16
NO-02-A013
Deskryptory: 0000000 - sztuka operacyjna i taktyka Wojsk Lądowych
PRZEDMOWA
Niniejsza norma została uzgodniona z Zarządem Dowodzenia SG WP; Zarządem Programowania Szkolenia SZ oraz Dowództwem Wojsk Lądowych.
Wymagania normy są zgodne z wymaganiami STANAG-u Nr 2082 OP Wydanie 6 - RELIEF OF COMBAT TROOPS.
Norma zawiera jeden załącznik A (informacyjny) - Bibliografia
Uwagi dotyczące treści normy mogą być zgłaszane do Biura Wojskowej Służby Normalizacyjnej MON, Al. Niepodległości 218, 00-911 Warszawa.
.
nr ref. NO-02-A013
Ustanowiona przez Ministra Obrony Narodowej zarządzeniem nr ................../MON z dnia .......................1999 r. w sprawie ustanawiania norm obronnych (Dz. Roz. MON 1999 poz. .......), z terminem obowiązywania od dnia ................................
....................................................................................................................
1 Wstęp
1.1 Zakres normy
Niniejsza norma jest zgodna ze STANAG-giem Nr 2082 OP i przyjętymi założeniami osiągania współdziałania z NATO. Umożliwi ona współdziałanie wydzielonych jednostek Sił Zbrojnych RP z wojskami Paktu Północnoatlantyckiego. Jest jednym z elementów stanowiących pakiet dokumentów dowodzenia.
1.2 Definicje
1.2.1
jednostka
oddział (pododdział) szczebla taktycznego lub związek operacyjno-taktyczny
1.2.2
jednostka przechodząca
jednostka (1.3.1) przemieszczająca się do rejonu lub przez obszar (pas, rejon) zajęty przez inną jednostkę
1.2.3
jednostka w miejscu
jednostka (1.3.1) luzowana lub będąca w obronie, lub zajmująca rejon, (pas) obszar, przez który nastąpi przejście (przemieszczenie)
1.2.4
luzowanie w miejscu
działania w których pod kierunkiem dowództwa wyższego szczebla cała jednostka (1.3.1), albo jej część, podlega wymianie (zamianie) w danym rejonie przez jednostkę luzującą; jednostka luzująca przejmuje odpowiedzialność za wykonanie zadania i przydzieloną strefę (pas) działań oraz kontynuuje działania według wcześniejszych rozkazów
1.2.5
przejście przez ugrupowanie wojsk własnych
działania, w których siły przemieszczają się do przodu lub tyłu przez ugrupowanie bojowe (pozycje) innych sił z zamiarem wejścia w styczność z przeciwnikiem lub uniknięcia kontaktu z nim
1.2.6
przejście przez ugrupowanie wojsk własnych do przodu
działania, w których podchodzące siły atakują poprzez jednostkę (1.3.1) będącą w styczności z przeciwnikiem
1.2.7
przejście przez ugrupowanie wojsk własnych do tyłu
działania, w których siły wykonują przemieszczenie do tyłu i przechodzą przez pas (rejon) jednostki (1.3.1) zajmującej obronę na drugiej pozycji, rubieży (pasie)
2 Wymagania
2.1 Wymagania ogólne
W niniejszej normie zagadnienia dotyczące luzowania i przejścia przez ugrupowanie wojsk własnych obejmują w szczególności:
a) zakres czynników wpływających na podjęcie ww. działań;
b) zadania sztabów w tych działaniach.
Procedury zawarte w tej normie powinny być dostosowane do obowiązujących w strukturach NATO, a następnie systematycznie wprowadzane do procesu szkolenia i systemów informatycznego wspomagania dowodzenia SZ RP.
Ze względu na istniejące w tym samym czasie i na tym samym obszarze dwa równoległe systemy dowodzenia powinna być zapewniona szczegółowa koordynacja w celu zabezpieczenia się przed nieporozumieniem i zamieszaniem.
2.2 Wymagania szczegółowe
2.2.1 Luzowanie
Generalnie, luzowanie należy podejmować w celu podtrzymania ogólnego poziomu (stanu) siły bojowej.
Luzowanie lub przejście przez ugrupowanie bojowe wojsk własnych powinno być podejmowane, kiedy siły:
a) nie są w stanie kontynuować wykonywania swojego zadania;
b) są potrzebne do działania w innym rejonie (obszarze);
c) zakończyły swoje zadanie;
d) oczekują rotacji w celu uniknięcia wyczerpania;
e) nie są odpowiednie do realizacji nowego zadania.
Właściwością luzowania jest przeniesienie (transfer) odpowiedzialności za wykonanie zadania bojowego. Tego rodzaju transfer powinien odbyć się bez straty zdolności bojowej.
W trakcie planowania luzowania każdy z zaangażowanych sztabów powinien uwzględnić wiele czynników. Ponieważ dostarczone węzłowe i szczegółowe rozwiązania mogą zmieniać się na różnych szczeblach dowodzenia, każdy czynnik powinien być zawsze przeanalizowany i zweryfikowany.
2.2.2 Elementy koordynacji w planowaniu
W celu osiągnięcia wymaganego (pożądanego) stopnia koordynacji należy uwzględnić wiele czynników. Wśród nich należy wyróżnić kilka, które będą odgrywały znaczną rolę w planowaniu zarówno luzowania, jak i przejścia przez ugrupowanie bojowe wojsk własnych. Należy do nich zaliczyć:
a) przejęcie dowodzenia podczas działań oraz związaną z tym kwestię dyslokacji, wzajemnego określenia miejsca pobytu dowódców zaangażowanych w poszczególnych etapach operacji;
b) koordynację planów operacyjnych (działania);
c) ustalenia dotyczące łączności, które będą obowiązywać przed operacją i w trakcie prowadzenia operacji;
d) wszystkie szczególne okoliczności mające wpływ na rozpoznanie;
e) uzgadnianie czasu dla celów operacji oraz jednostek miar i cech kontrolnych, które będą stosowane w operacji;
f) zebranie wiadomości dotyczących przebiegu działań bojowych przed operacją i w trakcie prowadzenia operacji;
g) trasy, rejony wyczekiwania i inne ustalenia kontrolne ruchu drogowego, które należy określić dla celów operacji;
h) środki bezpieczeństwa, maskowania i dezinformację podjęte w celu zabezpieczenia operacji;
i) pełną informację na temat wszelkich zapór i zniszczeń na danym obszarze, zwłaszcza mogących mieć wpływ na przebieg operacji, lub które mają być przekazane (oddane);
j) koordynację wsparcia ogniowego wykorzystywanego do celów operacji;
k) pełną informację dotyczącą użycia BMR (broni jądrowej biologicznej i chemicznej), w tym: teren skażony, rejony zagrożone ze względu na kierunek wiatru oraz uprzednio zaplanowane rejony odkażania i posterunki obserwacji skażeń;
l) wszelkie przyszłe ustalenia dotyczące organizacji łączności na rzecz operacji, w tym częstotliwości, kody, hasła oraz dostępne środki wsparcia elektronicznego;
m) wszelkiego rodzaju wsparcie logistyczne przewidziane do przydzielenia lub wzajemnego przekazania przez jednostkę przechodzącą lub będącą w miejscu.
2.2.3 Sztaby wydające rozkazy do luzowania powinny wyszczególnić (określić):
a) ramy czasowe, w obrębie których ma się odbyć luzowanie;
b) ogólne jednostki miary i cechy charakterystyczne;
c) opis głównych dróg przewidzianych do wykorzystania w operacji;
d) ustalenia dotyczące łączności do zastosowania w trakcie działań w przypadku luzowania odpowiedzialność za ustalenie łączności przechodzi na siły wychodzące);
e) wytyczne dotyczące czynności rozpoznawczych łącznie z wyjątkami, które mogłyby mieć wpływ na takie czynności;
f) wytyczne dotyczące aspektów bezpieczeństwa łącznie z dostępnymi lub możliwymi do zdobycia rezerwami;
g) ustalenia dotyczące wymiany informacji bojowych;
h) wszelkie informacje dotyczące ustaleń przejęcia dowodzenia podczas działań;
i) wszelkie szczególne (nietypowe) przedsięwzięcia łączności organizowane lub utrzymywane podczas operacji, łącznie z częstotliwościami, kodami, hasłami i dostępnymi środkami wsparcia elektronicznego;
j) każde dodatkowe wsparcie ogniowe lub taktyczne wsparcie lotnicze dostępne w czasie działań;
k) ustalenia dotyczące kontroli ruchu powietrznego i współdziałanie obrony powietrznej podczas operacji;
l) wszelkie specjalistyczne wsparcie inżynieryjne dostępne podczas operacji;
m) każde wyjątkowe (specjalne, dodatkowe) zabezpieczenie bojowe;
n) wytyczne wykonawcze w odniesieniu do wymiany kompatybilnego sprzętu oraz zapasów pomiędzy zaangażowanymi siłami.
2.2.4 Sztaby kontrolujące luzowanie powinny przedstawić:
a) szczegółowe harmonogramy przeprowadzenia luzowania;
b) szczegółowe środki kontrolne i cechy charakterystyczne łącznie ze ściśle określonymi trasami oraz rejonami postoju;
c) wyznaczone drogi (pasy) przegrupowania oraz szczegóły planu (organizacji kontroli ruchu drogowego);
d) kolejność działań podczas operacji;
e) kolejność postępowania w trakcie luzowania;
f) zarys planu rozpoznania wraz z wielkością i zadaniami oddziałów rozpoznawczych oraz ustaleniami odnośnie do wymiany informacji;
g) zarys planu działania z ustaleniami dotyczącymi sposobu wymiany oficerów łącznikowych;
h) zarys warunków bezpieczeństwa, wprowadzania w błąd oraz innych środków ochrony;
i) potwierdzenie ustaleń podjętych w celu przeprowadzenia wymiany informacji bojowych;
j) wszelkie niezbędne instrukcje dotyczące przejęcia dowodzenia podczas operacji;
k) szczegóły dotyczące koordynacji wsparcia ogniowego w trakcie działań;
l) szczegóły dotyczące wsparcia inżynieryjnego i bojowego dostępnego w czasie działań;
m) ukierunkowanie i koordynację szczegółów odnoszących się do przekazania wszelkich zapór i fortyfikacji polowych, które będą podlegać przekazaniu;
n) potwierdzenie wszystkich połączeń, które będą ustalone lub utrzymane podczas działań łącznie z częstotliwością, kodami, hasłami i wszystkimi dostępnymi środkami wsparcia (zabezpieczenia) elektronicznego;
o) szczegóły dotyczące koordynacji wszystkich dostępnych środków obrony przed bronią masowego rażenia NBC;
p) szczegóły koordynacji wsparcia logistycznego, łącznie ze szczegółowym planem przemieszczenia i związaną z tym organizacją kierowania ruchem drogowym;
r) potwierdzenie ustalonych zasad (wytycznych) dotyczących wymiany kompaty-
bilnego sprzętu i zapasów między zaangażowanymi siłami (jednostkami).
2.2.5 Obydwa sztaby uczestniczące w luzowaniu powinny w miarę możliwości, określić zasady kontroli oraz dostarczyć wytyczne dotyczące:
a) potwierdzenia współdziałania w trakcie luzowania;
...
fellman