Perspektywa.pdf

(8103 KB) Pobierz
Perspektywa
Konferencja “Od poznania do działania”
program:
"Wspieranie edukacji ekologicznej
w placówkach oświatowych
m.st. Warszawy" 2008
Materiał warsztatowy
opr. Anna Wróbel
Perspektywa linearna w nauczaniu początkowym
rys. Michał Kowalski, lat 8
585155285.002.png
Definicje perspektywy:
'szeroki widok, zwykle z miejsca położonego wysoko; panorama'
'dystans czasu umożliwiający obiektywizację i pełniejszą ocenę wydarzeń'
'pozycja, z jakiej coś jest oceniane; punkt widzenia'
'przewidywalna przyszłość, dające się przewidzieć szanse, możliwości; widoki na przyszłość'
'sposób przedstawiania na płaszczyźnie obiektów rozmieszczonych w przestrzeni, dający
złudzenie trójwymiarowości'
Słownik współczesnego języka polskiego
pod red. Bogusława Dunaja.
Wilga, W-wa 1996
‘rysowanie na żywo’
Sonia, lat 7
‘zarzuty, które nie są pewne’
Michał, lat 8
Dlaczego perspektywa?
Wiele znaczeń tego pojęcia sprawia, że jego poznanie może stać się niezwykle
ciekawą lekcją.
Nie tylko dla studentów ekonomii społecznej, inżynierii środowiska czy architektury. Również
wtedy, kiedy przekazujemy podstawowe zasady zrównoważonego rozwoju młodszym
dzieciom.
O ile dosyć trudno wytłumaczyć dzieciom metaforyczne znaczenie słowa perspektywa,
o tyle jego ujęcie w znaczeniu ‘rysowania na żywo’ może być początkiem wspaniałej
przygody z rysunkiem, malarstwem, projektowaniem otaczającego ich świata. Poznanie
przestrzeni w jej trzech wymiarach, zrozumienie harmonii lub dysharmonii w krajobrazie,
łatwość porozumienia z innymi odbiorcami przestrzeni to umiejętności, których nie da się
przecenić. Wiedzą o tym Ci dorośli, którzy poproszeni o narysowanie prostego szkicu np.
pokoju czy ogrodu, nie potrafią wykonać zadania w zrozumiały dla drugiej osoby sposób.
 
Prowadzone w ramach zajęć 'Dialog z otoczeniem' w MDK im. Wł. Broniewskiego przy
ul. Łazienkowskiej 7 w Warszawie lekcje z dziećmi udowodniły, że nawet 7–latki potrafią
narysować rysunek perspektywiczny, jeśli znają zasady, na jakich powinien się on opierać.
Jak przybliżyć pojęcie perspektywy dzieciom?
Tłumacząc ‘perspektywę linearną’ dzieciom – bo o tym rodzaju perspektywy będziemy
mówić - nie należy zaczynać od teorii, ale od obserwacji. Najprościej pokazać to na
przykładzie prostego ćwiczenia z wykorzystaniem: korytarza szkolnego, długiego ogrodzenia,
drogi, alei drzew – a w mniejszej skali np. rolek po ręcznikach papierowych postawionych
w okręgu na podłodze.
Obserwacja korytarza
z wykorzystaniem
kartonowych ramek
Nasze oczy odbierają przestrzeń w specyficzny sposób: wszystkie linie
prostopadłe do przedstawianego widoku będą zbiegać się w jednym punkcie na
linii horyzontu, która znajduje się zawsze na wysokości oczu patrzącego.
Jeśli wyobrazimy sobie przed sobą nieskończenie rozległą siatkę, szachownicę na
powierzchni ziemi (niewidoczną w naturze, ale łatwą do narysowania), składającą się z linii
prostopadłych i poziomych (linia horyzontu oraz jej równoległe) można w nią potem
wrysować przedmioty znajdujące się w obserwowanym widoku, które zbiegają się ku
horyzontowi. Linie prostopadłe powodują, że to, co rysujemy, w miarę oddalania maleje
(widać to bardzo wyraźnie kiedy patrzymy na kwadratowe płytki podłogowe na długim
korytarzu). Linię horyzontu można umieścić na dowolnej wysoko ś ci płaszczyzny kartki
pamiętając jednak, że od jej położenia będzie zależeć kąt zbiegania się linii
perspektywicznych. Przy linii horyzontu umieszczonej nisko - mówimy o perspektywie
żabiej , przy umieszczonej wysoko - o perspektywie z lotu ptaka . Można także
wyznaczyć z góry dowolny punkt zbiegania się linii na horyzoncie (np. perspektywa
boczna lub ukośna ).
585155285.003.png
Ćwiczenie pokazujące
dwa punkty zbiegu na horyzoncie
Doświadczenia w MDK udowodniły, że rysunku perspektywicznego jako tematu lekcji
w nauczaniu początkowym nie należy się obawiać. Dzieci świetnie bawią się badając
otoczenie za pomocą wyciętych przez siebie ramek, rysując linie proste zbiegające sie do
jednego lub dwóch punktów (nawet jeśli nie są całkiem proste), wrysowując w siatkę
elementy krajobrazu : drogi, budynki, drzewa, na końcu wycierając linie pomocnicze. Efekt
pracy młodych architektów krajobrazu - rysunek wykonany w perspektywie jest dla nich
powodem do dumy.
Rysunki perspektywiczne wykonane przez uczniów I i II klasy
szkoły podstawowej
585155285.004.png
Przykłady prostych schematów pokazujące konstrukcję rysunku perspektywicznego
z jednym i dwoma punktami zbiegu na horyzoncie:
aleja, korytarz, budynek
rys. A.Wróbel
585155285.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin