MT 13-07.pdf

(13300 KB) Pobierz
••
Istnieje od 1932 roku
str. 48
nr 7. lipiec 2013
1105051161.008.png
Wi ęce j na: ww . v i persat.p l
Honorowy Patronat Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego
P E Z Y D E N T PL
1105051161.009.png
Wi ęce j na: ww . v i persat.p l
Początek nowej ery
15. maja b.r. w Hamburgu odbył się z wielką
pompą pokaz nowego modelu Mercedesa Klasy S,
który ma rozpocząć erę samochodów autonomicznych,
t.j. poruszających się po drogach bez udziału kierowcy.
We wrześniu tego roku samochody te będą dostępne
w sieciach sprzedaży w Europie i USA (warto
zacząć oszczędzać na ten zakup - oczekiwana http://goo.gl/6U3gv
cena 100 OOO USD). Powszechnie znane są zapowiedzi opracowania
takiego samochodu przez Google' a. W tym wyścigu uczestniczy
też kilka koncernów samochodowych, które anonsują co jakiś czas
kolejne rewelacyjne osiągnięcia, ale dotychczas mówiło się raczej
o przyszłościowej wizji ruchu drogowego bez udziału kierowców, a teraz
mamy do czynienia z realizacją tej wizji w praktyce. Jeśli w wizjonerskich
zapowiedziach Google' a mówi się o perspektywie
lat, to ciekawe jak
koncernowi Daimler (Mercedes-Benz) udało się to osiągnąć już teraz?!
W tym miejscu sprawy zaczynają się gmatwać i wymykać
jednoznacznej ocenie. Nie ma jednego kryterium dla oceny jakie
wydarzenie rozpocznie erę samochodów autonomicznych. Ścierają się
tu dwie mentalności. Z jednej strony Wizjonerzy z Doliny Krzemowej
widzą za lat
5
Temat okładkoy
Riety tenisowe z dodatiem
grafenu, membrnowe mateiały
na ubrania i w obuwiu, nowe
konsrukcj e do spadania, latania
i jeżdżenia. Ś wiat sportu pędi
do przodu łeb w łeb z szybim
postępem technii. W temacie
numeru prezentujemy przegląd
najciekawszych rozwiązań
technologicznych związanych
ze sportami lenimi, które wielu
z Was będzie miało możliwość
uprawiać w czasie wakacj i.
Serdecznie Wam tego życzymy!
autostrady zapełnione samochodami śmigającymi bez
kierowców (ale z pasażerami). Z druiej strony pragmatyczni, chodzący
po ziemi Niemcy sceptycznie oceniają realność wizji powszechnego
ruchu autonomicznych aut nawet za lat 10, za to już dziś, tu i teraz, krok
po kroku zbliżają się do tej wizji tyle ile się obecnie da osiąnąć. Skąd się
bierze ich sceptycyzm?
Bynajmniej nie tylko z powodów technoloicznych. Już teraz można
wyposażyć samochód w czujniki nie gorsze od zmysłów człowieka,
ale prace nad oproramowaniem podejmującym decyzje zamiast
człowieka potrwają jeszcze parę ładnych lat. A najwolniej będzie
postępować dostosowanie prawa do tej nowej sytuacji. Bo kto ma
odpowiadać za wypadek, jeśli nie ma człowieka - kierowcy? Dlatego
praktyczni Niemcy zakładają, że w autonomicznie kierowanym
Mercedesie klasy S człowiek trzyma jedną rękę na kierownicy i to on
ponosi odpowiedziah10ść prawną za wypadek, mimo że faktycznie nie
kieruje pojazdem.
A co potrai ten Mercedes?
Oj, vutrai całkiem svuru. Może samodzielnie jechać w mieście luL
na autostradzie z szyLkuścią du 200 km/godz., trzymając się środka vasa
i regulując automatycznie odległość ud JUJrzedzającegu samochodu nawet
na skrętach drui. Potrafi też samodzielnie varkuwać, automatycznie
zahamować Ly uniknąć zderzenia z innymi sanwchudami luL ludźmi,
a także wykrywa zmęczenie kierowcy chroniąc gu vrzed łuvim,
stwarzającym nieLezvieczef1stwu zachowaniem. Można vrzyrównać
tę sytuację du autuviluta w samolocie, uwah1iającegu człowieka ud
rutynowych, nużących zadaf1, ale człowiek ciągle zachowuje kuntrulł
nad biegiem spraw. C:zy to wystarr:zy, aby ogłasza. po:zątek nowej ery
w motoryza:ji - Niemr:y z Daimlera (Mer:edes-Renz) 11znali, że tak.
5
Szkoły
Naucyciele
Miesięcznik Młody Technik jest
dostępny dla szkół podstawo­
wych i ponadpodstawowych
w prenumeracie częściowo spon ­
sorowanej przez Ministerstwo
Nauki i Szkolnictwa Wyższego .
Szkoły opłacają 50% kosz t ów
prenumeraty Młodego Technika .
Dzięki tej prenumeracie Młody
Technik trafia prawie do każdej
biblioteki szkolnej i jest czytany
przez kilkaset tysięcy uczniów .
Specjalnie dla uczniów oznacza ­
my stopief1 trudności artykułów :
jeden punkt oznacza , że arty­
kuł powinni zrozumieć ucz-
1iiowie szkół podstawowych ,
Wiesław Marciniak
Uczioie
Prenumerata MT
-50%
czytaj na str. 128
Studenci
Prenumerata MT
-50%
czytaj na str. 128
dwa punkty odpowiadają po­
ziomowi uczniów gimnazjum ,
t rzy punkty - poziom szkoły
średniej.
1105051161.010.png 1105051161.011.png 1105051161.001.png 1105051161.002.png 1105051161.003.png 1105051161.004.png
Wi ęce j na: ww . v i persat.p l
Zizek ięy nowoczesną temolo­
ią a współczesnm sportem jest corz
siejsy. Super spręny do skkia
po wertepach, nowe materiały na żagle
i desi, cyi pełna gma nowoczes­
nych techk. Oto przegląd najcieltaw­
sych roizń technologicznych
iznych ze sporti letii.
Zachęcmy wsystich Cteików,
żeby zbżające się wkajne jaz­
dy bły ie yko okają do słoiego
leiuchoia, le żeby znleźć też
chilę na
STŁY KONKURS
Active
Reader
pocnek -
itesuring, rting cy sndbordng.
y
2013
roku nastąpiła w konkursie
Active Reader
Od
WIEL. ZMNA
Dawniej rozsrzygnięcia i przznawaie nagród
odbywało się co pół roku. Teraz jest to proces ciągły
Po prostu1 Czytelicy zdobwają puny i od razu mogą
je zamieniać na nagrody o wartościach wycenionych
w ptach (szczegóły na stronie
126
oraz na:
ww.mt.eom.plN agrodyActiveReader).
Teraz każdy uczestnik konkursu
sam sobie wybiera
nagrody z bardzo długiej listy1 .awierającej:
SIZKI
GRY
PŁYTY
MODELE
NARZĘDZIA
SPRZĘT
AKCESORIA
R
Nowa punktowana akwność!
Zapraszamy do wspólnego kształtowania planu
tematycznego przyszłych wydań Młodego Technika.
Zgłaszajcie na adres redakcji propozycje tematów
artykułów1 które chcielibyście przecztać w MT.
Jeśli w ciągu jednego roku od daty Twojego zgłoszenia1
w Młodym Techniku pojawi się artykuł lub Jemat
numeru 11 zgodny z Twoją propozycją1 to otrzymasz
puny w
126).
R
(szczegóły na stronie
1105051161.005.png 1105051161.006.png
7/20 13
1105051161.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin