Luzowanie oddziałów bojowych - norma obronna.DOC

(76 KB) Pobierz

16

NO-02-A013



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deskryptory: 0000000 - sztuka operacyjna i taktyka Wojsk Lądowych

 

PRZEDMOWA

 

Niniejsza norma została uzgodniona z Zarządem Dowodzenia SG WP; Zarządem Programowania Szkolenia SZ oraz Dowództwem Wojsk Lądowych.

 

Wymagania normy są zgodne z wymaganiami STANAG-u Nr 2082 OP Wydanie 6 - RELIEF OF COMBAT TROOPS.

 

Norma zawiera jeden załącznik A (informacyjny) - Bibliografia

 

Uwagi dotyczące treści normy mogą być zgłaszane do Biura Wojskowej Służby Normalizacyjnej MON, Al. Niepodległości 218, 00-911 Warszawa.

.

                                                                                                                                    nr ref. NO-02-A013

Ustanowiona  przez  Ministra  Obrony  Narodowej  zarządzeniem  nr  ................../MON  z  dnia .......................1999 r. w sprawie ustanawiania norm obronnych (Dz. Roz. MON 1999 poz. .......), z terminem obowiązywania od dnia ................................

....................................................................................................................



 

 

 

 

 

 


1 Wstęp

 

1.1           Zakres normy

 

Niniejsza norma jest zgodna ze STANAG-giem Nr 2082 OP i przyjętymi założeniami osiągania współdziałania z NATO. Umożliwi ona współdziałanie wydzielonych jednostek Sił Zbrojnych RP z wojskami Paktu Północnoatlantyckiego. Jest jednym z elementów stanowiących pakiet dokumentów dowodzenia.

 

1.2 Definicje

 

1.2.1

jednostka

oddział (pododdział) szczebla taktycznego  lub związek operacyjno-taktyczny

 

1.2.2

jednostka przechodząca

jednostka (1.3.1) przemieszczająca się do rejonu lub przez obszar (pas, rejon) zajęty przez inną jednostkę

 

1.2.3

jednostka w miejscu

jednostka (1.3.1) luzowana lub będąca w obronie, lub zajmująca rejon, (pas) obszar, przez który nastąpi przejście (przemieszczenie)

 

1.2.4

luzowanie w miejscu

działania w których pod kierunkiem dowództwa wyższego szczebla cała jednostka (1.3.1), albo jej część, podlega wymianie (zamianie) w danym rejonie przez jednostkę luzującą; jednostka luzująca przejmuje odpowiedzialność za wykonanie zadania i przydzieloną strefę (pas) działań oraz kontynuuje działania według wcześniejszych rozkazów

 

1.2.5

przejście przez ugrupowanie wojsk własnych

działania, w których siły przemieszczają się do przodu lub tyłu przez ugrupowanie bojowe (pozycje) innych sił z zamiarem wejścia w styczność z przeciwnikiem lub uniknięcia kontaktu z  nim

 

1.2.6

przejście przez ugrupowanie wojsk własnych do przodu

działania, w których podchodzące siły atakują poprzez jednostkę (1.3.1) będącą w styczności z przeciwnikiem

 

1.2.7

przejście przez ugrupowanie wojsk własnych do tyłu

działania, w których siły wykonują przemieszczenie do tyłu i przechodzą przez pas (rejon) jednostki (1.3.1)  zajmującej obronę na drugiej pozycji, rubieży (pasie)

 

2 Wymagania

 

2.1 Wymagania ogólne

 

W niniejszej normie zagadnienia dotyczące luzowania i przejścia przez ugrupowanie wojsk własnych obejmują w szczególności:

a)  zakres czynników wpływających na podjęcie ww. działań;

b)  zadania sztabów w tych działaniach.

Procedury zawarte w tej normie powinny być dostosowane do obowiązujących w strukturach NATO, a następnie systematycznie wprowadzane do procesu szkolenia i systemów informatycznego wspomagania dowodzenia SZ RP.

Ze względu na istniejące w tym samym czasie i na tym samym obszarze dwa równoległe systemy dowodzenia powinna być zapewniona szczegółowa koordynacja w celu zabezpieczenia się przed nieporozumieniem i zamieszaniem.

 

2.2 Wymagania szczegółowe

 

2.2.1    Luzowanie

 

Generalnie, luzowanie należy podejmować w celu podtrzymania ogólnego poziomu (stanu) siły bojowej.

Luzowanie lub przejście przez ugrupowanie bojowe wojsk własnych powinno być podejmowane, kiedy siły:

a)  nie są w stanie kontynuować wykonywania swojego zadania;

b)  są potrzebne do działania w innym rejonie (obszarze);

c)  zakończyły swoje zadanie;

d)  oczekują rotacji w celu uniknięcia wyczerpania;

e)  nie są odpowiednie do realizacji nowego zadania.

Właściwością luzowania jest przeniesienie (transfer) odpowiedzialności za wykonanie zadania bojowego. Tego rodzaju transfer powinien odbyć się bez straty zdolności bojowej.

W trakcie planowania luzowania każdy z zaangażowanych sztabów powinien uwzględnić wiele czynników. Ponieważ dostarczone węzłowe i szczegółowe rozwiązania mogą zmieniać się na różnych szczeblach dowodzenia, każdy czynnik powinien być zawsze przeanalizowany i zweryfikowany.

 

2.2.2    Elementy koordynacji w planowaniu

 

W celu osiągnięcia wymaganego (pożądanego) stopnia koordynacji należy uwzględnić wiele czynników. Wśród nich należy wyróżnić kilka, które będą odgrywały znaczną rolę w planowaniu zarówno luzowania, jak i przejścia przez ugrupowanie bojowe wojsk własnych. Należy do nich zaliczyć:

a)                 przejęcie dowodzenia podczas działań oraz związaną z tym kwestię dyslokacji, wzajemnego określenia miejsca pobytu dowódców zaangażowanych w poszczególnych etapach operacji;

b)                koordynację planów operacyjnych (działania);

c)                 ustalenia dotyczące łączności, które będą obowiązywać przed operacją i w trakcie prowadzenia operacji;

d)                wszystkie szczególne okoliczności mające wpływ na rozpoznanie;

e)                 uzgadnianie czasu dla celów operacji oraz jednostek miar i cech kontrolnych, które będą stosowane w operacji;

f)                  zebranie wiadomości dotyczących przebiegu działań bojowych przed operacją i w trakcie prowadzenia operacji;

g)                trasy, rejony wyczekiwania i inne ustalenia kontrolne ruchu drogowego, które należy określić dla celów operacji;

h)                środki bezpieczeństwa, maskowania i dezinformację podjęte w celu zabezpieczenia operacji;

i)                  pełną informację na temat wszelkich zapór i zniszczeń na danym obszarze, zwłaszcza mogących mieć wpływ na przebieg operacji, lub które mają być przekazane (oddane);

j)                  koordynację wsparcia ogniowego wykorzystywanego do celów operacji;

k)                pełną informację dotyczącą użycia BMR (broni jądrowej biologicznej i chemicznej), w tym: teren skażony, rejony zagrożone ze względu na kierunek wiatru oraz uprzednio zaplanowane rejony odkażania i posterunki obserwacji skażeń;

l)                  wszelkie przyszłe ustalenia dotyczące organizacji łączności na rzecz operacji, w tym częstotliwości, kody, hasła oraz dostępne środki wsparcia elektronicznego;

m)              wszelkiego rodzaju wsparcie logistyczne przewidziane do przydzielenia lub wzajemnego przekazania przez jednostkę przechodzącą lub będącą w miejscu.

 

2.2.3 Sztaby wydające rozkazy do luzowania powinny wyszczególnić (określić):

a)                 ramy czasowe, w obrębie których ma się odbyć luzowanie;

b)                ogólne jednostki miary i cechy charakterystyczne;

c)                 opis głównych dróg przewidzianych do wykorzystania w operacji;

d)                ustalenia dotyczące łączności do zastosowania w trakcie działań w przypadku luzowania odpowiedzialność za ustalenie łączności przechodzi na siły wychodzące);

e)                 wytyczne dotyczące czynności rozpoznawczych łącznie z wyjątkami, które mogłyby mieć wpływ na takie czynności;

f)                  wytyczne dotyczące aspektów bezpieczeństwa łącznie  z dostępnymi lub możliwymi do zdobycia rezerwami;

g)                ustalenia dotyczące wymiany informacji bojowych;

h)                wszelkie informacje dotyczące ustaleń przejęcia dowodzenia podczas działań;

i)                  wszelkie szczególne (nietypowe) przedsięwzięcia łączności organizowane lub utrzymywane podczas operacji, łącznie z częstotliwościami, kodami, hasłami i dostępnymi środkami wsparcia elektronicznego;

j)                  każde dodatkowe wsparcie ogniowe lub taktyczne wsparcie lotnicze dostępne w czasie działań;

k)                ustalenia dotyczące kontroli ruchu powietrznego i współdziałanie obrony powietrznej podczas operacji;

l)                  wszelkie specjalistyczne wsparcie inżynieryjne dostępne podczas operacji;

m)              każde wyjątkowe (specjalne, dodatkowe) zabezpieczenie bojowe;

n)                wytyczne wykonawcze w odniesieniu do wymiany kompatybilnego sprzętu oraz zapasów pomiędzy zaangażowanymi siłami.

 

2.2.4 Sztaby kontrolujące luzowanie powinny przedstawić:

a)                 szczegółowe harmonogramy przeprowadzenia luzowania;

b)                szczegółowe środki kontrolne i cechy charakterystyczne łącznie ze ściśle określonymi trasami oraz rejonami postoju;

c)                 wyznaczone drogi (pasy) przegrupowania oraz szczegóły planu (organizacji kontroli ruchu drogowego);

d)                kolejność działań podczas operacji;

e)                 kolejność postępowania w trakcie luzowania;

f)                  zarys planu rozpoznania wraz z wielkością i zadaniami oddziałów rozpoznawczych oraz ustaleniami odnośnie do wymiany informacji;

g)                zarys planu działania z ustaleniami dotyczącymi sposobu wymiany oficerów łącznikowych;

h)                zarys warunków bezpieczeństwa, wprowadzania w błąd oraz innych środków ochrony;

i)                  potwierdzenie ustaleń podjętych w celu przeprowadzenia wymiany informacji bojowych;

j)                  wszelkie niezbędne instrukcje dotyczące przejęcia dowodzenia podczas operacji;

k)                szczegóły dotyczące koordynacji wsparcia ogniowego w trakcie działań;

l)                  szczegóły dotyczące wsparcia inżynieryjnego i bojowego dostępnego w czasie działań;

m)              ukierunkowanie i koordynację szczegółów odnoszących się do przekazania wszelkich zapór i fortyfikacji polowych, które będą podlegać przekazaniu;

n)                potwierdzenie wszystkich połączeń, które będą ustalone lub utrzymane podczas działań łącznie z częstotliwością, kodami, hasłami i wszystkimi dostępnymi środkami wsparcia (zabezpieczenia) elektronicznego;

o)                szczegóły dotyczące koordynacji wszystkich dostępnych środków obrony przed bronią masowego rażenia NBC;

p)                szczegóły koordynacji wsparcia logistycznego, łącznie ze szczegółowym planem przemieszczenia i związaną z tym organizacją kierowania ruchem drogowym;

r)                potwierdzenie ustalonych zasad (wytycznych) dotyczących wymiany kompaty-

              bilnego  sprzętu  i  zapasów  między  zaangażowanymi  siłami  (jednostkami).

 

2.2.5 Obydwa sztaby uczestniczące w luzowaniu powinny w miarę możliwości, określić  zasady kontroli oraz dostarczyć wytyczne dotyczące:

a)                 potwierdzenia współdziałania w trakcie luzowania;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin