brahmadzala_sutra.pdf

(161 KB) Pobierz
3001889 UNPDF
Brahmad ˙ zalaSutra
SutraSieciBrahmy
Przeło˙zyłiwst˛epemopatrzyłCzcigodnyKanzen
tekstdost˛epnywserwisie mahajana.net
Spistre ´ sci
Wst˛epdopolskiegotłumaczenia 2
PrzekazBrahmad ˙ zalizIndiidoChinijejmiejscewkanonie............. 2
NaturaWskaza´nBodhisattwywgBrahmad˙zalaSutry................. 2
TradycjaBrahmad ˙ zaliSutrywJaponiiiwtradycjiSotoZen............. 2
Brahmad˙zalaSutra—SutraSieciBrahmy 4
PROMIE ´ N ´ SWIATŁAJEDNEGOWSKAZANIAKLEJNOTWAD ˙ ZRYWSKAZA ´ N5
BUDDHARECYTUJEWSKAZANIABODHISATTWY.............. 7
DZIESI˛E ´ CGŁÓWNYCHWSKAZA ´ N......................... 8
CZTERDZIE ´ SCIOSIEMPOMNIEJSZYCHWSKAZA ´ N..............11
VII.ZAKO ´ NCZENIE..................................26
VIII.ZAKO ´ NCZENIE.................................26
IX.STROFYPOCHWALNE..............................27
X.STROFYDEDYKACJI...............................28
1
Wst˛epdopolskiegotłumaczenia
PrzekazBrahmad˙zalizIndiidoChinijejmiejscewkanonie
Brahmad ˙ zalaSutrazawieraj˛acazasadydyscyplinyBodhisattwyzostałaprzywiezionawVI
wiekueryzachodniejdoChinprzezindyjskiegomistrzaJogaczary–Paramarth˛e.Paramartha
byłwcze´sniejwChinachiudałsi˛ezpowrotemdoIndiitylkowceluprzywiezieniatekstutej
szczególnejsutry.
Brahmad ˙ zalaSutraworyginaleliczysobie61rozdziałówitakitekstotrzymałParamartha,
jednak ˙ zewdrodzedoChin,któr˛aodbywałmorzem,zerwałsi˛ewielkisztormidopieropo
pozbyciusi˛ekartkapokartcewi˛ekszejcz˛e´scisutrymorzeuspokoiłosi˛enagle.Uznajesi˛e,
˙ zeDharmapalowie,pot˛e ˙ zneistotychroni˛aceDharm˛eniedopu´sciłytegotekstudoChin,gdy ˙ z
ludzietamtychregionówniebyligotowidonauktejsutry.
Obecnawersjasutrypochodzizpi˛ategowieku,izostałaprzetłumaczonaprzezWielkiego
TłumaczaKumaradziw˛e,którycodziennie,jakoswoj˛apraktyk˛e,samrecytowałt˛esutr˛e.Poni˙z-
szytekstjestdrug˛acz˛e´sci˛adziesi˛ategorozdziałuzwersjisanskryckiej.
Brahmad ˙ zalaSutranale ˙ zywklasyfikacjiszkołyTendai,któr˛astosujesi˛ewJaponii,do
pierwszegozpi˛eciuokresównauczaniaDharmy,tojestdookresuAwatamsaka,którynast˛apił
odrazupoO´swieceniuBuddhy.NaukizostaływygłoszonewstaniesamadhiwobecBodhisat-
twówiinnychwy˙zszychistotis˛acz˛e´sci˛atzw.NaukiNatychmiastowej.
NaturaWskaza´nBodhisattwywgBrahmad ˙ zalaSutry
Naukisutryreprezentuj˛anajwy˙zszykanonmoralnejdyscyplinywmahajanie,któraprowa-
dzizarównodousuni˛eciatrzechtrucizn–po ˙ z˛adania,gniewuiniewiedzy,jakte ˙ zdowyzwo-
leniaiosi˛agni˛eciaStanuBuddhy.Dzi˛ekiprzyj˛eciuWskaza´nBodhisattwyBrahmad˙zaliSutry
nast˛epujepowrótdoPrawdziwejNatury,UmysłuBuddhy,któryjestnierozró ˙ zniaj˛acy,wszystko
obejmuj˛acyiwszystkopodtrzymuj˛acy,dlategoWskazaniaBodhisattwynazywanes˛awskaza-
niamiUmysłulubwskazaniamiPodstawyUmysłu[woryginale,dokładnie„ZiemiaUmysłu”].
SamprzekazBrahmad ˙ zalipochodziodSiakiamuniegoBuddhy,alejego´zródłemjestWairo-
czanaBuddha,którywypromieniowałdziesi˛e ´ cbilionówciałNiramnakaji,wszystkiewpostaci
Siakiamunich,którzymieliprzekaza´cwniezliczonejilo´sci´swiatównaukidotycz˛aceWskaza´n
Umysłu,jakojedynychprzekazywanychodBuddhydoBuddhy,conienale˙zymyli´czezwy-
czajn˛aWinaj˛aopart˛aipowstał˛anabł˛edachiwykroczeniachuczniówzaczasów ˙ zyciaBuddhy.
TradycjaBrahmad˙zaliSutrywJaponiiiwtradycjiSotoZen
WJaponiiBrahmad ˙ zalaSutrazajmujewa ˙ znemiejscewewszystkichtradycjachzarówno
wtzw.wczesnychszkołachokresuNara,jakiwnast˛epnychpó´zniejszychszkołach,wtymwe
wszystkichliniachitradycjachzen.
WtradycjiSotoZen,obokShibunRitsu,Czterocz˛e´sciowejWinajiDharmagutików,jakipo-
zostałychtekstówWinajiiPratimoksza,Brahmad ˙ zalaSutrastanowinajwa ˙ zniejszytekstWinaji
2
dlamnichówijestrecytowanaregularniewklasztorachcodwatygodnie,wpierwszyipi˛etnasty
dzie´nmiesi˛acawczasietzw.ceremoniiFusatsulubUposatha–wsanskrycie.Sutrataobejmuje
równie ˙ zwskazaniadla´swieckichBodhisattwów,dlategozalecanajestwszystkimtym,którzy
przyj˛eliwskazaniaBodhisattwyzgodniezt˛atradycj˛awceremoniinazywanejJukai.
NaukiWskaza´nUmysłucałkowicieró ˙ zni˛asi˛eodwcze´sniejszych,poniewa ˙ zodnosz˛asi˛e
doStanuBuddhy,docałkowicieo´swieconegoumysłu,wktórymniemaniczegodopoprawie-
niaidokładnieopisuj˛anieprze´scignionyUmysłBuddhy.Dlategomówisi˛e, ˙ zes˛atojedyne
wskazaniaprzyjmowaneprzezBuddhów.Poniewa ˙ zBrahmad ˙ zalaSutrajestpierwotnym´zró-
dłemwszystkichBuddhówiesencj˛aregułdlaosi˛agni˛eciaStanuBuddhy,wytyczajasn˛a ´ scie ˙ zk˛e
doosi˛agni˛eciao´swieceniamahajany,doosi˛agni˛ecieo´swiecenianapoziomieStanuBuddhy,
dlategoSutramówi:
Kiedyodczuwaj˛aceistotyotrzymuj˛aWskazaniaBuddhy
Wchodz˛anapoziomBuddhy
KiedyichstanjestidentycznyzWielkimO´swieceniem
S˛aprawdziwymiuczniamiBuddhy.
Zgodnieztradycj˛audzielaniaWskaza ´ nBodhisattwyprzekazan˛aprzezDogenaZenji
wszkoleSotoZen,rytuałzawierawsobieelementabisieka–inicjacji,poniewa ˙ zka ˙ zdymistrz
Wskaza´notrzymujeichspecjalnyprzekazrazemzprzekazemDharmyireprezentujeumysł,
mow˛eiciałoprzemienieniaWairoczanyBuddhy.
SameWskazaniaBodhisattwyzawieraj˛awielenauk,któreprzekazywanes˛austnieiwygła-
szanes˛aznajwy ˙ zszegopoziomurozumienia,dotychnauknale ˙ z˛ainstrukcjeWielkiegoMistrza
BodhidharmyowskazaniachJednegoUmysłu,orazustnieprzekazywaneinstrukcjewskaza´n
wtradycjiDogenaZenji.Wszystkiemanifestuj˛anajwy ˙ zszerozumienieNaturyBuddhyis˛a
ostatecznymrozumieniemwskaza´n.Tradycjaustnegoprzekazunale ˙ zydotzw.Kuden,czyli
ustnychpoucze ´ n,któres˛atajemnic˛apomi˛edzynauczycielemiuczniem.
3
Brahmad˙zalaSutra—SutraSieciBrahmy
WtymczasieWairoczanaBuddhadladobrawielkiegozgromadzeniawyja´sniałPierwotny
Umysł.To,copowiedział,wyra˙zaniewielk˛acz˛e´s´cpodobn˛azaledwiedoczubkawłosaJego
niezliczonychnaukDharmy,taklicznychjakwielejestziarenpiaskuwsetkachtysi˛ecyrzek
Ganges.
Tanaukazostaławyja ´ snionaprzezwszystkichBuddhówprzeszło ´ sci,b˛edziewyja-
´snianaprzezwszystkichBuddhówprzyszło´sci,ijestwyja´snianaprzezwszystkich
Buddhówtera´zniejszo´sci.Bodhisattwowietrzech´swiatówstudiowali,b˛ed˛astudio-
wa´cistudiuj˛aobecniet˛eDharm˛e.Wprzeszło´scipraktykowałemtenPierwotny
Umysłprzezsetkikalpidlategonosz˛eimi˛eWairoczana.TerazwywszyscyBud-
dhowiepowinni´scieobróci´cmoj˛aDharm˛edladobrawszystkichistotiotworzy´c
drog˛epraktykiPierwotnegoUmysłu.
WtymczasiezJegoLwiegoTronuw ´ SwiecieSkarbnicyLotosu,WairoczanaBuddhawypu-
´sciłpromienie´swiatła.Głospo´sródpromieniPrzemawiałdoBuddhówsiedz˛acychnatysi˛acach
płatkówlotosów:
Powinni´sciepraktykowa´ciutrzymywa´cbram˛eDharmyPierwotnegoUmysłu
iprzekaza´cj˛aniezliczonymSiakiamunimBuddhom,jednemupodrugimjak
iwszystkimistotom.Ka ˙ zdypowinienutrzymywa´c,recytowa´c,czyta´cizezjed-
noczonymumysłempraktykowa´ctenauki.
PootrzymaniuBramyDharmyPierwotnegoUmysłu,Buddhowiesiedz˛acynatysi˛acach
kwiatówLotosurazemzniezliczonymiSiakiamunimiBuddhamipowstalizLwichTronów,
aichciałaemitowałytysi˛ace´swietlnychpromieni.Wka˙zdympromieniupojawilisi˛eniezli-
czeniBuddhowie,którzyjednocze´snieofiarowalizielone, ˙ zółte,czerwoneibiałeniebia´nskie
kwiatyWairoczanieBuddzie,anast˛epniepowoliodeszli.
WówczasBuddhowieznikn˛elize ´ SwiataSkarbnicyLotosuweszliwSamadhiCiałaPustej
NaturyPrzestrzeniKwiecistego ´ Swiatłaipowrócilidoswoichpoprzednichmiejscpoddrzewem
BodhiWtym´swiecieD ˙ zambudwipa.Powstalizsamadhi,zasiedlinaDiamentowychtronach
wD ˙ zambudwipieiNiebieCzterechKrólówigłosiliDharm˛e„Dziesi˛eciuOceanów ´ Swiata”.
Nast˛epniezeszlidopałacuIndry[Taisiakuten]iwyja ´ snili„Dziesi˛e ´ cStopni”,nast˛epnieudali
si˛edoniebaSujamainauczaliDziesi˛eciuPraktyk,nast˛epnieudalisi˛edoCzwartegonieba
inauczaliDziesi˛eciuPrzemian,Nast˛epnieudalisi˛edoniebaPrzemianySzcz˛e ´ sliwo ´ sciinauczali
Dziesi˛eciuSamadhiDhyany,nast˛epnieudalisi˛edoniebaInnychPrzemianinauczaliDziesi˛eciu
Stopni,nast˛epnieudalisi˛edoPierwszegoNiebaDhyanyinauczaliDziesi˛eciuStopniWad˙zry,
nast˛epnieudalisi˛edoDrugiegoNiebaDhyanyinauczaliDziesi˛eciuCierpliwo´sci,nast˛epnie
udalisi˛edoTrzeciegoNiebaDhyanyinauczaliDziesi˛eciu ´ Slubowa´ninakoniecudalisi˛edo
CzwartegoNiebaDhyanydopałacuBrahmyinauczaliBramyDharmyPierwotnegoUmysłu,
któryWairoczanaBuddhanauczałwpoprzednichkalpachw ´ SwiecieSkarbnicyLotosu.
WszystkieinneprzemianySiakiamunichBuddhówczyniłypodobniewswoich´swiatachtak
jakwyja´sniatorozdział„Pomy´slnaKalpa”.
4
PROMIE ´ N ´ SWIATŁAJEDNEGOWSKAZANIAKLEJNOTWAD ˙ ZRY
WSKAZA ´ N
Osi˛agn˛ałO´swieceniewwiekutrzydziestulatposiedmiulatachpraktykijakoSiakiamuni
Buddha.
Buddhanauczałdziesi˛e´czgromadze´nzDiamentowegoTronuwBodhgajawpałacuBrah-
my.Wtymczasiekontemplowałwspaniał˛aSie´cKlejnotówwpałacuBrahmyinauczałwielkie
zgromadzenieSutrySieciBrahmy.Powiedział:
Niezliczone´swiatywkosmosies˛ajakoczkawsieci.Ka ˙ zdy´swiatjestinny,aichró ˙ znorod-
no ´ s ´ cniesko ´ nczona.Takiesames˛abramyDharmynauczaneprzezBuddhów.
Byłemwtym´swiecieju ˙ zosiemtysi˛ecyrazy.B˛ed˛acw´swieciesahaisiedz˛acnaTronie
Wad˙zrywBodhgayajakiiwpałacukrólaBrahmywyjawiłemnaukioPierwotnymUmy´sle
wszystkimWielkimZgromadzeniom.
Dlategozst˛apiłemzpałacukrólaBrahmydoD˙zambudwipy,do´swiataludzi.GłosiłemPro-
mie´n ´ SwiatłaDiamentowegoKlejnotu[Wad ˙ zry]Wskaza´npoddrzewemBodhidladobraot˛e-
piałychipozbawionychtalentuzwykłychistot.Tewskazaniabyłyzwyczajoworecytowane
przezWairoczan˛eBuddh˛e,gdyporazpierwszyrozwin˛ałumysłBodhi–Bodhicitt˛eb˛ed˛acjesz-
czenastopniachprzyczynowegorozwoju.S˛aonepierwotnym´zródłemwszystkichBuddhów,
pierwotnym´zródłemwszystkichBodhisattwówis˛anasieniemNaturyBuddhy.
Wszystkieistotyposiadaj˛at˛eNatur˛eBuddhy.Wszystkieistotyposiadaj˛ace´swiadomo´s´c,
form˛eiumysłs˛at˛aNatur˛a,tymUmysłemis˛aogarni˛eteprzezwskazaniaNaturyBuddhy.
Odczuwaj˛aceistotyposiadaj˛awieczn˛aprzyczyn˛eNaturyBuddhy,dlategozpewno´sci˛aosi˛a-
gn˛azawszeobecn˛aDharmakay˛e.Ztegopowodupojawiłosi˛ewtym´swieciedziesi˛e´cwskaza´n
pratimoksza.Tos˛awskazaniaDharmy,któreotrzymuj˛aipodtrzymuj˛awszystkieistotytrzech
okresówczasu.
DladobrawielkiegoZgromadzeniawygłosz˛erozdziałoSkarbnicyDziesi˛eciuNiewyczer-
panychWskazaniach.Tos˛awskazaniawszystkichodczuwaj˛acychistot,któres˛apierwotnym
´zródłemichWłasnejCzystejNatury.
TerazjaWairoczana,
siedz˛enatronielotosu
natysi˛acuotaczaj˛acychmniekwiatów,
pojawiasi˛etysi˛acSiakiamunich.
Ka ˙ zdykwiat,todziesi˛e´cmiriadówkrain
Wka ˙ zdejkrainie,pojawiasi˛ejedenSiakiamuni
Ka ˙ zdyznichsiedzipoddrzewemBodhi
Iwjednymmomencieosi˛agaj˛aDrog˛eBuddhy.
Wtakisposóbtedziesi˛e ´ cbilionów
JestPierwotnymCiałemWairoczany
Dziesi˛e´cbilionówSiakiamunich
Otaczaniezliczonailo´s´czgromadze´n,jakpyłkikurzu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin