Lekcja 1.doc

(75 KB) Pobierz
Lekcja 1:

Lekcja 1:
Fotografia portretowa

 

 

Fotografia portretowa: Będziesz tematem mojego zdjęcia

Sztywne portrety wyszły z mody! Dzięki wyczuciu odpowiedniego stylu oraz umiejętnościom technicznym możesz stworzyć wspaniałe ujęcia szczególnych momentów.

Fotografując znajomych lub krewnych stawiasz wyzwanie upływowi czasu. Fotografie są zarówno historycznym zapisem, jak i subiektywnym portretem. Portrety mogą być ponadczasowe - pomyśl o fotografii czarno-białej. Dzięki niej można uchwycić ducha epoki: wykorzystując odpowiednie ubiory, dobór kolorów lub aranżując pozy.
 

 



Fotograf ustala formę i merytoryczną zawartość zdjęcia. Pomaga mu w tym jego zmysł obserwacji i przy pomocy aparatu wyławia elementy charakterystyczne osoby portretowanej. Wybiera wysokie lub niskie, bliskie lub dalekie ustawienie aparatu.. Kadr określony przez długość ogniskowej pozwala na pozbycie się zbędnych szczegółów, uwydatniając to co istotne. Dzięki wykorzystaniu perspektywy możesz stworzyć wrażenie trójwymiarowości, podzielić przestrzeń na plany. Przede wszystkim musiszy wybrać odpowiednie tło! Format zdjęcia określa zewnętrzny szkielet, dzięki któremu, poprzez odpowiednią kompozycję obrazu, możesz ustawić elementy wizualne w odpowiedni sposób. Oświetlenie jest ważnym elementem tworzonego obrazu niezależnie od tego, czy fotografujący będzie subiektywnie idealizował, czy obiektywnie zapisywał. Oznacza to, że oświetlenie pełni funkcję narzędzia twórczego pozwalającego ukształtować plastykę i tonację obrazu.

Film jako narzędzie do tworzenia nastroju

Poszukiwanie odpowiedniego otoczenia - lokalizacji - jest nie mniej ważne. Wybór akcesoriów także wpływa na efekt zdjęcia; muszą być dobierane z jak największą uwagą. Na ostateczny wynik zdjęcia ma znaczący wpływ także użyty film.

Tu znajduje się największy potencjał techniczny fotografa. Przy rozproszonym świetle czułe filmy takie, jak Agfacolor HDC 400 lub Optima 400, dzięki zwiększonej ziarnistości, mogą stworzyć impresjonistyczny efekt. Z drugiej strony specjalne filmy "portretowe" - jak Agfa Portrait 160 - gwarantują najlepsze odtworzenie bary skóry. Dziei filmom odwracalnym Agfachrome CTx200 lub RSX 200 fotograf korzysta z materiału oddającego wszelkie niuanse obrazu, który jest świetny do sesji portretowych.

Inne emulsje potrafią odtworzyć jaskrawe kolory (np. Agfacolor Ultra 50).
Uwolnienie się od koloru (dzięki czarno-białym filmom Agfapan takim, jak APX 25, 200 lub 400) pozwala na coraz bardziej popularne, podejście klasyczne. Nie zapomnij też o jedynym czarno-białym filmie odwracalnym - Agfa Scala 200.

Jak się zbliżyć

Portret powienien wywierać na odbiorcy subiektywne wrażenie i posiadać wyraźny charakter. Fotograf musi odczuwać osobowość, obserwować i tworzyć spontaniczne wrażenie. Poszukuje niepowtarzalnego momentu. MOże się to zakończyć sukcesem tylko dzięki cierpliwości oraz zrozumieniu i dobremu kontaktowi z modelem. Dlatego nawet profesjonaliści stosują się do zasady: pierwsze ujęcia na rozgrzewkę. Indywidualny scenariusz może być stworzony jedynie, gdy model i fotograf zgrają się ze sobą. Koncentracja na istocie zdjęcia dodaje mocy wizualnemu przekazowi.

Oznacza to po prostu, że musisz zbliżyć się do modela. Nie nawiążesz kontaktu przez zawstydzone spojrzenie przez teleobiektyw, musisz zmniejszyć dystans. Z tego powodu coraz więcej fotografów podchodzi z aparatem do modela, używając krótszych długości ogniskowych niż wymagane w fotografii klasycznej.

Sytuacja jest inna przede wszystkim przy zdjęciach plenerowych, gdy chcesz uzyskać wyraźny podział pomiędzy fotografowanym obiektem, a tłem. Stosuje się wtedy obiektywy o długich ogniskowych. Oddal się od fotografowanego tła, żeby uzyskać delikatny i rozmyty ostatni plan. Im bliżej aparatu znajduje się model i im większa jest długość ogniskowej, tym wyraźniejszy będzie ten efekt.

Efekt zmiękczający

Przy pomocy nasadek zmiękczających można bardziej atrakcyjnie przedstawić skórę. Nakładka zmiękczająca, znana jako 'soft-image', 'softar', 'fog filter', 'diffuser', 'dream or pastel lens', umożliwia ogólne zmniejszenie kontrastów. Dzięki przysłonie ustala się skalę miękkości światła powodowaną przez filtr. Wpływ filtru jest największy przy w pełni otwartej przysłonie i zmniejsza się wraz jej domykaniem.

Lepsze portrety przy użyciu aparatów cyfrowych!

Przy fotografowaniu aparatami cyfrowymi (takimi jak Agfa ePhoto 780 i 1680) należy zwrócić uwagę na kilka spraw. Poniższe wskazówki odnoszą się szczególnie do aparatów z wizjerem:

·         za wszelką cenę unikaj silnych kontrastów!
 

·         nie rób zdjęcia bezpośrednio pod światło!
 

·         jeśli jest to możliwe unikaj fotografowania modela z dużej odległości!
 

·         nie rób zdjęć przy przyćmionym oświetleniu bez lampy błyskowej!
 

·         nie wykonuj portretów w trybie macro!
 

·         przy szybkich zdjęciach pamiętaj o opóźnieniu migawki!
 

·         aparat cyfrowy nie nadaje się do robienia serii zdjęć, ponieważ po wykonaniu każdego zdjęcia potrzebuje czasu na jego zapamiętanie!
 

·         po zmroku ustaw aparat na statywie, jeśli nie chcesz, żeby zdjęcia były poruszone!

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin