fotografujemy-akwarium.pdf
(
423 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Fotografujemy akwarium.rtf
Fotografujemy akwarium (autor: Ireneusz Zdrowak)
1. Dobór sprz
ħ
tu
Do wykonania poprawnej fotografii akwarystycznej potrzebny b
ħ
dzie:
Aparat z zoomem lub wymienn
Ģ
optyk
Ģ
i mo
Ň
liwo
Ļ
ci
Ģ
manualnej kontroli migawki oraz
przysłony, wyposa
Ň
ony w gwint statywu oraz najlepiej mo
Ň
liwo
Ļę
u
Ň
ycia filtrów oraz
zewn
ħ
trznej lampy błyskowej.
Typowy kompakt ze stałoogniskowym obiektywem szerokok
Ģ
tnym nie nadaje si
ħ
ze
wzgl
ħ
du na brak mo
Ň
liwo
Ļ
ci pełnej kontroli urz
Ģ
dzenia i obiektyw, który uniemo
Ň
liwia
uzyskanie poprawnego odwzorowania małych obiektów - przerysowania. Nada si
ħ
ewentualnie do fotografowanie całych zbiorników.
Szerokok
Ģ
tny obiektyw to równie
Ň
brak mo
Ň
liwo
Ļ
ci rejestracji wyci
ħ
tych z tła detali, brak
kontroli gł
ħ
bi ostro
Ļ
ci i konieczno
Ļę
fotografowania z bardzo bliskiej odległo
Ļ
ci od szyby.
Wpływa to bezpo
Ļ
rednio na problemy z odbiciami
Ļ
wiatła lampy błyskowej od szkła. Lampa
błyskaj
Ģ
ca blisko szyb
y płoszy ryby a nawet mo
Ň
e wpływa
ę
negatywn
ie na ich zdrowie.
Zdj
ħ
cie 1. Zdj
ħ
cie typowe dla aparatu stało
ogniskowego, szeroki k
Ģ
t – złe odwzorowanie
i odwzorowanie prawidłowe dla kontrastu
symetrycznej bryły.
Zdj
ħ
cie 2. Szerokok
Ģ
tny obiektyw to problemy
z kadrowaniem i odbiciami
Ļ
wiatła od szyby
akwarium.
Bardzo dobrze sprawdzi si
ħ
tutaj np. stary, tani zenit, lub inny aparat z wymienn
Ģ
optyk
Ģ
.
Daje ona mo
Ň
liwo
Ļę
dostosowania sprz
ħ
tu oraz wykorzystania jego mo
Ň
liwo
Ļ
ci w
praktycznie ka
Ň
dych warunkach zdj
ħ
ciowych. Wa
Ň
ne jest by aparat taki posiadał mo
Ň
liwo
Ļę
obserwacji rejestrowanego obrazu przez obiektyw - tak zwana lustrzanka klasyczna.
Aparat r z celownikiem lunetkowym mo
Ň
e sprawia
ę
problemy ze wzgl
ħ
du na bł
Ģ
d paralaksy
cyfrowych koniecznie nale
Ň
y kadrowa
ę
u
Ň
ywaj
Ģ
c wy
Ļ
wietlacza TFT gdy
Ň
obraz ten
pokrywa si
ħ
z rejestrowanym, b
ħ
d
Ģ
c wolnym od bł
ħ
du paralaksy.
Zdj
ħ
cie 3. Zjawisko bł
ħ
du paralaksy.
W nast
ħ
pnej kolejno
Ļ
ci przyda si
ħ
:
- Zewn
ħ
trzna lampa błyskowa z dłu
Ň
szy kablem albo fotocel
Ģ
umo
Ň
liwiaj
Ģ
c
Ģ
bezprzewodowe odpalenie błysku
- Statyw fotograficzny
- Filtry typu close-up (soczewki), filtr polaryzacyjny
- W przypadku aparatów z wymienn
Ģ
optyk
Ģ
mieszek lub pier
Ļ
cienie makro przy zało
Ň
eniu,
Ň
e ma si
ħ
ju
Ň
komplet obiektywów.
2. Konieczne czynno
Ļ
ci wst
ħ
pne
- wyklarowanie wody celem uzyskania jej przejrzysto
Ļ
ci jest spraw
Ģ
bezdyskusyjn
Ģ
- bezwzgl
ħ
dne wyczyszczenie szyb akwarium od wewn
Ģ
trz i od zewn
Ģ
trz by ew. odblaski
nie uwypuklały zabrudze
ı
i nie psuły fotografii. Brudne szkło to ponadto gorsza jako
Ļę
obrazu.
Zdj
ħ
cie 4. Przykład brudnej szyby i typowych
dla niej odbi
ę
Ļ
wiatła.
