BIZNES PLAN
DLA
Laboratorium Techniki Dentystycznej S.C.
PRZEDSIĘWZIĘCIE:
Zakup pieca do porcelany firmy Ivoclar Parramat 80 w celu poszerzenia dotychczasowego asortymentu oferowanych usług o nowy typ protez dentystycznych.
SPIS TREŚCI
STR.
1. STRESZCZENIE ------------------------------------3
2. ZAŁOŻENIA (MISJA, CELE, STRATEGIA)--4
3. PODSTAWOWE INFORMACJE O FIRMIE----6
4. CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU-----------7
5. RYNEK------------------------------------------------9
6. KONKURENCJA-----------------------------------10
7. OTOCZENIE OGÓLNE---------------------------12
8. MARKETING I SPRZEDAŻ---------------------14
9. PERSONEL-----------------------------------------16
10. PROCES WYTWARZANIA---------------------18
11. FINANSE-------------------------------------------20
12. PLAN WPROWADZENIA W ŻYCIE----------22
STRESZCZENIE
Biznes plan dla Laboratorium Techniki Dentystycznej B. Kulawik i P. Kierata dotyczy przedsięwzięcia zakupu pieca do porcelany firmy Ivoclar Parramat 80 w celu poszerzenia dotychczasowego asortymentu oferowanych produktów o nowy typ protez dentystycznych.
Poszerzenie asortymentu wykonywanych usług pozwoli spółce pozyskać zarówno nowych klientów, jak i więcej zamówień od stałych odbiorców. Przyczyni się to do zwiększenia obrotów firmy i do wypracowania zysku z prowadzonej działalności.
Prognozowana wielkość obrotów, po wprowadzeniu do oferty spółki wytwarzania zębów porcelanowych, powinna pokryć nie tylko koszty stałe i zmienne, ale również przyczynić się do wygenerowania zysku.
Aby dokonać zakupu tego urządzenia spółka będzie zmuszona zaciągnąć kredyt bankowy.
Cena pieca szacowana jest w granicach 15-16 tys. zł. Szacunkowe koszty prowizji od kredytu bankowego oraz ubezpieczenia nowego pieca wyniosą ok. 2 tys.zł. Zdecydowano się na zaciągnięcie kredytu w banku w wysokości 15 tys. zł, reszta kosztów będzie pokryta ze środków własnych właścicieli.
Zakup pieca do porcelany pozwoli na wytwarzanie nowego typu protez zębowych - zęba porcelanowego. Odznacza się on wysokimi walorami użytkowymi i zapewnia duży komfort użytkowania, mocowany do kości szczęki odznacza się dużą stabilnością.
Nowy produkt będzie adresowany zarówno do klientów aktualnych, jak i do tych, których firma zamierz pozyskać.
Ponieważ rynek na ten produkt jest w fazie wzrostu - spółka posiadając go w swoim asortymencie powinna osiągnąć wysoką pozycję konkurencyjna w swoim sektorze.
Wraz z rozwojem firmy oraz wprowadzeniem nowego produktu prognozuje się, że spółka będzie osiągała zysk w wysokości ok. 34800, mimo wzrostu kosztów w ciągu dwóch następnych lat o raty spłacanego kredytu bankowego.
Właściciele spółki - B. Kulawik i P. Kierat - są jednocześnie pracownikami na stanowiskach techników - protetyków. Do nich należy więc wykonywanie zamówionych zębów i protez. W związku z rozwojem firmy, właściciele zamierzają zatrudnić dwóch nowych techników - protetyków.
W biznes planie dotyczącym przedsięwzięcia zakupu rozpatrywanego pieca do porcelany zostało wykazane, że mimo zaciągniętego kredytu na sfinalizowanie tej transakcji, jest ono opłacalne i przyczyni się do rozwoju firmy, powiększenia grona klientów, a tym samym do wzrostu obrotów i zysku z działalności.
ZAŁOŻENIA
MISJA
Misją Laboratorium Techniki Dentystycznej jest wykonywanie wysokiej jakości usług techniki dentystycznej przynoszących zadowolenie przyszłych użytkowników i możliwość cieszenia się pięknym i pełnym uśmiechem, oferując składającym zamówienia stomatologom szybki serwis za konkurencyjną cenę, a pracownikom zapewniający satysfakcję z wykonywanej pracy i otrzymywanych za tę pracę zarobków.
CELE
-do lipca 1997 roku zwiększenie asortymentu wykonywanych usług o zęby porcelanowe
-zatrudnienie dwóch dodatkowych techników dentystycznych do końca 1997 roku
-pozyskanie do końca roku 1998 dwudziestu nowych klientów z rejonu Gliwic i okolic
-zwiększenie do 30.06.1999 roku łącznego zysku firmy o 250%
STRATEGIA
-strategia konkurencyjna polegająca na zwiększaniu udziału w rynku, powiększaniu zasobów finansowych i handlowych, ulepszaniu linii produktów, zwiększaniu produktywności oraz w miarę możliwości-redukcji kosztów.
-strategia specjalizacji pod względem produktu uwzględniając kryterium geograficzne w sensie
specjalizacji lokalnej-na terenie Gliwic i okolicy
-niwelowanie słabości takich jak brak środków finansowych na inwestycje w sprzęt , słaby poziom reklamy, nikła znajomość pośród potencjalnych klientów
-wzmacnianie silnych stron m.in. wysoka jakość, niewygórowane ceny, szeroka gama produktów - wykorzystywanie występujących w otoczeniu szans (powstawanie nowych gabinetów stomatologicznych-nowi klienci, wzrost zamożności społeczeństwa, wzrost znaczenia pełnego uzębienia wśród ludzi, starzenie się społeczeństwa a co za tym idzie- wzrost liczby ludzi potrzebujących sztucznego uzębienia)
-niwelowanie potencjalnych zagrożeń w otoczeniu (możliwość pojawienia się nowych konkurentów, trudność zmiany dostawców oraz trudności w zdobyciu odbiorców)
-firma powinna skupić się na realizacji następujących działań:
pozyskanie środków finansowych na zakup nowych urządzeń poprzez zaciągnięcie kredytu bankowego
obserwacja i penetracja nowych rynków materiałowych
obserwacja nowości technicznych, technologicznych i protetycznych
intensywna reklama skierowana do dentystów z Gliwic i okolic podkreślająca wysoką jakość
usług za niewygórowaną cenę możliwość upustów, własny dowóz
oraz starać się umacniać pozycję konkurencyjną poprzez obniżanie kosztów, utrzymywanie konkurencyjnych cen, wysokiej jakości i stałe wprowadzanie udoskonalanych produktów.
PODSTAWOWE INFORMACJE O FIRMIE:
INFORMACJE OGÓLNE
NAZWA: Laboratorium Techniki Dentystycznej S.C. Beata Kulawik i Piotr Kierat
ADRES: 44-100 Gliwice
ul. Chorzowska 44b
tel. 31 64 41 (48), wewn. 227
FORMA PRAWNA: spółka cywilna
BRANŻA: służba zdrowia
HISTORIA FIRMY
Spółka powstała w obecnej formie prawnej 01.02.1997r. z zamiarem funkcjonowania jako firma świadcząca usługi w zakresie wykonawstwa laboratoryjnego protez zębowych i naprawy urządzeń protetyczno-stomatologicznych.
Powstała jako czwarte tego typu większe laboratorium w Gliwicach w wyniku odejścia części zespołu protetycznego z innej pracowni. Kontynuuje ona poprzednio wykonywane usługi w oparciu o nowoczesną technologią oraz przy użyciu materiałów renomowanych firm. Współpracuje ze stałymi odbiorcami (gabinetami stomatologicznymi z Gliwic i okolic), ale jako firma istniejąca na danym rynku od niedawna jej głównym celem jest pozyskanie nowych klientów i zapewnienie im pełnej satysfakcji ze świadczonych usług.
PROFIL DZIAŁALNOŚCI
Rodzaj działalności: wykonawstwo laboratoryjne ruchomych i stałych protez zębowych oraz ich ewentualne naprawy
DANE SYNTETYCZNE
KAPITAŁ: 16000zł + samochód Opel omega: 17000zł
ZATRUDNIENIE: 4 osoby: 2 - właściciele-technicy
1 - księgowa
1 - kierowca
OBROTY: 5000zł
ZYSK: Z powodu krótkiego okresu działalności i dużych nakładów inicjujących firma w ciągu
trzech pierwszych miesięcy nie osiągnęła zysku. Przewidywane zyski od miesiąca maja 1997r.
CHARAKTERYSTYKA PRODUKTU
TWARDA STRONA PRODUKTU:
RODZAJE protez zębowych: - materiał światłoutwardzalny
- protezy akrylanowe
- protezy szkieletowe
- korony metalowe
CECHY FIZYCZNE: duża twardość, odporność na ścieranie, neutralne dla jamy ustnej, wysoka kosmetyka, wysoka szlachetność materiału co wiąże się z brakiem alergii, wysoka skuteczność w utrzymaniu protezy.
MARKA: metale firm niemieckich Degussa, Hereus
szlachetność akrylu firm włoskich, niemieckich typu Paladent 20, Palapres, Vario
wysoka kosmetyka i duża odporność na ścieranie firm Ivoclar, Chromasit, Spectrasit
zasuwy i zatrzaski oraz korony teleskopowe firm Degussa, Verticx
JAKOŚĆ: wysoka dzięki użyciu materiałów najlepszych firm zachodnich i krajowych oraz wysokim kwalifikacjom i umiejętnościom pracowników.
CENA: 1 ząb z materiału światłoutwardzalnego - 75 zł
1 proteza akrylanowa - 110 zł
1 proteza szkeletowa - 320 zł
1 korona metalowa - 65 zł
OPAKOWANIE: firmowe woreczki oraz opakowanie w kształcie żuchwy i szczęki.
MIĘKKA STRONA PRODUKTU:
WARUNKI MONTAŻU: urządzenia typu piaskarka, obcinarka, wibrator, mikrosilnik, odlewnia, urządzenie do polimeryzacji wykonywane w zakresie technika dentystycznego
PŁATNOŚĆ: głównie gotówkowo natychmiastowo, z możliwością płatności do 15 dni lub przelewem na konto również do 15 dni
GWARANCJA: w przypadku ubytku w punkcie zęba wykonanego z materiału światłoutwardzalnego darmowa naprawa, w pozostałych protezach 0,5 lub 1 roczna gwarancja na naprawy usterek wynikłych z przyczyn technicznych.
WARUNKI DOSTAWY: do klienta własnym transportem.
NOWY PRODUKT
Ząb porcelanowy - ząb ceramik
CHARAKTERYSTYKA I NOWOŚĆ PRODUKTU: wyższa kosmetyka, niezniszczalny, twardszy, lepiej przyswajalny dla środowiska jamy ustnej, wykonany w oparciu o nowocześniejszą technologię.
KLIENCI: stali odbiorcy oraz gabinety stomatologiczne współpracujące z pracowniami protetycznymi nie posiadającymi tego produktu, oferującymi wyższe ceny, gorszą jakość, dłuższy czas wykonania lub też brak transportu.
...
peter3