Lekcja 27.doc

(83 KB) Pobierz
Lekcja 27:

Lekcja 27:
Efekty Zoom

 

Efekty Zoom

Nowoczesne zmiennoogniskowe obiektywy dają możliwość tworzenia pełnych ujęć, półzbliżeń i ujęć macro. Serie zdjęć powstają szybko i łatwo. Kilka fotografii z różnym kadrowaniem jest bardziej interesujące niż pojedyncze ujęcie. Zakres najczęściej stosowanych długości ogniskowych to przedział od 28 do 300 mm. Zmiennoogniskowe obiektywy szerokokątne i specjalne teleobiektywy obejmują ten zakres.

 

Nowoczesne obiektywy zmiennoogniskowe są dobrą alternatywą dla obiektywów o stałej ogniskowej: standardowe typy dają optymalną jakość ostrości i zniekształceń zdjęć. Można tworzyć zarówno ujęcia szerokokątne, jak i duże zbliżenia. To co wyróżnia ten typ obiektywów od innych, to efekt zoom. Jest to kreatywna sztuczka, której nie można uzyskać przy pomocy żadnego obiektywu o stałej ogniskowej - w dodatku jest zupełnie prosta.

Efekt zoom zmienia zwykłe zdjęcia w prawdziwe "dzieła sztuki". Obiektywy zmiennoogniskowe znacznie zwiększają różnorodność uzyskiwanych efektów, jak w magii. Alternatywne stosowanie dodatkowych filtrów oraz komputerowa edycja, często nie może równać się ze świeżym, przyciągającym uwagę efektem oryginalnym. Poza tym, jak już wspomnieliśmy, są to bardzo proste metody, nie wymagają żadnego dodatkowego wyposażenia i związanych z nim kosztów finansowych.

Przy niewielkiej wprawie, metoda uzyskiwania dynamicznych ujęć zoom może być stosowana w wielu sytuacjach. Ci z was, którzy są bardzo oszczędni powinni mieć na uwadze, że film wykorzystywać trzeba hojnie.

Wskazówka:
Weź ze sobą odpowiednią ilość filmów, żeby wypróbować różne ustawienia naświetlania i ogniskowej.  



Wspaniały efekt, bez trudu

Sztuczka ta polega na kombinacji stosunkowo małej prędkości migawki z jednoczesną zmianą długości ogniskowej. Podczas długiego naświetlania zmieniasz ustawienie z małej ogniskowej na dużą lub odwrotnie.

Wskazówka:
Dobre efekty uzyskasz tylko, jeśli ustawisz czas naświetlania dłuższy niż 1/30 s. Możesz wykorzystać odpowiedni program, a jeżeli możesz ustawiać czas i przesłonę manualnie, dobierz małą prędkość migawki i dostosuj do niej przesłonę.

Przesuwane obiektywy zmiennoogniskowe są wygodniejsze niż obracane szczególnie, gdy chodzi o płynną i szybką zmianę ogniskowej. Naturalnie można to zrobić również w przypadku obiektywu obrotowego, ale w tym przypadku zaleca się stosowanie statywu, który zapobiegnie ruchowi aparatu podczas przekręcania obiektywu. Z drugiej strony, fotografowie, którzy chcą eksperymentować mogą spróbować wykonać zdjęcia "z ręki".  

Nierzeczywiste efekty

Fotografie wyglądają jakby ktoś szybkim pociągnięciem pędzla rozmazał kolory i cienie od środka w kierunku brzegów. Motyw wydaje się nierealny i skąpany w świetle. Efekt zwiększa się w kierunku brzegów, a tło wydaje się wkraczać na pierwszy plan. Przy obmyślaniu ujęcia powinieneś zwracać na to szczególną uwagę.

Centrum obrazu wprost przeciwnie - pozostaje stosunkowo realistyczne. Skupienie uwagi widza na środku obrazu jest kluczowym elementem.

 
Odpowiedni film



Niezależnie, czy wykonujesz zdjęcia przyrodnicze, sportowe, czy krajobrazowe, powinieneś wybrać właściwy film. Nakładanie się obszarów obrazu powoduje ogólne zmniejszenie kontrastu, powinieneś zatem wybrać film o rozdzielczości "plakatowej". Ujęcia z efektem zoom najczęściej są mniej kontrastowe, często zbyt jasne i raczej płaskie. Najlepszym antidotum jest użycie filmów wysoko kontrastowych. Zamiast miękkiej, portretowej błony lepiej użyć film, który zagwarantuje jakość plakatu. Do tego celu najlepiej nadają się filmy niskoczułe. Mocniejsza, kontrastowa rozdzielczość zapewnia niezbędny wydźwięk. Najlepiej będą filmy o czułości ISO 50 i 100. Posiadają drobniejsze ziarno. Podczas wykonywania zdjęć w świetle słonecznym, długi czas naświetlania prowadzi do konieczności stosowania małej przesłony. Niskoczułe filmy powodują, że nie musimy używać najmniejszej, a w związku ze zjawiskiem dyfrakcji, bardzo małe przesłony pogarszają jakość zdjęcia. W przypadku większości obiektywów, optymalnym zakresem są ustawienia średnie - od 5.6 lub 8 do 11.  

<>

Wskazówka:
Jeśli jest zbyt jasno na długi czas naświetlania, możesz zastosować filtry o neutralnym przyciemnieniu. Można takie kupić w sklepach fotograficznych.

Używając filmu slajdowego powinieneś skorygować zmierzone parametry naświetlenia. Zmniejsz wartości o -0.5 lub -1 EV. Bardzo często jasne obszary zdjęcia rozlewają się na obszary ciemniejsze. Cienie są rozjaśniane, a miejsca jasne błyszczą się. W przypadku filmów negatywowych, efekt ten jest łagodzony przy wywoływaniu.

Wskazówka:
Otrzymane zdjęcie jest zależne od czasu naświetlania, zakresu i szybkości zmiany długości ogniskowych.

Efekty zoom nie zawsze dają się dokładnie przewidzieć. Jeśli jednak poświęcisz odpowiednią ilość czasu na doskonaleniu tej techniki, szybko znajdziesz własną metodę. Niektórzy fotografowie najpierw ustawiają najmniejszą ogniskową i sprawdzają kadr. Następnie zmieniają jej długość patrząc w obiektyw, aż do zaplanowanego efektu. Inni fotografowie robią to odwrotnie.

 

 

 

Szukaj prostych motywów
 

 

 

Silniejszy, czy słabszy efekt?
 

 

 

Panorama
 

 

 

Zbliżanie z lampą błyskową
 

 

 

Odpowiednie naświetlenie - znakomity rezultat
 

 

 

Efekty specjalne: wieczorna godzina
 

 

 

Efekty dla fotografów ryzykantów
 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin