Biopaliwa.Transestryfikacja oleju rzepakowego.pdf

(480 KB) Pobierz
Współcześnie podstawowym źródłem energii w transporcie są klasyczne ciekłe paliwa węglowodorowe w postaci produktów rafinacji ropy naftowej
Wydział Chemii
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Zakład Technologii Chemicznej
ĆWICZENIE NR 5
BIOPALIWA.
TRANSESTRYFIKACJA OLEJU RZEPAKOWEGO
Lublin 2007
1. WSTĘP
Ropa naftowa jest obecnie na świecie najważniejszym nośnikiem energii.
Wykorzystywana jest głównie w wytwarzaniu energii elektrycznej i cieplnej jak i w
transporcie. W roku 2001 światowe wydobycie ropy wynosiło ok. 3,4 mld. ton przy ogólnych
zasobach geologicznych których eksploatacja jest opłacalna ok. 140 mld ton (por. Tabela 1) .
Tabela 1. Zasoby oraz wydobycie ropy naftowej na świecie w latach 1980 - 2001 Biuletyn
Górniczy, Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa, Nr 3-4 (93-94) Marzec - Kwiecień 2003 r
Ropa naftowa [mln ton]
Rok
Zasoby
Wydobycie
1980
88 352
3 059,0
1985
95 510
2 721,9
1990
135 734
3 164,3
1995
136 890
3 269,3
1999
138 044
3 452,1
2000
139 626
3 589,8
2001
140 134
3 413,6
Szereg produktów otrzymywanych z ropy naftowej jak dotąd jest nie do zastąpienia.
Dotyczy to zwłaszcza paliw silnikowych (benzyna, olej napędowy, i in.). Otrzymuje się je
w procesach zachowawczego i destrukcyjnego przerobu ropy.
Paliwa ciekłe otrzymywane z ropy naftowej ze względu na wysoką wartość opałową są
wydajnym źródłem energii. Inną ważną ich zaletą jest możliwość magazynowania
w warunkach normalnego ciśnienia i temperatury.
Obserwowany w ostatnich latach rozwój gospodarczy w Polsce, objawia się przede
wszystkim wzrostem zapotrzebowania na paliwa silnikowe (por. tabela 2) a te w strukturze
produktów otrzymywanych z ropy naftowej mogą sięgać 75 % (tabela 3).
Tabela 2. Prognoza konsumpcji paliw w Polsce w latach 2007 - 2012 (w tys. ton) wg www.lotos.pl
Paliwa
Konsumpcja paliw [tys. ton]
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Benzyny
4 100
4 100
4 150
4 200
4 250
4 300
Olej napędowy
9 400
9 870
10 560
11 300
12 091
12 937
2
118780484.001.png
Tabela 3. Struktura produkcji koncernu naftowego „LOTOS” (www.lotos.pl)
Rodzaj produktu Udział
benzyny silnikowe i petrochemiczne 23%
olej napędowy i paliwa lotnicze 52%
produkty ciężkie (w tym asfalt) 17%
pozostałe produkty (w tym LPG) 8%
Razem 10,5 mln ton
W nadchodzących latach niektórzy analitycy prognozują wzrost konsumpcji paliw
średnio o 5 % rocznie co spowoduje że w 2010 roku może ona wynieść w Polsce nawet 20
mln. ton (o 30 % więcej niż w 2004 roku). Z danych tabeli 2 wynika, że szczególnie duży
wzrost konsumpcji będzie obserwowany dla oleju napędowego, który jest paliwem dla
silników z zapłonem samoczynnym (Diesla) a te są podstawą ciężkiego transportu
samochodowego i kolejowego.
Stale rosnący popyt na paliwa płynne spowoduje wzrost zapotrzebowania na ropę
naftową co może wywoływać stały wzrost jej cen. Dodatkowym problemem jest fakt, że
większość zasobów ropy naftowej występuje w krajach dzisiaj niestabilnych politycznie, co
nie gwarantuje stałych dostaw. Koniecznością staje się więc poszukiwanie nowych rodzajów
paliw – paliw alternatywnych , które, ze względu na niższą cenę lub mniejszą emisję
toksycznych składników gazów spalinowych, w perspektywie mogą być zamiennikami
produktów pochodzących z ropy naftowej. Można do nich zaliczyć paliwa ciekłe i gazowe,
pochodzące z ropy naftowej lub biomasy.
Paliwem alternatywnym pochodzącym z ropy naftowej jest m.in. sprężona mieszanka
propanu i butanu (LPG – ang. Liquified Petroleum Gas) lub sprężony gaz ziemny (CNG - ang.
Compressed Natural Gas).
Najbardziej obiecującym rodzajem paliw alternatywnych, mogących w pewnym
stopniu zastąpić benzynę oraz olej napędowy są tzw. biopaliwa ciekłe , czyli płynne lub
gazowe paliwa dla transportu, produkowane z biomasy rozumianej jako „ stałe lub ciekłe
substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące
z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, przemysłu
przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają
biodegradacji, a w szczególności surowce rolnicze ” .
3
118780484.002.png
2. PRZEGLĄD KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI
PALIW SILNIKOWYCH
Silnikami nazywa się urządzenia przetwarzające dowolne rodzaje energii w energię
mechaniczną. W motoryzacji stosowane są silniki, w których przez spalanie paliwa wewnątrz
cylindra zaopatrzonego w tłok (spalanie wewnętrzne) przetwarza się energię chemiczną,
uwolnioną w procesie spalania pod postacią ciepła, na energię mechaniczną.
Istnieje wiele konstrukcyjnych rozwiązań silników wewnętrznego spalania. Powszechnie
w drogowych środkach transportu stosowane są silniki Otto i Diesla. Nazwy ich pochodzą od
nazwisk wynalazców – konstruktorów.
Charakterystyczną cechą silnika Otto jest wymuszony przez iskrę elektryczną zapłon
mieszanki paliwa i powietrza, stąd jego nazwa – silnik z zapłonem iskrowym (ZI).
W silniku Diesla następuje zapłon samoczynny (ZS) od powietrza ogrzanego wskutek
znacznego sprężenia .
We współcześnie produkowanych silnikach Otto i wszystkich silnikach Diesla
zasilanie paliwem polega na bezpośrednim wprowadzeniu ściśle określonej jego dawki pod
ciśnieniem wprost do cylindra i rozpyleniu w komorze spalania (Rysunek 1). Powietrze do
komory spalania zasysane jest przez tłok w czasie suwu ssawnego.
4
Rysunek 1. Wtrysk paliwa w silniku spalinowym wg http://portalwiedzy.onet.pl/29635,1,1,1,galeria.html
A) zawór dolotowy, B) komora spalania, C) tłok, D) cylinder, E) korbowód, F) wtryskiwacz
paliwa, G) przepływomierz, H) przepustnica, I) wlot powietrza, J) elektroniczny sterownik,
K) regulator ciśnienia paliwa, L) zasilanie paliwem
5
118780484.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin