Zabawa we fryzjera
· Posadź dziecko na swoich kolanach, pogłaskaj je po włosach i powiedz :”Ładne włoski”.
· Następnie połóż rączkę dziecka na swoich włosach i powiedz: ”Mamy(Taty) włoski”.
· Przeczesz włoski dziecka grzebieniem i pokaż w jaki sposób ma czesać twoje włosy.
· Znajdź lalkę z włosami ,przeczesz jej włosy a następnie daj ją dziecku by samo spróbowało.
Album rodzinny
· Wyszukaj zdjęcia osób oraz zwierząt domowych które dziecko zna, przyklej każde osobno na tekturce, a tekturkę zabezpiecz folią.
· Przedziurkuj tekturki i połącz je ze sobą sznurkiem tak aby stworzyć książeczkę.
· Usiądź z maluchem i opowiadaj mu o każdej fotografii wymieniając przy tym imiona poszczególnych osób.
· Poproś by maluch znalazł któreś ze zdjęć np.: „Gdzie jest Tatuś?”
· Oglądanie znajomych twarzy sprawi dziecku mnóstwo radości.
Budujemy wieżę
· Zgromadź kilka pojemników używanych w kuchni: kartonik po płatkach i mleku, opakowanie po margarynie, puszki po soku itd.
· Pozwól maluchowi samemu układać stosy z tych pojemników.
· Pokaż dziecku jak buduje się z pojemników wieżę .Jeśli budowla się przewróci, śmiej się razem z malcem, by zrozumiał że nic złego się nie stało.
· Następnie zbuduj most lub tunel i pokaż dziecku jak przepchnąć przez niego autko.
Umiem przesypywać!
· Usiądź z malcem na podłodze. Ustaw tekturowe kubeczki, napełnione suchymi płatkami śniadaniowymi lub chrupkami.
· Pokaż dziecku jak się je przesypuje z jednego kubeczka do drugiego.
· Następnie pozwól mu samemu przesypywać.Opanowanie tej umiejętności zabiera maluchom dużo czasu. Lubią też podjadać rozsypane kuleczki.
Wysokie kroki
· Zabawa ta rozwija poczucie równowagi, warto więc stymulować dziecko podczas nauki chodzenia.
· Rozłóż na podłodze kilka małych zabawek.
· Trzymaj dziecko za rączkę, kiedy będzie stawiało kroki. Gdy dojdzie do klocków, będzie musiało podnieść nóżkę, by pokonać przeszkody.
· Pokaż maluchowi, jak się maszeruje. Będzie tym zachwycone, a przy okazji będzie wykonywał wspaniałe ćwiczenie rozwijające mięśnie.
· Kiedy już malec będzie bez trudu pokonywał klocki, ustaw mu troszkę wyższe przeszkody. Będą one dla niego nowym wyzwaniem.
· Przekraczając razem klocki, powiedz dziecku, że przenosicie nóżki nad nimi.
· Spróbujcie też chodzić wkoło klocków.
Daj mi zabawkę
· Wybierz trzy ulubione zabawki malca.
· Weź każdą z nich do ręki, wymieniając jej nazwę.
· Ustaw je wszystkie przed dzieckiem. Wymów nazwę jednej z zabawek i poproś o nią.
· Kiedy maluch sięgnie po nią, pochwal go z entuzjazmem.
· Schowaj jedną z zabawek za plecami i zapytaj dziecko, gdzie ona jest. Następnie wyciągnij ją zza pleców.
· Schowaj zabawkę za plecami malca. Zapytaj go, gdzie jest zabawka. Wkrótce dziecko zrozumie, że zabawka „schowała się” za jego plecami.
Czy to pasuje?
· Dzieci poznają pojęcie wielkości rękoma. Dotykając przedmiotów i próbując włożyć jedna rzecz do drugiej, uczą się, że coś jest duże lub małe.
· Doskonałą pomocą w nauce o wymiarach są kuchenne miarki różnej wielkości.
· Daj dziecku dwa kubeczki .Pokaż mu jak wkłada się jeden do drugiego i pozwól, by dziecko samo spróbowało.Gdy dziecko rozwiąże ten problem, daj mu trzeci kubeczek.
· Nie szczędź malcowii pochwał podczas tych eksperymentów.
Woda i łyżka
· Twój malec będzie z pewnością zafascynowany ta zabawą.
· Postaw na stole naprzeciw dziecka płaską plastykową miskę i dużą łyżkę.
· Napełnij miskę wodą.
· Obok miski postaw pusty kubek. Pokaż malcowi, jak się zanurza łyżkę w wodzie i przelewa nią wodę do kubka.
· Zabawę uatrakcyjnia dodanie kilku kostek lodu.
Taaaaki duży!
· Połóż malca na plecach na płaskiej powierzchni.
· Schyl się i chwyć dziecko za palce. Delikatnie podciągnij je do siadu i powiedz: „(imię dziecka) jest taaaaki duży”!
· Jeśli dziecko nie zdoła utrzymac się twoich rąk, obejmij je za palce.
· Starsze niemowlę podciągaj do pozycji stojącej i opuszczaj delikatnie w dół mówiąc: ”Taaaak wysoko w górę, a teraz w dół”.
veronaa