Szkło czyli dodatkowy układ optyczny sprzyja powstawaniu odbi
ę
oraz traktowane jako
zbiór mikropryzmatów (nie jest przecie
Ň
wykonane ze szkła optycznego), sprzyja aberracji
chromatycznej (rozszczepieniu
Ļ
wiatła daj
Ģ
cego efekt barwnych plam na kraw
ħ
dziach
kontrastowych obiektów, aberacja pogł
ħ
bia dyfrakcj
ħ
). Z zasady im grubsze szkło tym
wi
ħ
ksza strata jako
Ļ
ci na zdj
ħ
ciach. Szkło musi by
ę
czyste nawet gdy znajduje si
ħ
poza
gł
ħ
bi
Ģ
ostro
Ļ
ci obiektywu.
- zapewnienie sobie wystarczaj
Ģ
cej ilo
Ļ
ci miejsca na statyw
- przygotowanie sprz
ħ
tu i o
Ļ
wietlenia
3.
ĺ
wiatło:
a) podstawowy problem w fotografii akwarystycznej to zbyt mała ilo
Ļę
Ļ
wiatła na planie
zdj
ħ
ciowym - bez
Ļ
wiatła nie ma fotografii. Szerzej w punkcie c.
b) zró
Ň
nicowanie temperatury barwnej
Ļ
wiatła zastanego – np.
Ļ
wietlówek i
Ļ
wiatła
wpadaj
Ģ
cego przez okno – powodem powstawania dominanty barwnej a w efekcie
zafałszowania kolorów fotografii. Nale
Ň
y d
ĢŇ
y
ę
do ujednolicenia typu
Ļ
wiatła – np.
fotografuj
Ģ
c cały zbiornik w zaciemnionym pomieszczeniu by wyeliminowa
ę
Ļ
wiatło
słoneczne.
Nale
Ň
y zwraca
ę
na to uwag
ħ
mimo,
Ň
e stosowane
Ļ
wietlówki maj
Ģ
cz
ħ
sto podobn
Ģ
temp.
barwn
Ģ
co
Ļ
wiatło słoneczne. Pod konkretny typ
Ļ
wiatła łatwiej dobra
ę
klisz
ħ
lub filtr w
aparacie klasycznym lub ustali
ę
balans bieli w aparacie cyfrowym. Zabiegi te maj
Ģ
na celu
prawidłowe oddanie kolorów fotografowanych ryb i ich otoczenia.
Zdj
ħ
cie 5. Przykłady ró
Ň
nej temperatury
barwy
Ļ
wiatła. Zdj
ħ
cie
Ļ
rodkowe to zdj
ħ
cie o
zrównowa
Ň
onej temperaturze barwnej. Barwy
oddane s
Ģ
tak jak w rzeczywisto
Ļ
ci widzi je
oko.
c) jak radzi
ę
sobie z mał
Ģ
ilo
Ļ
ci
Ģ
Ļ
wiatła od strony aparatu (sprz
ħ
towej) i konsekwencje tych
zabiegów
- najprostsz
Ģ
metod
Ģ
radzenia sobie z mał
Ģ
ilo
Ļ
ci
Ģ
Ļ
wiatła jest u
Ň
ycie kliszy o wi
ħ
kszej
czuło
Ļ
ci lub zastosowanie wi
ħ
kszej czuło
Ļ
ci elementu CCD w aparacie cyfrowym. Problemy
wyst
ħ
puj
Ģ
cy w przypadku u
Ň
ycia bardzo czułej kliszy lub podniesienia czuło
Ļ
ci CCD to
spadek jako
Ļ
ci obrazu, powstanie ziarna przy kliszy lub szumu elektronicznego przy aparacie
cyfrowym, czy te
Ň
zafarbów. Zwi
ħ
kszenie czuło
Ļ
ci zazwyczaj jest ostateczno
Ļ
ci
Ģ
i stanowi
kompromis mi
ħ
dzy warunkami pracy, mo
Ň
liwo
Ļ
ciami a jako
Ļ
ci
Ģ
rejestrowanych fotografi.
Zdj
ħ
cie 6. Przykład ziarna i szumów
elektronicznych widocznych szczególnie w
ciemniejszych partiach obrazu.
- u
Ň
ycie długiego czasu migawki (dłu
Ň
sza ekspozycja elementu
Ļ
wiatłoczułego).
Konsekwencje: mo
Ň
liwo
Ļę
tzw. poruszenia uj
ħ
cia, konieczno
Ļę
u
Ň
ycia statywu by nie
poruszy
ę
kadru przy fotografowaniu z r
ħ
ki. Długi czas sprawdza si
ħ
wył
Ģ
cznie przy
fotografowaniu całych zbiorników lub obiektów nieruchomych. Obiekty ruchome wyjd
Ģ
na
zdj
ħ
ciu poruszone.
Zdj
ħ
cie 7. Przykład „poruszonego” uj
ħ
cia
wykonanego z tzw. r
ħ
ki. Zarówno ryby jak i
reszta kadru jest nieostra.
- u
Ň
ycie du
Ň
ego otworu przysłony celem dostarczenia wi
ħ
kszej ilo
Ļ
ci
Ļ
wiatła wpadaj
Ģ
cego
przez obiektyw. U
Ň
ycie du
Ň
ego otworu przysłony to w konsekwencji spadek gł
ħ
bi ostro
Ļ
ci –
wyja
Ļ
nienie zjawiska w dalszej cz
ħĻ
ci
Zdj
ħ
cie 8. Zbyt mała gł
ħ
bia ostro
Ļ
ci by
„pomie
Ļ
ci
ę
” cały obiekt
- u
Ň
ycie dodatkowych
Ņ
ródeł
Ļ
wiatła, punkty nast
ħ
pne
d) o
Ļ
wietlenie ryb – problemy:
- nale
Ň
y uwa
Ň
a
ę
na przejrzysto
Ļę
wody, drobimy glonów czy domianta barwy wody mo
Ň
e
zafałszowa
ę
kolory załamuj
Ģ
c nieodpowiednio
Ļ
wiatło.
Nale
Ň
y najlepiej do
Ļ
wiadczalnie ustali
ę
optymalny dla danych ryb k
Ģ
t o
Ļ
wietlenia, uwa
Ň
aj
Ģ
c
by dawał naturalny efekt, prawidłowe lub zbli
Ň
one odwzorowanie kolorów i mo
Ň
liwy brak
cienia. Najbardziej optymalnym wariantem jest o
Ļ
wietlenie z góry gdy
Ň
o
Ļ
wietlenie takie jest
naturalne dla zbiorników wodnych.
Zdj
ħ
cie 9. Agresywne, przednie
Ļ
wiatło
„wypaliło” kolory pyszczka lombardzkiego
Zdj
ħ
cie 10. Zbyt mało
Ļ
wiatła „zgasiło”
kolory ryby
Zdj
ħ
cie 11. Ostre, ra
ŇĢ
ce cienie od lampy
błyskowej odpalonej z przodu akwarium.
e) dobór
Ņ
ródła
Ļ
wiatła
- pod wzgl
ħ
dem temperatury nale
Ň
y dobiera
ę
tak, by wszystkie u
Ň
yte
Ņ
ródła
Ļ
wiatła były
jednego typu, czyli miały jednakow
Ģ
temperatur
ħ
barwn
Ģ
. Zapobiegnie si
ħ
w ten sposób
zafałszowaniu kolorystyki fotografii, powstawaniu dominanty barwnej. Na podstawie
dobranej temperatury
Ļ
wiatła nale
Ň
y zrównowa
Ň
y
ę
balans bieli aparatu cyfrowego lub dobra
ę
odpowiedni
Ģ
klisz
ħ
lub filtr w aparacie analogowym
-
Ļ
wiatło powinno by
ę
na tyle mocne lub
Ņ
ródeł
Ļ
wiatła powinno by
ę
na tyle du
Ň
o (ilo
Ļę
przekłada si
ħ
na moc) by uzyska
ę
czas migawki aparatu przy przesłonie f/5.6 nie dłu
Ň
szy ni
Ň
1/60 sekundy. Jest to potrzebne dla uzyskania przyzwoitej gł
ħ
bi ostro
Ļ
ci, jako
Ļ
ci (obiektyw
zazwyczaj najlepiej rysuje przy tej warto
Ļ
ci przysłony). Natomiast czas 1/60 sekundy i
krótszy gwarantuje mo
Ň
liwo
Ļę
zarejestrowania poruszaj
Ģ
cej si
ħ
ryby bez „rozmazania
obiektu na fotografii” a ponadto daje mo
Ň
liwo
Ļę
fotografowania z tzw. r
ħ
ki z małym
prawdopodobie
ı
stwem poruszenia uj
ħ
cia. Prawdopodobie
ı
stwo poruszenia jest tym
mniejsze im krótszy czas migawki i krótsza ogniskowa obiektywu - czyli wi
ħ
ksza gł
ħ
bia
ostro
Ļ
ci.
f) u
Ň
ycie lampy błyskowej wbudowanej w aparat najprostszym sposobem do
Ļ
wietlenia
akwarium ale
Ļ
wiatło emitowane jest blisko osi obiektywu co powoduje powstanie
odblasków od szyb czy łusek fotografowanych ryb – zdj
ħ
cia przykładowe pokazane przy
okazji omawiania poprzedniego podpunktu.
Plik z chomika:
ValDoz
Inne pliki z tego folderu:
Tropikalne Ryby Akwariowe.iso
(733683 KB)
Tropikalne Ryby Akwariowe - Ivan Petrovický.pdf
(123673 KB)
Peter Beck - Rośliny Akwariowe.pdf
(37940 KB)
Ryby Akwariowe - Dick Mills.pdf
(206557 KB)
Diy_Aquariums.pdf
(513 KB)
Inne foldery tego chomika:
Modele kartonowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin