fotografujemy-akwarium.pdf

(423 KB) Pobierz
Microsoft Word - Fotografujemy akwarium.rtf
Fotografujemy akwarium (autor: Ireneusz Zdrowak)
1. Dobór sprz ħ tu
Do wykonania poprawnej fotografii akwarystycznej potrzebny b ħ dzie:
Aparat z zoomem lub wymienn Ģ optyk Ģ i mo Ň liwo Ļ ci Ģ manualnej kontroli migawki oraz
przysłony, wyposa Ň ony w gwint statywu oraz najlepiej mo Ň liwo Ļę u Ň ycia filtrów oraz
zewn ħ trznej lampy błyskowej.
Typowy kompakt ze stałoogniskowym obiektywem szerokok Ģ tnym nie nadaje si ħ ze
wzgl ħ du na brak mo Ň liwo Ļ ci pełnej kontroli urz Ģ dzenia i obiektyw, który uniemo Ň liwia
uzyskanie poprawnego odwzorowania małych obiektów - przerysowania. Nada si ħ
ewentualnie do fotografowanie całych zbiorników.
Szerokok Ģ tny obiektyw to równie Ň brak mo Ň liwo Ļ ci rejestracji wyci ħ tych z tła detali, brak
kontroli gł ħ bi ostro Ļ ci i konieczno Ļę fotografowania z bardzo bliskiej odległo Ļ ci od szyby.
Wpływa to bezpo Ļ rednio na problemy z odbiciami Ļ wiatła lampy błyskowej od szkła. Lampa
błyskaj Ģ ca blisko szyb y płoszy ryby a nawet mo Ň e wpływa ę negatywn ie na ich zdrowie.
Zdj ħ cie 1. Zdj ħ cie typowe dla aparatu stało
ogniskowego, szeroki k Ģ t – złe odwzorowanie
i odwzorowanie prawidłowe dla kontrastu
symetrycznej bryły.
Zdj ħ cie 2. Szerokok Ģ tny obiektyw to problemy
z kadrowaniem i odbiciami Ļ wiatła od szyby
akwarium.
Bardzo dobrze sprawdzi si ħ tutaj np. stary, tani zenit, lub inny aparat z wymienn Ģ optyk Ģ .
Daje ona mo Ň liwo Ļę dostosowania sprz ħ tu oraz wykorzystania jego mo Ň liwo Ļ ci w
praktycznie ka Ň dych warunkach zdj ħ ciowych. Wa Ň ne jest by aparat taki posiadał mo Ň liwo Ļę
obserwacji rejestrowanego obrazu przez obiektyw - tak zwana lustrzanka klasyczna.
Aparat r z celownikiem lunetkowym mo Ň e sprawia ę problemy ze wzgl ħ du na bł Ģ d paralaksy
40243572.018.png 40243572.019.png 40243572.020.png 40243572.021.png 40243572.001.png
cyfrowych koniecznie nale Ň y kadrowa ę u Ň ywaj Ģ c wy Ļ wietlacza TFT gdy Ň obraz ten
pokrywa si ħ z rejestrowanym, b ħ d Ģ c wolnym od bł ħ du paralaksy.
Zdj ħ cie 3. Zjawisko bł ħ du paralaksy.
W nast ħ pnej kolejno Ļ ci przyda si ħ :
- Zewn ħ trzna lampa błyskowa z dłu Ň szy kablem albo fotocel Ģ umo Ň liwiaj Ģ c Ģ
bezprzewodowe odpalenie błysku
- Statyw fotograficzny
- Filtry typu close-up (soczewki), filtr polaryzacyjny
- W przypadku aparatów z wymienn Ģ optyk Ģ mieszek lub pier Ļ cienie makro przy zało Ň eniu,
Ň e ma si ħ ju Ň komplet obiektywów.
2. Konieczne czynno Ļ ci wst ħ pne
- wyklarowanie wody celem uzyskania jej przejrzysto Ļ ci jest spraw Ģ bezdyskusyjn Ģ
- bezwzgl ħ dne wyczyszczenie szyb akwarium od wewn Ģ trz i od zewn Ģ trz by ew. odblaski
nie uwypuklały zabrudze ı i nie psuły fotografii. Brudne szkło to ponadto gorsza jako Ļę
obrazu.
Zdj ħ cie 4. Przykład brudnej szyby i typowych
dla niej odbi ę Ļ wiatła.
Szkło czyli dodatkowy układ optyczny sprzyja powstawaniu odbi ę oraz traktowane jako
zbiór mikropryzmatów (nie jest przecie Ň wykonane ze szkła optycznego), sprzyja aberracji
chromatycznej (rozszczepieniu Ļ wiatła daj Ģ cego efekt barwnych plam na kraw ħ dziach
kontrastowych obiektów, aberacja pogł ħ bia dyfrakcj ħ ). Z zasady im grubsze szkło tym
wi ħ ksza strata jako Ļ ci na zdj ħ ciach. Szkło musi by ę czyste nawet gdy znajduje si ħ poza
ħ bi Ģ ostro Ļ ci obiektywu.
- zapewnienie sobie wystarczaj Ģ cej ilo Ļ ci miejsca na statyw
- przygotowanie sprz ħ tu i o Ļ wietlenia
40243572.002.png 40243572.003.png 40243572.004.png 40243572.005.png
3. ĺ wiatło:
a) podstawowy problem w fotografii akwarystycznej to zbyt mała ilo Ļę Ļ wiatła na planie
zdj ħ ciowym - bez Ļ wiatła nie ma fotografii. Szerzej w punkcie c.
b) zró Ň nicowanie temperatury barwnej Ļ wiatła zastanego – np. Ļ wietlówek i Ļ wiatła
wpadaj Ģ cego przez okno – powodem powstawania dominanty barwnej a w efekcie
zafałszowania kolorów fotografii. Nale Ň y d ĢŇ y ę do ujednolicenia typu Ļ wiatła – np.
fotografuj Ģ c cały zbiornik w zaciemnionym pomieszczeniu by wyeliminowa ę Ļ wiatło
słoneczne.
Nale Ň y zwraca ę na to uwag ħ mimo, Ň e stosowane Ļ wietlówki maj Ģ cz ħ sto podobn Ģ temp.
barwn Ģ co Ļ wiatło słoneczne. Pod konkretny typ Ļ wiatła łatwiej dobra ę klisz ħ lub filtr w
aparacie klasycznym lub ustali ę balans bieli w aparacie cyfrowym. Zabiegi te maj Ģ na celu
prawidłowe oddanie kolorów fotografowanych ryb i ich otoczenia.
Zdj ħ cie 5. Przykłady ró Ň nej temperatury
barwy Ļ wiatła. Zdj ħ cie Ļ rodkowe to zdj ħ cie o
zrównowa Ň onej temperaturze barwnej. Barwy
oddane s Ģ tak jak w rzeczywisto Ļ ci widzi je
oko.
c) jak radzi ę sobie z mał Ģ ilo Ļ ci Ģ Ļ wiatła od strony aparatu (sprz ħ towej) i konsekwencje tych
zabiegów
- najprostsz Ģ metod Ģ radzenia sobie z mał Ģ ilo Ļ ci Ģ Ļ wiatła jest u Ň ycie kliszy o wi ħ kszej
czuło Ļ ci lub zastosowanie wi ħ kszej czuło Ļ ci elementu CCD w aparacie cyfrowym. Problemy
wyst ħ puj Ģ cy w przypadku u Ň ycia bardzo czułej kliszy lub podniesienia czuło Ļ ci CCD to
spadek jako Ļ ci obrazu, powstanie ziarna przy kliszy lub szumu elektronicznego przy aparacie
cyfrowym, czy te Ň zafarbów. Zwi ħ kszenie czuło Ļ ci zazwyczaj jest ostateczno Ļ ci Ģ i stanowi
kompromis mi ħ dzy warunkami pracy, mo Ň liwo Ļ ciami a jako Ļ ci Ģ rejestrowanych fotografi.
Zdj ħ cie 6. Przykład ziarna i szumów
elektronicznych widocznych szczególnie w
ciemniejszych partiach obrazu.
40243572.006.png 40243572.007.png 40243572.008.png 40243572.009.png
- u Ň ycie długiego czasu migawki (dłu Ň sza ekspozycja elementu Ļ wiatłoczułego).
Konsekwencje: mo Ň liwo Ļę tzw. poruszenia uj ħ cia, konieczno Ļę u Ň ycia statywu by nie
poruszy ę kadru przy fotografowaniu z r ħ ki. Długi czas sprawdza si ħ wył Ģ cznie przy
fotografowaniu całych zbiorników lub obiektów nieruchomych. Obiekty ruchome wyjd Ģ na
zdj ħ ciu poruszone.
Zdj ħ cie 7. Przykład „poruszonego” uj ħ cia
wykonanego z tzw. r ħ ki. Zarówno ryby jak i
reszta kadru jest nieostra.
- u Ň ycie du Ň ego otworu przysłony celem dostarczenia wi ħ kszej ilo Ļ ci Ļ wiatła wpadaj Ģ cego
przez obiektyw. U Ň ycie du Ň ego otworu przysłony to w konsekwencji spadek gł ħ bi ostro Ļ ci –
wyja Ļ nienie zjawiska w dalszej cz ħĻ ci
Zdj ħ cie 8. Zbyt mała gł ħ bia ostro Ļ ci by
„pomie Ļ ci ę ” cały obiekt
- u Ň ycie dodatkowych Ņ ródeł Ļ wiatła, punkty nast ħ pne
d) o Ļ wietlenie ryb – problemy:
- nale Ň y uwa Ň a ę na przejrzysto Ļę wody, drobimy glonów czy domianta barwy wody mo Ň e
zafałszowa ę kolory załamuj Ģ c nieodpowiednio Ļ wiatło.
Nale Ň y najlepiej do Ļ wiadczalnie ustali ę optymalny dla danych ryb k Ģ t o Ļ wietlenia, uwa Ň aj Ģ c
by dawał naturalny efekt, prawidłowe lub zbli Ň one odwzorowanie kolorów i mo Ň liwy brak
cienia. Najbardziej optymalnym wariantem jest o Ļ wietlenie z góry gdy Ň o Ļ wietlenie takie jest
naturalne dla zbiorników wodnych.
Zdj ħ cie 9. Agresywne, przednie Ļ wiatło
„wypaliło” kolory pyszczka lombardzkiego
40243572.010.png 40243572.011.png 40243572.012.png 40243572.013.png
Zdj ħ cie 10. Zbyt mało Ļ wiatła „zgasiło”
kolory ryby
Zdj ħ cie 11. Ostre, ra ŇĢ ce cienie od lampy
błyskowej odpalonej z przodu akwarium.
e) dobór Ņ ródła Ļ wiatła
- pod wzgl ħ dem temperatury nale Ň y dobiera ę tak, by wszystkie u Ň yte Ņ ródła Ļ wiatła były
jednego typu, czyli miały jednakow Ģ temperatur ħ barwn Ģ . Zapobiegnie si ħ w ten sposób
zafałszowaniu kolorystyki fotografii, powstawaniu dominanty barwnej. Na podstawie
dobranej temperatury Ļ wiatła nale Ň y zrównowa Ň y ę balans bieli aparatu cyfrowego lub dobra ę
odpowiedni Ģ klisz ħ lub filtr w aparacie analogowym
- Ļ wiatło powinno by ę na tyle mocne lub Ņ ródeł Ļ wiatła powinno by ę na tyle du Ň o (ilo Ļę
przekłada si ħ na moc) by uzyska ę czas migawki aparatu przy przesłonie f/5.6 nie dłu Ň szy ni Ň
1/60 sekundy. Jest to potrzebne dla uzyskania przyzwoitej gł ħ bi ostro Ļ ci, jako Ļ ci (obiektyw
zazwyczaj najlepiej rysuje przy tej warto Ļ ci przysłony). Natomiast czas 1/60 sekundy i
krótszy gwarantuje mo Ň liwo Ļę zarejestrowania poruszaj Ģ cej si ħ ryby bez „rozmazania
obiektu na fotografii” a ponadto daje mo Ň liwo Ļę fotografowania z tzw. r ħ ki z małym
prawdopodobie ı stwem poruszenia uj ħ cia. Prawdopodobie ı stwo poruszenia jest tym
mniejsze im krótszy czas migawki i krótsza ogniskowa obiektywu - czyli wi ħ ksza gł ħ bia
ostro Ļ ci.
f) u Ň ycie lampy błyskowej wbudowanej w aparat najprostszym sposobem do Ļ wietlenia
akwarium ale Ļ wiatło emitowane jest blisko osi obiektywu co powoduje powstanie
odblasków od szyb czy łusek fotografowanych ryb – zdj ħ cia przykładowe pokazane przy
okazji omawiania poprzedniego podpunktu.
40243572.014.png 40243572.015.png 40243572.016.png 40243572.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin