Turystyka w ujęciu społecznym to całokształt zjawisk ruchliwości przestrzennej związanych z dobrowolną, czasową zmianą miejsca pobytu, rytmu i środowiska życia oraz z wejściem w styczność osobistą ze środowiskiem odwiedzanym (przyrodniczym, kulturowym, bądź społecznym).
Krzysztof Przecławski, „Turystyka a świat współczesny
Ø Turystyka jest przede wszystkim zachowaniem człowieka.
Ø Jeszcze przed podróżą człowiek odczuwa potrzebę wyjazdu,
Ø Potrzeba kształtuje motyw udania się w podróż.
Ø Człowiek formułuje cel podróży, cel związany z wartością.
Ø W trakcie podróży człowiek przeżywa ją oraz zachowuje się w określony sposób.
Ø Po powrocie człowiek przypomina sobie to co widział, słyszał i przeżył.
Ø Turystyka jest związana z czasem wolnym oraz z dobrowolnym zachowaniem człowieka. Przyrost czasu wolnego był istotnym warunkiem popularyzacji turystyki.
Ø Turystyka jest nierozerwalnie związana z podróżowaniem, a więc z rozwojem środków transportu (w tym także dróg).
Ø Jedną z ważnych potrzeb człowieka jest potrzeba poznania. Turystyka w dużym stopniu może pomóc w jej zaspokojeniu.
Ø Peregrynacje, wojaże, podróże to historyczne sformułowania zachowań, które dziś nazwalibyśmy turystyką.
Turystyka obejmuje ogół czynności osób, które podróżują i przebywają w celach wypoczynkowych, służbowych lub innych nie dłużej niż przez rok bez przerwy poza swoim codziennym otoczeniem z wyłączeniem wyjazdów których celem jest wyłącznie praca zarobkowa.
Światowa Organizacja Turystyczna (WTO)
q Termin Gospodarka turystyczna (Travel and Tourism Economy) wprowadzony przez Światową Radę Turystyki i Podróży (WTTC) oznacza popyt turystyczny obejmujący nie tylko dobra i usługi służące bezpośrednio konsumpcji turystycznej, ale także takie rodzaje aktywności gospodarczej, które są ściśle, bądź częściowo uzależnione od ruchu podróżnych i których rozwój nie byłby możliwy (lub byłby znacznie ograniczony), gdyby nie turystyka.
q Węższym terminem wprowadzonym przez WTTC jest przemysł turystyczny (Travel and Tourism Industry) obejmujący tylko produkcję dóbr i usług stricte turystycznych: związanych z zakwaterowaniem, wyżywieniem, usługami rekreacyjnymi, transportem itp.
q Przez przemysł turystyczny rozumiemy najczęściej produkcję dóbr i usług stricte turystycznych, takich jak zakwaterowanie, wyżywienie, usługi rekreacyjne i transport turystów.
q W pewnym uproszczeniu można przyjąć, że pojęcie przemysłu turystycznego jest równoważne z częściej stosowanym pojęciem sektora turystyki.
q Światowe dochody z gospodarki turystycznej w 2005 roku wyniosły 6,2 bln USD (do roku 2015 wzrosną do 10,7 bln USD), a ich udział w światowym produkcie brutto szacowany jest na ponad10%.
q Światowe dochody przemysłu turystycznego w 2005 roku wyniosły 1,7 bln USD (do roku 2015 wzrosną do 2,7 bln USD) a ich udział w światowym produkcie brutto szacowany jest na prawie 4%,
q W 2005 roku udział zatrudnienia w gospodarce turystycznej w zatrudnieniu ogółem szacowany jest na ponad 8%, a zatrudnienia w przemyśle turystycznym na prawie 3%.
Ø Potrzeby fizjologiczne/egzystencjalne (pożywienie,pragnienie, sen, schronienie, seks)
Ø Potrzeba bezpieczeństwa (opieka, bezpieczeństwo, zdrowie, stabilizacja ekonomiczna i społeczna),
Ø Potrzeba przynależności (miłość, przyjaźń, przynależność do rodziny, grupy społecznej, narodu)
Ø Potrzeba uznania i szacunku (osiągnięcia, prestiż, autorytet, szacunek)
Ø Potrzeba samorealizacji (doskonalenie się, wiedza i rozumienie rzeczywistości, poznawanie, potrzeby estetyczne)
A. Maslow, Motivation and Personality, Londyn, 1984
Klasyfikacja zjawisk turystycznych według kryterium motywacji
Ø Motywy związane z kulturą fizyczną i fizjologia (cele zdrowotne, wypoczynkowe, relaks, rekreacja),
Ø Motywy kulturalne, psychologiczne i edukacyjne (udział w imprezach kulturalnych, realizacja zainteresowań, odwiedziny atrakcji kulturalno-przyrodniczych)
Ø Motywy towarzyskie i etniczne (odwiedziny krewnych i znajomych oraz miejsc, udział w imprezach towarzyskich rodzinnych lub zawodowych, ).
Ø Rozrywka, zabawa, przyjemność (udział w zawodach sportowych, masowych imprezach dokonywanie zakupów, odwiedzanie parków rozrywki).
Ø Motywy związane z pracą (udział w konferencjach, kongresach, seminariach, targach, krótkich kursach, praca wymagająca podróżowania).
Ø Motywy religijne (pielgrzymki, poszukiwanie miejsc w celu prowadzenia medytacji i studiów).
V.T.C.Middleton,Marketing w Turystyce, Warszawa, 1996
Motywy
Rodzaj turystyki
Fizyczne: Wypoczynek
Leczenie
Sport, rekreacja
Turystyka wypoczynkowa
Turystyka zdrowotna
Turystyka sportowa, aktywna
Psychiczne: Ucieczka od codzienności,
rozrywka, pęd do przeżyć
Turystyka nastawiona na
przeżycia, (klubowa, oświatowa)
Interpersonalne:
Odwiedziny krewnych i znajomych
Udział w życiu towarzyskim
Ucieczka do natury, od codzienności
Turystyka rodzinna
Turystyka klubowa, integracyjna
Turystyka przyrodnicza, wiejska
Kulturalne: Poznanie innych krajów, miejsc
Zainteresowanie sztuką, kulturą
Motywy religijne
Turystyka poznawcza,
Turystyka edukacyjna
Prestiżowe: Rozwój osobowości
Chęć bycia uznanym i szanowanym
Turystyka kongresowa,
biznesowa,
przeżycia
Kryteria klasyfikacji zjawisk turystycznych
Kryterium motywacji (poszczególnym motywom, lub grupom motywów można przypisać różne rodzaje turystyki).
Ø Kryterium motywacji w ujęciu marketingowym (motywy grupuje się aby móc zdefiniować marketingowe/handlowe rodzaje turystyki).
Ø Klasyfikacja form turystyki według podstawowych cech wyjazdu (takich jak liczba, lub grupa wiekowa uczestników, pora roku i długość pobytu, rodzaj wykorzystywanej infrastruktury itd.).
Ø Klasyfikacja według preferowanych form zachowania turystów (bierny odpoczynek, uczestnictwo w imprezach, spacery pobyt w kawiarni itp.).
Ø Klasyfikacja według typowych/markowych grup produktów turystycznych (turystyka rowerowa, narciarska, uzdrowiskowa, agroturystyka, wczasy nad morzem).
Ø Klasyfikacja według funkcji turystyki (funkcja edukacyjna, zdrowotna, wypoczynkowa, etniczna, ekonomiczna).
Klasyfikacja zjawisk turystycznych według kryterium motywacji w ujęciu marketingowym
Rodzaj motywacji
- wypoczynek w celu regeneracji sił fizycznych i psychicznych
- wypoczynek w uzdrowiskach
Turystyka towarzyska
- turystyka rodzinna
- turystyka klubowa
Turystyka sportowa
- turystyka związana z aktywnym uprawianiem sportu
- turystyka związana z pasywnym uczestniczeniem w imprezach sportowych
Turystyka związana
z gospodarką
- podróże w interesach,
- uczestnictwo w kongresach, targach itp..
- turystyka motywacyjna
Turystka związana z polityką
- turystyka dyplomatów
- turystyka związana z uroczystościami politycznymi.
Klasyfikacja form turystyki według podstawowych cech wyjazdów
Cecha
Liczba uczestników
- turystyka indywidualna
- turystyka zbiorowa (grupowa, klubowa)
Wiek uczestników
- turystyka młodzieżowa
- turystyka dziecięca
- turystyka seniorów
Czas pobytu
- turystyka krótkoterminowa, weekendowa
- turystyka długoterminowa, urlopowa,
sanatoryjna
Środek transportu
turystyka autokarowa, lotnicza, statkami, jachtem, rowerowa, piesza
Źródło finansowania
- turystyka socjalna
- turystyka motywacyjna (finansowana przez zakład pracy)
Klasyfikacja według produktów turystycznych
1. Wypoczynek nad morzem na plaży w słońcu...
MatildaMatilda