Przeprowadzenie postępowania odwoławczego i zażaleniowego.pdf

(226 KB) Pobierz
Technik_administracji_343[01].Z1.05_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Agnieszka Mąkosa
Przeprowadzenie postępowania odwoławczego
i zażaleniowego
343[01].Z1.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
160098533.001.png 160098533.002.png 160098533.003.png
Recenzenci:
mgr Edward Klęczar
mgr Zdzisława Koźmin
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Agnieszka Mąkosa
Konsultacja:
dr Elżbieta Sałata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 343[01].Z1.05
„Przeprowadzenie postępowania odwoławczego i zażaleniowego” zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik administracji.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
 
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenia
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Istota odwołania i zażalenia (prawo do wniesienia odwołania)
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
8
8
10
11
12
4.2. Zasady orzekania w II instancji
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
13
13
14
15
16
4.3. Tryb postępowania przed organem II instancji
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
17
17
19
19
21
4.4. Rozstrzygnięcia organu odwoławczego
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
22
22
23
23
24
4.5. Postępowanie nadzwyczajne
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
25
25
27
27
29
4.6. Zakres działania Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich
sądów administracyjnych
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
30
30
32
32
34
4.7. Inne postępowania uregulowane w Kodeksie postępowania
administracyjnego – spory kompetencyjne i postępowanie w sprawie
zaświadczeń
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3. Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
35
35
36
36
37
5. Sprawdzian osiągnięć
38
6. Literatura
43
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
 
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przygotowaniu i zorganizowaniu postępowania
odwoławczego i zażaleniowego w administracji.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy
z poradnikiem,
- materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
- ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
- literaturę uzupełniającą.
W podrozdziałach Materiał nauczania treści kształcenia zostały omówione w sposób
ogólny. Podany zasób wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia celów
kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości o wskazaną
literaturę.
Materiał nauczania zgodnie z programem podzielono na następujące części:
1. Istota odwołania i zażalenia (prawo do wniesienia odwołania).
2. Zasady orzekania w II instancji.
3. Tryb postępowania przed organem II instancji.
4. Rozstrzygnięcia organu odwoławczego.
5. Postępowanie nadzwyczajne.
6. Zakres działania Naczelnego Sdu Administracyjnego, wojewódzkich dów
administracyjnych.
7. Inne postępowania uregulowane w Kodeksie postępowania administracyjnego – spory
kompetencyjne i postępowanie w sprawie zaświadczeń.
W części Istota odwołania i zażalenia omówiono znaczenie, rolę i podstawowe zadania
jakie spełnia odwołanie i zażalenie w postępowaniu administracyjnym.
Kolejna część poradnika to zasady orzekania i tryb postępowania przed organem II
instancji. Dalsza część poradnika to rozstrzygnięcia organu odwoławczego oraz postępowania
nadzwyczajne.
Kolejna część dotyczy zakresu działania Naczelnego Sądu Administracyjnego,
wojewódzkich sądów administracyjnych oraz innego postępowania uregulowany w Kodeksie
postępowania administracyjnego – spory kompetencyjne i postępowanie w sprawie
zaświadczeń.
Materiał nauczania oraz cele kształcenia są zgodne z programem nauczania określonym
w jednostce modułowej 343[01].Z1.05.
Odstępstwem od programu jest część siódma składająca się z dwóch części: spory
kompetencyjne i postępowanie w sprawach zaświadczeń. Ścisłe trzymanie się programu nie
dało możliwości omówienia sprawy wydawania zaświadczeń.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
 
Z podrozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się przed przystąpieniem do
poznawania treści materiału. Po przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania
sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania ćwiczeń. Możesz także sprawdzić stan
swojej wiedzy, która będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się
z materiałem nauczania.
Zamieszczone w poradniku ćwiczenia mają na celu wyrobienie nawyku rzetelności,
dokładności i systematyczności w pracy – umiejętności niezbędnych przy składaniu odwołania
od decyzji administracyjnych oraz umiejętności sporządzenia odpowiednich dokumentów
procesowych.
Po wykonaniu ćwiczeń masz możliwość sprawdzenia poziomu swoich postępów
odpowiadając na pytania podane w podrozdziale Sprawdzian postępów. W tym celu
powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:
TAK – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywną,
NIE – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest negatywną.
Zakreślenia pod NIE wskazują luki w Twojej wiedzy i zarazem informują, jakich treści
jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.
Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości o postępowaniu odwoławczym
i zażaleniowym będzie stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu
poziomu przyswojonych wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel
sprawdzi twoją wiedzę, posługując się zestawem zadań testowych zawierających różnego
rodzaju zadanie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin