08_logistyka_w_przedsiebiorstwie.pdf

(133 KB) Pobierz
08 Logistyka w przedsiêbiorstwie
43
8. LOGISTYKA W PRZEDSIĘBIORSTWIE
8.1. Przedsiębiorstwo w systemie gospodarczym
Do zaspokojenia ludzkich potrzeb potrzebne są dwojakiego rodzaju dobra: wyroby materialne
i usługi. Dobra te wytwarzane są przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorstwa), zajmujące się,
ogólnie rzecz biorąc, produkcją, handlem, bądź usługami. Podmioty te wraz z bankami, Skarbem
Państwa i konsumentami tworzą główne filary systemu gospodarczego państwa – rys. 23 [77].
Banki
PoŜyczki i usługi
Skarb Państwa
Świadczenia
Oszczędności
konsumentów
Finansowanie
Podatki
Subwencje
Kredyty
Zyski
Podatki
Konsumenci pracownicy
Konsumenci
Przedsiębiorstwo
SYSTEM GOSPODARCZY
Rys. 23. Miejsce przedsiębiorstwa w systemie gospodarczym (wg E. Pająka [77])
Wyroby i usługi
Przedsiębiorstwo jest to jednostka gospodarcza, prowadząca własną działalność w celu osiągnięcia
korzyści materialnych (zysku), oraz ponosząca ryzyko i odpowiedzialność zgodnie z przepisami
prawa i stosunkami rynkowymi. Takie jego ujęcie ma bardziej charakter ekonomicznoprawny,
w odróŜnieniu od „ zakładu ”, którego określenie jest bardziej technicznoinŜynierskie. Popularnym
określeniem przedsiębiorstwa jest teŜ „ firma ”, które ma jednak ma bardziej zabarwienie handlowe.
KaŜde przedsiębiorstwo prowadzi działalność w konkretnym otoczeniu, z którym wchodzi
w róŜne interakcje. Dynamiczny i niezrównowaŜony charakter wzajemnych oddziaływań sprawia,
Ŝe jest ono zmuszone do stosowania zasady adaptacji. Z zasady tej wynika konieczność zmian
w wielu aspektach działalności. W tym zakresie wyróŜnić moŜna cztery główne podejścia [99]:
1. Systemowozasobowe – koncentrujące się na nakładach.
2. Procesowe – zajmujące się głównie działalnością wewnętrzną przedsiębiorstwa.
3. Celowe – skupiające się na rezultatach (wynikach).
4. Marketingowe skupiające się na klientach.
Wszystkie te podejścia (strategie) działania łączy ze sobą logistyka – rys. 24.
Obszar
działania
logistyki
Zasoby
(nakłady)
Proces
technologiczny
Cele
i zadania
1
2
Klienci
(konsumenci)
3
4
Rys. 24. Powiązanie logistyki ze strategiami działania w przedsiębiorstwie
94504720.001.png
44
8. 2. Logistyka jako sfera funkcjonalna przedsiębiorstwa
Logistyka towarzyszy człowiekowi od zawsze, od zarania dziejów. Jest to dziedziną działalności
występującą juŜ niemal we wszystkich sferach Ŝycia społecznogospodarczego Potrzeba logistyków
w przedsiębiorstwach, handlu, usługach: niezbędni są w portach, lotniskach, ale takŜe
w sądownictwie, policji, wojsku, słuŜbie zdrowia itd. Działania logistyczne są wszechobecne,
zarówno w odniesieniu do pojedynczego człowieka, jak teŜ kaŜdej organizacji, dlatego, Ŝe [98]:
„Logistyka jest dziedziną wiedzy o procesach logistycznych w gospodarce oraz
sztuce skutecznego zarządzania tymi procesami”. (M.Sołtysik)
Współcześnie w działalności przedsiębiorstwa, chcącego przetrwać i osiągać zysk, musi pojawiać
się orientacja rynkowa, u której podstaw leŜy filozofia: marketingu, aktywnej promocji, polityki cen
i sprawnej logistyki. Przedsiębiorstwo produkuje dla klientów i Ŝyje z klientów i nie trzeba szeroko
uzasadniać, Ŝe zdolność do rozwiązywania problemów na styku klient – producent ma decydujące
znaczenie dla konkurencyjności. Stąd teŜ nieprzypadkowo w przedsiębiorstwach krajów wysoko
rozwiniętych charakterystyczne jest stosowanie logistyki na coraz większą skalę, bowiem [108]:
„śadne przedsiębiorstwo nie jest lepsze niŜ jego logistyka”. (H. G.Tonndorf)
Istotą logistyki w przedsiębiorstwie jest usprawnienie zarządzania procesami przepływu wszelkich
zasobów (materiałów, wyrobów, środków finansowych, informacji, maszyn, pracowników itp.)
w celu zaspokojenia potrzeb wszystkich uczestników procesu wymiany dóbr
W obszarze współczesnej logistyki następuje przesunięcie z zadań operacyjnych i cząstkowych do
pojmowania logistyki jako koncepcji zarządzania systemami logistycznymi w skali całego łańcucha
dostaw [86]. Logistyka w przedsiębiorstwie powinna się koncentrować na całkowitej integracji
procesów gospodarczych zarówno w układzie fazowym (zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja), jak
i w układzie między przedsiębiorstwami, w skali krajowej, międzynarodowej i globalnej. Wymaga
to strukturalnego i dynamicznego podejścia do samych zadań i procesów oraz wyjścia poza
klasyczne juŜ podziały oraz systematykę zadań działów. Znane powiedzenie o kurze i jajku daje się
przenieść takŜe na grunt sporu: co jest pojęciem szerszym i waŜniejszym – marketing czy logistyka?
Prawda jest taka, Ŝe obie te dziedziny wiedzy i praktyki gospodarczej wzajemnie się uzupełniają, bo
marketing generuje popyt, logistyka go zaspokaja” rysunek 25 [5].
Przepływowo zorientowane zarządzanie przedsiębiorstwem (logistyka )
PRODUKCJA
Rynkowo zorientowane zarządzanie przedsiębiorstwem (marketing)
RYNEK
Rys. 25. Logistyka i marketing jako zintegrowane sfery funkcjonalne w przedsiębiorstwie (wg P.Blaika [5])
94504720.002.png
45
8. 3. Logistyka jako składowa zarządzania
Zarządzanie odgrywa istotną rolę w kaŜdej organizacji, niezaleŜnie czy się ona zajmuje. Jak pisze
P. Drucker (guru zarządzania): „zarząd to specyficznie ekonomiczny organ społeczeństwa
przemysłowego. Funkcja zarządzania polega na tym, Ŝeby zasoby ludzie i materialne przetworzyć
w produktywne przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwo moŜe decydować, działać i zachowywać się
tylko tak, jak to robią jego menedŜerowie – samo przez się nie ma skutecznej egzystencji” [20].
Stąd wynika, Ŝe przedsiębiorstwo nie jest i nie moŜe być mechanicznym zbiorem zasobów: ludzi
i maszyn. śeby zasoby te przetworzyć w przedsiębiorstwo, nie wystarczy ustawić je w logicznym
porządku, a później dołączyć tylko właściwą pulę pieniędzy. Musi być coś dostarczone do tego
przedsiębiorstwa – jakieś materiały do przerobu i coś odebrane – jakieś wyroby. Ktoś musi nad tym
wszystkim panować i do tego potrzebna jest logistyka [51].
W kaŜdym procesie działalności gospodarczej występują procesy technologiczne w trakcie których
poprzez odpowiednie transformacje przedmiotu pracy powstaje uŜyteczność postaci . Drugą grupę
stanowią procesy logistyczne , w trakcie których powstaje uŜyteczność czasu i miejsca . Logistyka
stwarza więc warunki, aby powstała ta uŜyteczność (zostały zaspokojone realne potrzeby
nabywców). Tworzy wartość dodaną przez przepływ materiałów i informacji – rysunek 27 [13].
Przepływ materiałów o wartości dodanej
Przedsięwzięcie przemysłowe
Dostawcy Zaopatrzenie Wytwarzanie Dystrybucja Nabywcy
Przepływ informacji dotyczącej popytu
Rys. 27. Proces zarządzania logistyką (wg M. Christophera [13])
Na poziomie taktycznym logistyka staje się składową zarządzania, mającą zadanie wprowadzania
mechanizmów koordynacji umoŜliwiających realizację procesów, w których uczestniczy
przedsiębiorstwo. Na zarządzanie logistyczne składa się: formułowanie strategii, planowanie,
sterowanie i kontrola procesów przepływu i magazynowania surowców, zapasów produkcji w toku,
wyrobów gotowych i odpowiednich informacji, od punktu pozyskania do miejsc konsumpcji [1].
Na poziomie operacyjnym logistyka jest rozumiana przede wszystkim jako narzędzie sterowania
realizacją procesów zaopatrzenia (jako wejścia do procesu) i dystrybucji wyników (wyjścia
z procesu) przy wykorzystaniu technicznych systemów logistycznych. Zakres zadań na tym
poziomie ma charakter wykonawczy i dotyczą one: transportu, przyjmowania dostaw i ich kontroli .
94504720.003.png
46
8. 4. Zadania logistyki w przedsiębiorstwie
Obszar zainteresowań logistyki stanowią fizyczne transakcje dokonywane w ramach powiązań
produkcyjnych. Naczelnym zadaniem, jakie stawia sobie logistyka w przedsiębiorstwie jest
skrócenie i przyspieszenie wszystkich procesów przepływu materiałów, wyrobów i informacji [5].
„Logistyka integruje i koordynuje róŜne funkcje wewnątrz i na zewnątrz
organizacji w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów”. (B.Blaik)
Stąd wynika, Ŝe logistyka ma dwojakiego rodzaju więzi:
poziome ( procesowe ), które przekładają się na koordynację działań bieŜących, np. do
wspólnych decyzji i działań na pograniczu logistyki i marketingu naleŜą planowanie popytu,
pionowe ( systemowe ), które są wynikiem koordynacji zarządczej nad całym łańcuchem
wiąŜącym: dostawców producenta i odbiorców.
NiezaleŜnie jednak od ujęcia, podstawowe zadania logistyki to [7]:
1. Skrócenie i przyspieszenie wszystkich procesów na kaŜdym etapie dystrybucji,
2. Koordynacja przepływów surowców, materiałów informacji,
3. Minimalizacja kosztów tego przepływu,
4. Optymalizowanie działań w celu osiągnięcia załoŜonego poziomu efektywności,
5. Oferowanie klientom właściwych produktów i informacji,
6. Ukształtowanie odpowiedniego poziomu zysku przedsiębiorstwa,
7. Sprawne i racjonalne przepływy dostosowane do wymogów klientów,
8. Koordynacja celów przedsiębiorstwa z punktu widzenia wymogów rynku.
Ponadto, ze względu na swój obszar działania, moŜe pełnić funkcje neutralizatora konfliktów
pomiędzy techniką a ekonomią – rysunek 26 (opracowanie własne).
Wymogi techniczne ( produkcja ):
mały asortyment produktów w celu
ułatwienia przygotowania produkcji,
duŜe zapasy surowców i produkcji w toku,
efektywne przepływy materiałów i
półwyrobów pomiędzy stanowiskami
Konflikty interesów
Wymogi ekonomiczne ( zarząd ):
małe zapasy,
mała liczba przestojów maszyn i urządzeń,
duŜe liczby produkowanych wyrobów w
celu obniŜenia kosztów,
produkcja na konkretne zamówienie
LOGISTYKA
Rys. 26. Logistyka jako neutralizator konfliktów w przedsiębiorstwie
94504720.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin