Biznesplan
1. Streszczenie projektu
Celem działalności zawiązanej spółki jest założenie i prowadzenie internetowego sklepu z cyfrowymi aparatami fotograficznymi, akcesoriami do fotografii cyfrowej, materiałami eksploatacyjnymi. Chcemy również oferować bezpłatne porady w zakresie doboru sprzętu do fotografii cyfrowej.
Kapitał spółki wynosi 72 000 PLN. Suma ta zawiera:
- koszt wynajmu i wyposażenia biura
- koszty uruchomienia i obsługi domeny internetowej
- założenie i utrzymanie stałych łączy internetowych
- koszty uzyskania gwarancji bankowych
- koszty zawiązania kontaktów handlowych
- firma będzie się nazywać „PRM” i została zawiązana jako spółka cywilna
- siedziba spółki mieści się przy al. Grunwaldzkiej 5565
- wspólnikami są, , xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
- wspólnicy są studentami ZSZ Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego
- przedmiotem działalności spółki są handel i usługi
3. Analiza SWOT
Mocne strony
- niskie koszty działalności
- szeroka oferta
- możliwość dotarcia z ofertą do środowisk poza miejskich
- działanie oparte o system zamówień, co pozwala pracować bez zapasów
- doradztwo przy doborze sprzętu
Słabe strony
- niedostateczne nasycenie gospodarstw siecią internetowa
- działalność w dużym stopniu zależna od kontaktów z dostawcami sprzętu – brak doświadczeń w wzajemnych kontaktach
- trudna do zdefiniowania wielkość rynku
Szanse
- rosnący rynek, moda na aparaty cyfrowe
- szybki rozwój technologii medialnych
- Rosnąca popularność Internetu jako miejsca robienia zakupów
- mała liczba firm o podobnym profilu oferty
Zagrożenia
- sposoby działania wyszukiwarek internetowych ( Google, Mozilla, Eksproler )
- proces integracji z UE ( cła, regulacje rynku)
- szybki spadek cen na proste modele aparatów, co spowoduje przejęcie tego segmentu oferty przez supermarkety
4. Cele przedsięwzięcia
Cele krótkoterminowe
- utrzymanie się na rynku
- stworzenie łatwo rozpoznawalnej firmy
- stworzenie domeny internetowej rozpoznawalnej przez wyszukiwarki internetowe w pierwszej dziesiątce adresów ( wyświetli się na pierwszej stronie)
- uzyskanie sprzedaży na poziomie zapewniającym płynność finansową firmy
Cele długoterminowe
- coroczne zwiększanie dochodów z sprzedaży
- pozyskanie klientów instytucjonalnych ( Policja , firmy ubezpieczeniowe, biura projektowe)
- uzyskanie u dostawców wydłużonych terminów płatności
- zdobycie rynku drogich aparatów cyfrowych ( reporterzy , fani fotografii cyfrowej, naukowcy)
5. Plan marketingowy
Klienci
- instytucjonalni sprzęt (średniej klasy i wysokiej klasy)
- pasjonaci , zawodowcy ( najwyższa grupa sprzętu)
- klienci amatorzy (sprzęt niższej i średniej klasy)
Konkurenci
- przy silnie rosnącym popycie szanse na zdobycie rynku są duże pomimo obecności na rynku grupy firm z ofertą zawierająca aparaty cyfrowe
- głównymi konkurentami są firmy branży komputerowej poszerzający swoją ofertę o segment aparatów cyfrowych
- drugą kategorią konkurentów są internetowe witryny producentów sprzętu, jest to oferta głownie obcojęzyczna. Podająca ogromną liczbę informacji technicznych które są nieczytelne dla większości klientów.
Ceny
- grupa aparatów Hi-Tec ceny 10 000 – 100 000 PLN
- grupa sprzętu wysokiej klasy ceny 5000 – 10 000 PLN
- aparaty popularne ceny 500 – 5000 PLN
Dystrybucja
- dostawy będą realizowane poprzez firmy kurierskie. W zamian za wyższe koszty niż dystrybucja z wykorzystaniem Poczty Polskiej, uzyskamy szybszy obrót gotówki i większe bezpieczeństwo dostarczanego sprzętu. Nie bez znaczenia jest również oferowanie krótkich terminów dostawy.
Promocja
- ogłoszenia reklamowe na witrynach internetowych Wirtualnej Polski , Onetu. Płatne reklamy w pismach komputerowych i magazynach o fotografii. W przypadku firm i instytucji skierowanie na skrzynki kontaktowe ich witryn internetowych dedykowanych w zależności od typu firmy ofert na aparaty cyfrowe.
6. Plan działalności operacyjnej
Nakłady inwestycyjne:
- wynajem lokalu na siedzibę firmy czynsz rocznie 12 000
- zakup sprzętu komputerowego (2 komputery, drukarka, ) 6000
- zakup oprogramowania 4 000
- założenie kont w baku w celu uzyskania gwarancji kredytowych 30 000
- założenie i utrzymanie domeny internetowej 2 500
- nakłady na reklamę 12 000
- meble 5 500
Razem nakłady 72 000 PLN
Źródła finansowania
Założyciele spółki wniosą do firmy fundusze własne każdy w kwocie 24000 PLN.
Pieniądze zostaną zgromadzone na rachunku bieżącym spółki.
Plan sprzedaży
Scenariusz optymistyczny
- aparaty Hi-Tec 5 szt srednia cena 40 000
- aparaty wysokiej klasy 10 szt średnia cena 8 000
- aparaty popularne 200 szt. Średnia cena 700
Scenariusz pesymistyczny
- aparaty Hi-Tec 0 szt srednia cena 40 000
- aparaty wysokiej klasy 5 szt średnia cena 8 000
- aparaty popularne 100 szt Średnia cena 700
Źródła zaopatrzenia
Podstawowym źródłem zapatrzenia w sprzęt niższych klas będą krajowe hurtownie elektroniki użytkowej. Sprzęt wysokiej i najwyższej klasy będzie sprowadzany na bezpośrednie zamówienia od producentów. Bezpośrednie kontakty z handlowcami firm produkujących aparaty nawiążemy przy pomocy internetu.
7. Plan organizacji zarządzania spółką
Zarządcą firmy i osobą która będzie posiadała pełnomocnictwa do prezentowania firmy i do podejmowania czynności zarządu normalnego będzie :
xxxx
Za operację handlowe – sprzedaż, kontakty z dostawcami i klientami , prowadzenie ksiąg handlowych odpowiada :
xxxxx
Za obserwowanie rynku, ustalanie strategii marketingowych, pozyskiwanie klientów instytucjonalnych , obserwowanie ewolucji sprzętu fotograficznego odpowiada:
xxxxxx
8. Plan zatrudnienia
Spółka nie przewiduje zatrudnienia dodatkowych osób poza założycielami.
Płace będą wypadkowa zysków firmy i będą ustalane po każdym okresie obrachunkowym przez wspólników. Poziom płac przyjęty do wyliczania kosztów to 2000 PLN brutto.
9. Harmonogram głównych zadań
Plan finansowy
- przychody 340 000
- marża 20 % 64 000
- koszt 22 000
- zysk 30 000 PLN
- Stopa zwrotu 1,8 roku
Wariant pesymistyczny
- przychody 110 000
- marża 20 % 22 000
- zysk 0 PLN
- Stopa zwrotu 0
Ocena finansowa
Oceniają przedsięwzięcie z finansowego punktu widzenia można z dużą pewnością stwierdzić, że powodzenie, że szanse na zyskowną pracę firmy są duże. Poziom kosztów własnych może być w łatwy sposób obniży . Koszt gwarancji handlowych po uzyskaniu stabilnej pozycji na rynku powinny spaść. W przypadku uzyskania odroczonych płatności można się pokuć o obniżenie zainwestowanych kapitałów własnych.
Ryzyko jakim obarczona jest działalność spółki w dużym stopniu jest niwelowane przez dużą płynność zainwestowanych kapitałów.
peter3