç
í
g
âì
Agroturystyka
óôö
ıP
÷
łøMıPœ9ıUßM
üüý
;
þ
Oddzia³ywanie ekonomiczne turystyki wiejskiej korzyci i z³agodzenie ubóstwa
ÿ
w³¹czaj¹cej obszary wiejskie przedstawiæ mo¿emy na nastêpuj¹cym schemacie
o
.
Peter MacNulty
œž Ÿ
¡
2¢
Ÿ
#£⁄9¥ƒ;
Ÿ
P§
¥¤ ⁄9'«“
M¥¤
‹P
2›2
ž ®¯Ÿž
F
œŸ
P
°
¢ “2¢
¯
ž
¢U¤ ›
£–=¥¤ –=†=¢U⁄‡¢
Ÿž
¥†=¢
Ÿž
·
Turystyka wiejska
Plik z chomika:
MatildaMatilda
Inne pliki z tego folderu:
turystyka biznesowa 1.ppt
(291 KB)
Turystyka biznesowa 2.ppt
(390 KB)
Turystyka biznesowa - organizacje.ppt
(305 KB)
Turystyka biznesowa - statystyka.ppt
(932 KB)
7 godzin Jakości usług turystycznych.ppt
(4436 KB)
Inne foldery tego chomika:
analizy
Badania Marketingowe
Bajki
Biznes Plan
CRM
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin