WRZESIEŃ
Wspominamy wakacje- piękna nasza Polska cała
Dziecko:
miasta i stolicy Polski
Jestem bezpieczny na drodze, bo znam zasady ruchu drogowego
Nadchodzi jesień owoce i warzywa nam niesie
Temat kompleksowy : Wspominamy wakacje – piękna nasza Polska cała
Temat dnia
Aktywność
Smacznie, zdrowo, kolorowo- aktywność kulinarna
społeczna, przyrodnicza, techniczna i zdrowotna
językowa i literacka
matematyczna
słuchowa, muzyczna
plastyczna
gry i zabawy ruchowe
W naszej sali – witamy się z kolegami po wakacjach
- Przydzielanie indywidualnych znaczków.
Zapamiętywanie wyglądu własnego znaczka. Doskonalenie spostrzegawczości.
- Zapoznanie się z rodzajem kącików tematycznych w sali. Ustalanie stałych miejsc dla zabawek i zasad dotyczących korzystania z nich.
Wysłuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Piękne zwyczaje” Zawarcie kontraktu grupowego dotyczącego zasad zachowania.Uczenie się kulturalnego zwracania się do siebie
„W sali” – opowiadanie na temat obrazka. Opowiadanie, co robią dzieci. Nazywanie przedmiotów i określanie, gdzie się one znajdują za pomocą przyimków: na, pod, obok, w środku...
Zapoznanie się z różnymi kącikami tematycznymi w sali. Klasyfikowanie zabawek według rodzaju. Ustalenie zasad korzystania ze wspólnych miejsc do zabawy, atrakcyjnych zabawek, gier, układanek.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest w naszej sali…?”. Posługiwanie się określeniami:
– na, pod, nad, za, obok,
– wysoko, nisko,
– między, przy,
– w środku, poza.
Ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Wypowiadanie sylabami wyrazów: klocki, tablica, samochody, dywan, lalka,
układanka, mapa
Zapoznanie się z wyprawką. Omówienie sposobu korzystania z niej. Wypchnięcie z tekturki słonika i złożenie go wzdłuż przerywanych linii.
„Moja ulubiona zabawa” – rysowanie flamastrami. Uczenie się rozplanowania pracy na całej powierzchni kartonu i umiejętnego posługiwania się flamastrami.
Zabawa orientacyjno – porządkowa
„ Znajdź parę”
Zabawa bieżna
„ Biegnij – stój”
Zabawa z elem. czworakowania
„ Kotki”
Ćwiczenia poranne 1/IX
Wt.
Podstawa programowa
Ad 1, p. 1,2
Ad 13, p. 4
Ad 4, p. 2
Ad 14, p. 6
Ad 9, p. 2
Ad 5, p. 4
Polska – nasza ojczyzna
Poznanie mapy fizycznej Polski. Odszukanie na mapie stolicy Polski – Warszawy oraz własnej miejscowości. Wodzenie wskaźnikiem wzdłuż Wisły – zwrócenie uwagi na różnorodność krajobrazu naszego kraju (można wykorzystać pocztówki).
„Symbole narodowe” – poznanie symboli narodowych. Oglądanie flagi i godła Polski. Wyjaśnienie, czym one są dla naszego kraju (symbolem, znakiem, który wyróżnia nasz kraj spośród innych).
Globalne czytanie wyrazów: Polska, godło, flaga. Kształtowanie tożsamości narodowej, budzenie przywiązania do swojego kraju.
Nauka wiersza Czesława Janczarskiego „Piękna jest nasza ziemia”. Utrwalanie wiedzy o tym, że mieszkamy w Polsce, jesteśmy Polakami, mówimy po polsku.
Wzbogacenie słownika dzieci o nowe słowa i wyrażenia: ojczyzna, przejrzysty błękit, kochać wiernie.
Ćwiczenia utrwalające słowa wiersza:
- powtarzanie zapamiętanych słów i zwrotów,
- powtarzanie słów wiersza razem z nauczycielką,
- dopowiadanie rymujących się słów,
- mówienie szeptem, cicho, głośno,
- powtarzanie słów wiersza z wyklaskiwaniem sylab.
„Układamy obrazki” – zabawa dydaktyczna. Segregowanie wybranych symboli graficznych według zaproponowanego kryterium – kształtu, wielkości, koloru.
Wykonanie zadania – karty pięciolatka. Omawianie wyglądu polskiej flagi. Można wykorzystać wiersz Czesława Janczarskiego „Barwy ojczyste”.
Nalepianie drugiej i czwartej flagi według zmniejszającej się wielkości. Kolorowanie flagi trzeciej i piątej.
Kolorowanie na właściwy kolor odpowiedniej liczby serduszek (liczymy z pokolorowanymi).
„Flaga Polski” – wykonanie flagi....
beata2702